Jump to content

yr.no Nå er jeg ferdig med dere.


Lazy days 2

Recommended Posts

Det er lenge siden jeg har sett en så nøyaktig værmelding som yr.no... er kjempe fornøyd med denne gratis værtjenesten.. Den har vært særdeles god både i Norge og her i Qatar de snart 2 årene jeg har brukt den.... melder været på timen og noe mer kan ikke jeg forlange levert gratis til meg... Det beste av alt er at den er helt frivillig og bruke....

 

Keep up the good work fra yr.no :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er generelt veldig fornøyd med yr, jeg. Kan selvsagt ikke ta alt for god fisk, spesielt ikke alle vind-varsler, da det er data-generert. Men så finnes jo spesialvarslelet for småbåter. Også er det jo helt gratis. Og oppdateres ofte. Og treffer generelt ganske bra der jeg ferdes.

 

Jeg forblir yr-bruker fortsatt :flag:

Link to post
Share on other sites

Yr er grei nok til husholdningsbruk men skal jeg på sjøen er det UGRIB som gjelder...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Sjekket Yr og Storm på nettet i hele Januar. Yr hadde ca 60% treff, og kun 10% større avvik. Storm hadde ca 20% treff, og 50% større avvik. Kan nok ha noe med hvor målestasjonene ligger, men for min del er yr det eneste som duger. Storm meldte fks. pluss 3-5 og regn en hel uke, mens det riktige var minus 4-2 og snø.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg jobber ganske nær folkene på met.no og det som er så synd er at de gjør faktisk så godt de kan. Hverken modeller eller meteorologene ER bedre. Dette er det beste de klarer.

 

Siri Kalvig anbefaler å lage sitt eget varsel baset på egne observasjoner. Jeg vil legge til diverse kart fra modeller du finner link til hos meg.

 

Oles hjemmeside. Linkene kommer fra topkarten som det også er link til. Lykke til....

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg slenger meg på denne tråden og syter litt vedrørende værvarslet til yr.

 

Hele denne måneden har yr meldt bra vær i helgene. Til dels med temperaturer opp over 20 tallet. Denne uken startet også med et bra værvarsel. På onsdag meldte de til dels 25-28 grader lørdag/søndag/mandag. Som vanlig vil jeg nesten si, har de nå rimet seg betraktelig. Søker man på Hvasser (Tjøme) vil man se at maks temperaturen på Lørdag faktisk ikke blir mer enn 14 grader.....

 

I Horten hvor Pisetreffet til KNBF blir arranger vil temperaturene på dagtid lørdag og søndag være henholdsvis 18 og 19 grader. På mandag meldes det overskyet og 25 grader, men jeg siger dere, glem det, i morgen er det nok rettet til 18-20 det også.

 

Kan de slutte å være så over-opptimistiske og begynne å bli realistiske så hadde det vært flott, jeg er lei av å se at dette faktisk har blitt en trend hos dem !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke været er pent nok på yr.no, så titter jeg innom storm.no. UGRIB hadde for mye tekst på forsiden, og ble dermed ikke lest.

 

Hvis heller ikke Storm har bra vær, så kan det være det samme. Da går jeg ut likevel, med mindre det blåser fælt, da.

 

Så forøvrig at det hadde regnet veldig mye her forrige dagen, da brygga lå nesten under vann... Gleder meg til 3 dager på sjøen :lol:

 

God Tur.

Link to post
Share on other sites

kaster meg på.....

Værvarslet på yr.no er ubrukelig :smiley::discuss:

Helt til kl 02.00 i natt sto det sol,sol og atter sol i hele pinsa! Og grader på mellom 22-26`c.

Når jeg nå ser på yr, da er plutselig gradene korrigert til 16-20`c, og tilogmed overskyet på mandag.

