Elwaro-Jensen Startet 21.April.2009 Link til dette innlegget Startet 21.April.2009 Jeg har forgjeves prøvd å få løsnet propellen på min Elwaro. Den sitter som bare det. Har prøvd med avtrekker fra biltema i tillegg til hammer osv. Er det noen som har erfaring med samme problem? Tar imot gode råd med takk...... Sitér dette innlegget Link to post
Explorer Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Hadde samme problemet en gang. Jeg strammet avdrageren skikkelig til, varmet så opp bosset på propellen med en propanbrenner og så ga den noen skikkelige slag med sleggehammeren på senterskruen. Da slapp den. Sitér dette innlegget Link to post
Elwaro-Jensen Svart 21.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Takk for godt råd. Er litt bekymret for om varmen vil forplante seg inn i hylsen. Der er det vel deler av gummi ? Sitér dette innlegget Link to post
Tox Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Jeg har også tidligere gjort som "Explorer". Varmet opp, forsiktig, propellen med propanbrenner; så et par velrettede slag, og så strammet vi igjen avtrekkeren, da kom den! Sitér dette innlegget Link to post
Elwaro-Jensen Svart 22.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Flott og takk for gode tips. Jeg kjører i gang med varme og avtrekker I dag kansje hammer Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Hammer er obligatorisk! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
vivvi Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 En skikkelig avdrager av god kvalitet er viktig. Har knekt av armer på BT sin ved propellavdragning. Lånte en fra et mekanisk verksted som var en del større og kraftigere, og da slapp den med en gang selv uten hammer Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Hank Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Prøv først å spraye godt med CRC inn mot propellbosset.. La det virke et døgn og prøv med avdrageren igjen. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Sitter propellen på kon hjelper ikke CRC, da er det ters, varme og et hammerslag som gjelder. Ikke noe problem med gummilageret, du skal IKKE varme akslingen, kun propellnavet. Varmen trekker innover til akslingen også men poenget er å varme med såpass kraftig brenner at du får god temperaturforskjell mellom propell og aksling. Blir akslingen varm er det bare å kjøle ned hele stasen og begynne på nytt... Når propellen skal på igjen så sørg for at konen både i propell og aksling er gullende rene og varm propellnavet til rundt 50-60 grader og smett den på med håndkraft i en bestemt bevegelse så sitter den som et skudd. Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
TMe Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 http://www.a1discountprop.com/toolinginboard.htm Her er Heavy Duty verktøy for propelldemontering. Sitér dette innlegget Link to post
Elwaro-Jensen Svart 22.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Ja hammer er sikkert tingen og ikke minst riktig verktøy. Avtrekkeren ble helt ubrukelig etter div forsøk på å få løs propellen i kveld. Har bestemt meg for å la en fagmann ta over så slepper jeg flere blå negler. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Hammer er sikkert greit men er ikke sikker på at giret liker for tunge slag. Avdrager og skikkelig varme som tidligere beskrevet pleier å gjøresusen. Hadde problemer med en snekke jeg hadde og dro til skikkelig på avdrageren og varmet opp. Propellen havnet 2,5 meter bak båten da den slapp. Greit at den skulle på reparasjon og greit at jeg sto på siden. Jeg har forøvrig kun brukt vanlig skibrenner og det har funket greit. Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 23.April.2009 Link til dette innlegget Svart 23.April.2009 Propellmutter skal ikke fjernes når man løsner en propell, kun løsnes med en omdreining. Det sparer både propellreperasjoner og plaster. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Eg brukte ein slik ein avsugar frå Obs...Man festar ein vacumpumpa på nipplan tel Propell, så lage man et vakuum deran,då ska an sitta så ei kula altså, kan ikje sjå annat?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.