Jump to content

Å bale med båthenger alene

Kaimor

Recommended Posts

Så var båten hentet ut fra vinteropplaget :smiley: Men rakk ikke sjøsetting i kveld, så den ble parkert på hengeren i marinaen. Underlaget er flatt, men isete og småhumpete. Da kom jeg på av erfaring hvor vanskelig det kan være når hengeren skal kobles til bilen igjen: glatt underlag som ikke gir feste for bena, og små ujevnheter som blir strevsomme for hjulene. Ikke klarer man å lirke bilkroken helt på millimeteren under festet heller, da skal man ha bra flaks :lol:

Hadde håpet å kunne gjøre sjøsettingen alene i morgen, er utålmodig for sjøsetting og vet ikke om jeg får tak i assistanse. Klarer fint å manøvrere meg ned slippen og få sjøsatt båten alene, men det er altså denne hengeren som er tung å få på bilen når forholdene er slik. Så, er det noen som har noen "kjerringråd" eller smarte tips for å få lirket hengeren på bilkroken når man holder på alene??

Er det mulighet til å rygge rett imot ser du jo i speilene at sideveis stemmer. Når det nærmer seg i lengderettningen også pleier jeg å gå ut og se hvor langt det er igjen. Etter å ha sett hvor mange cm jeg mangler, setter meg inn i bilen igjen, bruker da å ha døra åpen og finne et pungt på bakken får å se hvor langt jeg rygger. Også er det bare å sveive drage ned på kula.

Men nå som jeg har en bil som har startet på det to siste årene (rust/eu) rygger jeg til det butter også litt fram igjen.

Når draget og kula blir koblet kan det hende at en må gi et lite dytt/røsk føre det smekker i sammen.

Det er vell bare å øve så sitter det etter hvert.

Redigert av jadal (see edit history)
  -Matros- skrev:
Slik ting man tar på under skoene, husker ikke helt hva det heter, men det er veldig smart.

Brodder ja, det kan være et godt hjelpemiddel ;-)

traust skrev:
har du stasjonsvogn kan du legge ned baksetet og åpne bakluka, og så rygge på plass. Men du har kanskje ikke stasjonsvogn...

Joda, det har jeg - hadde ikke tenkt på det før, det burde gjøre ryggingen mer nøyaktig i hvert fall.

Takk for tips!

Jammen ta med litt sand og strø der du skal stå :crazy: Ellers har jeg sjelden problemer med å finne kula etter en 3-4 ganger in og ut av bilen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...