Jump to content

Laddar med 13.8 v er dette normalt Volvo Penta motor

Steinsvigen

Recommended Posts

Med nytt tangamermeter og Instruktion för montering av laddningsfördelare

i handa entra jeg båten i dag.

i.flg. instruksjonen skulle 2 av de ledningene som var koblet til B+ på dynamo kobles ifra B+ og deretter kobles samen.

Når dette var gjordt startet jeg opp maskinen og gjorde flg. målinger:

Over polene på startbatteri 14,05 volt.

Over polene på forbrukbatteri også 14,05 volt.

Inngang diodeskiller til start pluss 14,76 volt og til forbruk pluss 14,76 volt.

Utgang (1) dodeskiler til start pluss 14,05

Utgang (2) diodeskiller til forbruk pluss 14,05

Spenningsfall gjennom diodeskiller er 0,71 volt

Konklusjonen er: Lytt til råd fra baatplassen, vær mistenksom til produsentens sitt arbeid.

Redigert av ares (see edit history)

Ares

Ja, da er det vel så som jeg sa, at dette originale ladekabel ha fortsatt vært tilkoblet.

Da er det en kabel av begge to som går til startmotoren og så videre til startbatteriet.

og så fikk batteriet direkte lading i tillegg til diodekablen.

Derfor fantes det ikke noe spenningsfall til startkretsen.

Andre kablen går til tenningskrets/motorkrets.

Du skulle forresten sikre at de begge to ikke kan løses fra hverandre.

Bare som henvisning til andre som kanskje også ha en slik kobling.

Hvis originalkablen er fortsatt koblet til dynamoets B+ da finnes det også en mulighet at strøm kan flytte fra start til forbruksbatteriene,

som betyr at start blir utladet til forbruksbenken mens forbrukbenken blir tømt for energi.

Det kunne være litt dumt, f.eks. etter en lang helg på uthavn. :rolleyes:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Har sett flere i mange tråder her på BP at man snakker om 14.4 V som optimal ladespenning (med tempearuravhengig variasjon). Jeg har en Quick lader og i manualen fant jeg denne kurven som viser ladeforløpet. Den viser at maks lading er 14.1 V for syrebatterier, og en vedlikeholdsspenning på 13.5 V. Kanskje er alt hos meg ok likevel da (selv om jeg har blitt fortalt at noe sannsynligvis er feil med tanke på for lav spenning, har målt 13.4 ved flere anledninger i vinter) ? Se også denne tråden. powercycle.jpg.

Hvis du er i float sonen på laderen når du har 13,4 V, er det jo bra. Hvilken fase viser laderen at den er i? Men husker jeg ikke feil fra tidligere i tråden, så hadde du en hvilespenning på 12,2V og 12,5V, og da er ikke batteriene fulle, hvis dette er målt uten belastning på. Hvilken spenning får du på batteripolene når laderen din akkurat er slått på?

Lader du gjennom et diodeskille, eller har den to kanaler?

Takk for god oppfølging Gullfisk. Skal kikke litt nærmere på ladesyklusene. Har LED indikatorer på Quick laderen som viser hvilken fase den er i. Skal også sjekke ladespenningen rett etter jeg kopler på neste gang (etter å først ha målt hvilespenningen først). Tipper alt er ok hos meg, selv om jeg også bør forvente å se høyere spenning (som er korrekt i bulk og absorsption fasene).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...