Dannyboy11 Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Helt korrekt. Linken din viser til samme båt (min tidligere båt, men solgt i år). Fått det bildet fra? Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 (redigert) Helt korrekt. Linken din viser til samme båt (min tidligere båt, men solgt i år). Fått det bildet fra? Det bildet har du selv lagt inn i erfaringsdatabasen her på baatplassen.no, Jeg bare linket til bildet der. Jeg er vel nesten daglig innom båtplassen og fikk med at du hadde kjøpt deg ny båt, så tenkte jeg kansje jeg fant ut hva din gamle båt var. Og i et innlegg fant jeg ut at du drev å klargjorde den for salg. Badeplattformen ser bedre ut når den får på seg litt olje Redigert 22.April.2009 av EIN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Teaken er vasket. Skal nu kun oljes etter tørk. Ble bra resultat, olje ser ganske likt ut som når den er fuktig, blir litt lysere. Hvor mange strøk med olje tok du? Jeg oljet kun en gang med Snappy teak oil, og syns det ble bra, men burde kanskje ta et til.. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
vivvi Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Slik skal teak se ut Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Lagavulin Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Joda, for de som vil ha teakdekket sitt som en smykke, så er jeg jeg enig.. Men for de som har et teakdekk som brukes aktivt(f.eks badeplattform), er det vel greit og ikke gå på trynet så ofte når det er bløtt... (les:glatt) Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Vidar B Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Hei Jeg har samme problem, at der hvor det blir liggende litt vann, mørkner teaken fortere. Er det noen som har erfaring med produktene til Sika? Tenker da på produktene som selges av SeaSea. Sika Cleaner,Brightener og Teakoil. Disse produktene virker bare kjemisk, og det skal kun skylles av med vann. Sitér dette innlegget Link to post
Dannyboy11 Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Det bildet har du selv lagt inn i erfaringsdatabasen her på baatplassen.no, Ach so. ;) Hvor mange strøk med olje tok du?Jeg oljet kun en gang med Snappy teak oil, og syns det ble bra, men burde kanskje ta et til.. Oljet vått i vått, 3 strøk ca. med Owatrol Teak olje. Dagen etter pusset jeg lett med våtslipepapir, 360 dyppet i olje, og la på et tynt lag for jevn og blank finish. Som påpekt her, det blir litt glatt, men desto meget penere... Det holder seg lengre om teaken er mettet med olje og man avslutter med nevnte forseglende topplag. :) Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 22.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2009 Hei. Det topplaget du forseilet med var det også olje eller brukte du lakk?. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Dannyboy11 Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Det var olje. STår på oppskriften til Owatrol at dette er en måte å forsegle på. Sjøsatt idag faktisk (!), og kan iallefall konstantere at vannet ikke trenger igjennom noe sted nu. Vannet ligger som perler over hele plattformen. Varigheten vet jeg dog intet om, men forventer vel vedlikeholdsbehov et par - tre ganger i sesongen. Plattforma på Nidelv 690 er ekstremt nære sjøen, og er konstant bløt. Ellers har jeg sett at en annen bruker her inne, av samme olje (Owatrol D1) har på Owatrol D2 til slutt. Dette er angivelig en foreseglende olje som brukeren mente holdt hele sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Slik skal teak se ut Nydelig, vivi! Men er det virkelig teak? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
vivvi Svart 24.April.2009 Del på Facebook Svart 24.April.2009 Her ser du fordekket på Vivvi ja, og det består av teak og mahogney! Garantert Den er egenhendig skåret og høvlet, limt, pusset og lakket så dette er teak! Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Godværseileren Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Jeg vet at det er mange meninger om dette og at det sikkert er skrevet om det før, men jeg ønsker allike vel noen synspunkter og muligens ideer. Jeg har teak-dekk på båten. Dette er ubehandlet, noe jeg akter å la det være. Problemet er nå at det fort blir grønt (grønske) og får svarte prikker dukker opp. Spørsmålet blir da: Hvordan rengjøre dekket, både for å få det rent og for at det skal holde seg best mulig? Til nå har jeg vasket med grønnsåpe. Dette fungerer til en viss grad, men vaskingen er krevende, og dekket "gror" raskt igjen... Jeg har blitt anbefalt å behandle dekket med Boracol. Jeg tror at dekket da blir grått og mister gløden. Noen erfaringer her? Et annet tips jeg har hørt er å blande maskinoppvaskpulver med vann, smøre inn dekket med dette og spyle av. Skal visst nok gi fantastisk resultat. Men sliter det mye på dekket? Det finnes ulike typer Teak-rens. Hvordan fungerer disse? Hvordan blir dekket etter en slik behandling? Setter pris på folks erfaringer ang dette eller andre tips som kan være til nytte. Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Jeg vet at det er mange meninger om dette og at det sikkert er skrevet om det før, men jeg ønsker allike vel noen synspunkter og muligens ideer. Jeg har teak-dekk på båten. Dette er ubehandlet, noe jeg akter å la det være. Problemet er nå at det fort blir grønt (grønske) og får svarte prikker dukker opp. Spørsmålet blir da: Hvordan rengjøre dekket, både for å få det rent og for at det skal holde seg best mulig? Til nå har jeg vasket med grønnsåpe. Dette fungerer til en viss grad, men vaskingen er krevende, og dekket "gror" raskt igjen... Jeg har blitt anbefalt å behandle dekket med Boracol. Jeg tror at dekket da blir grått og mister gløden. Noen erfaringer her? Et annet tips jeg har hørt er å blande maskinoppvaskpulver med vann, smøre inn dekket med dette og spyle av. Skal visst nok gi fantastisk resultat. Men sliter det mye på dekket? Det finnes ulike typer Teak-rens. Hvordan fungerer disse? Hvordan blir dekket etter en slik behandling? Setter pris på folks erfaringer ang dette eller andre tips som kan være til nytte. Disse svarte prikkene er jordslag tror jeg og grønsken kommer ifra grønnsåpen. Bruk bare teakcleaner som f.eks Hempel sin til rengjøring. Da skal du se at teaken blir som ny igjen. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Disse svarte prikkene er jordslag tror jeg og grønsken kommer ifra grønnsåpen. Bruk bare teakcleaner som f.eks Hempel sin til rengjøring. Da skal du se at teaken blir som ny igjen.Lykke til! Mente at grønnsåpe er grobunnen for bakterie floraen. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 På utvendig teakdekk smurte jeg på en luriumblanding av vann, grønnsåpe, zalo og skrubbet lett over med kost. Satte så på høytrykksspyleren (!) og det ble skinnende rent! Men obs, hold en viss avstand ellers fliser treet seg opp, og vær forsiktig med natene. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Seilersnobben Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Anbefaler Jotun terrasserens. Like bra (minst) og MYE billigere ! Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 (redigert) Jeg bruker grønnsåpe...men rent? Tja, så der. Men grønske av grønnsåpe har jeg aldri erfart. Da må etterspylingen ha vært svært mangelfull tror jeg. Jeg bruker en myk børste, og skrubber lett på tvers av treverket. Syns ikke grønnsåpe er særlig effektiv, men den tar "det vanlige, og den lette møkka" på overflaten. Vil gjerne prøve andre og bedre metoder enn grønnsåpe i sommer. Kanskje Hempel sin teakrens, eller Jotun sin tereasserens? Redigert 6.Mai.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Godværseileren Svart 7.Mai.2009 Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 Jeg har heller ikke intrykket at grønsken kommer av grønnsåpen. Dekket blir renere enn det var etter at det er vasket med grønnsåpe, og det tar noe tid før det begynner å bli grønt igjen, men i løpet av en sesong har det grodd en del, og særlig inne ikroker og der det er vanskelig å komme til. Men man må gjerne vaske gjevnlig hvis det benyttes grønnsåpe? For eksempel en gang pr måned?? Er teak-rensen kun et vaskemiddel, eller beskytter den også på ett eller annet vis? Jeg ser at Hempel med fler skriver at rensen skal brukes sammen med teak-olje. Er det et problem å rense med slike middel uten å olje etterpå? Sitér dette innlegget Link to post
GVH Svart 7.Mai.2009 Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 Jeg har lagt ut noen bilder under tråden "Før og Etter" bilder av Teak behandling. Du kan ta en kikk på denne og se hvordan utgangspunktet var og hvordan resultatet ble. Jeg ble veldig fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.