Jump to content

Bavaria Ocean kontra Bavaria AC/cruiser

Popeye83

Recommended Posts

Hei, jeg er på utkikk etter båt å bo i for to personer, og har en liten drøm om å dra på langtur om noen år. Håper å holde meg under en 1mill og ser for meg en lengde på 37-40fot, og helst en båt med en stor akterlugar. Har sett litt på eldre svenskbyggde båter og hadde egentlig utelukket bavaria, før jeg kom oppdaget Ocean serien de laget for ti år siden.

Lurer derfor på om det er andre store forskjeller mellom disse seriene enn planløsningen under dekk og plassering av cockpit.

Er riggen sterkere en på de andre modellene.

Kjølen er den boltet "vinkelrett" på skroget slik det er vanlig på moderne turbåter, eller er en del av selve skroget nedbyggd slik det er gjort på H-R og Najad som vel har vært noe av inspirasjonen til denne serien.

Er tykkelsen/styrken på skroget den samme som på de vanlige modellene.

Har ocean serien mange av de samme svakhetene som de andre modellene som lekkasjer fra rekkestøtter, trøbbel med rorlager..

Er teakdekkene på denne serien limt eller skrudd i dekk?

Hvis det er noen av dere som har positive/negative erfaringer med ocean-serien må dere bare komme med innspill, eller hvis dere har tips om andre båter jeg bør vurdere.

På forhånd takk.

Jørgen

Skrog og bunnstokker er de samme, rigg også. Har kun hørt positivt omtal fra eiere av disse båtene men har aldrig pratet med en som har solgt en sånn. Vanlig kommer først negative kommentene etter salg...! De som jeg har sett på i disse båtene ser greit ut og har dem samme kvalitet og eldre Bavaria båter. Men man sammenligner dem uansett ikke med HR eller Najad.

HEi,,

Har selv en Barvaria 41 Exclusive fra 1998 og kan gi deg svar på noen av spørsmålene dine basert på mine erfaringer:

Det finnes også en 37" Exclusive med tre gode lugarer. Prøv å se på en slik. Dette er solide båter med gjennomgående god kvalitet. Det jeg ble fortalt når jeg kjøpte min for et pr. år siden var at Bavariaer fra sent på 1990 tallet er meget bra båter og vesentlig mere solide enn dagens modeller (særlig de på tidlig 2000 tallet). Det kan her nevnes heltre dører, sandwich laminat i hele skroget etc etc.

Mitt teakdekk ser ut til å være limt.

Kjølen er boltet rett på!

Rorlager tror jeg ikke er noe problem. Det virker meget velbygd.

Lekasjer fra rekkestøtter forekommer jo i mange båter og beror mere på bruken og vedlikeholdet tror jeg.

Redigert av eikeland (see edit history)

Er det snakk om en bo båt for 2 personer, så hadde jeg kikket på en med 2 lugarer og ikke 3 i den båtstørrelsen det er snakk om her (inntil 40fot)... Ocean serien er en fin serie om en liker center cockpit løsningen... Den er også en to lugars versjon med bra skipperlugar akterut etter mitt syn...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ja som bobåt bør du uansett gå for en tolugarer du får da i tilegg et mye større bad og et skikkelig laste/stueromm med tilgang fra dekket. Jeg bor selv mye av tiden ombord i min 40AC fra 2002 vi er to voksne en på 10år samt en hund. Båten ligger i nordnorge og jeg sitter nå ombord i båten og drikker morakaffe har bod ombord mesteparten av hvinteren og det er ikke noe problem.

Har søkt litt på nettet etter bilder, og såvidt jeg kan se er det forskjell på infestingen til roret på de to typene, men ellers er kanskje skroget likt.

img5423.gif

bavaria38holiday_plan.jpg

Ellers så er det definitivt utgaven med stor owner's cabin akterut som frister. Trodde ikke det var andre løsninger på Ocean utgavene heller..

Har studert spesifikasjnene til de forskjellige seriene og 38 Ocean ser ut til å være ca ett tonn tyngre en holiday/AC, tyngre kjøl og litt større motor utgjør nok mye av det, også blir det kanskje brukt mer materialer for å bygge en høy centercockpit med stor lugar under.

Vet dere om det er det samme "grunndekket" som er på utgavene med teakdekk og uten? Sånn at hvis teaken blir dårlig kan den rives bort slik at det orginale, tette glassfiberdekket med sklisikring dukker opp.

Det med at dekket er det samme tviler jeg på. Men inredningen på Ocean er jo veldig flott. Byssa er meget praktisk, i og med at du har en høy vegg bak deg til støtte når du står der. Flott akterkarbin som du nevner. Fin innredning i det hele tatt.

Ocean serien er klart underigget, og er ikke særlig sprek i lite vind. Når det blåser på går den derimot bra. Den går også ganske fint i mye sjø sies det. Og så har den jo en kraftig motor.

