Jump to content

8 hesters dyttekraft?

krisachsen

Recommended Posts

Litt usikker på hva du mener men...... om noe hjelp.

Hadde en yngling som jeg brukte 2 hk på, det fungerte bra og mener den veide 700 kg.

Hadde også en Albin Express som jeg mener veier 1700 kg, der hadde jeg en Yamaha 5 hk. fungerte fint det også men nå er jo Yamaha spesielle motorer. :smiley:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Lurer litt på det samme.

Har en liten suzumar gummibåt som jeg skal ha en 3,5 hester kortstammet motor på.

Lurte på å feste motoren på brakett som nødmotor på en planende 20 fots båt. Hvilken båt det blir er ikke bestemt ennå, men la meg annslå vekt til 1000kg.

Er dette håpløst tenkt? Vil jeg i det hele tatt få framdrift??

Er det stille kan du flytte det meste med det minste. Men skal du gå mot noe sjø eller vind så stopper det selvasagt i beste fall opp. 3,5 hester på 1000 kg. båt flytter seg sikkert med et par knop når det er stille og flatt hav men skal det være noen vits i en hjelpe/reserve motor bør man nok gå litt opp i størrelse dersom man ønsker å komme seg hjem også om det blåser litt. Det er også viktig å ha propell med stor stigning.

Har en liten suzumar gummibåt som jeg skal ha en 3,5 hester kortstammet motor på.

Lurte på å feste motoren på brakett som nødmotor på en planende 20 fots båt. Hvilken båt det blir er ikke bestemt ennå, men la meg annslå vekt til 1000kg.

o

Det går helt greit. Fremdrift får du men neppe mere enn kanskje 2-3 kn som maks. Som nødløsning er det mulig. Nede på havna ligger det en Draco 2000 20 ft. Han tok seg greit inn til opplagsplassen med en 2 hk på brakett bak. Dog ikke i plan :lol: . Pass på at du får braketten veldig lavt. Årsak er at du sansynligvis har kortstammet motor. Skal ikke mye bølger til før motoren pisker luft. :yesnod:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...