Fiks Svart 11.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Gjorde ferdig lask og del til spant i går med siste fintilpassing mot hud og utboring for hylserør. Vasket tilstøtende treverk rundt skadeområde med eddik for å nøytralisere luten og spylte deretter med ferskvann. Ferdig tilpasset lask. Ny del til spantet skal tilpasses mot eksisterende spant etter liming. Spantet aktenfor det reparerte spantet ser ut til å være i rimelig god stand, jeg har boret ut større hull for hylserøret, vasket med eddik og spylt med ferskvann. Det ser ut som om det har vært et lag med bek mellom hylserøret og spantet som har begrenset lut-råten der. Jeg har for øvrig utført en rekke med større- og mindre reparasjonsprosjekter på båten i løpet av den tiden jeg har vært eier, bl.a.: Skifte akselkloss og skifte lager og tetninger i omstyring (Oppdaget før kjøp av båten) Løfte motoren med 8 mm på grunn av dårlig oppretting (Oppdaget før kjøp av båten) Lage ny innfesting for styresylinder (Denne var montert slik at den gikk over senter ved bakking slik at roret låste seg. Dette ble opplyst av selger ved henting av båten og bekreftet ved første forsøk på å legge til land.) Skiftet rorblad Lagt opp nytt elektrisk opplegg Montert VHF Bygget opp styrehustaket for å få skikkelig kant for innfesting av kalesjen Skiftet fundamentsbolter (Det var da jeg oppdaget problemene med lut-råten, dette på grunn av at det kom ut mye hvitt pulver fra bolthullene) Modifisert innredning i styrehuset og skiftet ut dørk akter og i styrehus Montert takluke i styrehuset på nytt på nytt plant anlegg da luken opprinnelig var skrudd rett med på tak med bjelkebukt. Montert takluke i lugar Laget nytt motorfundament Følgende arbeider er planlagt: Skifte gummilister rundt de fleste vinduene Bygge nye benker i lugar Slik ser forresten båten ut: MVH Fiks Link to post
Fiks Svart 18.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Siden sist har jeg fått limt inn den nye spantedelen med epoxy og malt flatene som blir skjult etter montering av ny "daumann" og lask på spantet. Jeg har også vasket og malt dørkplatene da disse var full av jordslag på undersiden I dag startet jeg også med vårpussen på utvendig skrog. Først med vasking og spyling med ferskvann, deretter skraping av flekker på skrog og påføring av Ferro-bet rustvask på partier med blåved. Båten ligger på sjøen hele året og spesielt dekket får en hard medfart gjennom vinteren. Båten ble heller ikke pusset i fjor og ser av den grunn litt shabby ut. Fordekket, det er ikke mye intakt lakk igjen her. Blåved i hudplanker forut. Jeg bruker forøvrig Benarolje fortynnet med terpentin, 4-5 strøk på bart treverk, deretter 3 strøk flikking med Ravilakk før alt blir mattet ned og lakket med ett fullstrøk Ravilakk. MVH Fiks Link to post
Gnisten Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Er meget imponert over arbeidet som er gjort her. Veldig bra håndtverk og godt gjennomtenkt etter min ringe vurdering. .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Fiks Svart 18.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Jeg har forresten er problem med de galvaniserte stål fenderlistene på båten min. Listene har rustet på baksiden slik at de har begynt å sprenges ut fra skandekket samt at det har begynt å vise rustrenninger på skroget. Det ser ut som om slike lister ikke er lagervare hos stålgrossistene lenger, så jeg lurer på hvor slike lister kan skaffes eller om det er noen som har erfaring med omgalvanisering av slike lister? MVH Fiks Link to post
dorry gutten Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 dær jeg jobbet før som heter byggmakker lønseth molde hadde slike lister før dem gikk inn i monter kjeden..etter dem gikk inn i den kjeden solgte dem alt gjærnvare til et firma som heter årø stål som å ligger hær i molde dem har slike lister du er på leting etter . men pris har jeg ingen anelse om men kansje det hadde gått ann som du sier og galvanisere dem på nytt men det spørs jo hva du er villig å betale for en slik jobb men jeg vet du kan få tak i galvanisering på boks....samme levrandør som har crc eller slik verktøy på boks... pluss at det kan jo tenkes det går ann å male dem å jeg for min del hadde brukt feromax først så en maling som er beregnet for den type jobb...men ...hadde kansje vært smart å bruke en litt seig malingstype slik at den ikke skrelles av med første møte med en båt eller ei brygge Link to post