Jo da jeg har sett på den. Håper å komme over en som er noe billigere, og som det gjerne er litt som må fikses på(så lenge det ikke er alvorlige ting)Liker å mekke og oppgradere utstyr, så den er litt for "strøken" for min smak. Dessuten jobber jeg til sjøs, og har som sagt planer om å bo i båt når jeg er hjemme. Derfor føler jeg det ikke er nødvendig med masse maritime pyntegjenstander for å understreke at jeg er i en båt, men det er jo smak og behag.

Jo da jeg har sett på den. Håper å komme over en som er noe billigere, og som det gjerne er litt som må fikses på(så lenge det ikke er alvorlige ting)Liker å mekke og oppgradere utstyr, så den er litt for "strøken" for min smak. Dessuten jobber jeg til sjøs, og har som sagt planer om å bo i båt når jeg er hjemme. Derfor føler jeg det ikke er nødvendig med masse maritime pyntegjenstander for å understreke at jeg er i en båt, men det er jo smak og behag.

Vet ingenting om denne båten annet at den synes sjelden og har langt høyere bruktpris enn andre Bavaria 38. Finnes ingen billige for salg i hele verden av denne typen såvidt jeg kan finne ut ved nettsøk.

Ellers liker jeg interiørlayouten veldig godt på denne;.interiøret seg også (på bilder) bedre ut enn vanlig på nyere Bavaria.....

Jeg er forøvrig også ute etter båt å bo i, i alle fall i perioder, men Ocean modellen passer ikke mitt budsjett; ville valgt noe annet til den prisen. Får en 2003-2004 Bavaria 38 betydelig billigere i det store utland enn en 1998 Bavaria 38 Ocean

38ocean.jpg

s113403.jpg

s113404.jpg

Redigert av Voff (see edit history)

Ser ut som en fin "wannabe-hallbergrassy". Enig med voff og tviler på det finnes noen virkelig rimelige av denne.

Som båtboer selv vil jeg si at det er litt sløsing med stueplassen å ha så stor eier-akterlugar. Vel så greit å ha en på ene siden med stort stuerom på andre. Hvis man har to akterlugarer er det fullt mulig å bruke en akturlugar til "bod". Hvis jeg var alene kunne jeg sikkert bodd greit i hvilken som helst båt fra ca 33 fot og oppover. Vi er to og har derfor en 43-foter.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

• 5 uker senere...
Har selv en Barvaria 41 Exclusive fra 1998 og kan gi deg svar på noen av spørsmålene dine basert på mine erfaringer:

Det finnes også en 37" Exclusive med tre gode lugarer. Prøv å se på en slik. Dette er solide båter med gjennomgående god kvalitet. Det jeg ble fortalt når jeg kjøpte min for et pr. år siden var at Bavariaer fra sent på 1990 tallet er meget bra båter og vesentlig mere solide enn dagens modeller (særlig de på tidlig 2000 tallet). Det kan her nevnes heltre dører, sandwich laminat i hele skroget etc etc.

Har vært å sett på en ny Bavaria 38 og en Bavaria 41 fra 1998. Må si at sistnevnte virket gedigent bygd og dønn solid. Gir et annet preg enn dagens modeller!

Ocean modellen er av samme generasjon og har samme stil/kvalitet i interiøret. Interessant båt det der.

Jeg har også godt inntrykk av bavaria 41 fra 99. Den seiler bedre enn de nyeste modellene. Vet du om den har samme svakhet på dekksutstyret som de nye modellene?

Her er et eksempel:

På min 2008 38 Cr. var genuaskjøtene ført gjennom dekksblokk og deretter til vinsj. Denne blokka sprengte jeg lett på første tur(har byttet til 48 vinsjer). Nå planlegger jeg å endre dette slik at jeg istedet fører skjøtet gjennom blokk montert der hvor halingen på skjøteløperen sitter originalt.

Andre som har hatt dette problemet og løst det?

-----

Det er viktig at genoaskjøtet tres nederst i dobbelblokka som leder skjøtene mot vinsjen.

Videre er det viktig å tenke på at om noe utstyr forbedres et sted så vil et kunne få konsekvenser et annet sted da kreftene øker eller flyttes. For eksempel kan man få problemer med at dekksutstyret blir for spinkelt om man oppgraderer til veldig stumme seil som kevlar/carbon racing seil og spectra/vectran skjøter. Da må dekksutstyret oppgraderes tilsvarende.

Med vennlig hilsen

Sjur Klafstad

Servicesjef

Lunde Båt

Det blir jo veldig dyrt med nye seil hvis man må oppgradere dekksutstyret i tillegg.....? :crazy:

Jeg har også godt inntrykk av bavaria 41 fra 99. Den seiler bedre enn de nyeste modellene. Vet du om den har samme svakhet på dekksutstyret som de nye modellene?

