Arve Startet 6.April.2009 Del på Facebook Startet 6.April.2009 Ja så er jeg heldigvis ferdig med å pusse ned alt under vannlinja (og for en jobb det var ). Båten var fra før ikke påført primer og det er grunnen til at jeg tok jobben denne vinteren/våren. Nå er altså kun gelcoat igjen under vannlinjen og jeg står foran valg av primer. Her lurer jeg på om noen kan bidra med sine erfaringer og kunnskaper. Skal jeg velge Jotuns "antipest" eller Seajets epoxyprimer eller en av de mange andre fabrikater som det er å velge mellom. Foreløpig heller jeg litt mot Jotun delvis grunnet pris og delvis fordi jeg bruker Jotuns "Non stop" bunnstoff. Hva mener dere båtvenner? Arve Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 6.April.2009 Del på Facebook Svart 6.April.2009 Ett tredje alternativ er Biltemas "Primer for plast og metall" som er tilsvarende produkt. Den er produsert av Star malingfabrikk. Har selv brukt den og jotuns primer på to forskjellige båter, og jeg kan ikke si at jotuns var bedre på noe som helst. Prisen kan ingen konkurrere med Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
SeaRaymond Svart 6.April.2009 Del på Facebook Svart 6.April.2009 Dette vil bli interressant, sitter selv med bar båt, og lurer på hvilket produkter som anbefales, uten å ha tenkt så mye over det tenkte jeg 2 lag primer og 2 lag stoff, hardt eller selvpolerende, usikker her men trives best med hardt, og dette har vel best fartegenskaper... Sitér dette innlegget Link to post
Leifer`n Svart 6.April.2009 Del på Facebook Svart 6.April.2009 Kjøpte bunnstoff på Maritim, det er utrolig tynt, trodde bunnstoffet skulle være litt som maling jeg. ((Er Biltema sitt bunnstoff like bra tro)) Har veldig problemer med og få av disse hvite skjell merkene på en rib, det sitter som støpt i gummien.. Noen som vet hvordan jeg skal få dette vekk? Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 6.April.2009 Del på Facebook Svart 6.April.2009 [Gutter, det er PRIMER som diskuteres i denne tråden, IKKE bunnstoff, se alle de andre trådene i det siste der ulike bunnstoff er diskutert, selvpolerende vs. hardt, ulike merker, osv.] :wink: Til tema: Bruk i alle fall to-komponents epoxy-primer. Primerens hovedoppgave er å tette skroget mot vanninntrenging, sekundært å få godt feste for bunnstoffet. Selv tror jeg ikke det spiller så stor rolle hvilket fabrikat av to komp. epoxy-primer som velges, her kan du sjekke priser og velge det rimeligste. Selv brukte jeg Internationals GelShield200 epoxy-primer for noen år siden. Den er i to farger, jeg malte tre strøk: Først grått, så grønt, så grått igjen, det er lurt å bruke ulik farge på strøkene for å se hvor godt du dekker. GelShield satt i alle fall som et skudd! Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 6.April.2009 Del på Facebook Svart 6.April.2009 Hva om det blir brukt 1komp. pimer...er det ikke å anbefale, og i tilfelle hvorfor ikke? Er det bedre vedheft i 2-komp. og er den sterkere? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 6.April.2009 Del på Facebook Svart 6.April.2009 2-komp er vel epoksybasert og dermed "vanntett". 1-komp. brukes kun for å god heft for bunnstoffet, og er ikke beregnet for å skape et vanntett sjikt.... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.April.2009 Del på Facebook Svart 6.April.2009 En-kop og to-komp har to forskjellige formål; en-komp er ment å gi god vedheft for bunnstoff og to-komp er ment å danne et skikt som hindrer vanninntrengning og dermed forhindre plastpest, samt vedheft for bunnstoff. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Leifer`n Svart 6.April.2009 Del på Facebook Svart 6.April.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.April.2009 Del på Facebook Svart 6.April.2009 Ett tredje alternativ er Biltemas "Primer for plast og metall" som er tilsvarende produkt. Den er produsert av Star malingfabrikk. muligens Star fabrikksutsalg, Lierstranda......tror det er billigare der + att du får ytterligare rabatt om du tillhör noen båtklubb Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ben Sin Svart 6.April.2009 Del på Facebook Svart 6.April.2009 Etter å ha lest datablad og leggeanvisninger, samt snakket med flere av leverandørene falt mitt valg på International. Og det var så vidt jeg kan skjønne et godt valg. Særlig ståtid og tørketider var medvirkende til at det ikke ble Hempel. To kontrastfarger er også genialt. Det er nesten klin umulig å se hvor man har vært med kun en farge. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 6.April.2009 Del på Facebook Svart 6.April.2009 (redigert) Når du har lagt så enormt mye jobb i dette, anbefaler jeg at du gjør resten like nøye. Da er det bare en ting som gjelder. Det er epoxybasert primer. Epoxybasert kommer kun i 2-komponent. Har ikke annen erfaring enn det jeg bruker selv. Det er Jotun Antipest og Jotun selvpolerende bunnstoff. Antipesten er meget bra og danner et vanntett og hardt epoxylag. Jeg hadde 5 strøk. Problemet med Antipest er at den bare kommer i en farge. Etter noen minutter er det derfor klin umulig å se hvor du har vært og hvor du ikke har vært. Man må dele inn skroget i små kvadrater og ta en og en bit. Selv da er det knotete. Imidlertid blir resultatet veldig bra. Å bruke norske produkter synes jeg også er viktig. Spesielt når produktene er veldig bra. Redigert 6.April.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 6.April.2009 Del på Facebook Svart 6.April.2009 (redigert) Glemte en ting. Resultatet av primingen blir veldig mye bedre hvis du kan drøye med primingen til temperaturen er noen grader over minimumstemperaturen angitt på boksen. Redigert 6.April.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 6.April.2009 Del på Facebook Svart 6.April.2009 Når noen finner ut av hvor man får den billigste 2-komp primeren er jeg nesten villig til å betale for ingormasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 6.April.2009 Del på Facebook Svart 6.April.2009 Billigste? Når man legger ned så mye jobb på å skrape ned, pusse, prime og stoffe, så spiller det for meg fint liten rolle om jeg kan spare 50 kroner pr. boks med epoxyprimer. Sitér dette innlegget Link to post
