Jump to content

Prosjekt ny moring


Maika

Recommended Posts

I høst røk feste mellom bøye og kjetting, og jeg måtte hente båten ut fra gjørma.

Dette gidder jeg ikke en gang til (Hvalerområdet er visstnok beryktet for metallslitasje ca en meter under overflaten), så nå lager jeg ny moring uten kjetting.

 

Oppskriften blir som følger:

- snekre vegger på en tett palle (plassert på tilhengeren), som så forsterkes så den holder trykket av betong. (Glattkant inn så plankene kan løsnes lett.)

- bore hull i alle sidene og tre gjennom armeringsjern, som bindes sammen med vertikale armeringsjern som ikke berører bunnen.

- bore hull i to sider og tre gjennom armert plastslange i tilstrekkelig dimensjon (slik at moringstauet kan byttes ved behov)

- kjøre ut på Unicon og fylle med 0,3 kubikk betong (minste kvantum som kan kjøpes) av minimum B30/C35 kvalitet

- når betongen har størknet; ta av vegger, kappe armeringsjernene litt inn i konstruksjonen og dekke til med betong så de ikke ruster

- 32mm moringstau gjennom plastslangen, slå dobbel halsstikk, og feste enden med wireklemme

- feste en blåse ca én tredel opp på tauet for å holde det klar av bunnen

- montere en moringskause gjennom øyet på bøya (kause og øye må være av samme materiale), tre tauet gjennom, slå dobbel halsstikk og feste enden med wireklemme

- kjøre konstruksjonen ut til han som legger denne ut for meg

 

Jeg er litt bekymret for at det skal gro inne i plastslangen, sånn at tauet blir slitt. Kanskje jeg burde få tak i en gammel brannslange som jeg trer utenpå tauet som går gjennom slangen?

 

Kommentarer/hyllest/slakt er velkomne!

 

(Jeg regner med å ta bilder underveis som jeg legger ut her.)

 

(Edit: Betongkvalitet)

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post

En bekymring jeg har er at dersom båten blir liggende lenge i bøya, så er det vel en risiko for at moringstauet blir tvunnet noe opp, da båten ikke nødvendigvis dreier like mange ganger begge veier. Det kan vel løses med en svivel, men en stor nok til mitt bruk koster jo skjorta, så er det nødvendig?

Link to post

Er enig med Rolf, dette høres lite ut til en 36-40 fots båt. Husk at vekten under vann ikke blir mer enn omkring 350 kg.

Hvor stort/tungt lodd du trenger avhenger selvsagt også av dybde og bunnforhold. Det har du ikke sagt noe om.

 

Ellers vil jeg si at å bruke kun tau ikke er å anbefale, men det avhenger selvfølgelig av dybde, taulengde og værforhold på stedet.

Hvordan hadde du tenkt å skifte ut tauet?

 

Til min flytebrygge la jeg ut moring støpt omtrent på samme måte, men jeg fikk tak i masse skrapjern som jeg fylte oppi støpen. Siden dette har 3-4 ganger så stor egenvekt oppnås betydelig større nedsenket vekt. Hos meg er det nokså flat mudderbunn som moringen synker godt nedi. Samlet lengde av kjetting tau er ca. 4 ganger dybden.

 

Jeg støpte inn plastrør gjennom betongen, og har tredd gjennom 12 mm langlenket kjetting. Vanndybden er ca 10 m, og jeg brukte ca. 22-23 meter kjetting slik at begge ender når godt over vannoverflaten. Begge ender er festet i en solid sjakkel, som igjen er festet i 30 m tau som går til brygga. På denne måten kan jeg hvert år løsne kjetting/sjakkel fra tauet og dra hele kjettingen gjennom loddet og inspisere for evt. korrosjon eller slitasje. Samme fremgangsmåte ved bytte av kjetting, fester ny kjetting i ene enden av den gamle, og trekker den gjennom moringen og opp igjen.

Link to post
Tenkte litt på overdekning av armeringsjern, Jeg ville ikke latt noe av det stikke ut får å kladde over seinere. Det er vell 5cm som er minimum ved bruk av god kvalitets betong (har ikke jobbet som jernbinner på 11år)når det er vanlig fukt å tenke på(ikke salt).

