Jump to content

Askeladden C6 bensin eller Diesel


jhaffner

Recommended Posts

Hei,

Jeg har et dilemma. Har bestemt meg for å kjøpe en Askeladden C6 og har nå to nye båter på hånden. En med bensin og en med Diesel.

Ser pro og cons ved begge to, men det som bekymrer meg mest er driftskosnader og 2.håndsverdien på bensin, mens kraft, driftssikerhet og støy bekymrer meg litt på diesel.

Så da står det mellom:

4,3 MPI 220 hk Diesel

CMD 1,7 ltr 116 HK bensin

Er det noen som har noe tips/erfaringer, sammen med et godt råd?

 

takk for alle tips

Link to post

Hei

Lykke til med båt kjøp. Hadde mercruser sin 1.7 liter 116 HK i en Askeladden beetle, god motor men det var ikke overskudd av krefter. Ville prøvd båten med de antall personer som en normalt vil være ombord på tur for å se hvordan det fungerte. Med 4-6 personer opplevde jeg at motoren var i minste laget og det krevde aktivt bruk av både flaps og justering av drev for å få båten i plan.

Med andre ord jeg savnet flere hestekrefter når det var flere enn meg å mor i båten.

 

Vil tro at det er lettere å selge en båt med diesel, men mener dette må vurderes opp mot hvilken bruk en ser for seg, vannski o.l. Da vil ikke dieselen være egnet slik jeg ser det basert på erfaringene med beetlen.

 

Når det gjelder forbruk så tror jeg det vil bli hipp som happ med unntak av at diesel forsatt er litt billigere enn bensin. I dag er det vanskelig å selge båt uansett. Kan være lettere å få en "god" pris på bensin båten vil jeg anta.

 

Lykke til

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post

Beklager, men det har lurt seg inn en liten feil.....

der er:

4,3 MPI 220 hk Bensin

CMD 1,7 ltr 116 HK Diesel

 

Jeg skrev at 220 HK var diesel, men det er bensin.

 

Prisen er mer eller mindre lik på de 2 alternativene. 5000 billigere for bensin.

 

 

Takk for svaret HAIK.

Nå er vel C6 litt lettere enn Beetle, så man tjener vel litt der? Men det utgjør kanskje ikke så mye?

Link to post

Test med bensin: http://www.askeladden.no/publish_files/Side_28-29.pdf

Test med diesel: http://www.askeladden.no/publish_files/BM06_044-046_o.pdf

 

Sier ikke for mye disse testene, med gir i alle fall noe info... Jeg ville nok prøvd selv først ja.

 

De aller siste modellene er (skulle i alle fall) bli levert med QSD 2,0 ES 150. CMD'en har vel ikke Commonrail (?) - uansett; mener i alle fall å huske at det har blitt sagt at QSD 150 hk - motoren, som også kom i Beetlen, går både bedre, stillere og mer økonomisk.

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Link to post

Jeg sier meg enig med HAIK, har selv hatt Beetle diesel. Greit med to på tur, ellers synes jeg motoren var for liten. Beetle er en flott båt, hadde kjøpt den med bensin eller større diesel om jeg skulle hatt en i dag. C6 ser ut som en flott daycruiser, er jo som du sier lettere, så det går sikkert bra - men vil du ha noe som helst trøkk må du gå for bensin etter min mening.

Link to post

Jeg skal aldri ha bensinbåt igjen.... :-) i fjor med 15 kr literen for bensin... gikk det 60.000 i bensin... 50 liter i timen på 35 knopp eller 85liter i timen på 48knopp.. :-)

 

Nye båten (Z7)bruker 20liter i 25 knopp eller ca32 liter i timen på 35 knopp.. så jeg ser frem til en rimeligere sommer :-)

 

C6 er en fin båt.. ville gått for diesel... mesteparten av tiden driver en å loffer rundt i lav fart likevel... og ikke ofte du har 6 personer om bord... med 116hk går den ok med 3 voksne.. litt treg i plan med 4 store voksne... og 6 voksne er jeg ikke sikker om du får dne i plan engang... ( har aldri prøvd med 6 voksne i C6)

 

lykke til uansett hva du velger.... C6 er som sagt en superfin båt og praktisk..

Mvh Kjetil

Bavaria 270 sport :-)

Link to post

Jeg ville valgt bensinmotoren. Mercruiser V6-220HK MPI versjonen er faktisk gnien til å være bensin. Du kan riktignok kjøre deg fattig med denne også, men dersom du holder deg i normale fartsområder får du ikke mye større utgifter enn med dieselen. En test av Ryds 23DC med denne motoren viser et forbruk på 1,57 l/nm på topp (41 knop) og 1,25 l/nm ved marsj i 30 knop.

