jada Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Tolbake til tråden... Jeg lærte en gang man skal kjøre sør og øst for de røde stakene og nor og vest for de grønne. Blir dette veldig galt eller.?.... Ikke allrid like lett å vite hva som er hovedretningen synest jeg..... For det første vil jeg anbefale kurs, og i det minste kjøpe den lille boka som heter "sjøveisreglene", og ha denne liggende i båten. Sjømerkesystemet består av lateral- og kardinalmerker. Lateralmerkene er sidemarkeringer i leia. Leias hovedretning er merket i kartet, og følger kysten nordover og innover i fjordene. Følger du hovedretningen skal du ha grønne merker på styrbord side av båten, på samme side som du har den grønne lanterna, og motsatt med de røde merkene. Kardinalmerkene er gule/sorte, og markerer navigasjonsfarer. Merkene skal passeres på nord-, øst-, syd- eller vestsiden, alt etter hvordan fargekombinasjonen er på merket. I tillegg til dette har du røde/sorte merker som markerer frittliggende grunner som kan passeres på alle sider, og røde/hvite som er senterledsmerker. Dette er faktisk hyggelig å sette seg ned å lese om når en er på sjøen, eller aller helst også før en reiser ut på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Ja det har du rett i. Enkelt for noen og gjenstand for misforståelse for andre. Nå er båten min bare 10 meter lang så jeg klarer å kommunisere med både ,,mannskap, og passasjerer ombord på en enkel måte, uten bruk av kommunikasjonsradio eller sjømannsuttrykk. Erfarer at det sjelden eller nærmest aldri er direkte behov for å bruke styrbord eller babord . er helt enig med hg om dette.. jeg mener det er lurest å bruke de uttrykkene som man vet blir forstått . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
arkmarin Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Uenig. Det har lite for seg i en fritidsbåt og er heller grunnlag misforståelser. På større båter ,hvor man har aktiviteter flere steder på båten er jeg enig i at det er riktig. Høyre og venste er så godt innarbeidet at manøvreringen blir sikrere med enkle innarbeidede uttrykk med et mannskap som regel er utrenet . Er det slik at jeg kanskje bør si at vi seiler på høyre halser, når vi ligger på SB halser? Nei-nei. Et fartøy har to sider, den ene siden kalles Styrbord, dan andre Babord. Høyre og venstre brukes i forhold mennesket. Om jeg står vendt mot et annet menneske og sier "se til venstre", så vil den andre menneske undre seg på om jeg mener til venstre for meg, eller til venstre for den andre. Det betyr at vedkommende ikke vet hvilken side en skal se til. Om jeg sier se til Babord, så er det ingen tvil. Lær deg Sjøveisreglene og begrepene som brukes der før du ferdes på sjøen, det gir størst sikkerhet. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Lars H. Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 (redigert) Er det slik at jeg kanskje bør si at vi seiler på høyre halser, når vi ligger på SB halser? Nei-nei.For meg er begge deler like gresk. Styrbord og babord er greit, men "halser"? Muligens jeg lærte det da jeg tok båtførerprøven for 20 år siden, men etter det har jeg som motorbåtfører aldri hatt behov for å vite hva det betyr. Så, - som Havgaaapet sier: Bruk faguttrykk til fagfolk og vanlig landkrabbenorsk til andre. Lars H. Redigert 28.Mars.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mask Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Er litt sjokkert over kunnskapnivået hos enkelte folk som ferdes på sjøen og samtidig skal ivareta sikker seilas. De som ikke er sikker på om de skal bruke styrbord eller babord må ta båtførerprøven og det haster. