Jump to content

Slitent teakdekk

SS Maule

Recommended Posts

https://baatplassen.no/fileupload/fileuploa...amp;folder=img1

Jeg har et slikt lekkert teakdekk i min båt. Det ser ut som om tidligere eier har oljet det. Det ligger en delvis hinne på dekket noen steder. I tillegg har natene begynt å "tyte ut". Er det en lett måte å få dekket til å se litt bedre ut? Går det an å pusse det med eksentersliper? Hva med natene? I såfall hvor grovt sandpapir?

jeg gkk på teakdekket mitt med båndsliper først :eek:(her gjelder det og ikke legge den på sia eller stoppe bevegelsene - da blir det fort spor) så finpusset jeg etter med finere papir/ eksenter-rund maskin og dunket med flere strøk olje ,

som ellers er det delte meninger med bruk av olje eller lakk - selv tror jeg olje er greit men krever puss og oljing vær sesong

natingen går som regel likt ned med treverket ellers og når jeg syntes natingen ble litt høyere noen steder gikk jeg over den med kanten på den runde eksenter maskinen

Ut fra det du skriver ser det ikke ut til at det er så veldig mye som skal fjernes ("en delvis hinne på dekket noen steder"). Jeg anbefaler ikke båndsliper, det er fort gjort å lage stygge sår i teaken om man ikke er har erfaring med denne. Det er lett å kante maskinen og man må holde den i konstant bevegelse.

Antar at en eksentersliper med 80-papir tar det meste. Så går det jo an å supplere med en trekant-sliper eller å pusse for hånd. Selv ville jeg prøvd meg fram, først med en hardmetallskrape. Disse høvler av et syltynt lag når de brukes rett og du kan unngå natene. Deretter kan lett pussing med maskin eller hånd ta resten. Hvis det ikke dreier seg om mer enn et par kvm så er det raskt gjort.

Ellers er det jo mulig med forsiktig bruk av varmepistol før du skraper, men da må du følge nøye med på natene og prøve å unngå disse så de ikke koker opp og blir ødelagt. Min forrige båt hadde ca 10 kvm lakkert dekk, da var jeg avhengig av å bruke maskin og hadde noen nater som stakk opp. Da tok jeg et nytt OLFI-blad og la det flatt ned på dekket og dro det over natene, slik at de ble skåret jevnt med dekket. Da kom jeg lett til overalt med maskin.

Natene kutter du ned med en skarp teppekniv ellet ett skarpt huggjern. Så sliper du med en kraftig båndsliper. Dette ble gjort opbord på "Ormen Lange" med megt godt reultat. Leide inn en kjempestor båndsliper fra ett firma her i arendal. Dette kutter ned tiden til det halve i forrhold til en exentersliper av middels kvalitet. Tror vi startet med 40 parpir for å komme ned.. Så endte vi opp med 80 eller 120 papir til slutt. Er en artig men tidskrevende jobb.. Ligger vel en del liknker her inne hvis du søker litt på det.

Lykke til..

Leide inn en kjempestor båndsliper ........Tror vi startet med 40 parpir for å komme ned.. Så endte vi opp med 80 eller 120 papir til slutt.

Dette fungerte sikkert på Ormen Lange, men spørsmålet her dreide seg, etter det jeg har forstått, om et lite areal og tynt lag med teak - slik det er på lystbåter. Slikt utstyr det her refereres til og 40 papir vil slipe vekk mye mer enn noen rester av lakk, som her er beskrevet. Det er bedre å starte forsiktig med 80 - 120 og se om det klarer seg. Det samme med maskiner, hvis du har flere å velge mellom, start med lett utstyr som eksentersliper for å se om det holder. Tipper det uansett ikke er snakk om mer en et par timers jobb.

Hvis du pusser forsiktig og rolig med en eksentersliper vil ikke natene være noe problem (om de ikke er dårlige da). Du vil da slipe ned teaken og natene til samme plane flate og du vil få en perfekt finish. Bruker selv K 40 på både eksentersliper og trekantsliperen til Fein i hjørnene. Dette gjør jeg ikke noe med før jeg setter det inn med lakk, og jeg får da optimalt feste...

Ja Snappy er et produkt som brukes for å rense teak, meget efektivt. Golden teak er et tilsvarende produkt, men er noe mer skånsomt. Slik som din dørk så ut så er nok Snappy det rette. Seinere kan du heller bruke Golden Teak. Det står skrevet om begge produktene her inne på båtplassen, så om du søker dem opp finner du nok en hel del. Ellers så kan du jo prøve å Google Snappy............ Fant det på http://www.snappyboatcare.com

For Golden Teak http://www.seacrest.no

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)

Held på med eit liknande prosjekt. I min båt må det meste av dekka "friskast opp", så eg tek litt om gangen.

Eg har brukt ein såkalla balsahøvel (kjøpt på Clas Ohlson) til å skjera ned høge nater. Dette er ein liten høvel som funger utmerka til fomålet. Etter at natene er kome ned i ca rett høgde, har eg pussa forsiktig over det heile med bandslipar (80-papir). Eg syns ikkje det fungerte med eksenterslipar. Større fare for stygge merke då enn med bandslipar.

Resultatet så langt er lovande.

Når eg ein gong omsider har kome over heile dekket (for, akter, sider m.m...) kjem eg sikkert til å rensa med Snappy el.l. Men olje kjem aldri på mitt teakdekk.

Rart at ingen av de som har svart har advart deg mot å slipe dette dekket ytterligere ned. Dekket er allerede meget slitt og proppene er borte mange steder. Husk at et slikt dekk i utgangspunktet er bare ca. 10mm. tykt Her er det fint lite å gå på og der proppene er borte bør skruene ut, hullene forsenkes ørlite grann ekstra ned og nye skruer med LINSEHODE skrues inn med tetningsmasse. Er det benyttet balsa som kjernemateriale så er det ekstremt viktig å sørge for at alle skruehull er tette.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...