 

Og så får du en båt du kan bruke til vannskisport, samt ha både 4 og 6 personer i båten uten å få problemer med planing og treg aks.

Den gamle 116HK dieselen er gått ut på dato. Du får en båt, men ikke moro.... Men dersom det var de nye QSD motorene på 150HK og oppover da hadde svaret vært anderledes.

 

Just my 2 cents...

 

/Øystein

Redigert av hermansen (see edit history)
Link to post

:confused:

Dette var ikke lett nei..

Men igjen takk for veldig gode tilbakemeldinger.

 

Redd for at CMD 1,7 ltr 116 HK blir for "lett". UT ifra det jeg hører så er nok QSD 2,0 ES 150 det rette alternativet for oss.

Bare synd det er umulig å få tak i.

HVis det blir bensin, så kanskje alternativet er å gå ned til en Explorer med optimax 135.

 

Noen som har meninger om det er et "lurt" valg, kontra C6 med 4,3 MPI 220 hk bensin?

Er klar over forskjellen i utstyret og speielt i alle de praktiske Q-løsningene C6 kommer med. Men båt messig og spesielt sjøegenskaper er jeg usikker på forskjellen. Kabinen tror jeg er mer eller mindre lik på de 2???

 

Hilsen en totalt ambivalent båtkjøper :)

Link to post

Ved å gå ned til Explorer, får du:

 

En fot kortere båt

Raskere båt

rimeligere båt

samt rimeligere å vedlikholde motormessig.

Vil også anta at drivstoffutgiftene blir noe lavere med utenbords....

 

Den ene foten tviler jeg på du vil merke i større grad. 20 fot er fortsatt en god størrelse.

 

Personlig ville jeg gått for Explorer med 135 optimax.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Hei

 

 

Når det gjelder forbruk så tror jeg det vil bli hipp som happ med unntak av at diesel forsatt er litt billigere enn bensin. I dag er det vanskelig å selge båt uansett. Kan være lettere å få en "god" pris på bensin båten vil jeg anta.

 

Lykke til

 

 

Du kan vel ikke mene at forbruk er hipp som happ når man sammenligner Mercruiser 220 hk bensin med 116 hk diesel? Sistnevnte motor er jo kjent for å være snål og bruker i C6 ca. 15 liter timen i marsjfart. (25 knop) Det kan ikke bensinmotoren være i nærheten av. Og når man da har noen kroner diff på drivstoffprisen i tillegg, som du sier, så blir forskjellen stor - særlig om båten brukes mye.

 

Dieselvarianten er det man bør velge om man vil ha en båt med potensielt flest kjøpere i fremtiden, om man ikke skal bruke båten til vannsport, og ikke ha med seg full båt hver gang (en gang i ny og ne klarer C6 også, selv om den ikke spretter i plan). Om man rett og slett bare er ute etter å cruise i behagelig fart for alle ombord.

 

Skal du ha noe med snert i, drive med vannsport, og hvor du ønsker å presse skroget litt og kanskje leke litt, bør/må du ha bensin. Om lommeboka ikke spiller noen rolle hadde jeg personlig valgt bensin.

 

Men for meg spiller den en rolle, samt at jeg bruker båten svært sjelden til vannsport - og opererer nesten uten unntak i fartsområdet 24 - 27 knop som makshastighet. Noe mer blir ofte ubehagelig. Så jeg ville valgt diesel.

 

Explorer er en fin båt, men C6 er mye finere synes jeg, jeg er veldig glad i den åpne akterenden man får med innenbords, som innbyr til bading og ikke minst nydelige linjer. Explorer har vel også kalesjen permanent rullet sammen som et stativ som en slags targa. Det er også et minus. Plus er jo pris og enkelt vedlikehold som utenbordsmotor gir.

 

(når det gjelder støy er vel bensin klart mest rolig ved lavt turtall, men når man snakker marsjfart er nok forskjellen marginal)

 

Men smaken er som baken - den er (iallefall) todelt.

