Jump to content

Vedlikehold av Sabb 2J før seasongen - et par tekniske spørsmål


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei Folkens,

 

Jeg holder på å gjøre min Sabb 2J fra 1981 (i en Enes 25ft sjark) i stand til seasongen.

 

Kjøpte båten i fjor høst men den har vært i hagen min siden (kjørte den tre timer før den gikk på lastebil og så i hagen). Før jeg tok den på land skiftet jeg gir og motorolje, drivstoff filter, kjølevæske og vannutskiller (kjøpte nye). Motoren var preget av lite vedlikehold i siste et par år.

 

Først en litt morsom historie. Hadde lyst til å ta ut drivstoff tank fra båten med mistanke om diesel pest (gamle vannutskilleren var smekk full av dritt). Fikk den ut til slutt, begynte å gjøre den ren ved å bruke høy-trykk spyler på den inn og utvendig. Første klarte vi ikke å ta ut resten av dritten i tanken det var så blokkert, men da jeg endelig fikk det ut (var ca. 3-4 kilo med dritt i tanken :eek: ), såg jeg at tanken hadde to hull i svies-kanten. Altså, det var så mye dritt i tanken av det hadde tettet den! Av og til lønner det seg men inen vedlikehold av tankene.

 

Over til spørsmålene.

 

1. Den er ferksvannskjølt (med sløyfe), men beholderen ser nok så rusten ut (se bildet). Burde jeg har mistanke om sjø vann i kjølesystemet eller hva er dette for noe? Hvordan kan jeg stablisere kjølevæske-tanken? Stål børste, Biltema anti rust behandle den og male over?

 

2. Forrige eieren sa at kjølesløyfen hadde en lekasje tidligere (dokumentert reperert av Sabb for tre år siden), kan dette være koblet mot punkt 1 over? Kan jeg kontrollere at sløyfen er ok ved å sette hageslangen i røret fra innsiden av båten og sette på full trykk for å se om den er tett. Holde dette som et test eller må det være varmt vann i systemet for å teste den ordentlig pga ekspansjon?

 

3. Forrige eieren har jo malt kjølesløyfen med bunnstoff. Skal jeg bare bruke litt sand papir (wet and dry kanskje) for å ta det vekk eller hva er den beste metoden? Har ikke lyst til å slipe vekk sløyfen :lol: Som forebyggende er det noe jeg kan smøre i overgangene på sløyfen for å passe på at den er tett? Tek7 eller sikafleks kun i overgangene?

 

4. Se på bildet av diesel tanken, med hull. Går det ann å få dette sveiset eller er dette bare idioti? Tanken ser ellers ganske bra ut og de koster sikkert en formue....

 

5. Motoren har en nok så ny 35AMP Dynamo, men jeg har tenkt litt mer elektrisk forbruk på denne båten en forrige eieren hadde (dekkl lys osv). "Maritim" har en dynamo som passer og som gir 70AMP for ca. 2500kr - har noen et bedre forslag eller andre plasser å finne en egnet Dynmo til motoren?

 

6. Ferskvansspumpemembran (se bildet) og sjøvanpumpemembran. Har tenkt å skifte de som en del av forebyggende vedlikehold før den går ut på sjøen (alt er mye enklere mens båten stå i hagen og kan ikke brukes likevel...). Burde jeg utfører denne jobben eller er det unødvendig egentlig? Ferskvannspunpen ser ikke helt god ut - et mareritt å få den ut kanskje?

 

7. Motoren har ikke vært i gang for fem måneder og jeg begynne å lure på om jeg burde bevege den litt for å passe på at stempleene ikkke ruste seg fast (sjø setting planlagt i Juli). Kan jeg bare snu start-hendelen rundt et par ganger forsiktig mens jeg sette litt olje i på toppen eller andre forslag. Går det ann å svive på sving-hjul til sdette? Har ikke batteri og har ikke lyst å begynne å prøve å starte den i hagen.

