Jump to content

Tikkende pumpe til Eberspächer varmer, finnes det noe alternativ ?


Enzo

Recommended Posts

Jeg har nå hatt webasto i 3 båter og denne gangen har jeg eberspacher varmer , det som irriterer meg litt er denne pumpen som "tikker" og sender diesel inn , har ikke lagt merke til denne tikkingen på webastoene jeg har hatt tidligere , muligens er det en annen løsning der eller mer stillegående. Er det noen som kjenner til om det finnes en annen løsning enn denne pumpen , er det evnt noen som har prøvd å isolere den på noen måte for å slippe denne ulyden ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Måtte vel gå ann å bruke Webasto sin pumpe vel? Er jo samma prinsippet, og den leverer sikkert passe diesel om du bestiller Webastopumpe til ca samme KW.

De er like se til og drives av samme pulsene, og er likegyldig polaritet :cheers:

 

MEN prøv å flytte litt på den. Evt monter en gummi eller to og kanskje en ekstra plate el slik att ingen av skruene har direkte kontakt med hverken båt eller pumpeholderen. :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ja det kan kanskje være det som er problemet , i HRn så hørte jeg den ikke i det heletatt så det kan jo muligens være at den ligger mot noe hardt og lyden forplanter seg. Måtte flytte inn i forpiggen her en dag da jeg holdt på å bli koko av den torturtikkingen

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har lagt den stive fuelslangen inni en 8mm bensinslange. Det demper mye. Så er pumpen pakket i dempematte fra Biltema surret med strips. Funker bra - ikke mye lyd igjen!

 

Har hørt noen som har lagt bly rundt pumpa, og så dempematte utenpå dette igjen.

 

SE

Link to post
Share on other sites

Måtte vel gå ann å bruke Webasto sin pumpe vel? Er jo samma prinsippet, og den leverer sikkert passe diesel om du bestiller Webastopumpe til ca samme KW.

De er like se til og drives av samme pulsene, og er likegyldig polaritet :cheers:

 

Det tviler jeg på om går.

Fikk beskjed om at det ikke gikk når jeg spurte en service mann om dette. Her var det snakk om å bruke en gammel Webasto pumpe på en ny Webasto av samme størrelse, men 20 år gammel. Den var jo allerede montert i båten. så jeg tenkte at der sparte jeg 15 minutter arbeid. Han sa at selv om disse pumpene ser like ut, så er de satt opp til den varmeren den kommer med.

Det blir feil hvis du bruker en annen.

 

Kan jo komme med en liten advarsel i samme slengen.

Jeg er rimelig makelig anlagt :sleep: . Ser min ære i å gjøre alt på absolutt enkleste måte. :yesnod:

Når jeg monterte denne Webastoen, så lå jo alt fra den gamle klart. Bla. eksos slangen.

Fant ut at for å spare 30 minutter og litt knot. Så koblet jeg på den gamle. Skulle bytte til ny senere. Hørt den før? :blush:

 

Ok, koblet sammen og fyrte opp. Tente, men det ble ikke noe særlig varme. Så begynte det å dryppe svart diesel ut av luft inntaket til varme motor. :crazy: Stoppet og demonterte, her er det noe alvorlig gæærnt. Inn til service verksted med dritten som ikke virket som den skulle.

De renset og testkjørte den i noen timer, fant ikke noe feil. Fikk varmer og regning på 4400,- 5 timers arbeid påsto de. :sad:

 

Monterte varmeren igjen. Samme skjer, startet honker å går, så renner det svartdiesel ut igjen. Ny demontering, men nå reiste jeg til ett annet verksted med den forbanna varmeren og forbandte Webasto og det forrige verkstedet :discuss: opp og ned. Var det jeg sa skulle hatt en Eberspacher. :headbang:

Samme dag ringte de tilbake, ikke noe feil med varmeren men den var totalt nedsota inni. Feilen må være ombord i båten var beskjeden jeg fikk. Når jeg sa at jeg brukte den gamle eksosslangen, kom det tørt. Har du sjekket at den ikke er tett? Noe jeg selvfølglig ikke hadde gjort. Forsøkte å blåse inn i eksosslangen, potte tett. :cryin:

Byttet slange, hentet varmer og regning på drøye 3000,-, umiddelbar start og 0 problem siden.

Så det kostet meg ca.8000,- å forsøke, å være lat og smart. :cryin: :cryin:

 

Moralen er drit i shortcuts. Gjør det skikkelig med en gang. :wflag:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...