 

:)

Redigert av Dannyboy11 (see edit history)
Link to post

Jeg har kjørt Beetle med 1,7DTI og hatt en Nidelv 690 med samme motor. Den fungerte godt i begge båter. C6 er mindre og lettere enn begge. Jeg tror dette blir helt greit til familiebruk. Vil tro at C6 kan sammenlignes med Nidelv 610 i skrog og vekt - og i 610 er 1,7DTI mer enn nok sier de som har hatt det. Så lenge man kan marsje 26knop+ og kan toppe 30-32 knop holder det for de fleste

 

Vår 690 toppet 29-30 knop og vi marsjet 24-26 knop. Det holdt godt for oss. Jeg fikk ca 27 knop med 6 voksne ombord.

 

Beetlen opplevde jeg som litt lettere enn 690'en - og den fungerte etter min mening fint med den motoren.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Enig med Dannyboy11 og Bitteliten over her. Ville valgt dieselutgaven.

 

Selv har jeg Skibsplast 660 med samme motor (Mercruiser 116 dti) og er veldig fornøyd. Nå driver jeg ikke med vannsport og vi er aldri lastet til ripa med folk og fe, men med 3 - 4 voksne mennesker om bord er det mer enn bra nok trøkk med denne motoren. Når turboen slår inn får du følelsen av å bli trykket bak i setet, kult ... :cool:

 

Hvor tung er C6 da? Kanskje i samme vektklasse som Skibsplast 660? 1200 - 1300 kg?

Link to post

Har en Trophy 22/23 fot med grunnvekt 1580 kg og CMD 1.7l diesel. Den har 19 graders V bunn. Mao. relavtivt kraftig V-bunn. Vet ikke hva C6 har. Topper 28,5 knop ved 4350 rpm.

 

Går i plan men 4 voksne og 4 barn, men krever da aktivt bruk av trimplan /drevtrim. Men kjører sjelden med så mye last.

 

Vanligvis er vi 3 voksne og to barn. med vanlig stæsj i båten og 150l diesel, går båten lett i plan og har toppfart på 27 knop.

 

Hvis du ikke er avhengig av å ligge godt over 30 tallet på max med "fult magasin", tror jeg du blir godt fornøyd med dieselen. Ikke minst hver gang (ikke ofte) du skal tanke opp igjen. :smiley:

Redigert av theppan07 (see edit history)
Link to post

Jeg kjenner ike de aktuelle motorene, men ville aldri kjøpt annet enn diesel i en slik båt. Og basert på det f.eks. Bitteliten sier vil dette fungere bra, selv om du ikke får en racerbåt. 90% av tiden tusler du trolig avgårde i 5-10 knop allikevel.

 

Om ikke helt sammenlignbart, så er dette litt av problemstillingen som har vært reist ift Windy Scirocco 32 - KAD 32 eller KAD 44/300? Alle 3 riktig nok diesler. Prioriterer en forbruk, vedlikeholdskostnader, pålitelighet etc så er KAD 32 et godt valg. Vil en ha racerbår så kjøp m større motorer, men vær da oppmerksom på at båten blit tung bak og at de store motorene ikke er ideelle til båten i alle sammenhenger.

 

Hva jeg prøver å si? Ulempen ved lav men akseptabel motorytelse kan ofte oppveies av pålitelighet, vedlikeholdskostnader, annehåndsverdi, levetid, trygghet, forbruk osv.

 

Mao - alternativet til diesel er en annen båt med diesel.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Jeg vil ikke ha bensinmotor med mindre jeg kan bolte den fast på utsiden av skroget. Tenker da på at bensin ombord som kommer på avveie damper eksplosiv bensingass, med mindre ventilasjonen er såpass god at man får luftet ut gassen. Bensin fordamper ved temperatur over -40 grader, og den tenner på 400 grader. Det er ikke noe pluss for valg av bensin. Det hele stiller seg annerledes i en bensinbil, da den naturlig luftes ved at det ikke er noe lokk under motoren som samler opp bensin, samt at fartsvinden hele tiden bytter ut lufta rundt motoren.

 

Mulig jeg er litt overforsiktig, men dette argumentet kommer i tillegg til bensinmotorens høye forbruk av avgiftsbelagt bensin.

Link to post
Redd for at CMD 1,7 ltr 116 HK blir for "lett". UT ifra det jeg hører så er nok QSD 2,0 ES 150 det rette alternativet for oss.

Bare synd det er umulig å få tak i.

 

Eg var ein tur innom Bergen Båt i ettermiddag og meiner utstillingsmodellen av C6 var merka "09 modell, 2.0 150, kr 469000".

 

Eg skal hente min nye 07 C6 1,7 i neste veke og kjenner meg igjen i dine vurderingar. Eg har kun erfaring med gamle snekker så overgangen blir nok stor nok for meg :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...