 

8. Er det andre ting jeg burde gjøre på motoren mens den stå i hagen? Har lest gjennom Sabbens vedlikehold punktene men ser det ikke nødvendig å begynne å ombygge hele motoren bare fordi jeg er paranoid. Den gikk temelig fint før den gikk på land nemlig og så sant at pumpene går, den få nye olje og drivstoff systemet er totalt rengjørt (har kjøpt nye slanger osv) burde den være ok for en stund - eller? (OBS - hele elktrisk anlegg blir fornyet slik at elekstrisk tin gpå motoren trenger vi ikke å tenke på her).

 

Andre tips er hjertelig velkommen.

 

Hilsen,

 

Kevin

 

img_3634.jpg

 

 

img_3635.jpg

 

img_3636.jpg

 

img_3637.jpg

 

img_3639.jpg

Link to post
Share on other sites

Siden Sabb doktorene ikke har skrevet noe foreløpig kan jeg si litt om noe av dette.

Når det gjelder rustent vann så se denne tråden.

 

Et alternativ til den dynamoen er de som Biltema selger. Eller fra en hogger. Det du må passe på er at den går riktig vei ift kjølevifta. Siden nesten alle bilmotorer går med klokka er dynamoene også beregnet på dette. Noen har vifte som kjøler like bra begge veier.

 

Den tanken er neppe noe å lappe på, har det først blitt hull i an aluminiumstank tar det ikke lang tid før det kommer fler. Det er en stoor fordel om tanken har 'jur' hvor forurensing samler seg og kan tappes av.

Link to post
Share on other sites

Ein tanke som eg gjer meg om dynamo er dette:

70 A x 14 V er tilnærmet 1000 Watt, som drar ca 1,5 Hk frå motoren. Ein Sabb 2J er på 30 Hk, og det er ikkje allverden i ein båt i våre dagar. Eg ville vurdert nøye om eg hadde råd til å ofra 5 % av motoren på å dra på ein dynamo.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Men ein ladder ikkje 70A heile tida. Det er sjeldent ein ladder så mykje vil eg tru. Og du treng såpass som 70A dynamo.

Og SABB motorene er så streke att berre svinghjulet i seg sjølve drar ein 100A dynamo :giggle:

 

Sjekk at kjøleslyfa er tett, enten ved å sjå meget grungogt, eller ved trykk. Du burde sikkert blåse reine kjølerøra.

 

All rust børster du vekk, og maler med antirustmaling, så motormalingi riktig farge.

 

Sprut litt olje inn på innsugsventilen gjennom innsugs manifoilen. Så kan du tørne motoren med svinghjulet, eller sveiv. :yesnod:

 

Lykke til. :smiley:

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

4. Se på bildet av diesel tanken, med hull. Går det ann å få dette sveiset eller er dette bare idioti? Tanken ser ellers ganske bra ut og de koster sikkert en formue....

Jeg hadde dårlige aluminiumstanker i min forrige båt. Fikk disse sveiset hos Regulator på Kokstad, siden du holder til i området kan du jo be om Deres vurdering før du konkluderer med noe. Se forøvrig tankrep

Link to post
Share on other sites

Hei Takker for svar folkens.

 

Tanken har jeg ikke lyst til å ertstatte, sikkert svin dyrt, men skal snakke med en som kan dette og se om de synes det er verdt reparasjonen.

 

Ellers er motoren mer enn stort nok til båten, at dynamo trekke 1.5hk noe av tiden ser jeg ikke som noe problem. Over 1500omd trekke båten havet med seg likevel.

 

Andre svar angående de andre punktene mine? Jeg lurer veldig på om rusten som dere se er koblet mot sjø-vann i systemet eller at det er som det er av og til....? Ferskvannspumpen (se bildet) er mye verre stand enn sjø-vansspumpen - merkelig. Tror noe på at jeg klarer å få det ut (se på bildet - temelig fastrustet...).

 

:sailing:

 

Hilsen,

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Rusten skyldes nok et fuktig miljø i motorrommet. Sjøvann i kjølesystemet vil ikke forårsake noe slikt. Pumpene kan du nok få litt jobb med, men det burde la seg gjøre å få disse fra hverandre. Børst vekk så mye rust som mulig med en stålbørste, og dynk det hele godt med CRC 5-56 eller liknende. Gjenta sprayingen flere ganger til dagen i et par-tre dager, før du prøver å skru. Da burde du kunne få det fra hverandre uten å ødelegge noe!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...