Jump to content

Primer..hva er best..?


Arve

Recommended Posts

Ja så er jeg heldigvis ferdig med å pusse ned alt under vannlinja (og for en jobb det var :puke: ). Båten var fra før ikke påført primer og det er grunnen til at jeg tok jobben denne vinteren/våren. Nå er altså kun gelcoat igjen under vannlinjen og jeg står foran valg av primer. Her lurer jeg på om noen kan bidra med sine erfaringer og kunnskaper. Skal jeg velge Jotuns "antipest" eller Seajets epoxyprimer eller en av de mange andre fabrikater som det er å velge mellom.

Foreløpig heller jeg litt mot Jotun delvis grunnet pris og delvis fordi jeg bruker Jotuns "Non stop" bunnstoff.

Hva mener dere båtvenner?

Arve

Link to post

Kjøpte bunnstoff på Maritim, det er utrolig tynt, trodde bunnstoffet skulle være litt som maling jeg.

 

((Er Biltema sitt bunnstoff like bra tro))

 

 

Har veldig problemer med og få av disse hvite skjell merkene på en rib, det sitter som støpt i gummien.. Noen som vet hvordan jeg skal få dette vekk?

Link to post

[Gutter, det er PRIMER som diskuteres i denne tråden, IKKE bunnstoff, se alle de andre trådene i det siste der ulike bunnstoff er diskutert, selvpolerende vs. hardt, ulike merker, osv.] :wink: :wink:

 

Til tema: Bruk i alle fall to-komponents epoxy-primer. Primerens hovedoppgave er å tette skroget mot vanninntrenging, sekundært å få godt feste for bunnstoffet. Selv tror jeg ikke det spiller så stor rolle hvilket fabrikat av to komp. epoxy-primer som velges, her kan du sjekke priser og velge det rimeligste.

 

Selv brukte jeg Internationals GelShield200 epoxy-primer for noen år siden. Den er i to farger, jeg malte tre strøk: Først grått, så grønt, så grått igjen, det er lurt å bruke ulik farge på strøkene for å se hvor godt du dekker. GelShield satt i alle fall som et skudd!

Link to post

Etter å ha lest datablad og leggeanvisninger, samt snakket med flere av leverandørene falt mitt valg på International. Og det var så vidt jeg kan skjønne et godt valg. Særlig ståtid og tørketider var medvirkende til at det ikke ble Hempel. To kontrastfarger er også genialt. Det er nesten klin umulig å se hvor man har vært med kun en farge.

Link to post

Når du har lagt så enormt mye jobb i dette, anbefaler jeg at du gjør resten like nøye. Da er det bare en ting som gjelder. Det er epoxybasert primer. Epoxybasert kommer kun i 2-komponent.

 

Har ikke annen erfaring enn det jeg bruker selv. Det er Jotun Antipest og Jotun selvpolerende bunnstoff.

Antipesten er meget bra og danner et vanntett og hardt epoxylag. Jeg hadde 5 strøk. Problemet med Antipest er at den bare kommer i en farge. Etter noen minutter er det derfor klin umulig å se hvor du har vært og hvor du ikke har vært. Man må dele inn skroget i små kvadrater og ta en og en bit. Selv da er det knotete.

 

Imidlertid blir resultatet veldig bra.

Å bruke norske produkter synes jeg også er viktig. Spesielt når produktene er veldig bra.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Takk for tilbakemelding alle sammen. Det blir så absolutt to-komponent epoxy primer og tror jeg velger Jotuns antipest.

Støtter ditt syn Lotus, både med tanke på å kjøpe norsk og en vet jo at disse produktene er velprøvd og gode.

Bare så synd at ikke Jotun kan produsere to farger på primer'n. Hadde gjort det mye enklere v/påføring.

Vel vel....får bare lage seg en grei rutine underveis.

Er også spent på om det er en knop eller tre å tjene på at skroget blir så jevnt og fritt for ujevnheter. Svaret får jeg en gang i mai. Har et mål om å senest være på vannet til 17. mai.

GOD PÅSKE til alle bp venner! :cheers:

Link to post
Bare så synd at ikke Jotun kan produsere to farger på primer'n. Hadde gjort det mye enklere v/påføring.

Kan ikke huske at det egentlig var noe problem. Bare husk, som andre også har påpekt, at det er ikke antall lag som teller, men tykkelsen. Den avhenger av påføringsmetode, kost, rull, spøyte og teknikk. I tillegg er det viktig å følge produsentens min og maks tider. Venter du for lenge med neste strøk må du pusse ned igjen.

mvh Knut Erik

Link to post

Her er hva Jotun sier om primer:

 

 

Jotun Yachting har flere primere som kan brukes over alt på båten. Det finnes tre to-komponente og en en-komponentprimer. Forskjellen mellom dem ligger i hardheten, vanntettingsevnen, festeegenskapene i forhold til ulike underlag, beskyttelsen de gir mot korrosjon, hvor enkle de er å påføre og tørrstoffmengde / byggeegenskaper. Hva du velger vil ha betydning for malesystemets varighet på lang sikt. Alle Jotun-primere kan påføres både over og under vannlinjen (selv om Speed Undercoat ikke anbefales brukt under vann).

 

http://www.jotun.no/

 

Og hva Hempel sier:

 

HIGHT PROTECT forhindrer at vannet trenger inn i skroget og risikoen for glassfiberpest minimeres. HIGHT PROTECT kan påføres på nytt eller gammelt skrog som er tørt. Produktet er en høyviskositet, løsemiddelfri epoxyprimer med høy filmtykkelse

 

http://www.hempel.no/Internet/inenoc.nsf/v...39?OpenDocument

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Når du først har tatt denne jobben, må du selvfølgelig spandere skikkelig tett 2 komponent epoksyprimer. To forskjellige farger er praktisk. Spiller ingen rolle med definisjoner av "primer" her. Prisen spiller heller ingen rolle i det store regnestykket.

 

Og så ville jeg gått over til VC 17 bunnstoff som har fordelene til hardt bunnstoff samtidig som det ikke bygger opp lag. Gjerne i kombinasjon med "tilhørende" primer VC Tar. Da trenger du aldri å gjøre denne jobben igjen!

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post

:nonod: Har akkurat skrapt av VC-tar primer. Den blir svet hard og sprø etterhvert, og raper av bunnen så ikke ut da jeg begynte. Tok en del av bunnen i fjor og resten i år. Har brukt Maritims epoxyprimer, 5 strøk!

Her er det viktig å få et jevnt tykt lag med epoxyprimer, som holder fukt vekk fra polyester glass-lamminatet. Men husk bunnstoffet skal være så tynt at det nesten er slitt av når du tar opp til høsten.

Så rikelig med primer, og tynt med bunnstoff :flag:

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Link to post

Gammel VC tar er noe helt annet enn den som er solgt de siste årene. Den gamle inneholdt tjæreforbindelser, den nye er vanlig epoksyprimer. Enhver epoksyprimer burde gjøre jobben, bare man passer på at utetemperaturen er høy nok.

 

 

:nonod: Har akkurat skrapt av VC-tar primer. Den blir svet hard og sprø etterhvert, og raper av bunnen så ikke ut da jeg begynte. Tok en del av bunnen i fjor og resten i år. Har brukt Maritims epoxyprimer, 5 strøk!

Her er det viktig å få et jevnt tykt lag med epoxyprimer, som holder fukt vekk fra polyester glass-lamminatet. Men husk bunnstoffet skal være så tynt at det nesten er slitt av når du tar opp til høsten.

Så rikelig med primer, og tynt med bunnstoff :flag:

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...