 

Resten hørtes veldig bra ut får meg..

Fins det en måte å gjøre det på så det ikke stikker ut, men bare "flyter fritt" før betongen størkner? (Jeg har laget støtter til ett påbygg på huset en gang, men da festet jeg jo jernet i fjellet.)

Link to post

Vi la ut moring for 2 år siden for vår bavaria 39 ca 8 tonn.

Her ble det regnet ut at vi måtte ha 2 tonn på hoved moringen og et "lodd" på 500 kg som da ble liggende som en slags avlaster.

 

Loddet er ca 3 meter fra hovedmoringen og det er ca 12 meter dypt på området der moringen ligger. Men hos oss er det også til tider en del vind og bølger. Dette bruker vi som en sommer plass av og til.

 

Umiddelbart følte jeg at du ikke har for mye moring, jeg er svært engslig når det blåse om båten ligger på moringen, men den ligger svært godt .

Link to post
En bekymring jeg har er at dersom båten blir liggende lenge i bøya, så er det vel en risiko for at moringstauet blir tvunnet noe opp, da båten ikke nødvendigvis dreier like mange ganger begge veier. Det kan vel løses med en svivel, men en stor nok til mitt bruk koster jo skjorta, så er det nødvendig?

 

Hmmm....svivel....skeptisk :nonod:

Du bruker vel båten litt innimellom, så evt. snurr på linen får anledning til å tvinne seg ut igjen når båten ikke er fortøyd.

 

Ditt eksempel med jernbaneskinnene blir litt feil. Husk at egenvekten på jern er ca. 4 ganger større enn betong. Du "mister" mindre enn 15% av vekten når du senker jernbaneskinnene i vann, mens tilsvarende for betong er bortimot 50%.

 

Armeringsjernet kapper du bare kortere, slik at du har 4-5 cm avstand til veggene i formen. Det går fint å det "flyte fritt" mens du støper når det er snakk om såpass små arbeider.

Link to post
Fins det en måte å gjøre det på så det ikke stikker ut, men bare "flyter fritt" før betongen størkner?

 

Spørs jo hvor tykk moringen skal være, men hva med å blande noe mørtel i en bøtte og legge noen "kladder" rundt om der armeringen skal ligge la dette størkne før du støper resten av moringen?

Link to post
Er enig med Rolf, dette høres lite ut til en 36-40 fots båt. Husk at vekten under vann ikke blir mer enn omkring 350 kg.

Jeg har en utfordring i forhold til å legge ut tyngre støpt moring. Tilhengeren min kan kun ta 600Kg, så skal jeg legge ut mer, så må jeg enten gjøre det etappevis, eller støpe på brygga der han som legger den ut har båten sin. Ingen av alternativene er særlig fristende, da det enten betyr mye mer kjøring Oslo-Hvaler, eller stå å blande x antall 25kg betongsekker på brygga.

 

Hvor stort/tungt lodd du trenger avhenger selvsagt også av dybde og bunnforhold. Det har du ikke sagt noe om.
Her ble det regnet ut at vi måtte ha 2 tonn på hoved moringen og et "lodd" på 500 kg som da ble liggende som en slags avlaster.

 

Dybden er på 4 meter og bunnen er mudder.

Jeg hadde ikke tenkt å bruke lodd. Jeg er klar over at det vil redusere rykking mye, men innbiller meg at det passer best når draget bare er i én retning? Dette er en "frittliggende" bøye, og ettersom båten dreier rundt og drar loddet etter seg vil det vel bli en slitasje på det som holder lodd og hovedmoring sammen?

 

 

...Ellers vil jeg si at å bruke kun tau ikke er å anbefale, men det avhenger selvfølgelig av dybde, taulengde og værforhold på stedet.

Jeg er blitt (var?) overbevist om at det nettopp er tau som er best (etter bl.a. å ha lest gjennom utallige poster her på forumet). Godt moringstau holder såvidt jeg har skjønt normalt svært mye lenger enn kjetting, forutsatt at det ikke er gnisninger på tauet.

 

Hvordan hadde du tenkt å skifte ut tauet?

Med dykker, men jeg forventer at det ikke behøver å gjøres oftere enn hvert 5.-10. år.

 

Til min flytebrygge la jeg ut moring støpt omtrent på samme måte, men jeg fikk tak i masse skrapjern som jeg fylte oppi støpen. Siden dette har 3-4 ganger så stor egenvekt oppnås betydelig større nedsenket vekt. Hos meg er det nokså flat mudderbunn som moringen synker godt nedi. Samlet lengde av kjetting tau er ca. 4 ganger dybden.

Jeg hadde ikke tenkt på at det var så stor forskjell på egenvekten. Hmm, klarte du å støpe moringen sånn at skrapjernet ikke var "blottet"?.

Ja det finnes støtter i plast for armeringsjern slik at de kommer godt inn i betongen. Forhør deg hos en velassosiert byggevareforretning.

Kanskje jeg kan bruke sånne støtter i plast for å holde dem opp fra bunnen når jeg heller betong oppi?

 

 

Jeg støpte inn plastrør gjennom betongen, og har tredd gjennom 12 mm langlenket kjetting. Vanndybden er ca 10 m, og jeg brukte ca. 22-23 meter kjetting slik at begge ender når godt over vannoverflaten. Begge ender er festet i en solid sjakkel, som igjen er festet i 30 m tau som går til brygga. På denne måten kan jeg hvert år løsne kjetting/sjakkel fra tauet og dra hele kjettingen gjennom loddet og inspisere for evt. korrosjon eller slitasje. Samme fremgangsmåte ved bytte av kjetting, fester ny kjetting i ene enden av den gamle, og trekker den gjennom moringen og opp igjen.

Det virker jo veldig praktisk, men jeg er igjen usikker på om det vil fungere for en frittliggende bøye. En så lang "løkke" som kjettingen vil lage, vil vel kunne henge seg opp i moringen etter hvert som båten dreier rundt og gjøre at kjettingen får belastning i annet enn lengderetningen.

 

Hmmm....svivel....skeptisk :nonod:

Du bruker vel båten litt innimellom, så evt. snurr på linen får anledning til å tvinne seg ut igjen når båten ikke er fortøyd.

...

Båten ligger ganske langt unna der jeg bor, så det kan fort gå mange uker mellom hver gang jeg er der..

Link to post

Maika sa:

 

Fins det en måte å gjøre det på så det ikke stikker ut, men bare "flyter fritt" før betongen størkner? (Jeg har laget støtter til ett påbygg på huset en gang, men da festet jeg jo jernet i fjellet.)

 

Fikk ikke til sitat idag?? :smiley:

 

alle som har noe med armering har "stoler" biltema har nr: 86-575 hvor mange det er i sekken der veit jeg ikke. Er det noe byggevirksomhet i nærheten? Du får sikkert noen vist du spør. Kan også brukes steiner,murstein ol.

Redigert av jadal (see edit history)
Link to post

Hei

 

Eit bra norsk ord for det du ønskjer å laga er "ile".

 

Eg har gjort mange inspeksjonsdykk i båthamner.

 

Prøv å lag den flat, så får du større friksjon mot botn. Eg hadde latt det stikka jern gjennom botn av forma, slik at dei stikk ned i gjørma når du får greiene ut.

 

La plastslangen stikka minst 5 cm utanfor betongen. Då reduserer du gnag. La løkka gjennom plastslangen vera så lang at ein dykkar kan dra den gjennom for inspeksjon.

 

Eg har sett mange lodd ligga opp ned, med tilsvarande gnag på tauet der det kjem ut under loddet. Fest ei blåsa, syrekanna eller liknande til oppsida av loddet. Då snur det seg lettare rett veg i vatnet. Blåsa kappar du vekk seinare. Fira meter dybde når du lett med snorkling.

 

Slik eg ser det så er dette med at jern ikkje må stikka ut av betongen kun av akademisk interesse.

 

 

Ask

Link to post

Hei

 

Eit bra norsk ord for det du ønskjer å laga er "ile".

 

Eg har gjort mange inspeksjonsdykk i båthamner.

