Jump to content

Håndholdt VHF, anbefalinger?

John N

Recommended Posts

En slik flaggstangantenne har jeg ikke sett, men en kan jo ta en vanlig hvit tykk VHF-antenne og henge flagget i den? Men husk, antennen skal stå loddrett og ikke kjekt "på snei" bakover som en flaggstang gjør. Da går utsendt effekt bakover rett i sjøen, og tilsvarende til himmels fremover. I og med at VHF er et sikkerhetsutstyr for en selv og andre, får en heller glemme at det hadde vært mer "stilig" med en antenne "kjekt på snei" bakover. Men jeg er enig i at en antenne på taket som peker rett opp kanskje bryter linjene på en moderne båt som ser ut som en "designjoggesko" som Poseidon en gang kalte moderne fritidsbåter. Men slikt får vike for sikkerheten.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

en VHF-antenne med utseende og funksjon som en flaggstang hadde fått solgt en slik til Windyen til Helberg :smiley:

Den tok jeg ikke....skjønner ikke helt hva du mener....forklar.

Mener du å erstatte den orginale flaggstana med en som i tillegg kunne fungere som antenne? I så fall ingen dum ide`

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)

For all del, påstår ikke at idéen er gjennomtenkt... :smiley:

Antar at en antenne som ser ut som en flaggstang i heltre er lettest å forestille seg: Foliert glassfiberstang (blank mahogny eller teak-effekt) burde vel være mulig å få til. Toppkule på vanlig måte. Samt ledningsgjennomføring i "stangfestet" slik at ledningen kan strekkes innvendig under dollbord etc.

Ulempe er som påpekt at helningen på en slik sak ikke vil være ideell antenneføring i de fleste båter, og dessuten at man liksom ikke kan fire flagget ved å ta inn flagg og stang når man kommer til havn på sene og lyse sommerkvelder...mange vil vel hevde at en naken flaggstang ser snodig ut.

Som sagt, ingen gjennomtenkt idé :lol:

Men Høcom har en på tilbud nå til 690- , dem lager vel kun kvalitet mener jeg å ha hørt .Selv så har jeg testa Navicom RT-350 fra samme leverandør til 1.790- ,den funke meget bra og har en fin holder/stativ som den kan stå i når du ikke bruker den.Sammtidlig som den da blir ladet ,den er med beltklips også veldig fin å holde i .Den blei jeg veldig posetivt overaska over,da jeg brukte den på Hortenstreffet sist sommer.Fikk da låne en av Tassen ,som hadde kjøpt en slik. Så sant ingen kommer med mega bra test på den til 690- da,det er jo som sagt en vhf som Høcom har satt sitt navn på.Men det behøver jo ikke si det samme som at den er bra,selv om dem er kjent for å lage bra produkter etter hva jeg har lest/hørt .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Jeg kjøpte først en Cobra HH125VP. Den svarte ikke til mine forventninger. Fikk byttet den inn i en Standard Horizon HX750E. Den er kjempebra og oppfyller mine forventninger og litt til!

Kan heller ikke få fullrost Seatronic Moss

Har lest litt fram og tilbake om dette med håndholdt VHF og må ærlig si at jeg blir/er litt fovirret....det skrives feks. i sitatet over :

Kjempebra og oppfyller alle mine forventninger. (Hva var forventningene ? )

Andre igjenn antyder at håndholdt VHF er nesten som leketøy å regne og duger stort sett bare i slepejolla og når en går i land.

Har dere ikke fulgt med i utviklinga og sitter med gammle og for dårlige aperater?

Standard Horizon HX 750E sender med 6 W er det å forstå som at det alt for lite når en tenker sikkerhet ?

Fungerer en håndholt bare i godvær og når det er liten avstand til land?

Kunne man like gjerne bruke mobiltelefon til det bruket ?

Har så godt som alle dere med håndholdte VHF også fastmonterte ?

Som dere ser er det mange spørsmål som melder seg... :confused::crazy:

Fungerer en håndholt bare i godvær og når det er liten avstand til land?

