Jump to content

Prosjekt reparasjon etter elektrokjemisk råte.


Fiks

Recommended Posts

Gjorde ferdig lask og del til spant i går med siste fintilpassing mot hud og utboring for hylserør.

Vasket tilstøtende treverk rundt skadeområde med eddik for å nøytralisere luten og spylte deretter med ferskvann.

 

0942009203.jpg

Ferdig tilpasset lask. Ny del til spantet skal tilpasses mot eksisterende spant etter liming.

 

Spantet aktenfor det reparerte spantet ser ut til å være i rimelig god stand, jeg har boret ut større hull for hylserøret, vasket med eddik og spylt med ferskvann. Det ser ut som om det har vært et lag med bek mellom hylserøret og spantet som har begrenset lut-råten der.

 

Jeg har for øvrig utført en rekke med større- og mindre reparasjonsprosjekter på båten i løpet av den tiden jeg har vært eier, bl.a.:

Skifte akselkloss og skifte lager og tetninger i omstyring (Oppdaget før kjøp av båten)

Løfte motoren med 8 mm på grunn av dårlig oppretting (Oppdaget før kjøp av båten)

Lage ny innfesting for styresylinder (Denne var montert slik at den gikk over senter ved bakking slik at roret låste seg. Dette ble opplyst av selger ved henting av båten og bekreftet ved første forsøk på å legge til land.)

Skiftet rorblad

Lagt opp nytt elektrisk opplegg

Montert VHF

Bygget opp styrehustaket for å få skikkelig kant for innfesting av kalesjen

Skiftet fundamentsbolter (Det var da jeg oppdaget problemene med lut-råten, dette på grunn av at det kom ut mye hvitt pulver fra bolthullene)

Modifisert innredning i styrehuset og skiftet ut dørk akter og i styrehus

Montert takluke i styrehuset på nytt på nytt plant anlegg da luken opprinnelig var skrudd rett med på tak med bjelkebukt.

Montert takluke i lugar

Laget nytt motorfundament

Følgende arbeider er planlagt:

Skifte gummilister rundt de fleste vinduene

Bygge nye benker i lugar

 

Slik ser forresten båten ut:

profiltegning.jpg

 

 

MVH

Fiks

Link to post

Siden sist har jeg fått limt inn den nye spantedelen med epoxy og malt flatene som blir skjult etter montering av ny "daumann" og lask på spantet. Jeg har også vasket og malt dørkplatene da disse var full av jordslag på undersiden

 

I dag startet jeg også med vårpussen på utvendig skrog. Først med vasking og spyling med ferskvann, deretter skraping av flekker på skrog og påføring av Ferro-bet rustvask på partier med blåved. Båten ligger på sjøen hele året og spesielt dekket får en hard medfart gjennom vinteren. Båten ble heller ikke pusset i fjor og ser av den grunn litt shabby ut.

 

18042009207.jpg

Fordekket, det er ikke mye intakt lakk igjen her.

 

18042009206.jpg

Blåved i hudplanker forut.

 

Jeg bruker forøvrig Benarolje fortynnet med terpentin, 4-5 strøk på bart treverk, deretter 3 strøk flikking med Ravilakk før alt blir mattet ned og lakket med ett fullstrøk Ravilakk.

 

MVH

Fiks

Link to post

Jeg har forresten er problem med de galvaniserte stål fenderlistene på båten min. Listene har rustet på baksiden slik at de har begynt å sprenges ut fra skandekket samt at det har begynt å vise rustrenninger på skroget. Det ser ut som om slike lister ikke er lagervare hos stålgrossistene lenger, så jeg lurer på hvor slike lister kan skaffes eller om det er noen som har erfaring med omgalvanisering av slike lister?

 

MVH

Fiks

Link to post

dær jeg jobbet før som heter byggmakker lønseth molde hadde slike lister før dem gikk inn i monter kjeden..etter dem gikk inn i den kjeden solgte dem alt gjærnvare til et firma som heter årø stål som å ligger hær i molde

dem har slike lister du er på leting etter . men pris har jeg ingen anelse om

 

men kansje det hadde gått ann som du sier og galvanisere dem på nytt men det spørs jo hva du er villig å betale for en slik jobb men jeg vet du kan få tak i galvanisering på boks....samme levrandør som har crc eller slik verktøy på boks...

 

pluss at det kan jo tenkes det går ann å male dem å

jeg for min del hadde brukt feromax først så en maling som er beregnet for den type jobb...men ...hadde kansje vært smart å bruke en litt seig malingstype slik at den ikke skrelles av med første møte med en båt eller ei brygge

Link to post

Har ikke fått gjort så mye i løpet av helgen og de siste kveldene men poster likevel en liten oppdatering.

 

Det skadete spantet er ferdig reparert og lasken festet inn med syrefaste skruer mot spantet og skipsspiker gjennom huden.

Bruker litt tjæredrev rundt spikeren da de gamle spikerhullene er litt romslige.