:headbang::headbang::headbang::headbang::headbang::headbang:

Link to post
Share on other sites

Her her er de pessimistiske på temperaturen, det blir alltid en 5-10 grader varmere enn de melder.... men mye er lokale svingninger som ikke fanges opp av de offisielle.. Det er sjelden de melder noe særlig over 40-42 grader, men vi har hatt 51 grader på dagen og det var 10 grader over maks av hva yr meldte denne dagen.. men den offisielle temperaturen målt ved de offisielle stasjonene her er stort sett i samsvar med det som yr og andre melder....

 

Så jeg er fortsatt meget fornøyd med yr.no :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

51`c :crazy: må være tempraturen på motoren før det kastets "loss"

Men skjønner at det er vanskelig å melde været øverst på globusen. Er vel ikke meningen at det skal bo mennesker så høyt opp på "kula" :sad:

Det som yr.no og andre melder er vel også den høyeste tempraturer i løpet av dagen (kl 14.00?)

Link to post
Share on other sites

UGRIB hadde for mye tekst på forsiden, og ble dermed ikke lest.
UGRIB er ikke en nettside med værvarsel slik som Yr og de andre, du laster ned et program derfra og dette programmet brukes til å laste ned værdatafiler (GRIB-filer) som presenteres på din PC. De samme GRIB-filene kan også legges over kartene på enkelte plottere, bl.a. SOB. Dette er mer rådata enn de ferdigtygde meldingene på Yr men jeg synes at spesielt mht. vind er UGRIB overlegen i forhold til de andre.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Også er det jo helt gratis.

 

Leste en artikkel en eller annen plass om dette. Det er en "høyt oppe i systemet" som har bestemt, og jobbet for, at værtjenesten i Norge skal være gratis, noe som ikke er en selvfølge i resten av verden. (Man kan kjøpe spesilavarsel for enkelte områder som ikke har "offentlig interesse" fra MET).

 

Hans logiske tanke er at brukerne ikke skal betale to ganger for tjenesten da den jo i allerede er betalt av skattebetalerne.

 

Den norske løsningen blir studert og sett på av mange andre land.

Link to post
Share on other sites

Yr's varsel kan aldri bli bedre enn de dataprogrammene som lager varslet. Varslene er ikke vurdert av meterologer og det gjør at en må bruke sin egen lokale kunnskap for å vurdere været. F.eks. vi skulle til Tenerife, Yr varslet 16 grader hver dag. Tempen lå på 22-28 grader. Det som ikke lå inne i dataprogrammet var at det er lokal soloppvarming på Kanariøyene. Derfor er det meget nødvendig at en bruker eget skjønn, når en leser varslet, og da er det meget godt varsel du får.

Link to post
Share on other sites

Derfor er det meget nødvendig at en bruker eget skjønn, når en leser varslet...
Det der tror jeg er et veldig viktig poeng. Det som for meg blir litt "feil" med disse fanzy værmeldingssidene er at de er så flotte og tilsynelatende nøyaktige at de ikke gir rom for egen tolkning. Jeg vet jo at dette er feil men det er nå liksom slik likevel...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er tydeligvis mange som ikke har lest slik forstår du varslene på yr.no

 

Da vil dere se at symbolene på yr.no er fremstilt av datamaskiner, og de har sin begrensning. Men som det fremgår av "bruksanvisningen" så må det legges mer vekt på hva meteorologen faktisk har skrevet i varselet, og dette finnes i umiddelbar nærhet av symbolene, med overskrift "Meteorologens varsel for.......

 

Det skiller ofte endel på symbolene og meteorologens varsel, men da legger jeg mer vekt på "det skrevne ord". Ikke noe problem.

Redigert av jada (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...og tilogmed overskyet på mandag.....

 

At værmeldingen endres fra sol til overskyet på en dag 3 dager frem i tiden

bør vel ikke overraske noen.

Jo flere dager frem, desto mer usikkert er værvarselet.

Vedr været for pinsa så henger jo aviser, radio og TV seg på og lover KJEMPEvær. Dette er med på å heve forventningene.

Jeg prøver å holde et "kjølig" forhold til værmeldingen mer en 2 dager frem.

Hvis ikke været blir som forventet så finnes det jo klær......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...