Jump to content

Sage hull til høyttalere i gelcoat - beste verktøy?

zooper

Recommended Posts

Spørs hvor stort hull du skal ha. Det rundeste resultatet får du med en skikkelig hullsag fra Bosch eller Bahco. Bahco har hullsager helt opp i 210mm diameter. Se http://extranet.bahco.com/CONndc.asp?Save_...p;cmbLanguage=8 . Metallkappende verktøy -> Hullsager. Hvis du allerede har et hull må du feste en plate over hullet før du sager, slik at senterboret har noe å styre etter. Hvis ikke er det tilnærmet umulig å hindre sagen i å vandre, og da blir det ikke pent :smash:

Men det er et dyrt verktøy for å sage ett eller to hull. Et annet alternativ er en Dremel med en kutteforsats. Se http://www.dremeleurope.com/dremelocs-no/P...amp;prod_id=229 . Da får du jo også et mer anvendelig verktøy til andre småjobber ombord, og på land også for den saks skyld

Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Hvis du allerede har et hull må du feste en plate over hullet før du sager, slik at senterboret har noe å styre etter. Hvis ikke er det tilnærmet umulig å hindre sagen i å vandre, og da blir det ikke pent :smash:
Et alternativ er å sage gjennom en finerplate først og så holde/feste denne over det gamle hullet. Da styrer hullsagen etter hullet i platen i stedet for senterboren.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Jeg forstår ikke helt. Når man kjøper høytalere får man med en mal som viser innerdiameteren og ytterdiameteren og hvor man skal bore skruefestene. Man kan lime fast malen og så sjekke om det hele passer Man har vanligvis en 1 cm forskjell på ytter og innerdim.. Man skjærer med stikksag med fintannet blad og helst høy fart.

Har man ingen mal kan man lage en i papir.

Personlig liker jeg håndoverfres med f.eks en 6mm pinnefres bedre enn sag, men det er selvsagt avhengig av plassen. Har du mulighet er det selvsagt fint å lage en mal i tynn kryssfiner hvor du lager hullet akkurat så nøye som du vil, og så bruke en styrehylse på fresen. Da får du perfekt resultat uten flising i gelcoat osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...