Jump to content

DIY prosjekt : Enkel dieselforbruksmåler kan lages selv


nimba

Recommended Posts

Hei :flag_bp:

 

Som overskriften her forteller handler denne tråden om et lite selvbyggerprosjekt (DIY) , Ideèn bak prosjektet er å finne ut nøyaktig hvor mye diesel mine 2 grønne faktisk bruker ved forskjellige hasigheter/turtall .

Selvsagt er den bakenforliggende årsaken dieseløkonomi ! for med 37 fot og 400 hk tror jeg at det er mye penger å spare ved å bruke litt lenger tid på en gitt strekning , eller er det faktisk mer økonomisk å gå med litt høyere hastighet...??? det er akkurat det jeg vil finne ut , hva er den mest økonomiske farten for akkurat min båt.

 

Skal man finne ut forbruket , må dieselen til motoren måles nøyaktig , og det kan gjøres på følgende måte :

 

Skal man måle dieselen som går i slangen fra tanken til motoren , må en ha en såkalt flowsensor , det er en dings som feks. består av et turbinhjul som roterer etter hastigheten på væsken som passerer , høyere væskehastighet = høyere turtall , turtallet oversettes til en elektrisk impuls , disse impulsene kan så avleses på et digitalt instrument .

 

Flowsensorer finnes i uttallige utgaver , alt etter bruksområde , det jeg trengte var er en sensor som hadde bruksområde innenfor 1 til 30 liter i timen , sånn ca..

Og det fant jeg hos Conrad.de til ca 24 Euro , glemte å nevne over at dieselen som går i retur til tank må også måles og trekkes fra , så her trengst 2 stk ! altså en til tur og en til retur .

 

Sensoren var oppgitt til å kunne lese fra 0,03 - 1,8 l/min noe som tilsvarer 1,8 - 108 liter i timen , den var også oppgitt til å gi 8500 pulser pr. liter.

 

Så til instrumentet , på Ebay.com fant jeg et billig panelmeter til 20 Dollar , det skulle kunne lese firkanpulsene fra sensoren , både total og frekvenspuls.

 

 

Her er bilde av flowsensor med info

 

dscn4373.jpg

 

dscn4386.jpg

 

 

 

Og her instrumentet

 

 

dscn4374.jpg

 

dscn4376.jpg

 

 

 

 

Om dette vil fungere vites ikke 100% , det får tiden vise , gøy er det uansett å prøve....

i morgen er planen å få koblet opp sensor mot instrument for så å prøve med vann ,

fungerer det med vann fungerer det også med diesel !

 

:smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du trenger vel ikke å ha en på returen, om du har returen koblet inn på dieselfilteret? Da kan du bare koble deg før filteret :flag_bp:

 

Bra ide forresten. Det frister å gjøre det samme, men da ta det til litt høyere nivå og programere microchip så jeg får alt kalkulert ut og vist på en LCD som liter per time :thumbsup:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt!

 

Returdiesel er varm, og bør alltid gå tilbake tank for å unngå oppheting av diesel i en for kort sløyfe.

Alternativet kunne kanskje vært en liten mellomtank, helst med en eller annen form for kjøling. Denne samletanken tok da både imot returen, samtidig som den ble løpende etterfylt fra hovedtank. Da kunne en måle nettoforbruket mellom hovedtank og samletanken. Koblet du to motorer på en samletank ville en jo tilognmed kunne få samlet forbruk for begge motorene på en måler, uten å måtte måle returen.

Redigert av Ra Balder (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Følger med på denne :smiley:

Hva søkte du på for å finne displayet på ebay?

Dette viser vell bare antall pulser, og ikke liter, så det må du vel regne ut selv? uansett ikke noe problem. Hvordan blir det med "forholdet" på pulsene ettersom du skal langt over de 8500 som utgjør en liter/t?(tenker displayet viser bare 4 siffer)

Hvis det virker, så skal jeg prøve tilsvarende løsning på min bensiner for å finne ut hvor "kneika" er :smiley:

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for interessen her.... :thumbsup:

 

Du trenger vel ikke å ha en på returen, om du har returen koblet inn på dieselfilteret? Da kan du bare koble deg før filteret :flag_bp:

 

 

Bra ide forresten. Det frister å gjøre det samme, men da ta det til litt høyere nivå og programere microchip så jeg får alt kalkulert ut og vist på en LCD som liter per time :thumbsup:

 

 

Returen min går tilbake til tank , dermed må denne også måles

 

Detter er er "low cost" prosjekt ,men kan med enkelhet suppleres med en programerbar Totalizer med 2 kanaler ,for å gi ut Liter/nm liter/time, men det koster litt mer...

 

Tror du ikke reurflowen er mer enn det?

