Jump to content

Noen med båter fra Fana Båtbyggeri?


MasterFana

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg lurte på om det finnes noen eiere av båter bygget ved Fana Båtbyggeri her inne på forumet, eller for den saks skyld om det er noen som kjenner til båter bygget ved Fana Båtbyggeri. Jeg er barnebarn i båtbygger familien og synes derfor det er spennende å se hva som beveger seg av disse båtene langs kysten:)

 

Setter pris på tilbakemeldinger!:)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei!

Jeg har en båt som er bygget ved Fana båtbyggeri i Fana av brødrene Winsents. Båten er en halvplaner bygget i glassfiber på 27 fot med akterkabin. Min båt er bygget i 1973. Denne er nr 3 i en serie på tre båter som ble bygget her. "Pluggen" til disse båtene ligger fortsatt på Rød i Fana. Jeg har overtatt båten fra min far som kjøpte den der. Jeg husker vi var og så på under byggeprosessen. Min båt er utstyrt med orginalmotoeren som er en 100 HK Sabb F Disel. Med denn kan den klare 14 knopp på topp. Båten er ellers i orginal stand. Vår båt ligger i Skjoldabukten i Nordås Marina og har lagdt her siden den var ny. Jeg har fått opplysninger om at formen senere ble solgt og at det ble produsert flere båter med dette skroget både på Askøy(Herdla: under navnet "Herdlefjord") og på Os bla under navet "Wirø". Etter mine opptelling er det trolig produsert ca 20 båter av denne typen. Jeg er intressert i flere opplysninger om båten og vil gjerne bli kontaktet om noe sitter på noen flere opplysninger. Fins det tegninger av den? "MasterFana" må gjerne ta kontakt evt for en tur ombord.

Jeg har lett litt på nettet etter opplysninger om Fana Båtbyggeri men har ikke funne mye. Fant vel ut at det var produsert båter der fra 1903 (tror jeg det var) og regner med at min båt kanske er bland de aller siste nybygde herfra. Se bilde av båten på profilsiden min.

Redigert av Torba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...
  • 3 uker senere...
MasterFana skrev On 19.4.2009 at 21.47:

Hei,

 

Jeg lurte på om det finnes noen eiere av båter bygget ved Fana Båtbyggeri her inne på forumet, eller for den saks skyld om det er noen som kjenner til båter bygget ved Fana Båtbyggeri. Jeg er barnebarn i båtbygger familien og synes derfor det er spennende å se hva som beveger seg av disse båtene langs kysten:)

 

Setter pris på tilbakemeldinger!:)

Jeg fikk en tlf. med forespørsel om Fana båtbygger. fra tlf. 97093351 siden jeg bor i området lovet jeg å sjekke. Jeg tror vedkommende har båt som er bygget ved Fana båtbyggeri. Han ønsker å få tilbakemelding på tlf. 97093351. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har en kutter på 46 fot, som er bygget av båtbygger Størk Winsents i Fana. Byggeår 1934. Båten ble bygget for min far og min onkel, Karl og Leif Håland. 

Gikk som ferge i ruten Valestrand - Breistein - Ytre Arna, fra 1934 til 1950.

Den kunne ta 40 passasjerer, og 1 bil.   Jeg har tatt vare på båten, og bruker den i dag som fritidsbåt.

Mvh.

Alvar Håland

P1070958.JPG

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Min båt er også fra Fana båtbyggeri, bygd ferdig i 1962. Bygget for en sjef på verftet og ble beholdt inntil år 2001 av verfts familien. Kanskje i familie med tråd starter som ikke er aktiv lenger. Blei siden restaurert 2 ganger etterpå, Så fikk i utgangs punktet kjøpt en båt som var i relativ god stand når ej tok over.

AD53233F-741C-4290-860F-339EC461A798.jpeg

7E4EF10D-6DF9-45B0-B60A-AB6B638065BB.jpeg

C1AB5E28-F471-456C-AE35-57DDABA066D4.jpeg

1FBDC328-5390-40E4-923F-9B9AA862880A.jpeg

C1CA54A9-34BF-45D2-820B-CD230F0C9FC7.jpeg

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Torba skrev On 23.5.2010 at 0.21:

Hei!

Jeg har en båt som er bygget ved Fana båtbyggeri i Fana av brødrene Winsents. Båten er en halvplaner bygget i glassfiber på 27 fot med akterkabin. Min båt er bygget i 1973. Denne er nr 3 i en serie på tre båter som ble bygget her. "Pluggen" til disse båtene ligger fortsatt på Rød i Fana. Jeg har overtatt båten fra min far som kjøpte den der. Jeg husker vi var og så på under byggeprosessen. Min båt er utstyrt med orginalmotoeren som er en 100 HK Sabb F Disel. Med denn kan den klare 14 knopp på topp. Båten er ellers i orginal stand. Vår båt ligger i Skjoldabukten i Nordås Marina og har lagdt her siden den var ny. Jeg har fått opplysninger om at formen senere ble solgt og at det ble produsert flere båter med dette skroget både på Askøy(Herdla: under navnet "Herdlefjord") og på Os bla under navet "Wirø". Etter mine opptelling er det trolig produsert ca 20 båter av denne typen. Jeg er intressert i flere opplysninger om båten og vil gjerne bli kontaktet om noe sitter på noen flere opplysninger. Fins det tegninger av den? "MasterFana" må gjerne ta kontakt evt for en tur ombord.

Jeg har lett litt på nettet etter opplysninger om Fana Båtbyggeri men har ikke funne mye. Fant vel ut at det var produsert båter der fra 1903 (tror jeg det var) og regner med at min båt kanske er bland de aller siste nybygde herfra. Se bilde av båten på profilsiden min.

Legger ved noe foto her: 20161008_142752.jpg.7f8da08ba7581e66d5ff772a025cea98.jpg

20190428_133115.jpg

20190729_093606.jpg

20170511_212106.jpg

20160723_163136.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...