Jump to content

Forbruksmåler på dieselmotor


Affi

Recommended Posts

Hei godtfolk

 

Jeg lurer på returslangen på dieselmotorer. Hvorfor går den tilbake til tanken? Må den tilbake til tanken? Kan returen kobles innpå sugeslangen foran dieselfilteret (f.eks. med en Y-kobling) istedenfor?

 

Grunnen til spørsmålet er at jeg ser på mulighet for å bruke en forbruksmåler på motoren, en Yanmar turbodiesel. Kobles måleren på sugeslangen måler den den totale gjennomstrømmingen i dieselpumpen som ikke gir en reell forbruksmåling, men langt høyere verdier. Hvis returen kunne gått inn foran dieselfilteret igjen, ville en slik måler kunne gi korrekt forbruksmåling ved montering etter vannutskiller/foran denne koblingen.

 

Affi

Link to post
Share on other sites

Dette er interessant.

Jeg finner enkelt forbruksmålere for bensin, men diesel er det verre med. Det skyldes sikkert dette med retur av diesel fra dysene. De systemene jeg har Googlet, har 2 målere en for diesel til dysene og en for retur, for å kunne måle netto forbruk av diesel.

Jeg har ikke funnet noen som selger diesel forbruksmålere i Norge.

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til Båtplassen :cheers:

 

Der er flere fordeler med å ha returen tilbake til tank og en del motorer MÅ også ha den til tank, ofte via en kjøler, da dieselen også kjøler dysene. Om du skulle få små mengder luft inn i dieselsystemet, f.eks. ved lavt dieselnivå og sjøgang, vil luften på de fleste motorene finne veien tilbake til tank. Om du da kobler returen til sugeslangen vil små luftmengder akkumulere seg opp og motorstopp er uunngåelig før eller siden...

 

Det er nok best å grave dypt i pungen å kjøpe en forbruksmåler beregnet for diesel med flowmåler på returen også...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det finnes forbruksmålere beregnet for dieselmotore og da er det to følere en på tur og en på retur. Jeg har selv en slik fra FloScan og den fungerer helt utmerket. Du kan ikke koble returen inn foran filtret av to grunner. Motorens evne til selvlyfting blir borte og med lit luftbobler i dieselen vil den stoppe. Dernest kommer det at på tomgang vil den diselen som da bare sirkulerer på motoren bli så varm at dieselpumpen kan skjere seg. Det finnes retnokk dieselmotorer som ikke har retur men de har en automatisk utlufter og en dieseloljekjøler.

Redigert av BMP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nok best å grave dypt i pungen å kjøpe en forbruksmåler beregnet for diesel med flowmåler på returen også...

 

Jeg vurderte også å installere flowmåler, men etter litt frem og tilbake konkluderte jeg med at det var bare enda en kostbar "kjekt å ha"-greie som jeg kan klare meg uten. De aller fleste klarer seg fint med tankmåler som viser hvor mye man har igjen på tanken, og ved hjelp av turtelleren anslår man noenlunde hva man forbruker og hvor langt man kan gå med den mengden en har på tanken. Litt "hjernegymnastikk" underveis skader ikke...

Link to post
Share on other sites

Takk for det SveinHa :smiley:

Først og fremst, imponert over hvor kjapt det kom svar her, og gode svar ikke minst. Skikkelig aktive og dedikerte båtfolk her skjønner jeg!

 

Hadde vært kjekt å finne optimalt fartsområde og trim ved hjelp av flowmeter og GPS. Går fort litt sport i sånn. Men det ser ut som prosjektet mitt fikk en stopp. Jeg prøvde meg med et PD400 diesel flow-meter fra RS Components. Proff sak men egentlig beregnet for overvåking av dieselbrennere, koblet på en enkelt dyse. Som sagt så målte den den hele og fulle flyten gjennom dieselpumpa og viste dermed 60l/t på tomgang. Forsåvidt interessant å vite det også men det var ikke helt den målingen jeg hadde håpet på... Skulle hatt den på gamle SABB'en i snekka, den hadde kun en slange :yesnod: Vel får håpe den kan returneres.

 

Fikk også svar fra en maritim maskiningeniør jeg spurte idag, det er som det blir nevnt her kjøling og matetrykk som er hovedgrunnen til at retur i tank behøves. Og det er sant, selvluftingen vil jo ikke kunne virke.

 

FloScan ja, hvem leverer dem BMP? Leste også erfaringer av en som bruker Navman 3200 (under dokumentarkiv?) som også kobles på både tilførsel og retur. Så var det å finne ut hvor en sånn evt. kan skaffes og hva det koster da.. enig i at det er mest kjekt-og-ha så det bør jo ikke bli altfor dyrt..

 

Takk så mye for svarene dere!

Redigert av Affi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lønnsom investering vil jeg heller si. Ved å koble en slik mot GPS/Logg, og lese av forbruk pr. nautiske mil, kan man finne ut hvor båten blir dyr i drift. Alternativt kan man jo lage en manuell tabell på båten ved å finne ut av motorinstallasjonens forbruk ved de forskjellige turtall, og se farten man har på båten. Volvo penta har i hvertfall en slik tabell tilgjengelig på internett. Selv har jeg regnet ut forbruket ved de forskjellige turtallene på båten min, og det er først og fremst forbruket pr. nautiske mil som er interessant.

