Jump to content

Gla jeg skifta impeller....

runes

Recommended Posts

Akter ikke å gå inn i en diskusjon med rover, ang orginaldeler. Tror vi alle forstår hva som menes med orginaldeler og hvilke problemer det kan medføre dersom det ikke er brukt, selv om et EU-direktiv sier det skal være greit å bruke uorginalt. Kommer alltid å kalle det som motorprodusent leverer som orginalt og det som samme fabrikk lager til det frie marked som uorginalt.

Tror det er dagligdags tale.

http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-...parts/parts.htm

Biltema impeller holder lenger en den nevnte.

Redigert av AlfArie (see edit history)

Synes den foringa som lå der for å oppnå pumpe-effekt virka litt i groveste laget jeg, den knekker jo nesten gummi-vingene. Hart aldri sett et så aggresivt pumpehus noen gang før....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Akter ikke å gå inn i en diskusjon med rover, ang orginaldeler. Tror vi alle forstår hva som menes med orginaldeler og hvilke problemer det kan medføre dersom det ikke er brukt, selv om et EU-direktiv sier det skal være greit å bruke uorginalt. Kommer alltid å kalle det som motorprodusent leverer som orginalt og det som samme fabrikk lager til det frie marked som uorginalt.

Tror det er dagligdags tale.

http://www.volvo.com/volvopenta/norway/no-...parts/parts.htm

Biltema impeller holder lenger en den nevnte.

Ikke for å erte deg.....:-)

Var innom linken / bildet......

Volvo lager ikke filter heller.....

Ush... er visst litt allergisk mot "orginaldeler";-)

Det er en D2-55, tror nok det er et temmelig orginalt impellerhus, med en orginal impeller. VannTro: jeg vil tro at de fleste D2-impellerhus ser slik ut.....

AlfArie: Ang varighet på impelleren så synes jeg igrunn det er greit å bytte den etter fjorårsessongen, var 4 mnd på tur med båten, bla med motorgange igjennom Göta Kanal. Litt usikker på hvor mye motoren gikk da den jævl.... sorte volvoføkkingselektronikkboksen gikk istykker underveis og med ny volvoføkkingselektronikkboks ble timetelleren nullstillt, vil tro den impelleren gikk ca 300 timer.

Forresten, et spørsmål til om impellerbytte til D2-55 (2007 mod):

I oginalimpellerpakka så følger det med en papp-pakning og en gummipakning. Det virker som om papp-pakninga er for liten til impellerhuset (se bilde) og at det kun er gummipakninga (gummiringen) som skal brukes.

Stemmer dette?

I manualen til motoren er det bilde av at det papppakninga og ikke gummipakninga som brukes, men dette må være feil.

20090421p1000531.jpg

Må si meg enig med VannTro, men tviler ikke på at hus og impeller orginalt.

Etter å ha byttet noen impellere på små V.P md motorer ville jeg ha stusset litt dersom skovelen måtte trykkes innpå impeller navet/huben for å få impelleren inn i huset. Slik som den kl. 4. Det ser også ut til at impelleren sitter "skeivt" på akslingen. Rillene i overkant (kl. 11) ser ikke ut til å ha kontakt med akslingen, skovlene på motsatt side trykker hele impelleren skeivt på akslingen. Men skovlene kan jo ikke være kortere, da når de ikke ut til veggen på huset.

Syntes ikke 300 timer på en impeller er mye. Var det ikke en tråd for en god stund siden som tok opp at Volvo penta hadde problemer med et parti impellere? Noe de også innrømmet.

Redigering: Pakninger.

Kan se ut til at papp pakkningen er til en annen pumpe, det er seks hull i den og du har fire. Vil tro at gummipkningen skal ligge i sporet. Sett den inn med fett først, da henger den rett i sporet. Ta en tlf. til dem du handlet hos og spør ang. pakkningen dersom du ikke skal montere den i kveld.

Redigert av AlfArie (see edit history)
Det ser også ut til at impelleren sitter "skeivt" på akslingen. Rillene i overkant (kl. 11) ser ikke ut til å ha kontakt med akslingen, skovlene på motsatt side trykker hele impelleren skeivt på akslingen.

Dette stemmer.... Jeg dro impelleren delvis av før jeg fant ut at jeg skulle ta bilde av den, så det er derfor den står litt skjevt. Godt observert :smiley:

Man skifter impeller hvert år??er ikke det en god regel???

I manualen til min Yanmar 4JHE motor står det anbefalt skifte hver 600 timer. For meg betyr det hvert 6. år. (og oftere enn det åpner jeg ikke impellerhuset)

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Med all respekt for dem som liker å bytte impeller hver vår.

Jeg sørger heller for ALLTID å ha en reserve ombord i båten ALLTID, og så bytter jeg når den begynner å få brudd i roten av skovlene. Det kan ta mange år før det skjer ved normalt bruk. Det som jeg slet med til å begynne med var at lokket ikke ville holde tett. Jeg lagde meg derfor et nytt en god del tykkere i syrefast stål og gikk opp en dimensjon på skruene. Siden har det alltid vært tett.

Per

Nå går innleggene om impellerbytte i denne tråden på innenbordsmotorer. Jeg har en 115 hk Honda utenbordsmotor som jeg nettopp skiftet på, tror ikke det har vært gjort tidligere (-99 mod.) En en del andre tråder om samme emne har det vært diskutert hvor hyppig en trenger å skifte på utenbords- vs. innenbordsmotor. Og de fleste som har meninger om saken har vel den holdning at på utenbords er ikke dette så viktig. Noen mener endog at utenbordsmotorer er laget for at impeller skal vare motorens levetid.

Den gamle impelleren jeg skiftet nå så ganske bra ut, kunne nok kjørt med den noen år til. Merket på en liten prøvetur etter sjøsetting idag at kontrollstrålen er blitt noe kraftigere, og det kommer vel av den nye impelleren vil jeg anta.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

skifter impeller hvert år??er ikke det en god regel???

Tar av og inspiserer uansett, er den bra, myk og uten sprekker er det rett på igjenn etter en runde vaselin :smiley:

Alltid reserve i båten og. Koster lite så bytte etter ca 2år.

Ville foraldel ikkje risikert å satse på å oppdage evt sprekker i tide om det var eldre. Kompis måtte demontere MYE i kjølesystemet for å få ut igjenn skovler..... :headbang: ...etter att motor kokte....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...