skage Startet 24.Mars.2009 Del på Facebook Startet 24.Mars.2009 Har jo da denne B39 på3 sesongen og ønsker og sette masten på nytt. I høst så slakket jeg opp vantene en del slik at det meste av spennet forsvant. Skal nå forsøke meg og justere dette opp så riktig som mulig. Jeg har ikke rullestorseil så det vil jo påvirke setting ev riggen noe, videre så bør jeg vel også seile litt etter første justering for så og sette/justere topp vantene . Føler meg litt usikker på fremgangsmåten her på denne jobben. Pr nå så er jo innervantene og yttervantene slakke,forstaget er jo ikke no og gjøre med da denne blir satt ved rulleskinna, eller burde jeg kontrollere at den lengden også er riktig. Og hva med topp vantene skal de være slakke nå eller skal jeg stramme de noe opp. Om noen kunne gi meg en god basisoppskrift på fremgangsmåten så ville jeg og sikkeret flere bli glad for det. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 1. sett opp riggen slik den sto i fjor. 2. sjekk at toppen er i midten (mål med storseilfallet). korriger med overvantene 3. sjekk at masta er rett sideveis. Korriger med undervantene 4. masten skal ha en veldig liten anelse bøy bakover når akterstaget er helt slakt. Juster dette med undervantene. Sjekk pkt 3 en gang til når du er fornøyd 5. Ut og seil! På skarp kryss i 7 sekundmeter skal masten fremdeles være rimelig rett sideveis. Hvis den heller mot le strammes overvantene. Dette gjør du i le, og så slår du og kontrollerer, samt strammer likt på andre siden. Når dette er greit, har du grovt sett en sikker utgangstrim til tur. For mer avansert justering melder jeg pass og spør en proff. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
knutza Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Å sette riggen er en relativ grei oppgave. Du trenger i prinnsippet bare et skyvelær og en passende skrunøkkel. Det er greit å ha en riggmåler, men man klarer seg godt uten. Det er mange seilforeninger som har kjøpt inn riggmålere som medlemene kan låne. Jeg har også sendt deg en IM Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 http://www.nautiskforlag.no/products/illus...riggtrim_x10076 2m tommestokk, tape og evt skyvelær. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Og så Granboken på nett : Granboken. Den skal også finnes som pdf et sted. mvh, Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
RSL Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 (redigert) I en brosjyre jeg har fra Selden, står det at stagene i le skal begynne å bli slakke når båten heller 20grader på kryss..... RSL Redigert 24.Mars.2009 av RSL (see edit history) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
skage Svart 24.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Da har jeg fått litt råd og tips, skrevet ut litt litteratur og noe og jobbe videre med. Takker så langt. Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Og så Granboken på nett. Den skal også finnes som pdf et sted. I en brosjyre jeg har fra Selden, står det at stagene i le skal begynne å bli slakke når båten heller 20grader på kryss..... Glimrende linker! Som fersk seilbåteier (og fersk seiler for den saks skyld) er det mye som skal læres. Det er så man begynner å lure på hva man gjorde før Internett. Vi har blitt så bortskjemt med å finne alt vi trenger på nett, at vi gjerne glemmer at det bare er ca. 15 år siden det begynte å bli vanlig for privatpersoner å ha internettilgang... Noen som vet om noen av disse håndbøkene er oversatt til norsk? Sliter litt med enkelte spesialuttrykk på svensk... Og hvor kan jeg finne PDF'en som Ole nevner? Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Bavaria 40 Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Trekk til strekkfiskene for hånd så hardt du klarer, bruk storseilfallet og mål ut til relingslisten at du har lik avstand på begge sider så du er sikker på at riggen står rett, når dette er gjort teiper du en 2 meter tommestokk til toppvantet slik at den står ned på strekkfisken. nå kan du begynne og teite til strekkfiskene likt på begge sider, feks. 1- 2 hele runder på hver side helt til du har et gap på 3 mm mellom tommestokken og strekkfisken, 1mm strekk over en lengde på 2 meter er lik 5% forspenning i vaieren hvis du har masthead rigg er vanlig forspenning 15% dvs. 3mm strekk på toppvantet.Er det brøkdelsrigg med vinklede salinger er det vanlig med 20% forspenning dvs. 4mm strekk i vaieren dette for og få forstaget stramt nok. Noen brøkdelsrigger strammes til 25% forspenning for og ha et stramt nok forstag. Når du har gjort dette sikter du oppover i likrenne på masten og kontrollerer at den er rett. Så kan du stramme undervantene til ca. halvparten av toppvantene. Forstaget bestemmer hvor mye riggen luter bakover, prebend reguleres med undervant. Når dette er gjort kan du etterjustere under seil og sjekke at riggen står rett på begge halser og at ikke toppvantene slakker på le side under seil, Dette bør gjøres i frisk vind. Mange rigger havarerer fordi de ikke er satt stramt nok. Tips du klarer neppe og overtrekke med vanlig verktøy. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Glimrende linker! Som fersk seilbåteier (og fersk seiler for den saks skyld) er det mye som skal læres. HER har du link til flere PDFr fra Selden. De er på engelsk, tysk, fransk og svensk. Jeg har ikke funnet dem på norsk, men av og til har jeg valgt engelsk, da det på noen uttrykk er nermere norsk enn det svensk er. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
dhjerp Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 (redigert) Bavaria 40 beskrev det godt, bare presisere litt: Når du taper en tommestokk e.l. fast til vantet skal den tapes i topp slik at du måler spennet over 2 m. Noen klarer å tape den på midten og da er du "litt" på tur. Finjuster det på vannet. Det er helt greit at toppvantet begynner å bli slakt når du krenger 20-25 grader. Vi har blitt så bortskjemt med å finne alt vi trenger på nett, at vi gjerne glemmer at det bare er ca. 15 år siden det begynte å bli vanlig for privatpersoner å ha internettilgang... He he.......vi dro på biblioteket eller spurte en fagmann......... Redigert 24.Mars.2009 av dhjerp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Hva er mest risikabelt å seile med; for slakk rigg eller for stramrigg? Og hva er mest risikabelt av slakke undervant eller slakke overvant? Hvor viktig er det at salingshornet har samme vinkelforhold (likevinklet) til toppvantet? Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
logos Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Trekk til strekkfiskene for hånd så hardt du klarer, bruk storseilfallet og mål ut til relingslisten at du har lik avstand på begge sider så du er sikker på at riggen står rett, når dette er gjort teiper du en 2 meter tommestokk til toppvantet slik at den står ned på strekkfisken. nå kan du begynne og teite til strekkfiskene likt på begge sider, feks. 1- 2 hele runder på hver side helt til du har et gap på 3 mm mellom tommestokken og strekkfisken, 1mm strekk over en lengde på 2 meter er lik 5% forspenning i vaieren hvis du har masthead rigg er vanlig forspenning 15% dvs. 3mm strekk på toppvantet.Er det brøkdelsrigg med vinklede salinger er det vanlig med 20% forspenning dvs. 4mm strekk i vaieren dette for og få forstaget stramt nok. Noen brøkdelsrigger strammes til 25% forspenning for og ha et stramt nok forstag. Når du har gjort dette sikter du oppover i likrenne på masten og kontrollerer at den er rett. Så kan du stramme undervantene til ca. halvparten av toppvantene. Forstaget bestemmer hvor mye riggen luter bakover, prebend reguleres med undervant. Når dette er gjort kan du etterjustere under seil og sjekke at riggen står rett på begge halser og at ikke toppvantene slakker på le side under seil, Dette bør gjøres i frisk vind. Mange rigger havarerer fordi de ikke er satt stramt nok. Tips du klarer neppe og overtrekke med vanlig verktøy. Hvordan blir dette når man har to sett salingshorn? Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 24.Mars.2009 Del på Facebook Svart 24.Mars.2009 Hva er mest risikabelt å seile med; for slakk rigg eller for stramrigg? For slakk er værst. Hvordan blir dette når man har to sett salingshorn? Det samme, fortsatt er det toppvantet som settes først. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.