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Veel, roper du høyre, må du som skipper huske å ta høyde for hvilken retning vedkommende står i .......Helledussen styrbord er alltid styrbord. Kan ikke bli enklere! Klarer en å lære forut og akter så klarer en også styrbord og babord. Hvis ikke, vær med utelukkende som passasjer! Jeg lærte en gang man skal kjøre sør og øst for de røde stakene og nor og vest for de grønne. Blir dette veldig galt eller.?.... Ikke allrid like lett å vite hva som er hovedretningen synest jeg.....Styrbord og babord er for meg en geografisk område på fartøyet/båten. Jobber på flyterigg i nordsjøen og veldig greit og bruke stdb,babord, akter og forut som benevnelser. Dette viser at det er nødvendig å følge med på nye bestemmelser som kommer; lærte også dette med "sør og øst" og "nord og vest" en gang, men nå har jeg måttet lære meg noe annet. Og hovedretningene står jo på papirkartene, så det skulle jo ikke være så vanskelig? Og alle har vel oppdaterte papirkart med...??? Selv i de minste båter synes jeg det er nødvendig at man snakker om "stybord" og "babord", nettopp for å sikre seg mot sånne misforståelser som Skjælø beskriver. I verste fall: Sett opp skilt om bord! (I spisstevnede robåter trenger noen til og med å få forklart hvor forut og akter er!) Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Er litt sjokkert over kunnskapnivået hos enkelte folk som ferdes på sjøen og samtidig skal ivareta sikker seilas. De som ikke er sikker på om de skal bruke styrbord eller babord må ta båtførerprøven og det haster Det er ingen grunn til å bli sjokkert. Seilasen kommer neppe ut av kontroll om man ikke bruker Stb og Bb i vanlig navigering med en småbåt. Nå har jeg båtførerprøven med bestått resultat og har vært på sjøen snart i 30 år. Har ikke vært oppe i en eneste farlig situasjon eller misforståelse ved bruk av H og V . Betydelig overdrevet og man skal ikke se bort fra at det er noen landkrabber som ønsker å spre rundt seg med faguttruykk for å imponere litt... ? hehe Likevel er jeg helt enig at Stb og Bb er lett å forstå og et viktig språk ombord på større fartøyer. ( de fleste her har vel småjoller på 30-40 fot ?) Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Når du går i Nidelva, så vil jeg tro at ledens retning er "inn mot byen." Så når du går mot byen, så er det grønt på grønt. Fra byen (som nok er den retning en du tøffer mens du fremdeles er bevisst på stakene ) er det rødt på grønt. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
HulkHaugen Svart 28.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Her var det kommet mye tilbakemeldinger, men skulle nesten tro at topic var forskjell på sb og ps (styrbord og babord). Nei det er da det minste problemet, jeg jobber faktisk på supply, og har jobbet offshore noen år, riktig nok ikke oppe på bro, men kan vel de fleste uttrykkene: - Styrbord/Steerboard (høyre siden av skipet) - Babord/Portside (venstre siden av skipet) - Bestikk (Navigasjonsmåleutstyr) - Skaffetøy (Bestikk) - Leider (Trapp) - Skott (Vegg) - Svingskott (Dør) - Dørk (Gulv) - Pøs (Bøtte) jøss å flink du er hulkhaugen, kan du flere? Ja, takk for det, kan nok flere også ja ;) Men jeg har aldri navigert etter kart, og har kun holdt meg i de nærmeste byene når jeg har være ute på sjøen. Men det forklarer jo en del, jeg håpte egentlig på et svar som kunne utelate kartet. Ikke det at jeg så ofte har vært borti disse bøyene, kun "elva" som jeg kjenner til. Har tidligere hørt sånn som at "Du skal alltid på den siden av de bøyene", men da spør jeg om ikke det blir feil når vi kommer fra den andre retningen, og da har de ikke noe godt svar. Har faktisk tenkt til å ta båtførerprøven i år også ;) Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Mouche Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Nå har jeg båtførerprøven med bestått resultat .... Hvilket kvalitetsstempel! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
vanntrivsel Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 (redigert) Sår du tvil om mine kunnskaper? Redigert 28.Mars.2009 av havgaaaaapet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Hvilket kvalitetsstempel! Pleier ikke du å dra frem "lesebeviset" i gode stunder for å briefe litt? Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Interessant, Krisida Magni. Har du noen eksempler på situasjoner der styrbord betyr venstre? Mnja... kanskje at dersom du står vendt akterover i båten, da blir styrbord til venstre..... Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