Arve Svart 7.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2009 Takk for tilbakemelding alle sammen. Det blir så absolutt to-komponent epoxy primer og tror jeg velger Jotuns antipest. Støtter ditt syn Lotus, både med tanke på å kjøpe norsk og en vet jo at disse produktene er velprøvd og gode. Bare så synd at ikke Jotun kan produsere to farger på primer'n. Hadde gjort det mye enklere v/påføring. Vel vel....får bare lage seg en grei rutine underveis. Er også spent på om det er en knop eller tre å tjene på at skroget blir så jevnt og fritt for ujevnheter. Svaret får jeg en gang i mai. Har et mål om å senest være på vannet til 17. mai. GOD PÅSKE til alle bp venner! Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Bare så synd at ikke Jotun kan produsere to farger på primer'n. Hadde gjort det mye enklere v/påføring. Kan ikke huske at det egentlig var noe problem. Bare husk, som andre også har påpekt, at det er ikke antall lag som teller, men tykkelsen. Den avhenger av påføringsmetode, kost, rull, spøyte og teknikk. I tillegg er det viktig å følge produsentens min og maks tider. Venter du for lenge med neste strøk må du pusse ned igjen. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Gunga Din Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 er det en primer du er på jakt etter Arve ?? primer er i min verd noe du stryker på för att skape vidhäftning...för att bunnstoffet skall 'bita seg fast' i gelcoaten eller i en epoxi...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mouche Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 (redigert) Her er hva Jotun sier om primer: Jotun Yachting har flere primere som kan brukes over alt på båten. Det finnes tre to-komponente og en en-komponentprimer. Forskjellen mellom dem ligger i hardheten, vanntettingsevnen, festeegenskapene i forhold til ulike underlag, beskyttelsen de gir mot korrosjon, hvor enkle de er å påføre og tørrstoffmengde / byggeegenskaper. Hva du velger vil ha betydning for malesystemets varighet på lang sikt. Alle Jotun-primere kan påføres både over og under vannlinjen (selv om Speed Undercoat ikke anbefales brukt under vann). http://www.jotun.no/ Og hva Hempel sier: HIGHT PROTECT forhindrer at vannet trenger inn i skroget og risikoen for glassfiberpest minimeres. HIGHT PROTECT kan påføres på nytt eller gammelt skrog som er tørt. Produktet er en høyviskositet, løsemiddelfri epoxyprimer med høy filmtykkelse http://www.hempel.no/Internet/inenoc.nsf/v...39?OpenDocument Redigert 7.April.2009 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Gunga Din Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Primer Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
La Digue Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Når du først har tatt denne jobben, må du selvfølgelig spandere skikkelig tett 2 komponent epoksyprimer. To forskjellige farger er praktisk. Spiller ingen rolle med definisjoner av "primer" her. Prisen spiller heller ingen rolle i det store regnestykket. Og så ville jeg gått over til VC 17 bunnstoff som har fordelene til hardt bunnstoff samtidig som det ikke bygger opp lag. Gjerne i kombinasjon med "tilhørende" primer VC Tar. Da trenger du aldri å gjøre denne jobben igjen! Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
aileenll Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 (redigert) Har akkurat skrapt av VC-tar primer. Den blir svet hard og sprø etterhvert, og raper av bunnen så ikke ut da jeg begynte. Tok en del av bunnen i fjor og resten i år. Har brukt Maritims epoxyprimer, 5 strøk! Her er det viktig å få et jevnt tykt lag med epoxyprimer, som holder fukt vekk fra polyester glass-lamminatet. Men husk bunnstoffet skal være så tynt at det nesten er slitt av når du tar opp til høsten. Så rikelig med primer, og tynt med bunnstoff Redigert 7.April.2009 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
La Digue Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Gammel VC tar er noe helt annet enn den som er solgt de siste årene. Den gamle inneholdt tjæreforbindelser, den nye er vanlig epoksyprimer. Enhver epoksyprimer burde gjøre jobben, bare man passer på at utetemperaturen er høy nok. Har akkurat skrapt av VC-tar primer. Den blir svet hard og sprø etterhvert, og raper av bunnen så ikke ut da jeg begynte. Tok en del av bunnen i fjor og resten i år. Har brukt Maritims epoxyprimer, 5 strøk!Her er det viktig å få et jevnt tykt lag med epoxyprimer, som holder fukt vekk fra polyester glass-lamminatet. Men husk bunnstoffet skal være så tynt at det nesten er slitt av når du tar opp til høsten. Så rikelig med primer, og tynt med bunnstoff Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.