 

Returen mengden har jeg ikke peiling på , men magefølelsen min tilsier den skal ligge innenfor sensorens måleområde , over 108 liter i timen er den uansett ikke :smiley:

 

 

Følger med på denne :smiley:

Hva søkte du på for å finne displayet på ebay?

Dette viser vell bare antall pulser, og ikke liter, så det må du vel regne ut selv? uansett ikke noe problem.

Hvis det virker, så skal jeg prøve tilsvarende løsning på min bensiner for å finne ut hvor "kneika" er :smiley:

 

Det stemmer ja , litt teori med litemål og stoppeklokke må til for å "tune" inn instrumentet :smiley: (low cost you now)

 

LINK

Link to post
Share on other sites

Hastighet må vel også inn i kalkulasjonen for at det skal gi mening(?)

 

Tja - om en vet antall pulser/tid og antall ml/puls, så må en vel kunne regne ut resten selv? Prosjektet er interessant fordi det går ut på å lage en rimelig, enkel forbruksmåler en kan lage selv med enkle midler. En komplett kjørekomputer blir for komplisert.

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Detter er er "low cost" prosjekt ,men kan med enkelhet suppleres med en programerbar Totalizer med 2 kanaler ,for å gi ut Liter/nm liter/time, men det koster litt mer...[/i]

 

Hele oppsettet med lcd koster toppen 500 kr og da er alt annet enn mengdemåler bestilt i Norge. Jeg bruker noe som kalles Arduino og den er ypperlig for sånt Link. Den koster 250 kr i Norge.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Følger med på denne :smiley:

Hvordan blir det med "forholdet" på pulsene ettersom du skal langt over de 8500 som utgjør en liter/t?(tenker displayet viser bare 4 siffer :smiley:

 

Eh..glemte denne , god oppservasjon den der , for du har helt rett , meteret mitt kan kun telle 9999 pulser , men det kan også telle frekvenspulsen , det vil si at den måler hastigheten på pulsene (hz) , det er dette som er mest interessant , jeg vil da kunne lese av en fast verdi på instrumentet , jeg må da måle mengden som passerer innen for en gitt tid ved de forskjellige frekvensene...

Det vil bli litt forskning i morgen , kansje jeg trenger hjelp fra kloke BP medlemmer :confused:

Link to post
Share on other sites

Hele oppsettet med lcd koster toppen 500 kr og da er alt annet enn mengdemåler bestilt i Norge. Jeg bruker noe som kalles Arduino og den er ypperlig for sånt Link. Den koster 250 kr i Norge.

 

Dette var interessant Kaptein.... jeg lå ut en tråd på et elektronikkforum her tidligere for å få hjelp til en chip & programmering , men ingen kunne hjelpe noe videre :thumbsdown:

 

 

Du har tydelivis kunnskapen som skal til :thumbsup: :thumbsup: har du mer detaljer rundt "oppsettet" ditt ?

Link to post
Share on other sites

OT: Jeg blander meg litt inn med mitt ønske om å overvåke kjølevannsløyfen,

-Denne flowsensoren er jo ikke så dyr. -Ville det være en tanke å bruke et turtellerinstrument for å vise antall pulser fra denne, tro? Nøyaktig måling er ikke så kritisk, bare man har utslag som viser at "her kommer det pulser". Det ville forsåvidt også indikere når termostaten er åpen eller ikke...

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Hastighet må vel også inn i kalkulasjonen for at det skal gi mening(?)

Er vell turtallet på motor som er av interesse? Fart kan jo endres av vind, strøm og last...

 

Eh..glemte denne , god oppservasjon den der , for du har helt rett , meteret mitt kan kun telle 9999 pulser , men det kan også telle frekvenspulsen , det vil si at den måler hastigheten på pulsene (hz) , det er dette som er mest interessant , jeg vil da kunne lese av en fast verdi på instrumentet , jeg må da måle mengden som passerer innen for en gitt tid ved de forskjellige frekvensene...

Det vil bli litt forskning i morgen , kansje jeg trenger hjelp fra kloke BP medlemmer :confused:

Nå ble jeg litt usikker på akkurat hvordan den delen blir. Finnes vell display med 6 siffer slik at du får pulsene rett. Da blir jo regnestykket enkelt, med tanke på at den enkelte økning på 8500 gir en liter så er jo bare å summere evt lage en tabell.

 

Vet ikke om mengde inn er konstant, og det er returen som endres eller om det er endring på begge sidene på en slik motorløsning? Gitt du har en fast verdi er det jo returen som er mest relevant, hvis ikke så blir det jo litt mer å regne på men ikke ille uansett.

Link to post
Share on other sites

Fødepumpen for dieselen øker i takt med turtall , så denne er ikke konstant , hvordan det er med returen vet jeg ikke , er den Linær blir regnestykket litt enklere men dette vil vise seg når jeg får montert utstyret i båten .

Når det gjelder avlesning av display , tror jeg frekvensen skal gi en like riktig avlesning som å bare telle antall pulser....tror jeg :confused:

Link to post
Share on other sites

Er vell turtallet på motor som er av interesse? Fart kan jo endres av vind, strøm og last...

 

 

Fatter ikke hva turtallet har med saken å gjøre, det regulerer man jo med en spak på dashbordet. Vind og strøm kan man lite gjøre noe med, bortsett fra å endre båtens kurs, men da kommer man neppe dit man hadde planlagt å kjøre. Så har jeg sikkert misforstått alt sammen; jeg trodde nemlig drivstofføkonomi var motivet for prosjektet.

 

Til trådstarter: Jeg ser poenget med "low cost". Men når man "først er i gang", koster det kanskje ikke så mye å benytte seg av tilgjengelige inndata? Eksisterende systemer bruker GPS inndata for å få direkte utlesning i l/nm. Om man ikke får korrekt utlesning, burde det være nok med et forholdstall, da målet jo er å få dette lavest mulig. Korrekt verdi er kun interessant hvis man ønsker ttg, restbunkers, osv.

 

Jeg vet ikke om slagene i dieselpumpen kan skape problemer i opplegget ditt, men jeg ser at etablerte målesystemer for dieselmotorer benytter en liten ekspasjonstank for å dempe disse.

Link to post
Share on other sites

Selve oppsettet kan gjøres så enkelt som dette på Arduinoen

 

water-flow-gauge-schematic.jpg

 

Om du bestemmer deg for en Arduino, så skal jeg hjelpe deg igang med den og fikse programmeringen for deg. Det er litt komplisert når de blir så ganske mye regning fram og tilbake. Om du vil gjøre alt selv, så finnes det tonnevis av prosjekter på nettet som du kan lese om. Ett kjapt googlesøk så kom jeg frem til denne. Jeg skal prøve å lage en slik en jeg også, men da bestiller jeg flowsensor fra Elfa :flag_bp:

 

Det er bare å spørre om det er noe du lurer på angående elektronikk :thumbsup:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Meget intr. streng dette! :thumbsup:

Det ble skrevet endel om emnet for 7-8 år siden her på Bp.

Vi jobba litt med en PLS og flow-giver fra Flo-Scan, men lyktes ikke noe særlig. PLS-løsningen ble litt for dyr etterhvert og prosjektet ble lagt på is. (Mere om dette i en annen streng.)

Men det som fremkommer her, er intr. lesning!

Ut fra tidligere erfaringer med slikt prosjekt, har jeg 3 spørsmål:

 

•Gjennomstrømningsmålerne fra Biotech, tåler de diesel og bensin?

 

For egen del (outboard på 75 og 5 Hk) vil en måler på 0,03 til 0,4 L/min være passende.

MEN: P.g.a. vibrasjoner i "bensinstrengen" på grunn av drivstoffpumpens egenskaper,

er det nødvendig med en trykkakumulator (ref FloScan) i tilførselsslangen.

 

•Er slikt nødvendig med disse gjennomstrømningsmålerne for å få riktig avlesning?

 

Fishe Fritid poengterer at diameteren på bensinslangen til eTec-motoren bør være minst 8 mm Ø (utvendig).

Ellers får ikke motoren nok bensin på høyt turtall. Antar at det samme gjelder for dieselmotorer :rolleyes:

 

•Vil den lille diameteren i selve flow-giveren begrense drivstofftilgangen?

 

(Og når det gjelder å få utlesning av liter / Nm, kan dette gjøres på (i hvert fall) 2 måter: Få ut OG prosessere data fra GPS, eller (enklere) å montere en "propell" bak på hekken, en enhet som gir pulser.)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Enkle prototyper kan lages med veroboard, og enkel lodding for test.

 

Da er det mye bedre å bruke arduinoen. Null lodding og alt er på kortet. Eneste man trenger er elektronikkomponentene til prosjektet, ett breadboard, USB kabel og pc/mac. Programeringskretsen sitter på Arduinoen og man kan glemme å bruke regsitere og slikt ekstra.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

OT: Jeg blander meg litt inn med mitt ønske om å overvåke kjølevannsløyfen,

-Denne flowsensoren er jo ikke så dyr. -Ville det være en tanke å bruke et turtellerinstrument for å vise antall pulser fra denne, tro? Nøyaktig måling er ikke så kritisk, bare man har utslag som viser at "her kommer det pulser". Det ville forsåvidt også indikere når termostaten er åpen eller ikke...

 

 

Teorien din er god , men denne sensoren har nok all forliten gjennomstømmning/dimensjon for ditt bruk !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...