dhjerp Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Og hovedretningene står jo på papirkartene, så det skulle jo ikke være så vanskelig? Og alle har vel oppdaterte papirkart med...??? Vel, leste en undersøkelse i sommer hvor det var konkludert med at ca 50% av alle fritidsbåter ikke hadde kart ombord eller kunne lese et kart. Kanskje en grunn til at denne tråden kom opp og at det er en del som går på grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Sår du tvil om mine kunnskaper? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lars H. Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 (redigert) Nå er det vel slik at hverken lateral- eller kardinalmerker er noe en kan bruke uten noe annet i tillegg. Til lateralmerkene trenges kart, og til kardinalmerker kompass. Jernstaker med fane på er greie nok, på samme måte som bøyer for frittliggende grunner. Kart er jo egentlig greit til så mye. Litt greit å ha studert kartet før en runder en odde for å vite om det ligger et skjær bak der? Og kompasset er greit å ha når tåken kommer slik at en ikke bare blir kjørende i sirkel? Lars H. Redigert 28.Mars.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jada Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Helt korrekt selvfølgelig at kart og kompass bør være i bruk, i alle fall om du ferdes utenfor kjente farvann. I hovedleia så er det jo ofte mer enn god nok dybde til å gå på både den ene og andre siden av de ulike merkene. Men det ser du først dersom kartet studeres litt. I motsetning til Nidelva hvor det er veldig lite lurt å ikke følge merkingen. Da møter en stort sett grunnfjellet flere steder. Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Hei Nå kommer jeg antakelig til å få så øra flagrer her, men det tåler jeg godt- Tolbake til tråden... Jeg lærte en gang man skal kjøre sør og øst for de røde stakene og nor og vest for de grønne. Blir dette veldig galt eller.?.... Ikke allrid like lett å vite hva som er hovedretningen synest jeg..... Huskereglen (merk at jeg skriver "regle", det er ikke en regel!) "sør eller øst for rød" er antakelig den jeg bruker mest på sjøen. Den ligger alltid i bakhodet, og fungerer meget bra for meg. I mitt hjemmefarvann vet jeg at merkingen er bygd opp slik at jeg trygt kan bruke denne regelen. Men reglen må ikke brukes ukritisk! Du må ta en titt på sjøkartet over området du skal ferdes i, og forsikre deg om at leias hovedretning følger de normale retningene. (altså nord og østover.) Og har du først gjort det, er jo heller ikke terskelen så fryktelig høy for å klare å huske at du skal ha de røde merkene på babord side når du følger leias hovedretning. Dersom du glemmer hvilken side de forskjellige fargene skal være på, kan du bare se på lanternene på båten. Røde merker på rød side og grønne merker på grønn side når du følger hovedretningen. Huskereglen har jeg fra publikasjonen "Norsk Fiskaralmanakk", tror det var 1987 - utgaven. Her har det gjennom alle år vært publisert praktiske navigasjonsråd. Det jeg har lært ved å pløye gjennom flere utgaver av denne er nok ikke like egnet til å slå i bordet under en faglig diskusjon som det jeg lærte når jeg tok D5L - kurset, men akk så mye mer anvendelig når jeg er på sjøen. Når jeg har båtfolk med.. bruker jeg BB og STB ... men når jeg har "blonde" ombord.... bruker jeg begge deler.. altså vi skal Styrbord for holmen der og gjentar at det er til høyre for holmen... Dersom jeg hadde vært rormann på din båt, ville vi gått rett på land omtrent her. En holme har nemlig ingen styrbord side. Ingen høyre side heller, for den del.Jeg har en mistanke om at dette er en vanlig kilde til navigasjonsfeil i småbåter. Men, dersom du hadde sagt at vi skulle ha holmen på vår styrbord side, ville jeg kvittert ay ay sir, og forstått akkurat hva du mente. Enkelte vil oppfatte dette som gramatisk pirk med liten praktisk betydning. Jeg tillater meg å minne om at den gjeldende oppfatningen blant norske yrkesnavigatører var at det var unødvendig pirk å gi rorkommandoer med tre siffer, helt fram til den sjebnesvangre oktoberkvelden i 1962 Mvh Emil Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Lars H. Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Helt korrekt selvfølgelig at kart og kompass bør være i bruk, i alle fall om du ferdes utenfor kjente farvann Er det ikke nettopp i kjente farvann (der en trooor en er kjent) at de fleste grunnstøtinger skjer? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jada Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 .. altså vi skal Styrbord for holmen der og gjentar at det er til høyre for holmen... En liten korreksjon, ja en bagatell kanskje, men det kan jo nevnes når vi først er inne på dette: Det er ikke noe som heter "styrbord for holmen". Her er det vel til høyre for holmen, eller på høyre side av holmen (i den retningen en kommer fra). Holmen har ingen styrbord eller babord side, og heller ikke en høyre eller venstre siden for den saks skyld. Men holmen passeres på høyre eller venstre side i fartsretningen. Dersom jeg skal til høyre for holmen, noe jeg gjerne kan si til "ulærde", så vil jeg vel for meg selv si at jeg skal ha holmen "om babord" eller "til babord" i forhold til båten. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Er det ikke nettopp i kjente farvann (der en trooor en er kjent) at de fleste grunnstøtinger skjer? Lars H. Jo, det er nok sant. Har alltid kartet foran meg, men det studeres ikke veldig nøye i de farvannene jeg ferdes til daglig. Skulle jeg gå på grunn der så er det sløvhet og ikke manglende kartbruk, for grunnene kjenner jeg. Men jeg skal ikke langt utenfor de daglige farvann før kartet studeres nøye. Har lært at en må vite hvor en er til enhver tid. Det nytter ikke bare å følge "strømmen" og tro hvor det er greit å manøvrere skuta. Vet om nok av grunner som ikke er merket, og som ligger på steder som det er naturlig å gå med båten, midt mellom andre holmer på steder hvor alt annet tyder på god dybde. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Mnja... kanskje at dersom du står vendt akterover i båten, da blir styrbord til venstre..... Skal dette være en spøk??? Det er jo nettopp det som er poenget, at styrbord og babord sider i båten alltid er det samme, uansett hvilken vei personene står!!! Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 Betydelig overdrevet og man skal ikke se bort fra at det er noen landkrabber som ønsker å spre rundt seg med faguttruykk for å imponere litt... ? hehe Imponere?? Dette har med forståelsen med å ferdes på sjøen, har ingen relevans til hvem som ferdes der. Hvordan går en frem når en skal kalle opp ett annet fartøy, da kan det være greit å ha lært seg faguttrykk og ikke referere til høgre og venstre. Er selv sjømann og har vært det de siste 20 årene, har aldri hørt ordet høgre og venstre ombord og er det noen nykommere som prøver seg med h og v så får de beskjed om at dette overhode ikke er akseptert. Forklaringen de får på dette er at ved bruk av stb og bb så er det ikke muligheter for misforståelser. Dette gjelder også i "små" båter. Har ei datter på snart 5år og hun kan forskjell på stb og bb, sønnen min på 1,5år vet det ikke enda men dette vil han også lære, da klarer alle og lære seg stb/bb. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 (redigert) Største lettmatros slet med forskjellen på høyre og venstre da hun var i femårsalderen. Jeg fortalte henne at hun må huske at høyre er det samme som styrbord. I samme øyeblikk slår hun ut høyre hånd og utbryter "åhh, er det så enkelt". Hun hadde full kontroll på styrbord og babord. Det er i slike øyeblikk en far får bekreftet at man har gjort noe rett i oppdragelsen av barnet. Brigg Redigert 28.Mars.2009 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
HulkHaugen Svart 28.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2009 hehe, morsomt. Selv skjønner jeg ikke at det går ann å lure på høyre/venstre eller sb/bb for den sakens skyld, det må da være like enkelt som opp og ned? Min egen huskeregel fra jeg var veldig liten er at man somregel sitter på styrbord side i båten og styrer, ihvertfall de båtene jeg har vokst opp i, men i dag går det naturligvis automatisk :) Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.