Jump to content

Rulleforstag hvilken type ?


Suzuki

Recommended Posts

heisann,

rulleforstag står på "shoppinglisten" og jeg har pristilbud fra ulike leverandører.

Prismessig skilller det MYE. Beste pris så langt er fra Stavanger Seil / Seatronic på PLASTIMO 608 / 810. Sammenlignet med f.eks FULEX sparer jeg vel omlag 3000,- , penger det også  :sailing:.

MEN - er kvaliteten bra nok ? Ser jo at de reklamerer med 5 års garanti, så bare dritt kan det neppe være ? PLASTIMO systemet sammen med NEMO er også spesielt velegnet til selvmontering, noe som er bra for meg.

 

608 serien skal kunne brukes opptil 30m2 genua, min genua er 30m2 akkurat. De har imidlertid en vektbegrensning på båten på 3 tonn, har vel med belastning å gjøre det da. Den større typen klarer 40m2 og 4,5 tonn båt.

 

Spm blir da, har noen erfaring med PLASTIMO rulleforstagene ? Kan de anbefales ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Enig med Atle!!

 

Har selv Furlex 200S, og er kjempefornøyd!  Men kjenner flere med Plastimo som også er fornøyde.  Har faktisk inntrykk av at de fleste i dag er fornøyde med sine rulleforstag!

 

Og jeg anbefaler kjøp fra Stavanger Seil/Atle - kjempeservice fra start til slutt!!!

 

mvh

Stein-E

Bavaria 32

Link to post
Share on other sites

Du seiler ikke regatta? I så tilfelle er jeg såpass sikker på at du blir fornøyd med Plastimo at jeg tilbyr 50% tilbake om du skulle velge å skifte til et annet merke og returnere "restene" innen et par mnd.

Atle

Bra tilbud !

seiler neppe regatta med den gamle "kringla" nei..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med Plastimo rulleforstag. Men på generell basis syns jeg du skal "kjøpe mer enn du har bruk for". Hvis du beveger deg mot ytterpunktene av hva systemet kan klare, vil du slite mye mer på det. Det betyr at du får problemer etter noen år. Det merker du f.eks ved at det begynner å bli tungt å trekke inn. Jeg ville kjøpt systemet som kan klare max 40 m2.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har akkurat kjøpt et Plastimo 608 fra seatronic selv. Løsningen ser grei ut den, men for meg har det medført litt ekstra mekk, og jeg har ikke fått montert den på enda. Jeg har en Maxi 77.

 

Grunnen er at i plastimos løsning så trer du rulletrommelen utenpå strekkfisk og staget. Jeg har smygtittet på andre løsninger og der ser det ut som om det er en mer integrert løsning, ved at man fester staget i trommelen, og så trommelen i skroget.

 

Problemet for meg er at ved bruk av strekkfisk så kommer trommelen litt for høy opp. Seatronic anbefalte å ta av forstaget, levere inn dette å bytte innfestingen fra "øye", som det er i dag, til skrue, slik at staget kan skrus rett ned i strekkfisken. Da vil man også få trommelen lenger ned.

Jeg er i en jobb der jeg ukependler til utlandet akkurat nå, og har ikke all verdens tid til hverken sjøsetting å mekke med dette. Endte med at jeg rigget opp uten rullestag, bare for å få det på plass. Tenkte titte litt på dette før ferien.

 

Tar forøvrig gjerne i mot tips hvis det er noen som har løst dette på andre måter.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke strekkfisk i det hele tatt på forstaget (Furlex rulleprofil) Jeg har masthead rigg. All stramming gjøres derfor med akterstaget. Når først stagene er montert, er det en grei løsning, men det er litt liten vandring på strekkfisken til akterstaget. Det betyr at det er et lite h***ete å få montert det sammen. Løsningen har vært å først montere forstaget. Så fester jeg storseilsfallet i badestigen, og vinsjer masten ned/bakover. Da får jeg akkurat nok slakk til å montere det sammen. Jeg har sett flere andre båter med rulleforseil, men uten strekkfisk på forstaget, så helt uvanlig er det tydeligvis ikke.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Strekkfisk til Furlex er ekstrautstyr. Det går også å få en forlenger for å heve trommelen hvis den er i veien for ankeret. De fleste har den rett i beslaget.

For å holde meg til tråden: har vært fornøyd med de Furlex'ene jeg har hatt.

Noterer meg at Boding har en "drive-in" kampanje på disse, hvor man legger til ved deres brygge, og de monterer på dagen. (Göteborg og Stockholm).