 

dscn0611.jpg

 

I dag fortsatte jeg med å sjekke stevnen rundt hullet for hylserøret. Treverket er i rimelig god stand, bortsett fra rundt festet til den øvre stevnflensskruen. Jeg har stemt ut det dårlige partiet og skal lime inn et lite stykke eik med epoxy for å få nytt feste for skruen. Jeg har også boret opp hullet for hylserøret slik at det skal bli lettere å få støpt inn hele hylserøret med bek. Jeg har valgt bek til dette i stedet for epoxy, dette med tanke på evt. senere utskifting av hylserøret. Jeg regner med at det vil være letter å smelte beken enn å ødelegge epoxyen slik at hylsen og smørerøret slipper.

 

Da jeg stemte ut treverket rundt stevnflensskruen oppdaget jeg hvorfor skruefestet var så dårlig. Det viste seg at restene av en gammel bolt stod i gjen inni treverket, denne var forsøkt boret ut slik at den nye skruen kun fikk feste på en side.

 

dscn0610.jpg

 

 

MVH

Fiks

Link to post
  • 2 uker senere...

Her kommer en liten oppdatering på reparasjonsarbeidene:

 

dscn0615.jpg

Påbegynt utstemming for innfelling av nytt treverk til feste for stevnflensskrue.

 

27042009210.jpg

Nytt eikestykke er limt inn med epoxy blandet ut med Mikrofiber og Collodial Silika til passende konsistens.

 

Etter at hull for hylse var klarggjort ble "daumann" montert inn og festet med skipsspiker. (Da 2 1/2" skipsspiker ike er å oppdrive har jeg brukt 4" kaldklipt bygningsspiker som er kappet til passende lengde.)

Ny stevnflensskrue ble satt inn i stevnen. Hylse og aksel ble satt inn og rettet inn mot motor. deretter ble anlegg for stevnflens og pakkboks laget til ved at en blanding av epoxy, Mikrofiber og Collodial Silika ble presset inn bak flenser og rundt hylserør.

 

02052009213.jpg

Ferdigstøpt anlegg for pakkboks i "daumann"

 

02052009214.jpg

Ferdigstøpt anlegg for stevnflens. Det skal files ut et hakk i overkant av hylserøret for å få inn smørerør til stevnflensen.

 

Neste trinn er å montere smørerør i stevnflens, sette fast hylserøret og fylle opp med bek mellom stevn og hylsrør.

 

For øvrig har jeg skrapet ferdig halvdekk og skandekk slik at det er klart for sliping og oljing av dekk og side så snart som dette har fått tørket opp noen dager. Jeg har også fjernet løst bunnstoff og flikket opp bare flekker i bunn med Black Varnish.

 

MVH

Fiks.

Link to post

Jeg har ikke hatt tid til å arbeide med båten på noen dager, men i kveld fikk jeg støpt inn hylsrøret med bek.

Jeg varmet beken på en gammel kassert kokeplate, dette var nok et klokt trekk da bek koker over minst like lett som

risgrøt men er langt fra så enkel å fjerne fra komfyren. Jeg forvarmet også hylserøret med varmluftspistol for at beken skulle flyte lettest mulig inn i åpningen mellom hylserør og stevn.

 

07052009216.jpg

Forskaling rundt hylserør.

 

07052009218.jpg

Ferdig oppfylt med bek

 

07052009220.jpg

Forskaling fjernet

 

07052009219.jpg

Klart for maling under dørker og montering av propellaksel

 

MVH

Fiks

Link to post

Her kommer en liten oppdatering.

 

Siden sist har jeg fått gjørt følgende:

  • Malt bunn under dørker
    Montert eksosrør og lenseslange med bunnsil
    Montert propellaksel og propell og kontrollert oppretting
    Montert dørkplater

 

11052009221.jpg

Ferdig malt og eksosrør mm. montert.

 

Jeg håper at det blir fint vær på lørdag slik at jeg får slipt og oljet skrog og dekk.

 

MVH

Fiks

Link to post
Hade jo vært kjekt og med et bilde av hele båten ?

Forlandsbåter pleier være god å hvile blikket på :smiley:

 

Her er et bilde av båten tatt for en del år siden. Båten har fått ny kalesje med vindu i sidene og justert høyden på vannlinjen i baugen etter dette bildet ble tatt.

 

forlandskrysser.jpg

 

MVH

Fiks

Link to post

Helgens oppdatering:

 

Fikk slipt ned halvdekkene og skandekk, slipt bare flekker på skroget og oljet med en blanding av ca 50% Benarlje og 50% terpentin i løpet av lørdagen.

 

16052009223.jpg

Fordekket etter sliping

 

16052009224.jpg

Oljet 4 ganger med Benarolje og terpentin. Dekket skal lakkes med 4 strøk Ravilakk etter dette.

 

17052009236.jpg

Skroget klar for mattsliping og lakking med Ravilakk.

 

Dersom det blir bra vær fremover håper jeg at båten kan sjøsettes neste helg.