 

Her er mitt forbruk på en 38 fots Bavaria seilbåt

 

6,5 knop= 0,38L pr. nm

7,5 knop= 0,49L pr. nm

8 knop= 1L pr. nm

8,8 knop= 1,47L pr. nm

 

Båtens marsjfart er 8 knop, men etter at jeg laget denne tabellen, er marsjfarten redusert til 7,5 knop. Legger man inn seilingen også i snittforbruket, kan man ved 50% bruk av seil si at man bruker ca. 0,25L pr. nautisk mil med båttur. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

FloScan kan du bestille direkte fra fabrikken i USA. Den jeg har inneholder Turteller, Timeteller, Totalmengdemåler for diesel, Forbruksmåler som viser l/t og l/nm. Man må koble til GPS eller Log for at visningen av l/nm skal virke. En slik vil vel komme på 6-7000,- kr.

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Returdieselen på noen motorer er som noen nevner varm. Ikke så godt belyst er at det fører til betydelig reduksjon i motoreffekt.

Så er man opptatt av tiltak for å holde forbruket nede så er dette også et moment å ta med seg.

  • Hold dieselen som går inn i dieselpumpa så kald som mulig

Er man mest opptatt av forbruksmåling som en "gadget" så blir det jo mindre relevant...

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Marwin skrev On 17.2.2017 at 10.06:

Låner denne...

Noen som vet hvem som leverer NavMan og FloScan forbruksmålere for diesel i dag?

Ser ut for at alle Navman sine marineprodukter er utgått (Alle produktene viser "discontinued" på http://www.navmanmarine.net/ 

så mest sannsynlig må en lete på Ebay e.l. etter en brukt forbruksmåler (http://www.navmanmarine.net/diesel-3200.html) eller Navman 8084 eller 8120 med "AA002651 - Diesel engine fuel kit". Det skal vel godt gjøres å få tak i et komplett sett..

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Gammel tråd, emn låner den litt

Noen som har prøvd denne forbruks måleren?

https://mechatronics.by/en/meterboats/

https://www.bellflowsystems.co.uk/-delta-differential-fuel-flow-meter-up-to-500-litres-hour-without-display-normalised-pulse-output-and-additional-interface-options.html

 

Ser jo ut som en ganske så enkelt installasjon. Og prisen er en del bedre enn feks Floscan sine.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

 

Okkaby skrev On 12.4.2021 at 8.10:

Noen som har prøvd denne forbruks måleren?

 

Jeg blir ikke helt klok på hva denne egentlig gjør? Dette virker ikke som en "stand-alone" enhet med display du kan lese av på en enkel måte. Informasjonen er litt vanskelig å tolke, men det ser i beste fall ut som den kan telle motortimer og måle "liter/time" (volum/tidsenhet). Men det viktigste parameteret i en båt vil nok være "liter/nm" (volum/distanse), det er nemlig denne du trenger for å kunne justere inn flaps og tilt for å oppnå det beste resultatet. Da ser du enkelt hvilken hastighet som er mest økonomisk i motsjø også. Min påstand er at en forbruksmåler for båt som ikke viser "volum/distanse" er totalt bortkastede penger.

 

Meg bekjent finnes ikke "volum/distanse" som eget parameter i NMEA protokollen, så integrering mot eksisterende utstyr blir ikke helt enkelt det heller. Det betyr at selv om denne enheten hadde hatt tilgang til GPS slik at den kunne regnet ut "volum/distanse" så ville den likevel ikke kunne overført disse dataene over NMEA 2k. I prinsipp kan instrumentet (Garmin plotteren i båten?) kunne motta både "volum/tidsenhet" og GPS over NMEA, slik at "volum/distanse" kan regnes ut lokalt i instrumentet. På det nederste bildet i den første linken din finnes det tross alt et felt for "l/nm", så jeg utelukker ikke at det finnes muligheter.

 

Det virker som enheten du linker til kun er selve sensoren som måler "volum/tidsenhet" og temperatur, og at den ikke behandler de respektive målingene utover dette. Så registrerer jeg også at forhandleren tilsynelatende kan selge noen kompatible displayer også, men klarer ikke bli overbevist om at disse er særlig brukervennlige i en båt. Jeg finner ingenting som virker hensiktsmessig å montere direkte i en båt uten at du allerede har en plotter som kan regne ut "volum/distanse". Dersom du er villig til å nøye deg med "volum/tidsenhet" tror jeg de fleste moderne NMEA 2k plottere kan vise dette. Jeg tror egentlig dette i bunn og grunn kun er en sensor som krever en betydelig mengde post-prosessering før dataene kan komme til nytte. I tillegg avhenger alt dette av om den utfører intern temperaturkompensering av dieselflowen (noe det tyder på at den faktisk gjør), eller om den overlater utregningen av dette til en ekstern enhet.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...