Har nå lært at en skal være forsiktig med å si for mye om avstander i VHF sammenheng for det er endel faktorer som spiller inn. I mitt hode sviver det noen tall som sier ca 15 nm for et baseapparat, og ca 5 nm for et håndholdt.

Imidlertid er det i mitt hode slik at det ikke først og fremst er kommunikasjon til land som er det viktige. Derimot - kommunikajon med passerende større båter vil kunne bli redningen.

-koh

Har både håndholdt og fastmontert. Min hånholdte er en Icom M71 som også sender med 6W. Dette er samme appartat som gutta fra Telenor Radio går rundt med i beltet, både på VHF kurs og de jeg ha snakket med på båtmessa har hatt denne VHFen som regnes som noe av det absolutt beste som finnes.

Problemet er ikke utgangseffekt, men antennelengde og høyden over vannet antenna på en håndholdt typisk vil befinne seg under bruk. Noen ganger har jeg brukt min håndholdte til å kommunisere med fiskekamerater fra bakdekket, med de som har håndholdte får jeg ofte kommunikasjonsproblemer allerede på 4-6 NM, går jeg over på den fastmonterte blir det en helt annen verden selv om antenna mi ikke er spesiellt høyt plassert.

En annen ulempe med håndholdte som er godkjent for bruk i Europa er at DSC foreløpig ikke er tillatt, slik at muligheten til å sende nødanrop med bare trykke en knapp som sender ut både identifikasjon for båten og GPS posisjon.

(Hva var forventningene ? )

Noen ting bør ligge i bunnen med håndholdte.

- Skal kunne betjenes med en hånd.

- Skal være vanntett.

- Skal kunne betjenes dersom du er vælen på fingrene.

- Skal ha hurtigvalg av K16.

Og ikke minst, lydkvaliteten skal være slik at du hører den med litt bakgrunnstøy. Jeg har en Uniden (selges som noe annet i Norge) som er umulig å høre dersom det blåser mer enn bris. En bekjent har en liten Raymarine og opplever det samme.

De jeg bruker i båten hører jeg om det blåser storm.

Men husk, antennen skal stå loddrett og ikke kjekt "på snei" bakover som en flaggstang gjør. Da går utsendt effekt bakover rett i sjøen, og tilsvarende til himmels fremover.

På Leopardene i forsvaret (ja ha ha. Stridsvogn, Porsangmoen, 1982-83. Det var tider! Eller ikke) pleide vi å binde antennene bakover med et snøre mens vi kjørte. Ikke av estetiske hensyn, men for at ikke de som stakk hue ut skulle bli slått ihjel av antenna..

leopard.jpg

Vi hørte saktens oppkall selv om antennene stod sånn kjekt på snei, og så slapp vi dem opp hvis vi skulle kommunisere over noe avstand.

Man trenger vel en kraftig, fjærbelastet antennefot - type militær - for at dette skal funke. Og så må den være enkel å slippe opp i vertikal stilling. Mener å huske at vi brukte halvstikk-teknologi. Hemmeligstemplet.

S/Y Surprise

• 4 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Er det himmelvid forskjell mellom håndholdt VHF og stasjonær? Til mitt bruk (flybrigde og nede) frister det med håndholdt VHF, samt at jeg fra tid til annen har behov for å ta med til andre båter som skal fraktes mv.

Jeg driver stort sett med kystnær ferd, men ønsker rekkevidde over til Danmark/Sverige. Duger de håndholdte til det?

Det er gått litt tid siden denne tråden ble startet, er der noen nyheter som er verd å titte på/noen som har sterke anbefalinger for type?

Er det himmelvid forskjell mellom håndholdt VHF og stasjonær?

Det er to store forskjeller:

- Rekkevidde (Antennetoppen er vanligvis lavere enn antennetoppen til fastmontert)

- Handholdt her ikke DSC knapp.

Langs kysten er handholdt stor sett helt greit å holde kontakt med fartøyene du ser rundt omkring og for å snakke med kystradioen.

Rekkevide over skagerak er uansett mer enn en fast VHF vil klare. (Mener at den er rundt 25 nm - Antenne montert i mastetopp)

Når det gjelder type så er det vel Icom og Standard Horizon som gjelder. Har hatt begge deler og var veldig fornøyd med de.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...