Jump to content

yr.no Nå er jeg ferdig med dere.


Lazy days 2

Recommended Posts

Akkurat nå klokken 12.00 så melder yr.no 41 grader og svak vind (2,8m/s)..... hvilket stemmer meget bra med hva jeg selv måler... som er 42,7, 12%RF... nesten vindstille. Klokken 15 skal det være 40 og laber bris, hvilket jeg håper slår til... blir for trykkende når det er neste vindstille. Klokken 21 så skal tempen falle tile behagelige 34, men da er nok RF opp mot 30-35%... hvilket kan bli ubehagelig.... med tanke på grilling i kveld

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

At værmeldingen endres fra sol til overskyet på en dag 3 dager frem i tiden

bør vel ikke overraske noen.

Jo flere dager frem, desto mer usikkert er værvarselet.

 

Det er ikke det at været endres i forhold til hva som er meldt 3 dager fremover jeg reagerer på, det er tendensen som har vært siste måned vedrørende temperaturene. Høye temperaturer har vært meldt 3-5 dager frem i tid hele veien, mens de har vært korrigert til dels drastisk tilbake hver gang. Lurer derfor på om kanskje dataprogrammet "vet at det går mot sommer" og derav legger inn en stigning som ikke har hold i prognoser annet enn statistikk fra foregående år. Derfor lar jeg heretter vær å se på temperaturer meldt mer enn 2 dager frem i tid. At sol og skyer kommer å går det forstår jeg, men temperaturer bør være enklere siden de i stor grad styres av større værsystemer og havstrømmer.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Merkelig dette særnorske sytet og klagingen over absolutt alt mulig, er det ikke brennevinsprisene som er for gale så la oss gå løs på værmeldingene. Vi har det visst altfor godt her i landet, når folk kan hisse seg opp over slikt. Tror noen at meterorologer er synske? Er de Gud? Rår de over vindene og kan stille stormen? :crazy:

 

Eller er det konspirasjonsteoriene som er ute og går igjen? Der er noen som bevisst prøver å lure oss, noen lumske agenter som gjør alt de kan for å ødelegge dagene våre?

 

Det er snakk om PROGNOSER, VARSLER, FORVENTET UTVIKLING. Alt er basert på modeller, tolkninger av målinger fra satelitter, værballonger, utsiktspunkter av vindretninger, lufttrykk, temperaturendringer og gudene må vite hva. Ingen kan garantere været, men man kan ut i fra de data som foreligger lage en antagelse om hva som vil skje.

 

Og en værmelding er rett og slett bare det: En antagelse om hva som vil skje. Tror noen noe annet? Har meteorologene hevdet noe annet?

 

Selv er jeg relativt fornøyd med værmeldingene generelt. Av og til bommer de totalt, men rett skal være rett, som regel er varslene ganske gode. Og pinseværet skal bli bra i Sør-Norge. Det tror jeg på, nå lysner det utenfor vinduene, akkurat som varslet! :wink:

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke jeg som bruker store bokstaver og "fete typer" Skvulpen.... God tur og god helg :cheers:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke jeg som bruker store bokstaver og "fete typer" Skvulpen.... God tur og god helg :cheers:

Heisan, store bokstaver og fete typer var vel ikke tema? Mitt innlegg var generelt til tråden, og ikke spesielt rettet til deg og din kommentar, - havnet tilfeldigvis rett under din! :wink:

 

Jepp, ha en riktig god pinse, nå skinner sola utenfor her og det tegner til at pinseværet blir akkurat så flott som yr har "spådd"! Det blir en herlig båthelg! :yesnod::smiley:

Link to post
Share on other sites

...Metrologene har en lang utdannelse, og jeg ser ikke helt hvorfor :confused: viss de allikevel "spår/gjetter" ......

 

Grunnen til at de må "spå" er at aviser, radio og TV (les: vi som betaler for disse tjenester) krever varsling langt frem i tid. Derfor vil de gi oss et svar, selvom det blir "gjetting".

 

Jeg er meget godt fornøyd med det jeg "leser ut av" yr.no

Link to post
Share on other sites

Helt riktig, Bidevind! Leeenge holdt meteorologene, i alle fall de på Blindern, igjen med langtidsvarsler utover 3 dager. Rett og slett fordi de mente det ikke var godt nok, at det ofte ble for mye bom. Internt hadde de - og har - mye lengre "varsler" (les: prognoser).

 

Så kom TV2 på banen, og flere andre etter hvert, og det ble en konkurranse overalt, også innefor værmelding. Fortsatt holdt de på Blindern igjen, og ble etterhvert ansett som bakstreversk og sidrompa. Sikkert flere grunner til det, men at de var konservative med langtidsvarsler nåa "alle andre" presenterte slike, var nok en av grunnene. Sånn sett har nok disse langtidsvarslene presset seg fram mot (gode) fagfolks vilje - i alle fall når de blir presenert, eller i alle fall forstått, slik at de skal ha samme presisjon som varselet for i morgen. Akkurat det siste er kanskje yr.no med å bidrar til, selv om de tydelig prøver å merke også hvor sannyling varselet er for hver enkelt dag. Hvor mange av de som leser gidder å ta hensyn til den info'n? Hvor ofte bommer yr på varselt til i morgen? Eller til overimorgen? Sjelden, vil jeg påstå, meget sjelden (selv om jeg vet det skjer).

 

Joda, yr er ikke perfekt. Men værvarsler blir stadig bedre - forbedrede modeller, økt regnekraft, og flere observasjoner som tas inn, bidrar til det.

 

Forb.... bortskjemte sytepaver, er jeg fristet til å si. Men jeg stryker over, for en slik kommentar er verken stuerein eller konstruktiv. God pinse!

Link to post
Share on other sites

Lurer derfor på om kanskje dataprogrammet "vet at det går mot sommer" og derav legger inn en stigning som ikke har hold i prognoser annet enn statistikk fra foregående år.

 

Artig at du tror det er et "dataprogram" som produserer varsler, og at det samtidig legger inn en forventet stigning fordi det snart er sommer.... :crazy:

Sier ganske mye om kunnskapsnivået hos enkelte i denne tråden....(sukk!)

Link to post
Share on other sites

Artig at du tror det er et "dataprogram" som produserer varsler, og at det samtidig legger inn en forventet stigning fordi det snart er sommer.... :crazy:

Sier ganske mye om kunnskapsnivået hos enkelte i denne tråden....(sukk!)

 

Ditt "sukk" kan bifalles på det sterkeste Balle...

Hadde det enda bare vært aktuelt for DENNE tråden så kan det vel passere...men ditt "sukk" gjelder desverre altfor mange tråder på dette forumet.Derfor er det greit å observere som "gjest" og ikke blande seg for mye inn.....da får man jo "så hatten passer" av alle disse såkalte " egenerklærte ekspertene" som stort sett KUN synser...noe som etter mitt syn de senere år har blitt trenden her på forumet...desverre !!

Mange her med utbredt skrivekløe som med fordel godt kunne holdt seg i bakgrunnen og unnlatt å uttale seg :yesnod: :yesnod:

Men ..sålenge antall striper / innlegg er den viktigste drivkraften for mange, så kan man vel kanskje ikke forvente annet... :nonod: :nonod: sukk...

Link to post
Share on other sites

,Metrologene har en lang utdannelse, og jeg ser ikke helt hvorfor :confused: viss de allikevel "spår/gjetter" :rolleyes:

Kan vi andre ta så mye feil i våres jobb :confused::nonod:

 

Nei, det kan vi ikke.

Finansanalytikere/sjefsøkonomer i banker tar jo aldri feil i sine prognoser. Og de som vurderer kredittverdighet i bankene tar jo heller aldri feil, det er derfor bankene aldri taper på utlån.

 

Og bare for å unngå å bli beskyldt for "blårusshets": Jeg jobber selv som programvareutvikler. Og jeg har aldri hørt om et utviklingsprosjekt der tids eller kostnadsrammer har sprukket.

 

Metrologene er nok den eneste yrkesgruppen som tar feil i sin jobb......

Link to post
Share on other sites

Metrologene har en lang utdannelse, og jeg ser ikke helt hvorfor :confused: viss de allikevel "spår/gjetter" :rolleyes:

Kan vi andre ta så mye feil i våres jobb :confused::nonod:

Jeg velger å ta dette som en spøk, det kan ikke være noen oppegående her på forumet som seriøst mener at meteorologene skal være bedre til vite noe om fremtiden enn andre med tilsvarende lengde på utdanningen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med de som har sagt noe om UGrib. Er fornøyd med en værtjenesten. Samtidig vil jeg anbefale et annet program som man kan laste ned gratis. Dvs. programmet er gratis, tjenesten koster penger. Men kan kan få en gratis prøveperiode. IKKE fordi dette programmet gir bedre varsler enn UGrib, men fordi det gir en veldig oversiktlig animasjon av været for inntil 7 dager fremover.

 

Det gjør et bl. a. mulig å bedre forstå den usikkerheten som er knyttet til meteorologi. Det viser på en overbevisende måte hvor stort et høytrykk/lavtrykksystem er, hvor stort et skysystem kan være og hvorfor et varsel ikke kan ha noe særlig mer enn ca. 200 NM nøyaktighet. Altså om et høytrykk ligger ved Azorene og et lavtrykk over Island, så kan man ikke forvente at varslet skal treffe matrikkelen.

 

Programmet jeg forslår heter Movingweather og kan hentes her

Link to post
Share on other sites

Til de som hadde innvendinger mot min motforestilling vedrørende "datautregnede" værvarsler så ber jeg dem lese hva som her er "sakset" fra YR sin egen side.

 

 

«Meteorologens varsel»

 

Tekstvarslene «meteorologens varsel» er skrevet av en meteorolog og gjelder et større område (som regel et helt fylke). Meteorologen benytter seg av HIRLAM i tillegg til andre modeller som er tilgjengelige, og gjør vurderinger ut fra sin fagkunnskap og erfaring. Meteorologens varsel er da et varsel som er manuelt utarbeidet, og som kan gi det beste varselet for et større område.

 

Kombinasjonen av varsel for et sted og meteorologens varsel for et fylke gir deg den beste værprognosen!

 

Fordelen med at en datamaskin beregner været på yr.no er at den kan beregne været for det spesifikke punktet du ber om, og med en detaljert tidsoppløsning de første to døgnene. Dette kunne selvsagt en meteorolog også gjort, men det hadde ikke vært mulig å ha værvarsel for så mange punkter i Norge på yr.no dersom man skulle fått meteorologen til å gå igjennom det.

Hvilke værvarsel er riktigst – meteorologens tekst eller symbolet?

 

Mye av forskningen på Meteorologisk institutt går på å forbedre beregningsmodellene, slik som HIRLAM. Bedre modeller vil gi bedre varsler, både værsymboler og meteorologens varsel.

 

Når du ser på varslene på yr.no, bør du vurdere tekstvarselet og symbolene sammen. Dersom det er stort sprik, bør du legge mest vekt på meteorologens varsel.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Til de som hadde innvendinger mot min motforestilling vedrørende "datautregnede" værvarsler så ber jeg dem lese hva som her er "sakset" fra YR sin egen side.

 

 

Innvendingene for mitt vedkommende gikk på at du tror det er et "dataprogram" som lager varsler, som samtidig "vet" at det snart er sommer osv... Det blir for fjollete og avslører manglende kunnskaper om hvordan varslene blir til. Det du sakset fra Yr.no har vel alle som bruker Yr.no lest for lenge siden... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Har noen tips om hvor jeg kan få lesbar info om strøm og vind forhold for Oslo fjorden til Færder Seilasen. På Yr.no er det noen animasjoner, som er fryktelig vanskelig å lese med noen tegnsymboler for strøm retningen som er på 1mm lengde, det er helt umulig å få noen fornuftig lesbar info av dette.

Noen gode forslag?

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder vind, trykk, bølgehøyde og - retning, så kan du finne dem her. Nård et gjelder strøm så er tidevannsforskjellen så liten i indre Oslofjord at det kommer ikke frem noen strømpiler i mitt eletroniske kart. Men hvis du oppgir tidspunkt så kan jeg kanskje få tatt en kopi av tidevannstabellen for Oslo havn/Drøbak osv. og så kan du beregene strømmen ut fra den, dvs. strømmens retning inn/ut.

Link to post
Share on other sites

Meterologer er sikkert en hardfør rase. Det er vel få yrkesgrupper som får sine beregninger etterprøvd så ofte og av så mange.

Tidligere så har jeg nok holdt met.no til overlag å ha det mest pålitelige varselet for Skagerrak. I løpet av de to siste årene så mener jeg bestemt at det danske Farvandsvæsendet treffer bedre. Både hva det gjelder vindstyrke og tidspunkt for vinddreining. Jeg kjører regelmessig begge prognoser opp mot hverandre. Met.no og senere Yr's Grib filer har jeg benyttet så lenge de har vært tilgjengelige. Også i flere år som betaltjeneste. Det er godt mulig at jeg etter hvert har blitt kravstor men kvaliteten på Grib filene jeg har brukt i år har vært elendig. Svært ofte har det overlag blåst 50% sterkere vind.

 

Ett veldig konkret eksempel var værvarselet for årets Helly Hansen Skagen Race. Fravandsvæsendet meldte meget eksakt stillebeltet og det påfølgende vindskiftet med vind som kom fra sydøst. Gribfilene fra Yr hadde riktignok samme vinddreining men 3 timer senere og aldri under 7 knops vindhastighet. Pirkete??? Ja, helt sikkert men det gjorde en forskjell for dem som hadde tatt seg tid til å sjekke den danske værmeldingen.

 

Det er selvsagt slik at forbedret brukergrensesnitt og navigasjonsprogrammer med værrouting forleder oss til å tro at de underliggende dataene også er like detaljerte. Men det tar nok fortsatt noen år før datagrunnlaget er på samme nivå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...