Fiks Svart 22.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Har ikke fått gjort så mye i løpet av helgen og de siste kveldene men poster likevel en liten oppdatering. Det skadete spantet er ferdig reparert og lasken festet inn med syrefaste skruer mot spantet og skipsspiker gjennom huden. Bruker litt tjæredrev rundt spikeren da de gamle spikerhullene er litt romslige. I dag fortsatte jeg med å sjekke stevnen rundt hullet for hylserøret. Treverket er i rimelig god stand, bortsett fra rundt festet til den øvre stevnflensskruen. Jeg har stemt ut det dårlige partiet og skal lime inn et lite stykke eik med epoxy for å få nytt feste for skruen. Jeg har også boret opp hullet for hylserøret slik at det skal bli lettere å få støpt inn hele hylserøret med bek. Jeg har valgt bek til dette i stedet for epoxy, dette med tanke på evt. senere utskifting av hylserøret. Jeg regner med at det vil være letter å smelte beken enn å ødelegge epoxyen slik at hylsen og smørerøret slipper. Da jeg stemte ut treverket rundt stevnflensskruen oppdaget jeg hvorfor skruefestet var så dårlig. Det viste seg at restene av en gammel bolt stod i gjen inni treverket, denne var forsøkt boret ut slik at den nye skruen kun fikk feste på en side. MVH Fiks Link to post
Fiks Svart 2.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2009 Her kommer en liten oppdatering på reparasjonsarbeidene: Påbegynt utstemming for innfelling av nytt treverk til feste for stevnflensskrue. Nytt eikestykke er limt inn med epoxy blandet ut med Mikrofiber og Collodial Silika til passende konsistens. Etter at hull for hylse var klarggjort ble "daumann" montert inn og festet med skipsspiker. (Da 2 1/2" skipsspiker ike er å oppdrive har jeg brukt 4" kaldklipt bygningsspiker som er kappet til passende lengde.) Ny stevnflensskrue ble satt inn i stevnen. Hylse og aksel ble satt inn og rettet inn mot motor. deretter ble anlegg for stevnflens og pakkboks laget til ved at en blanding av epoxy, Mikrofiber og Collodial Silika ble presset inn bak flenser og rundt hylserør. Ferdigstøpt anlegg for pakkboks i "daumann" Ferdigstøpt anlegg for stevnflens. Det skal files ut et hakk i overkant av hylserøret for å få inn smørerør til stevnflensen. Neste trinn er å montere smørerør i stevnflens, sette fast hylserøret og fylle opp med bek mellom stevn og hylsrør. For øvrig har jeg skrapet ferdig halvdekk og skandekk slik at det er klart for sliping og oljing av dekk og side så snart som dette har fått tørket opp noen dager. Jeg har også fjernet løst bunnstoff og flikket opp bare flekker i bunn med Black Varnish. MVH Fiks. Link to post
Fiks Svart 7.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Jeg har ikke hatt tid til å arbeide med båten på noen dager, men i kveld fikk jeg støpt inn hylsrøret med bek. Jeg varmet beken på en gammel kassert kokeplate, dette var nok et klokt trekk da bek koker over minst like lett som risgrøt men er langt fra så enkel å fjerne fra komfyren. Jeg forvarmet også hylserøret med varmluftspistol for at beken skulle flyte lettest mulig inn i åpningen mellom hylserør og stevn. Forskaling rundt hylserør. Ferdig oppfylt med bek Forskaling fjernet Klart for maling under dørker og montering av propellaksel MVH Fiks Link to post
Fiks Svart 13.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2009 Her kommer en liten oppdatering. Siden sist har jeg fått gjørt følgende: Malt bunn under dørkerMontert eksosrør og lenseslange med bunnsilMontert propellaksel og propell og kontrollert opprettingMontert dørkplater Ferdig malt og eksosrør mm. montert. Jeg håper at det blir fint vær på lørdag slik at jeg får slipt og oljet skrog og dekk. MVH Fiks Link to post
Nils1 Svart 14.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Fantastisk interresant tråd Fiks. Du gjør en flott jobb - og tør å gå grundig til verks. Stå på videre. Hade jo vært kjekt og med et bilde av hele båten ? Forlandsbåter pleier være god å hvile blikket på Link to post
Fiks Svart 14.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2009 Hade jo vært kjekt og med et bilde av hele båten ? Forlandsbåter pleier være god å hvile blikket på Her er et bilde av båten tatt for en del år siden. Båten har fått ny kalesje med vindu i sidene og justert høyden på vannlinjen i baugen etter dette bildet ble tatt. MVH Fiks Link to post
Fiks Svart 17.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2009 (redigert) Helgens oppdatering: Fikk slipt ned halvdekkene og skandekk, slipt bare flekker på skroget og oljet med en blanding av ca 50% Benarlje og 50% terpentin i løpet av lørdagen. Fordekket etter sliping Oljet 4 ganger med Benarolje og terpentin. Dekket skal lakkes med 4 strøk Ravilakk etter dette. Skroget klar for mattsliping og lakking med Ravilakk. Dersom det blir bra vær fremover håper jeg at båten kan sjøsettes neste helg. Har forresten fått et "problem" på skroget over vannlinjen. Flekker som er slipt ned blir mørkere enn resten av huden. Min teori er at treverket rett under den intakte lakkoverflaten er bleket pga. UV stråling, og selv en lakk med lysfilter ikke kan hindre dette fullt ut. Er det noen andre som har opplevd dette? MVH Fiks Redigert 17.Mai.2009 av Fiks (see edit history) Link to post
