Woody Svart 11.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2009 En annen fin ting med denne oppfinnelsen er at dersom en båt kommer og skal legge seg til ved siden av deg så har du en kjapp indikator på at her må du passe ekstra på, vedkommende i båten som kommmer kan ikke knytte knuter... greit å vite sånn at man rekker å finne frem en blåse (kulefender) eller to ekstra Da må du kanskje ha et par slike for å rekke å feste kulefenderne Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Eirik_ Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 jeg kom over disse på marineshop... med film og greier :) http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10534628 Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 jeg kom over disse på marineshop... med film og greier :) Ingen grunn til å smile av akkurat DET tilbudet - der koster den 399,- PER STYKK - og ikke per par.... (ser ihvertfall ingen steder i annonsen at prisen gjelder for 2 stk. som antydet ovenfor av jonass97)! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
jonass79 Svart 16.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Ingen grunn til å smile av akkurat DET tilbudet - der koster den 399,- PER STYKK - og ikke per par.... (ser ihvertfall ingen steder i annonsen at prisen gjelder for 2 stk. som antydet ovenfor av jonass97)! Jeg kan garantere at Linelock selges i par, da de er pakket i 2-pack. Sitér dette innlegget MVH Jonas Sivertsen Tojosiv AS jonas@linelock.no 98424073 Link to post
Eirik_ Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 hmm står 2 stykk i overskirften der iallfall ser jeg Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Sikkert en kjekk greie. Men hele denne tråden er salgsfremstøt av noen som en i grunn ikke trenger. Men valget er deres, jeg holder meg til litt tau og noen knoper. Dessuten tror jeg ikke at det fungerer godt over tid, nedbør ,vinter med snø og frost vil sannsynlig gjøre disse dingsene ille. Men de skal ha skryt for markedsføringen. det viktigste en selger må gjøre er å skape et behov. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Walter_S Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 hmm står 2 stykk i overskirften der iallfall ser jeg NÅ ja! Det gjorde det ikke da jeg sjekket 16.05. :o/ Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Gerhard Svart 27.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2009 - Jammen glad jeg har lært meg å knyte knuter !- Kr 2.400,- for å slippe å slå halvstikk, og som bonus får du 8 fine hvite plastklumper for å bryte opp linjene på den syrefaste rellingen din, - Jeg gjetter på at brorparten av de som kommer til å kjøpe dette produktet også er de som kjører med konstant fendring. - Har det virkelig gått så langt i mangel på interesse for enkel grunnleggende båtsmannskap? :nonod: - Dette er den mest bortkastede duppeditten jeg har sett. Som gammel marinemann og svabergindianer grøsser jeg. - Dersom en båteier \ båtfører ikke er kapabel til å lære seg å knyte en knute så er det vel en indikasjon på at vedkommende ikke bør operere ett fartøy være seg på vann, land eller i luften... - Damn den var stygg, stor, unødvendig og dyr. Hvorfor i all verden skal man lage en løsning for et problem som ikke finnes??? Jajajajaja. Jeg er egentlig litt enig. Jeg kan knutene jeg, ikke vær redd for det. Verre er det med mannskapet. Det går fint etter litt trening, men tidlig i sesongen, eller når det blir litt hektisk så går det dårlig. Når vi kommer til havn vil jeg ikke ha folk på dekk før vi er innenfor moloen, og da blir det litt dårlig tid. LineLock kan være fordel for oss som kan knuter også. Det går fortere og jeg håper at det blir en "en - hånds - oppgave" med disse, så kan man holde seg fast med den andre. Jeg har, som dere skjønner, bestilt. Bestilte på tirsdag og det kom på fredag eller lørdag. Torsdag var skjærtorsdag, så det gikk jo fort. Nå er de montert og prøvd (bare mens jeg ligger i havn). Virker fine så langt. Jeg har ikke funnet informasjon om diameter på rekka de skal settes på (max/min) eller diameter på tauet (max/min), verken på hjemmesiden eller i pakka. De passet fint på rekka. Jeg tok den nederste (for at de skulle være litt mindre synlige / klumpete) og den er ganske tynn. Der gikk den så vidt. Det virker som at rekka kan være ganske tykk, for skruene var ganske lange. Verre var det med fenderne. De fleste gikk bra, men et par som har unormalt tykke tau gikk ikke inni. Jeg får bytte dem ut. Nå blir det spennende å se hvordan de virker i praksis. Jeg regner med at noen ganger må man fortsatt knyte fast for å få den akkurat der man vil, men håper at jeg i hvert fall har fenderne ute når jeg kommer inn i havn. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
jonass79 Svart 29.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Hei! Takk for tilbakemeldingen, ser vi må få det ut på nettsiden og kanskje også på innpakningen. Vi har prøvd med tau fra 4-10 mm med og sett at 10 blir for trangt, mens 4 faktisk sitter tilfredstillende . Så vår anbefaling er tau fra 4-8 mm. Når det gjelder rekkediameter har vi målt på en del båter på brygga like ved bedriften, og sett at 20-22 mm er det mest vanlige. Rekkefeste dekker fra20-25mm. Sitér dette innlegget MVH Jonas Sivertsen Tojosiv AS jonas@linelock.no 98424073 Link to post
Gerhard Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 Håper at alle som bestiller kommer med tilbakemeldinger på produktene etterhvert som de tas i bruk. Jeg var blant de som kjøpte 2 par i vår. Her er noen kommentarer fra en sesongs bruk: - Jeg plasserte dem på den nederste rekken, for at de ikke skulle være så synlige. Den er bare 22mm tykk. Dette er litt lite og de vred seg rundt uansett hvor hardt jeg strammet. Etter hvert så la jeg gummislange inni, og da satt de. 22mm er minimum (eller litt under minimum), jeg hadde nok ikke fått dette problemet på den øverste rekka. - De skal monteres litt vinklet innover (20°, hvis jeg husker rett). Det er også viktig at tauet trekkes helt inn i holderen. P.g.a. vinklingen vil ikke tauet komme helt inn dersom du trekker rett opp. Dette er ikke et stort problem, men helt idiotsikker er den jo ikke. - Hvis fenderen henger nærme holderen kan vinkelen bli feil allikevel. Se bilde: - Jeg har opplevd at den gled ned 10 cm, men når den låser så sitter den. - Tauet mitt er veldig mykt. Jeg synes den sitter litt bedre på et litt hardere tau, i motsetning til hva som står i bruksanvisningen - Ikke uventet så var det en del tilfeller hvor det ikke passet å ha fenderene der jeg hadde plassert holderne. - Till tross for disse (negative?) kommentarene her, så er jeg ganske godt fornøyd fenderholderne. De førte til en kjappere operasjon på dekk, og at jeg oftere hadde fenderne klare når jeg gikk inn i havn. Dette er spesielt viktig på min båt som har litt lite å holde seg fast i på dollbordet, og spesielt når det er litt sjø. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 (redigert) I hjemmehavna henger fenderne på samme plass hver gang. Når vi ligger i andre havner tilpasses dette for hver gang. Å skru fast et fenderfeste blir for dumt. Redigert 13.November.2009 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 Enig med Astor, å slå et dobbelt halvstikk (som holder) rundt pulpit/rekkefeste er gjort på noen få sekunder. Jeg har annet å bruke alderstrygden på enn plastikkduppeditter! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Wasco Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 Himmel og hav - alt det går ann å bruke penger på... Ikke rart mange synes det er dyrt å ha båt Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
rover Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 Jeg, knytter nesten ikke fendere i det hele tatt. Den jobben gjør kona. Hun hadde endel problemer i begynnelsen, men når jeg ba henne legge opp 2 masker, "som på strikkepinnen", gikk det kjempebra:-)) Men plastdingser, nei det vil jeg ikke engang ha gratis;-) Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 13.November.2009 Link til dette innlegget Svart 13.November.2009 Kan ikke argumentere mot at noen synes at det er penere med en spleis på fenderen, men gi meg en eneste annen grunn til at man skal ta seg bryderiet. Dersom man kan spleise så bør det ikke ta mer enn høyst et par minutter å spleise et tau fast i en fender Så om en trenger 4 eller 6 fendere så har vel de fleste av oss tid til det. Mener ikke dermed at tauet skal være spleiset i fenderen, men synest å kalle en slik enkel sak bryderi var litt drøyt ja. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Hei!Takk for tilbakemeldingen, ser vi må få det ut på nettsiden og kanskje også på innpakningen. Vi har prøvd med tau fra 4-10 mm med og sett at 10 blir for trangt, mens 4 faktisk sitter tilfredstillende . Så vår anbefaling er tau fra 4-8 mm. Når det gjelder rekkediameter har vi målt på en del båter på brygga like ved bedriften, og sett at 20-22 mm er det mest vanlige. Rekkefeste dekker fra20-25mm. Er ikke produktet testet ut da? Eller kanskje det er trukket tilbake fra markedet allerede? For min del kan jeg ikke se at dette produktet bringer frem de store ovasjonene, i forhold til hva som allerede er på markedet. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Mener ikke dermed at tauet skal være spleiset i fenderen. Jo, tauet MÅ være spleiset! Det er enhver skippers fordømte plikt å lære seg det lille minimum om taubehandling som kreves for å få til det! Dessuten er det gøy. Og, Nemo titter fornøyd opp på deg og passer på at du seiler trygt. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Disse var kjempe kjekke å ha når jeg var alene i båten i sommer og måtte raskt henge ut og justere fendere :-) Vi har 4 stk av dem. :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Sjøtunga Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Disse var kjempe kjekke å ha når jeg var alene i båten i sommer og måtte raskt henge ut og justere fendere :-) Tiltredes. Bortsett fra at jeg bruker disse beregnet til å henge på manntauet. Når man er aleine og skal ta ned seil, henge ut fendere og manøvrere inn i marinaen så teller hvert sekund spart... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
nimbuster Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Disse var kjempe kjekke å ha når jeg var alene i båten i sommer og måtte raskt henge ut og justere fendere :-)Vi har 4 stk av dem. :) Slike har vi brukt i mange år nå, på alle fenderne. Matrosen min kan ikke få fullrost dem! Sitér dette innlegget Link to post
Malvin Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 synes dette er et must for "nyrike" båteiere... hehe men den skulle vært tatt litt lengre. med elektrisk justering.. eller enda bedre automatisk fendring med høydesensor som opereres ved hjelp av en knapp. det hadde vært noe det. Personlig fester jeg fendrene mine med ett dobbelt halvstikk og det funker utmerket. jeg har så god tid når jeg skal legge til så ... Sitér dette innlegget Min Prosjektblogg:https://baatplassen.no/i/index.php?autocom=...;"]Saphira Link to post
nimbuster Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 (redigert) Sikkert flink du Malvin, men ikke så praktisk anlagt tydeligvis. Man trenger faktisk ikke være så rik for å kunne gå til anskaffelse av slike, utrolig nok. Sett din kone (hvis du har) til å fendre opp hver gang du skal til kai, en vindfull og regntung dag så kanskje hun syns du kan være vel selvopptatt som ikke tenker på å gjøre det enklere for henne. Der fikk du den! Et øyeblikk trodde jeg du var en av de som alltid har fenderne hengende ute... Redigert 14.November.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 (redigert) Jo, tauet MÅ være spleiset! Det er enhver skippers fordømte plikt å lære seg det lille minimum om taubehandling som kreves for å få til det! Og, Nemo titter fornøyd opp på deg og passer på at du seiler trygt. For det første så skal det sies at tauet er spleiset til mine fendre av den grunn at det ser finere og ryddigere ut enn om de er knytt fast og holder bedre. Med å mene at tau og fender ikke MÅ være spleiset forbeholder jeg meg retten til å mene å gi fullstendig blaffen i om andre knytter eller spleiser de sammen. Det får bli opp til hver enkelt. For det andre om tau og fender er knytt eller spleiset sammen så dreier vel dette seg i såfall mer om sikker fortøying enn det dreier seg om sikker seiling. Er forøvrig navigatør av yrke med høyeste maritime navigatør sertifikat så tror Mr. Nemo stort sett er fornøyd med seilingen min både på jobb og i fritiden. Redigert 14.November.2009 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dorrymann Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Det blir bare verre og verre,snart selges båtene med fastknytte fendere. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.November.2009 Link til dette innlegget Svart 14.November.2009 Etter at en av mine fendere løsnet fra tauet har jeg valgt å spleise alle mine fenderliner til fenderne. Synes det ser greit ut, pluss at jeg da er sikker på at de ikke løsner. Funker for meg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.