 

Har forresten fått et "problem" på skroget over vannlinjen. Flekker som er slipt ned blir mørkere enn resten av huden. Min teori er at treverket rett under den intakte lakkoverflaten er bleket pga. UV stråling, og selv en lakk med lysfilter ikke kan hindre dette fullt ut.

Er det noen andre som har opplevd dette?

 

MVH

Fiks

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post

Vestlandsværet fornektet seg ikke og sjøsettingen er av naturlige årsaker utsatt.

 

Har boret ut i aktestevn for innstøping av rorhylse, vasket med eddik, spylt, stilt opp rorhylse, ror og rorstamme

og støpt rorhylse med epoxy. Rorhylsen ble pusset ren og smurt imm med et tynt lag grease før innstøping.

Jeg blandet inn litt mikrofiber i epoxyen som ble fylt opp rundt røret. Resten av epoxyblandingen ble blandet ut til

sparkelkonsistens med mer mikrofiber og Collodial Silika slik at jeg kunne fylle opp med epoxy til topp av stevnen i akterkant av røret.

 

23052009237.jpg

Klar for fylling med epoxy

 

23052009239.jpg

Ferdig støpt.

 

MVH

Fiks

Link to post

Som andre, så må skryt gis for godt håndtverk.

 

Og, ikke minst for en tråd med mange og flotte bilder av arbeidet du gjør.

 

Som det sies; ett bilde forteller mer enn 1000 ord.

 

Og som det sies på mange engelske forum om tråder uten bilder; this thread is worthless without pictures.

 

Selv om det du viser i tråden er utenfor mitt eget erfaringsområde så synes jeg dette var meget interessant å få innsyn i. Alltid noe å lære.

Redigert av Lopphavet (see edit history)
Link to post

Prosjektet nærmer seg heldigvis avslutning.

Jeg har fått montert opp "støtten" i forkant av rorstammen som virker som stopper for pakkboksen.

Har også på plass dieseltanken, der mangler kun montering av påfyllingsflens og slange før denne er klar.

Når slangen er på plass er alle arbeidene relatert til lut-råte reparasjonen ferdig.

 

Ellers gjenstår lakking av skrog og dekk samt rydding og vasking innvendig før sjøsetting, jeg håper at dette kan gjøres i løpet av denne helgen.

 

29052009240.jpg

Krybbe til tank er montert tilbake på plass. Jeg vurderte å lage et nytt opphent til tanken men fant ut at den gamle krybben

var så forseggjort med bl.a. blyforinger i anlegget for tanken at jeg valgte å reparere og å beholde denne.

 

MVH

Fiks.

Link to post

Godværet slo til i helgen slik at jeg fikk lakket ferdig dekk og skrog med tilsammen tre strøk Ravilakk på lørdag og i går.

Båten ble bunnsmurt og klargjort for sjøsetting i går kveld og sjøsatt i dag tidlig kl. 0630.

Ved en rask kontroll etter sjøsetting ble det konstatet at båten var tett med unntak av en helt minimal lekkasje forut.

Det som står igjen av prosjektet nå er kontroll av motoroppretting etter at båten har lagt på sjøen et par dager.

 

31052009241.jpg

Klar for bunnsmøring.

 

01062009244.jpg

Sjøsetting.

 

MVH

Fiks

Link to post
  • 2 år senere...

Hei Fiks. Takk for utførlig bruksanvisning! Oppdaget i går at festet bak smøre nippelen på propellakslingen var løs. Søkte opp på Båtplassen og forstår at det er festet i "Daumannen" som er iferd med å løsne pga råte. Er litt nysgjerrig på hvordan det gikk med din reparasjon. -ser ut til at du gjorde den for ca tre år siden.

 

Har ikke lyst til å ta båten på land for å skifte ut "daumannen" nå. Lurer derfor på om jeg kanskje skal nødreparere nå og foreta en mer omfattende reparasjon til vinteren. Hva tror dere om en slik løsning: frese/hugge ut det råtne treverket og felle inn en ny bit av vannfast kryssfiner (splittet i to slik at jeg slipper å demontere akslingen nå). Lime med epoxy og skru fast de innfelte trestykkene i daumannen. se vedlagte skisse. Innspill mottas med stor takk!slide1.jpg

Link to post

Hallo!

 

Kjøpte en Saga 27 for to år siden og solgte tresnekken. Jeg har derfor ikke noen erfaringsdata og komme med i dette tilfellet.

Ditt forslag til midlertidig reparasjon virker OK, men jeg ville ha laget en skrå overgang i endene av innfelte deler for ikke å redusere styrken i "daumannen".

Hvis råteskaden rundt hylserøret ikke er for omfattende er det mulig at en slik reparasjon kan være permanent.

Du må også passe på at de nye delene ikke kommer i konflikt med evt. spiker/skruer som går gjennom huden.

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post

Dersom dette er en midlertidig reparasjon, så kan du vel legge kryssfineren som en lask på begge sider, det burde kunne ta deg greit gjennom sesongen....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
  • 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...