Fiks Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Vestlandsværet fornektet seg ikke og sjøsettingen er av naturlige årsaker utsatt. Har boret ut i aktestevn for innstøping av rorhylse, vasket med eddik, spylt, stilt opp rorhylse, ror og rorstamme og støpt rorhylse med epoxy. Rorhylsen ble pusset ren og smurt imm med et tynt lag grease før innstøping. Jeg blandet inn litt mikrofiber i epoxyen som ble fylt opp rundt røret. Resten av epoxyblandingen ble blandet ut til sparkelkonsistens med mer mikrofiber og Collodial Silika slik at jeg kunne fylle opp med epoxy til topp av stevnen i akterkant av røret. Klar for fylling med epoxy Ferdig støpt. MVH Fiks Link to post
lippert Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Rorhylsen ble pusset ren og smurt imm med et tynt lag grease før innstøping. Kan jeg få spørre om hvorfor? mvh Knut Erik Link to post
Fiks Svart 26.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 Kan jeg få spørre om hvorfor? For at rorhylsen skal løsne fra epoxyen dersom den må demonteres senere. MVH Fiks Link to post
Lopphavet Svart 26.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2009 (redigert) Som andre, så må skryt gis for godt håndtverk. Og, ikke minst for en tråd med mange og flotte bilder av arbeidet du gjør. Som det sies; ett bilde forteller mer enn 1000 ord. Og som det sies på mange engelske forum om tråder uten bilder; this thread is worthless without pictures. Selv om det du viser i tråden er utenfor mitt eget erfaringsområde så synes jeg dette var meget interessant å få innsyn i. Alltid noe å lære. Redigert 26.Mai.2009 av Lopphavet (see edit history) Link to post
Fiks Svart 29.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2009 Prosjektet nærmer seg heldigvis avslutning. Jeg har fått montert opp "støtten" i forkant av rorstammen som virker som stopper for pakkboksen. Har også på plass dieseltanken, der mangler kun montering av påfyllingsflens og slange før denne er klar. Når slangen er på plass er alle arbeidene relatert til lut-råte reparasjonen ferdig. Ellers gjenstår lakking av skrog og dekk samt rydding og vasking innvendig før sjøsetting, jeg håper at dette kan gjøres i løpet av denne helgen. Krybbe til tank er montert tilbake på plass. Jeg vurderte å lage et nytt opphent til tanken men fant ut at den gamle krybben var så forseggjort med bl.a. blyforinger i anlegget for tanken at jeg valgte å reparere og å beholde denne. MVH Fiks. Link to post
Fiks Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Godværet slo til i helgen slik at jeg fikk lakket ferdig dekk og skrog med tilsammen tre strøk Ravilakk på lørdag og i går. Båten ble bunnsmurt og klargjort for sjøsetting i går kveld og sjøsatt i dag tidlig kl. 0630. Ved en rask kontroll etter sjøsetting ble det konstatet at båten var tett med unntak av en helt minimal lekkasje forut. Det som står igjen av prosjektet nå er kontroll av motoroppretting etter at båten har lagt på sjøen et par dager. Klar for bunnsmøring. Sjøsetting. MVH Fiks Link to post
Bjørn K Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Hei Fiks. Takk for utførlig bruksanvisning! Oppdaget i går at festet bak smøre nippelen på propellakslingen var løs. Søkte opp på Båtplassen og forstår at det er festet i "Daumannen" som er iferd med å løsne pga råte. Er litt nysgjerrig på hvordan det gikk med din reparasjon. -ser ut til at du gjorde den for ca tre år siden. Har ikke lyst til å ta båten på land for å skifte ut "daumannen" nå. Lurer derfor på om jeg kanskje skal nødreparere nå og foreta en mer omfattende reparasjon til vinteren. Hva tror dere om en slik løsning: frese/hugge ut det råtne treverket og felle inn en ny bit av vannfast kryssfiner (splittet i to slik at jeg slipper å demontere akslingen nå). Lime med epoxy og skru fast de innfelte trestykkene i daumannen. se vedlagte skisse. Innspill mottas med stor takk! Link to post
Fiks Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 (redigert) Hallo! Kjøpte en Saga 27 for to år siden og solgte tresnekken. Jeg har derfor ikke noen erfaringsdata og komme med i dette tilfellet. Ditt forslag til midlertidig reparasjon virker OK, men jeg ville ha laget en skrå overgang i endene av innfelte deler for ikke å redusere styrken i "daumannen". Hvis råteskaden rundt hylserøret ikke er for omfattende er det mulig at en slik reparasjon kan være permanent. Du må også passe på at de nye delene ikke kommer i konflikt med evt. spiker/skruer som går gjennom huden. Redigert 22.Mai.2012 av Fiks (see edit history) Link to post
egilwh Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Dersom dette er en midlertidig reparasjon, så kan du vel legge kryssfineren som en lask på begge sider, det burde kunne ta deg greit gjennom sesongen.... -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
snekkevik Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Hei Fiks. Nå har jeg vært den heldige eier av denne båten i èn uke. Flott arbeid du har gjort! Jeg tror vi kommer til å få mye glede utav denne båten. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn