Jump to content

Fiasko-prosjekter

jada

Recommended Posts

Muligens helt OT, for det er selvfølgelig ingen her på baatplassen.no som har startet noen båtprosjekter som ikke har vært særlig vellykkede :puke:

Grunn til at jeg tar opp dette nå, er at det er noen ildsjeler i Trøndelag et sted som skal starte opp Norsk Fiaskomuseum . Ikke fleip, hørte det på radioen nettopp. De er interessert i alt som kan kalles fiasko-prosjekter. Vil det bli noen bidragsytere herfra :sleep:

Vet at vi har hatt en tråd gående som heter Min verste båt-tabbe , men det blir jo litt annet.

Om ikke det blir noe museumsdeltakelse, så kanskje noen tør å fortelle litt her. Selv har jeg aldri startet noen større båt-prosjekter, og har derfor heller ingen fiaskoprosjekter når det gjelder båt.

Selv om jeg ikke har planer om å delta på Museet, kan jeg bidra i denne tråden. Selv om prosjektet med å fjerne skum fra Selco'n var en suksess rent funksjonelt og estetisk, kvalifiserer det ubetinget som en fiasko når det gjelder kostnaden for prosjektet. Tør ikke nevne hva totalsummen kom ut på, men den ble høy... :puke: Dette er vel den verste fiaskoen jeg har prestert så langt. Men med så mange prosjekter som er på gang, skal vi ikke se bort fra at det ligger en og annen fiasko og lurer litt frem i tid :sleep:.

Da må jeg få lov til å nevne noe som skjedde hjemme i Kopervik på tidlig 1960-tall. Et stort mekanisk verksted med slipper og stor aktivitet hadde også en liten kombinert båt til småfrakt, sleping, isbryting, etc. Etter mange års bruk så den heller rufset ut og gikk under navnet "Busta Kari".

Da "Busta Kari" skulle få sin avløser satte man igang et internt prosjekt for å konstruere idealfartøyet til disse mangesidige bruksområdene. Det var såvisst ikke enkelt å ta hensyn til alt. Båten som etter hvert tok form ble ikke vakker, det beste som kan sies må vel være at den var meget spesiell.

Båten ble gjort ferdig, stod på beddingen nymalt og klar til sjøsetting neste dag. Men i løpet av natten listet en vittig sjel i nabolaget seg ned på verkstedet med en malingspøs. Da verkstedfolkene kom for å ta sjøsetting stod navnet malt på begge sider med kjempebokstaver: "FIASKO"  -  og FIASKO har den siden blitt hetende.....

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...