Jump to content

Får ikke løsnet propell fra aksling. Noen tips?

Elwaro-Jensen

Recommended Posts

En skikkelig avdrager av god kvalitet er viktig. Har knekt av armer på BT sin ved propellavdragning. Lånte en fra et mekanisk verksted som var en del større og kraftigere, og da slapp den med en gang :flag: selv uten hammer :wink:

Sitter propellen på kon hjelper ikke CRC, da er det ters, varme og et hammerslag som gjelder. Ikke noe problem med gummilageret, du skal IKKE varme akslingen, kun propellnavet. Varmen trekker innover til akslingen også men poenget er å varme med såpass kraftig brenner at du får god temperaturforskjell mellom propell og aksling. Blir akslingen varm er det bare å kjøle ned hele stasen og begynne på nytt...

Når propellen skal på igjen så sørg for at konen både i propell og aksling er gullende rene og varm propellnavet til rundt 50-60 grader og smett den på med håndkraft i en bestemt bevegelse så sitter den som et skudd.

Hammer er sikkert greit men er ikke sikker på at giret liker for tunge slag. Avdrager og skikkelig varme som tidligere beskrevet pleier å gjøresusen. Hadde problemer med en snekke jeg hadde og dro til skikkelig på avdrageren og varmet opp. Propellen havnet 2,5 meter bak båten da den slapp. Greit at den skulle på reparasjon og greit at jeg sto på siden. Jeg har forøvrig kun brukt vanlig skibrenner og det har funket greit.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...