Jump to content

Re: "Advarer mot båtimport"


giver

Recommended Posts

Hei

Poenget er kanskje at fartøyet brukes i de farvann de er konstruert for? :sailing:

mvh

giver

Klart det. Problemet oppstår når en selger selger båten som et "får i ulveklær", eller at båten ikke er bygget etter hva man kan kalle god håntverksmessig utførelse og design for det fartsområdet båten er forutsatt å skulle dekke. Dette går på alt fra det minste som flyter til det absolutt største. Mitsubishi lagde supertankere for 20 år siden som sprakk, vesentlig på grunn av for tynne plater i skutesidene, dette var en ren beregningsfeil.

 

Det er en del av CE-merkingen å beskytte mot denslags. For mitt vedkommende ville "* Det må lages en Teknisk Dokumentasjon på båten – d.v.s. en dokumentasjon som viser hvordan båten er bygd og at den er bygd i henhold til aksepterte standarder" være en tilnærmet umulighet.

Link to post
Share on other sites

Det høres jo fra tid til annen om Norske båter som er blitt produsert før CE-merkingen som er langt under pari og båter som i dag er på grensen.!!!!!!!!!!

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Dette med CE merking , gjelder vel bare "lystbåter",  og de er jo definert som båter intil 15 meter.

Altså en båt over 15 meter trenger ikke oppfylle disse kravene. :yesnod:

----------------------------------------------------------------------------------

Er dette riktig, ?  eller tenker jeg feil nå ? :yesnod:

 

:yesnod:

Er det ingen som kan, vet svaret på mine spørsmål. :yesnod:

 

Hvis jeg kjøper en eldre båt i utlandet som er over 15m lang og/eller, over 25brt,  må denne være CE merket for og kunne importeres.

:yesnod: :yesnod:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Er det ingen som kan, vet svaret på mine spørsmål. :yesnod:

 

Hvis jeg kjøper en eldre båt i utlandet som er over 15m lang og/eller, over 25brt,  må denne være CE merket for og kunne importeres.

:yesnod: :yesnod:

Kan se sånn ut ja.  Har sakset følgende fra direktivet http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?...model=guichett:

 

CHAPTER I

 

Article 1

 

1. This Directive shall apply to recreational craft, partly completed boats and components referred to in Annex II when separate and when installed.

2. 'Recreational craft' shall mean any boat of any type, regardless of the means of propulsion, from 2,5 to 24 m hull length, measured according to the appropriate harmonized standards intended for sports and leisure purposes. The fact that the same boat could be used for charter or for recreational boating training shall not prevent it being covered by this Directive when it is placed on the market for recreational purposes".

 

Litt tung materie dette, men ved å lese det et antall ganger kan det hende at en får med seg det vesentlige.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Ei lita "felle" til med å erklære båten som "SELVBYGG", med tanke på registrering i småbåtregisteret (Som ikke er nødvendig med mindre man må ha forsikring...), er at båten da faktisk ikke kan omregistreres på ny eier før det er gått X antall år (Noen som vet hvor mange?). Dette kan synes totalt urimelig, og er vel også det. Men jeg antar det skyldes at man i løpet av disse årene har fått avklart ved praktisk bruk av båten om den har sunket (=var ikke trygg!), eller om den kanskje er trygg å bruke likevel, selv uten CE-merket...

 

Videre er den visstnok en klausul om gamle båter, og om nybygde kopier av gamle båtmodeller. Kanskje noen kan fylle i mere info her?

Link to post
Share on other sites

Godt spørsmål! Kr.50.000,- er mye penger og det skal jammen jobbes en god del for å forsvare en slik sum... :yesnod:

 

Har du aldri brukt håndverker eller??

 

 

Bare tulla :yesnod: Det er sikkert mere bak det enn noen timers arbeide.Antagelig betaler du litt for hele organisjonen bak det.

Link to post
Share on other sites

Her var det mye å ta fatt på...

 

Fritidsbåter under 25 m skal være CE merket hvis de er produsert uten EU området og importeres hit. Unntaket er for verneverdige fartøyer bygget før 1950 og i tilnærmet orginal stand. Dette medfører at Poseidons drøm ikke trenger å CE merkes. Den vill uansett falt utenfor kravet om CE merking siden den er bygget i et EU/EØS land. Dette har jeg svart på hvitt fra sjøfartsdirektoratet.

 

Når det gjelder halvfabrikat så er kravet av skog og overbygg skal være adskilt ved import, da kan det regnes om selvbygger båt. Jeg har spurt sjøfartsdirektoratet om hvordan det bli om jeg tar med meg min "selvbygde" båt som flyttegods hjem til Norge, men det kan de ikke svare på så jeg sender et formelt brev og ber om en avklaring på dette.

 

Reglene om fra når 5 års regelen skal regnes fra så er det ved den dato båten tas i bruk. Det er din plikt som bygger å kunne dokumentere denne datoen. Hvordan, ja det vet ikke jeg. Det enkleste er jo å registrere båten, da har man jo i allefall en offisiell dato.

 

Det som er greit med de offentlige etater er at bevisbyrden alltid ligger hos oss og ikke hos dem, dermed må jo vi kunne dokumentere eller sannsynliggjøre alt mellom himmel og jord. Det er helt opp til mottaker å avgjøre om det vi legger frem er godt nok eller ikke.... Regler og krav varierer alltid fra tjenestemann til tjenestemann.... Det har jeg selv erfart blant annet hos biltilsynet rundt omkring i det ganske land....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva med alle Baylinere, Sea Ray'er eller Boston Whalere som importeres til Norge. Hvor mye må importørene betale for CE-merkingen?

 

Og hvis f. eks. en Whaler som i utgangspunktet er godkjent av US Coastguard får CE-merket uten videre. Hva vil da være forskjellen på å privatimportere akkurat den samme Whaleren, men nå bare med USCG-godkjenning?? :cool:

 

Problemstillingen kan vel kanskje ikke generaliseres sånn uten videre , siden folk vil importere mye rart, men den er i hvertfall et eksempel på at regelen kan bite seg selv i halen. Og i tillegg er jo CE-merkingen noe som produsentene setter på selv, ut i fra minstekrav fra EU som i mer (eller mindre) grad tilfredsstilles.

 

Jeg ville nå stolt mer på USCG-godkjenningen, som er gjort av en ekstern instans. :smash:

 

:smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...