jada Startet 11.April.2009 Del på Facebook Startet 11.April.2009 Har gått til anskaffelse av poleringsmaskin, Milwaukee AP12QE, og har tenkt å bruke neste uke på å få båten sjøklar. Har aldri brukt maskin tidligere, og lurer på hvordan den brukes. Bruksanvisningen beskriver kun selve maskinen, men sier ikke noe om hvordan poleringen skal utføres. Med maskinen fulgte det 2 svamper, en ganske hard (hvit) og en mykere (mørk grå), samt en lammeulls-"sak". Den harde svampen hadde en noe spesiell "konsistens". Den var ganske kompakt, og når en trykket fingrene inn i den, så tok det litt tid før svampen fikk tilbake formen sin. Den myke var mer porøs, som en vanlig svamp. Pakningene med dette utstyret var merket både med AEG, Atlas Copco og Milwaukee, så jeg regner med at dette er ganske standard utstyr som følger med disse ulike maskinene. Er det mulig å gi en enkel og grei bruksanvisning på dette utstyret, spesielt hva en bruker de to ulike svampene til. Lammeulla regner jeg med er til den siste finpoleringen av voksen, eller er den også til siste finpuss av polishen? Jeg pleier å bruke Autoglymprodukter. Først Super Resin Polish, og deretter Extra Gloss Protection. Regner med det er endel erfarne "maskinarbeidere" her som kan tipse. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 11.April.2009 Del på Facebook Svart 11.April.2009 Jeg vet heller ikke så mye, og jeg skal til med en Hitachi maskin i morgen. Det jeg har sett, er at det er vanlig å tilsette litt vann nå og da, under polering. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Snekker'n Svart 11.April.2009 Del på Facebook Svart 11.April.2009 Fint at du tar opp dette. Jeg lurer på det samme. Det hadde vært bra om tråden kunne bli en "maskinpolering for dummies" - en trinnvis guide til et bra resultat. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
«Sjøbris» Svart 11.April.2009 Del på Facebook Svart 11.April.2009 Jeg blir med på denne. Poleringsmaskin er innkjøpt, og diverse remedier fra Autosol (fra Claser'n) er i i hus, men med kun erfaring fra gammel trebåt, så er vi klar for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 Jeg er også på samme stadiet og mens jeg venter på tips her, har jeg søkt her på "rubbing" og "polering" og fikk da opp mange gode tråder om dette emnet. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 Ingen ekspert, men hva jeg gjør er: Først en god vask med varmt Zalo-vann og skyller godt med ferksvann etterpå. Bruker maskin (eksentersliper eller poeleringsmaskin) med svamp godt fuktet og legger på Autosol på svampen. Legger maskinen/svampen innpå skroget/gelcoaten og kjører i vei. Det kan gjerne sprute litt! Så lenge båten er nogenlunde ren kan man bruke mindre Autosol, mere vann og mindre press. Hele tiden godt fuktet og ha gjerne en spruteflaske for hånden til å dusje på skroget. Etter denne runden vasker jeg vekk rester av Autosol med mye vann og svamp. Båten/gelcoaten må tørke og så er det et beskyttende lag med voks til slutt. Bruker voks fra Biltema og legger på for hånd. Så er det maskin med myk klut/lamull og voksen varmes inn i gelcoaten ved rotasjon/trykk. Går til slutt over for hånd med store kluter av f.eks gamle sweatshirtgendere/bukser ol. Funker for meg! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Seilaren Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 Jeg gjør akkurat det samme som Mouche. Eneste forskjell er at jeg bruker litt mer kraftig rubbing... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
edo Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 Spørsmål til mouche; er det slipemiddel i autosol?? Jeg bruker autosol bare til de rustfrie delene ombord. Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Mouche Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 La meg svare med hva som står på boksen; Polercreme Autosol Kromglans Polercreme for biler og båter. Rengjør og polerer billakk, plast (gelcoat) og blanke metalldeler. Har sett at en del hevder at det er (mye?) slipemidler og at man skal være forsiktig med denne, men har en del års egen erfaring med dette middelet og ser ingen grunn til å slutte å bruke det, tvert derimot. Tar selvfølgelig forbehold om at man ikke snkaker om det samme produktet og at Autosl finnes i forskjellige varianter. Søkte litt på nettet og fant da bl.a. denne; http://www.baatmarkedet.no/artikkel_les.php?ar_id=1698 Mange fornøyde sjeler omtaler Autosol i positive vedninger. Kjøp en boks på en kilo (750ml) for det blir mye billigere enn de små tubene! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Polarn Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 Fant denne på net http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=34 Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Stella Ulefoss Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 hei jeg hadde tenkt å vaske med vann , og når båten er tørr, polere slik som vi gjer med bilen . jeg tenkte å bruke den hvite svampen til å legge på voks og den ullgreia til polering når voksen er trekt inn . Er dette feil ? , hvis det er feil er det da noen som kan forklare rekkefølgen og hvorfor ? jan martin Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 Kjøpte meg en slik polermaskin for to år siden. Syntes den ble tung og gikk tilbake til manuell gnukking etter kort tid, men det er vel sikkert et spørsmål om å finne den riktige teknkikken. Pass også på å unngår svimerker på plasten. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 Min gamle 1982 modell Joda 7500 var matt som bomull i dag morges. Man får høyere toppfart med glatte flater, så i dag gikk jeg på med stramme muskler og godt pågangsmot. Jeg har pusset skroget, og de glatte flatene på overbygget med 1200 våtslipepapir, og maskinpolert med ganske grov skumgummirondell på polermaskin i dag. I den anledning ville jeg vise dere to landskapsbilder, det ene av naturen bak båten, og det andre av naboens røde garasje. *bling* Det er blankere enn det ser ut til, mobilbilde og overskyet yter ikke finishen full rettferdighet. Hadde det vært sol, så hadde nok bildet blitt overeksponert. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Larspo Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 (redigert) Det er sikkert like mange fremgangsmåter som det finnet typer polish og utstyr. Selv så gjør jeg det slik. Rubbing? Kun dersom det er ekstremt behov. Ved normal båtbruk trenger jeg ikke dette. Om jeg har fått noen skader i skroget, må lappe skaden, så pusser jeg med våtpapir, rubber og polerer, ikke ellers. Vask av båt gjøres (jeg er den late varianten. Jeg bruker såpe i høyttrykksvaskeren og spyler båten raskt ren). Svamp er litt kjedelig, men bruker kost/skaft på dekket. Under fenderlista er ikke dette nødvendig hos meg. Bruker mellomhard pad på maskinen (eks. den gule fra biltema er OK, eller den merket M fra autoglym). Bruker polergarn og legger noen "derter" med polish her og der (kliner det raskt ut i noen striper). Kjører så maskinen oppe på dette, kontrollerer at temperaturen er OK i plasten. Den skal være varm, men ikke kjempevarm. Slik holder jeg på hele båten. Når dette er ferdig, tørker jeg av med polergarn eller tilsvarende. Jeg bruker ikke "lammeull" på maskinen eller noe slik. Jeg benytter da et "kombiprodukt" med polish og voks i samme pøs. Så lenge dette jobbes godt inn med riktig temperatur, er dette godt nok. Dersom man legger på voks separat, er jeg ikke sikker på fremgangsmåte. Vann kan brukes. Ikke farlig å tilsette, du sparer polish og ikke minst blir det tynnere og lettere å få av. Om det har noen virkning på polerglansen??? Usikker. Hos meg så kommer dette naturlig inn etter at båten er vasket og ikke helt tør alle steder. Poenget med polish er at det er fine slipemidler i denne. Det skal "slipes" til et pent resultat med maskinen. Når dette er ferdig, kan alt tørkes av. Jeg er av den oppfattningen at de som "smører på polish", lar dette tørke, for så å knikke å gnu, de har mistet et poeng. Blir i alle fall j... blankt og varig hos meg. Redigert 12.April.2009 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 Generelt er svampene til å gnukke og gni inn kjemikalier/rubbing etc. Lammeullshetten er til å polere blankt. Jeg har AEG-utgaven av samme maskin og bruker den helt annerledes, se her: http://www.jestokke.com/ms20/Loggen/Innleg...ed_Abralon.html Etter 2 år er båten fremdeles blank. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