 

Prøv å lag den flat, så får du større friksjon mot botn. Eg hadde latt det stikka jern gjennom botn av forma, slik at dei stikk ned i gjørma når du får greiene ut.

 

La plastslangen stikka minst 5 cm utanfor betongen. Då reduserer du gnag. La løkka gjennom plastslangen vera så lang at ein dykkar kan dra den gjennom for inspeksjon.

 

Eg har sett mange lodd ligga opp ned, med tilsvarande gnag på tauet der det kjem ut under loddet. Fest ei blåsa, syrekanna eller liknande til oppsida av loddet. Då snur det seg lettare rett veg i vatnet. Blåsa kappar du vekk seinare. Fira meter dybde når du lett med snorkling.

 

Slik eg ser det så er dette med at jern ikkje må stikka ut av betongen kun av akademisk interesse.

 

 

Ask

Link to post

Takk for mange gode innspill!

 

Jeg tror nå jeg går for følgende redigerte løsning:

(I og med begrensningen jeg har med maks 600 kg på tilhengeren er denne løsningen kanskje ikke interessant for så mange andre.)

 

- Jeg lager en form der jeg legger ned en del jerbanesviller som stikker delvis ut slik at moringen graver seg bedre ned i gjørma (satser på påstanden "akademisk interesse" er korrekt), lager et 3-dimensjonalt gitter av armeringsjern (er dette egentlig nødvendig?), og "monterer" plastslange

- Jeg fyller deretter på med betong inntil maksimalvekt for tilhengeren er nådd

- I tillegg laster jeg bilen med 500 kg jerbanesviller (maks av hva bilen tillater med meg inni). Når jeg så er kommet til brygga fester jeg disse til svillene som stikker ut av moringen med kjetting. Jeg får dermed både økt totalvekten, samt mere "rask" som vil grave seg godt ned i gjørma (satser med dette på de som hevder at kjettingen ikke vil bli spist opp i oksygenfattig miljø, selv om det virker som det er uenighet om dette stemmer ut i fra det jeg har lest her.)

- Deretter trekker jeg en kjetting gjennom plastrøret og fester begge ender i bøya.

Grunnen til at jeg velger kjetting er at den har mye større egenvekt, noe som gir mer fjæring. Siden dybden bare er 4 meter og andre har lagt ut bøyer rimelig nærme min plass, har jeg ikke mye slakk jeg kan legge ut. Jeg har lyst til å unngå lodd da det forvansker utskifting.

Med denne løsningen må jeg nok regne med å bytte kjetting rimelig ofte, men det kan jeg da enkelt gjøre fra overflaten. (Den forrige holdt i minst 5 år, så hvert andre år burde vel være nok.)

 

Evt prøver jeg å få lånt en større tilhenger, da er plutselig alternativene mye større...

Link to post

Har et par innspill til din redigerte løsning:

Det med større tilhenger høres bra ut. I alle fall hvis du har tilstrekkelige løfte-muligheter ved brygga.

Du snakker om "plastslange". For lettere å kunne dra gjennom ny kjetting, så vil det kanskje være bedre med f.eks et 10cm avløpsrør?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Har et par innspill til din redigerte løsning:

Det med større tilhenger høres bra ut. I alle fall hvis du har tilstrekkelige løfte-muligheter ved brygga.

Du snakker om "plastslange". For lettere å kunne dra gjennom ny kjetting, så vil det kanskje være bedre med f.eks et 10cm avløpsrør?

Hehe, elegant måte å si at min redigerte løsning høres noget rotete ut:) Større henger bli eventuelt en redigert-redigert-løsning.

Plastslangen jeg tenkte å bruke er fiberarmert PVC med 5cm diameter.

Link to post
  • 1 år senere...

Jeg får dermed både økt totalvekten, samt mere "rask" som vil grave seg godt ned i gjørma (satser med dette på de som hevder at kjettingen ikke vil bli spist opp i oksygenfattig miljø, selv om det virker som det er uenighet om dette stemmer ut i fra det jeg har lest her.)

 

Det er helt rett at får du gravd det ned gjørma er det oksygenfattig miljø og det blir det ikke noe tæring.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...