Aner ikke, men de nye modellene virker litt spe, ja. Bavaria 41 hadde det der udefinerbare tyske grundighetspreget uten at jeg vet om det er reelt eller ikke. :smiley:

Uansett, på en båt fra 1998 burde barnesykdommene være luket ut.

hvor har du det fra at man må oppgradere dekksutstyret for å kunne kjøpe nye seil?

Det kommer selvfølgelig an på hvilke seil en kjøper.

Sjur på Lunde båt skriver dette: "For eksempel kan man få problemer med at dekksutstyret blir for spinkelt om man oppgraderer til veldig stumme seil som kevlar/carbon racing seil og spectra/vectran skjøter. Da må dekksutstyret oppgraderes tilsvarende."

Men det så du vel? Eller ville du ikke se? Tror Sjur har peiling.

Jeg har en 2 kabiners Bavaria 38 AC, og den blir en mellomting mellom en typisk 3 kabiner Bavaria 38AC, og en Bavaria 38 Ocean. Det jeg mener er at man får en L formet bysse som er vesentlig større enn i en standard 3 kabiner, man får et mye større bad (helt akter), større akterkabin, luftigere salong, og stor stuplass til nødvendig bo utstyr. Om man ikke har behov for 3 kabiner ombord, får man mer plass uten å måtte gå opp i båtstørrelse ved å velge en 2 kabiner fremfor en 3 kabiner. Til bo formål 37-40 fot vil jeg derfor anbefale 2 kabiners båter av AC typen dersom du likevel kan tenke deg 2 kabiners Ocean båt. Min får du imidlertid ikke kjøpt, og de er ganske sjeldne.

Her har du et eksempel på romsligheten i en 38 AC fra 2003, den lukkede døren er inn til badet, som er på 1,7 kvadratmeter! Bare det er et godt argument i seg selv om man ønsker å bo i båten.

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8822/salong_fra_forut.jpg

Jeg har en 2 kabiners Bavaria 38 AC, og den blir en mellomting mellom en typisk 3 kabiner Bavaria 38AC, og en Bavaria 38 Ocean. Det jeg mener er at man får en L formet bysse som er vesentlig større enn i en standard 3 kabiner, man får et mye større bad (helt akter), større akterkabin, luftigere salong, og stor stuplass til nødvendig bo utstyr. Om man ikke har behov for 3 kabiner ombord, får man mer plass uten å måtte gå opp i båtstørrelse ved å velge en 2 kabiner fremfor en 3 kabiner. Til bo formål 37-40 fot vil jeg derfor anbefale 2 kabiners båter av AC typen dersom du likevel kan tenke deg 2 kabiners Ocean båt. Min får du imidlertid ikke kjøpt, og de er ganske sjeldne.

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8822/salong_fra_forut.jpg

Helt enig, men disse er om mulig ennå vanskeligere å finne. Jeg ender vel opp med en 4-kabiner til tross for at jeg ville vært mer happy med to.

Tenkte jeg skulle skrive noen linjer om hvorfor vi er så fornøyde med 2 kabiner fremfor 3, men det er vel enklere å legge ved etpar bilder av Bavaria 38AC med 2 kabiner.

Større bysse:

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8822/bysse_fra_forut.jpg

Større bad:

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8822/bad.jpg

God stuplass:

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8822/lagerrom_bakover.jpg

Ulempen er jo at man har en kabin mindre, men med vårt behov er det kun en ulempe 2 netter i året, og da blir salongen brukt som seng.

• 2 måneder senere...

Jeg har vært å sett på en 2-kabiner Bavaria 38 Cruiser 2008 modell. Dette fremstår som en helt annen båt enn 3-lugars versjonen! Utrolig stor plass for en 38 foter med gedigent bad og en svær lugar i forpiggen og en stor lugar bak. Salonger er like stor som på 40-42 fotere med to vinkelsofaer. Dette er en ypperlig bobåt; kan i grunnen ikke se for meg behovet for en større båt dersom man ikke er flere en to personer som skal bo der permanent. Merkelig nok virket finish og kvalitet høyere enn på 3-lugars versjonen og ga ikke samme spinkle inntrykk. Kanskje er det bare innbilning?

Denne ett år gamle båten koster det samme eller mindre enn en 10år gammel Bavaria 38 Ocean (som avertert på Finn: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16837110) og er større med bedre plassutnyttelse, og har lysere og penere interiør.

Enden på visa er at jeg antagelig kjøper båten.... :yesnod:

Desverre synes 2-kabin versjoner å være relativt sjeldne. Skal alle ha med hele slekta på båttur? Har sett på 42 fots båter som har fire små kott til lugarer og to dass som begge er så små at man må ut for å skifte mening.

Redigert av Voff (see edit history)
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...