Jump to content

behandling av teak

catano

Recommended Posts

Helt korrekt. Linken din viser til samme båt (min tidligere båt, men solgt i år). Fått det bildet fra?

Det bildet har du selv lagt inn i erfaringsdatabasen her på baatplassen.no, Jeg bare linket til bildet der. Jeg er vel nesten daglig innom båtplassen og fikk med at du hadde kjøpt deg ny båt, så tenkte jeg kansje jeg fant ut hva din gamle båt var. Og i et innlegg fant jeg ut at du drev å klargjorde den for salg.

Badeplattformen ser bedre ut når den får på seg litt olje

Redigert av EIN (see edit history)
Teaken er vasket. Skal nu kun oljes etter tørk. Ble bra resultat, olje ser ganske likt ut som når den er fuktig, blir litt lysere.

Hvor mange strøk med olje tok du?

Jeg oljet kun en gang med Snappy teak oil, og syns det ble bra, men burde kanskje ta et til.. :rolleyes:

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Joda, for de som vil ha teakdekket sitt som en smykke, så er jeg jeg enig.. :yesnod:

Men for de som har et teakdekk som brukes aktivt(f.eks badeplattform), er det vel greit og ikke gå på trynet så ofte når det er bløtt... (les:glatt)

:sailing:

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Det bildet har du selv lagt inn i erfaringsdatabasen her på baatplassen.no,

Ach so. ;)

Hvor mange strøk med olje tok du?

Jeg oljet kun en gang med Snappy teak oil, og syns det ble bra, men burde kanskje ta et til.. :rolleyes:

Oljet vått i vått, 3 strøk ca. med Owatrol Teak olje. Dagen etter pusset jeg lett med våtslipepapir, 360 dyppet i olje, og la på et tynt lag for jevn og blank finish. Som påpekt her, det blir litt glatt, men desto meget penere...

Det holder seg lengre om teaken er mettet med olje og man avslutter med nevnte forseglende topplag.

:)

Det var olje. STår på oppskriften til Owatrol at dette er en måte å forsegle på. Sjøsatt idag faktisk (!), og kan iallefall konstantere at vannet ikke trenger igjennom noe sted nu. Vannet ligger som perler over hele plattformen. Varigheten vet jeg dog intet om, men forventer vel vedlikeholdsbehov et par - tre ganger i sesongen. Plattforma på Nidelv 690 er ekstremt nære sjøen, og er konstant bløt.

Ellers har jeg sett at en annen bruker her inne, av samme olje (Owatrol D1) har på Owatrol D2 til slutt. Dette er angivelig en foreseglende olje som brukeren mente holdt hele sesongen.

• 2 uker senere...

Jeg vet at det er mange meninger om dette og at det sikkert er skrevet om det før, men jeg ønsker allike vel noen synspunkter og muligens ideer.

Jeg har teak-dekk på båten. Dette er ubehandlet, noe jeg akter å la det være. Problemet er nå at det fort blir grønt (grønske) og får svarte prikker dukker opp.

Spørsmålet blir da: Hvordan rengjøre dekket, både for å få det rent og for at det skal holde seg best mulig?

Til nå har jeg vasket med grønnsåpe. Dette fungerer til en viss grad, men vaskingen er krevende, og dekket "gror" raskt igjen...

Jeg har blitt anbefalt å behandle dekket med Boracol. Jeg tror at dekket da blir grått og mister gløden. Noen erfaringer her?

Et annet tips jeg har hørt er å blande maskinoppvaskpulver med vann, smøre inn dekket med dette og spyle av. Skal visst nok gi fantastisk resultat. Men sliter det mye på dekket?

Det finnes ulike typer Teak-rens. Hvordan fungerer disse? Hvordan blir dekket etter en slik behandling?

Setter pris på folks erfaringer ang dette eller andre tips som kan være til nytte.

Jeg vet at det er mange meninger om dette og at det sikkert er skrevet om det før, men jeg ønsker allike vel noen synspunkter og muligens ideer.

Jeg har teak-dekk på båten. Dette er ubehandlet, noe jeg akter å la det være. Problemet er nå at det fort blir grønt (grønske) og får svarte prikker dukker opp.

Spørsmålet blir da: Hvordan rengjøre dekket, både for å få det rent og for at det skal holde seg best mulig?

Til nå har jeg vasket med grønnsåpe. Dette fungerer til en viss grad, men vaskingen er krevende, og dekket "gror" raskt igjen...

Jeg har blitt anbefalt å behandle dekket med Boracol. Jeg tror at dekket da blir grått og mister gløden. Noen erfaringer her?

Et annet tips jeg har hørt er å blande maskinoppvaskpulver med vann, smøre inn dekket med dette og spyle av. Skal visst nok gi fantastisk resultat. Men sliter det mye på dekket?

Det finnes ulike typer Teak-rens. Hvordan fungerer disse? Hvordan blir dekket etter en slik behandling?

Setter pris på folks erfaringer ang dette eller andre tips som kan være til nytte.

Disse svarte prikkene er jordslag tror jeg og grønsken kommer ifra grønnsåpen. Bruk bare teakcleaner som f.eks Hempel sin til rengjøring. Da skal du se at teaken blir som ny igjen.

Lykke til!

På utvendig teakdekk smurte jeg på en luriumblanding av vann, grønnsåpe, zalo og skrubbet lett over med kost. Satte så på høytrykksspyleren (!) og det ble skinnende rent! Men obs, hold en viss avstand ellers fliser treet seg opp, og vær forsiktig med natene.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Jeg bruker grønnsåpe...men rent? Tja, så der. Men grønske av grønnsåpe har jeg aldri erfart. Da må etterspylingen ha vært svært mangelfull tror jeg. Jeg bruker en myk børste, og skrubber lett på tvers av treverket. Syns ikke grønnsåpe er særlig effektiv, men den tar "det vanlige, og den lette møkka" på overflaten.

Vil gjerne prøve andre og bedre metoder enn grønnsåpe i sommer. Kanskje Hempel sin teakrens, eller Jotun sin tereasserens?

Redigert av nimbuster (see edit history)

Jeg har heller ikke intrykket at grønsken kommer av grønnsåpen. Dekket blir renere enn det var etter at det er vasket med grønnsåpe, og det tar noe tid før det begynner å bli grønt igjen, men i løpet av en sesong har det grodd en del, og særlig inne ikroker og der det er vanskelig å komme til. Men man må gjerne vaske gjevnlig hvis det benyttes grønnsåpe? For eksempel en gang pr måned??

Er teak-rensen kun et vaskemiddel, eller beskytter den også på ett eller annet vis? Jeg ser at Hempel med fler skriver at rensen skal brukes sammen med teak-olje. Er det et problem å rense med slike middel uten å olje etterpå?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...