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Har aldri seilt med noe annet enn Furlex, og har aldri hatt problemer heller. Jeg må imidlertid slutte meg til et innlegg litt lenger opp - hvis du har mulighet til å gå opp en "dimensjon" så gjør det (men dette vet nok Stavanger Seil best ;-)) Det er bare av egen erfaring etter 20 år under seil; Gå aldri på akkord med dimensjoner i seilbåt. Har prøvd noen  snarveier og noen billige løsninger fordi jeg enten ikke har hatt råd, eller hatt tid til å vente, alltid med samme resultat. Jeg kunne like gjerne ventet....

Link to post
Share on other sites

Det er bare av egen erfaring etter 20 år under seil; Gå aldri på akkord med dimensjoner i seilbåt.

Samma holdningen hadde de som i sin tid støpte Jokeren. Den har derfor 45mm laminattykkelse i bunnen...  :wink:

Seiler som en skiftenøkkel i dårlig vind.. :lol:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Samma holdningen hadde de som i sin tid støpte Jokeren. Den har derfor 45mm laminattykkelse i bunnen...  :wink:

Seiler som en skiftenøkkel i dårlig vind.. :lol:

 

Suzuki

..............men håller i hård vind    :lol:

 

det sägs att dom gamle L32orna  som stöptes på Malmö Flygindustri, ibörjan på 60talet

har opp till 120mm i bunn !

 

 

 

Jag har Profurl, det er ett alternativ til Furlex! Funkar bra inga problem hitills!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg har en eldre Furlex på min First 35 som nok kunne vært et nr. større.

Er tung å hale ( ja,  den er vedlikeholdt og smurt  :wink: ).

 

På min fetters IW40 står det en svær Profurl, og den er så lett å hale at selv et barn kunne greis det.

 

Så når det gjelder rulleforstag betyr definitift størrelsen en god del.

Støtter derfor de som anbefaler å gå opp en størrelse.

 

Arild

Link to post
Share on other sites

for det første; nå snafser du GeirKS. Men det gjør ikkeno`trekker fra på ankerdram kvoten som tildeles deg i august....

 

Så forresten en Mørebas 36 på kongen i dag, og den hadde jaggu meg Plastimo stag.

Så greit ut, dog sikkert en eldre modell Plastimo 809-S..

Sikkert litt krefter i sving på en såpass stor båt også...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Så har jeg også testet forstaget. Var ute på årets første tur, til Gressholmen. Motorgange, men fikk da rullet ut og testet. Desverre var ikke hjernen helt med når jeg kappet inrullingslina, klarte kunststykket å kappe denne til korrekt lengde med seilet INRULLET Ble litt kort, for å si det sånn. Men - tauet var et møkkatau uansett, passe til reservetau i jolla. Får sjoppe noe 6mm spectra i morgen, kun det beste er godt nok..... :lol:

 

Utover det var det en NYDELIG dag på fjorden, med kjøleskapet klarte jeg kunststykket å fryse isbiter i vannflaskene. Kjøler da i alle fall..

 

Til helgen går trolig turen ned til Strømstad, om været holder seg.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

:lol: tilbake fra en 4 1/2t slåsskamp med rulleforstaget på Initium. Først klarte jeg å surre til 45 meter spectraline ( 8mm ) til en eneste stor vase. :rolleyes:

Tok nesten 20 min å få orden på dette. Tenkte bruke dette til inrullingsline. Så oppdaget jeg at jeg i min visdom hadde montert låseblikkene i den ØVERSTE delen av strekkfisken, som nå gikk rundt ved "pådrag" i genuaskjøte, eller innrullingsline. Deretter tok jeg av forstaget, og fant at bolten i bunn av strekkfisken var råtten, måtte ut og kjøpe ny. Så sikret jeg sikret jeg strekkfisken øverst, og låseblikkene til midtfisken på strekkfisken med bolter tvers igjennom alt sammen. Men - ettersom jeg ikke fikk sikret nederste del av strekkfisken med splint ( sitter en toggle der, så det er 90 grader feil montering på denne ) fikke jeg en ny nedtur, staget dro fortsatt med seg strekkfisken. Rimelig heit i toppen ga jeg opp, pakket sammen og dro hjem. Ikke passet tauet noe særlig heller, som std er det 6mm inrullingsline på disse ( av en idiotisk grunn er orignaltauet flosset, supersmart på en rulletrommel...NOT ), i tillegg til at det er alt for kort av en eller annen grunn... ) :rolleyes:

 

Nå må jeg forsøke å ta vekk hele strekkfisken, og sette wiren i blikket, og blikket i båten. For å tvinge masten fremover, får jeg ta GENUA winchene, de er av typen LEWMAR 40, og duger sikket til sådant bruk...

 

Dessuten skal min venn RIGGSJEFEN få sparken, men det er han informert om... :lol::lol:

 

Suzuki - trenger en valium i kveld..

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...