AlfArie Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 I linken til Polar 770 http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=34 ble det påstått at kjemikalier beregnet til å legge på for hånd ikke skal brukes til "vinkelslipertypen", de skal ikke være beregnet til den varmgangen som blir. Noe av meningen med "vinkelslipertypen" er vel varmgang for å åpne porene. Forstå jeg det feil, eller detter bunnen ut av alle diskusjoner ang. polering med Max Wax. Maguiares for hånd, Autosol osv, som har vært i åresvis. De typene som blir nevnt i linken, kan jeg ikke huske å ha sett nevnt her på forumet. Det nevnes også at støtfangere o.l. må en være spesielt forsiktige med, plast/glassfiber. Leser jeg det helt feil, eller????? Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 12.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2009 Tja, litt av hvert her. Forsøker å oppsummere litt: Kan vel se ut som om det er fornuftig med tilsatt fuktighet når en av svampene skal brukes til å arbeide med polish. Fuktig svamp, og /eller en båt som ikke er helt tørket etter vasken. Kanskje ett fett om polishen fordeles litt utover på båten for hånd, eller om polishen legges direkte på svampen. Så er det bare å kjøre på til skroget blir så blankt en ønsker. Eventuelt kan en først bruke rubbing på samme måte dersom det skulle være nødvendig. Men er det noen som kan si noe fornuftig om forskjellen på de to svamptypene som jeg beskrev i første innlegg, og hva de to kan/skal brukes til. Når polish (med evt. rubbing først) er ferdig og båten forhåpentligvis er blank og fin, legges voks på for hånd, og lammeulls-saken brukes for å polere voksen inn til en flott finish. Hva kan/bør/skal gjøres med anti-skli mønsteret på dekket??? Fornuftige innspill her??? Jeg har aldri gjort noe med det, kun rengjøring. Det er kun de glatte overflatene som har blitt polert og vokset. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 13.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2009 I linken til Polar 770 http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=34 ble det påstått at kjemikalier beregnet til å legge på for hånd ikke skal brukes til "vinkelslipertypen", de skal ikke være beregnet til den varmgangen som blir. Kan jo bli litt usikker når en leser det du linker til. Men jeg vet om profesjonelle brukere, som selvfølgelig bruker maskin, som "kjører på" med Autoglym -produkter Sitér dette innlegget Link to post
Stella Ulefoss Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 hei fremgangsmåten til Larspo synes jeg virka bra , ikke så mye jobb og det passer meg utmerket jeg venter forsatt på sol og arbeidslyst i dag er det reinver jan martin Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Hva kan/bør/skal gjøres med anti-skli mønsteret på dekket??? Fornuftige innspill her??? Jeg har aldri gjort noe med det, kun rengjøring. Det er kun de glatte overflatene som har blitt polert og vokset. Jeg har polert rubb og rake et par ganger. Problemet er å få ut all polishen på dette området, samt at det blir utrolig glatt. Etter et par dager går det bra, men akkurat når jeg sitter å polerer på dekket, så greier jeg faktisk ikke å sitte rolig uten å gli av (har svak bue hele veien). Kanskje noen av disse nye fine nano-produktene fungerer bra her? Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Jeg er overrasket over vann i sammen med polish. Har aldri polert båt, men på bilen er en vanndråpe nok til at det områdert som blir vått må tas igjen. Så jeg bruker å blåse vekk alt vann under lister\dørhantak med blåsepistolen føre jeg starter poleringen. Blir det sånn pga bare en dråpe? At det ville blitt andeledes med mere vann? Eller er det store forskjeller på båt\bil når det gjelder polering? Men jeg har planer om å bytte farge med topcoat som blir da rullet på. Kommer til å prøve Abralon vist jeg ikke får den overflaten jeg vil ha. Men glem ikke lakkforsegling vist en vil ha et varig resultat. Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Brumm Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 I de siste årene har jeg brukt en Bosch Pex. Denne er akkurat passe tung, den både roterer og vibrerer og har trinnløs hastighet. Min erfaring er at lammeullsskive er det mest effektive og også det mest økonomiske. Min 32 ft motorbåt skal nå pusses opp og jeg bruker den samme lammeullskiva jeg har brukt 3 sesonger tidligere. Bare vasker den under rennende vann en gang i mellom for å få ut skitten polish. Etter at båten er vasket med zalovann og tørket opp setter jeg i gang med polish og Pex. Spruter en runde polish på lammeulla og durer i gang. Tørker av fortløpende etter at feltene er tørre. Så er det en runde voksing, og farkosten fremstår atter en gang blank og fresh. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.