zooper Startet 22.April.2009 Del på Facebook Startet 22.April.2009 Jeg har gått til innkjøp av noen nye høyttalere og trenger å øke diameteren på høyttalerhullene i gelcoaten. Pga plass er det helt essensielt at hullene blir så perfekt runde som mulig og ikke for store. Hvilke verktøy egner seg for denne jobben? Sitér dette innlegget Link to post
MartinN Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Kjør hullsag (spørs på dimensjonen) eller stikksag med fintannet blad beregnet for plast/ metall! Lag en mal med f.eks. en passer eller en rund gjenstand! Jeg har gjort dette flere ganger og det er helt uproblematisk.. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Et tips er å teipe platen på sagen slik at ikke den vibrerer småriper - min gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 (redigert) Spørs hvor stort hull du skal ha. Det rundeste resultatet får du med en skikkelig hullsag fra Bosch eller Bahco. Bahco har hullsager helt opp i 210mm diameter. Se http://extranet.bahco.com/CONndc.asp?Save_...p;cmbLanguage=8 . Metallkappende verktøy -> Hullsager. Hvis du allerede har et hull må du feste en plate over hullet før du sager, slik at senterboret har noe å styre etter. Hvis ikke er det tilnærmet umulig å hindre sagen i å vandre, og da blir det ikke pent Men det er et dyrt verktøy for å sage ett eller to hull. Et annet alternativ er en Dremel med en kutteforsats. Se http://www.dremeleurope.com/dremelocs-no/P...amp;prod_id=229 . Da får du jo også et mer anvendelig verktøy til andre småjobber ombord, og på land også for den saks skyld Redigert 22.April.2009 av NOR_Smurf (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Marida Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Bruk maskeringstape over stedet før du sager, da lager du ikke riper. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Hvis du allerede har et hull må du feste en plate over hullet før du sager, slik at senterboret har noe å styre etter. Hvis ikke er det tilnærmet umulig å hindre sagen i å vandre, og da blir det ikke pent Et alternativ er å sage gjennom en finerplate først og så holde/feste denne over det gamle hullet. Da styrer hullsagen etter hullet i platen i stedet for senterboren. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
vanntrivsel Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Jeg forstår ikke helt. Når man kjøper høytalere får man med en mal som viser innerdiameteren og ytterdiameteren og hvor man skal bore skruefestene. Man kan lime fast malen og så sjekke om det hele passer Man har vanligvis en 1 cm forskjell på ytter og innerdim.. Man skjærer med stikksag med fintannet blad og helst høy fart. Har man ingen mal kan man lage en i papir. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Monter den innvendig med Sikaflex. Funker bra etter hva jeg kan lese her. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Personlig liker jeg håndoverfres med f.eks en 6mm pinnefres bedre enn sag, men det er selvsagt avhengig av plassen. Har du mulighet er det selvsagt fint å lage en mal i tynn kryssfiner hvor du lager hullet akkurat så nøye som du vil, og så bruke en styrehylse på fresen. Da får du perfekt resultat uten flising i gelcoat osv. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Kaftein ØL Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Jeg bruker alltid hullsagborr til slike jobber. Mener å huske at jeg pleier å bruke et på 147 mm, men har brukt et litt mindre også for mindre høyttalere noen ganger. Det går helt fint og gir veldig bra resultat Sitér dette innlegget Link to post
heff Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 hvis du har tilgang på hullborsett er det absolutt enkleste hvis du skrur fast en "stor" hullbor innpå senterboren og skrur fast en mindre som er like stor som høytalerhullet ditt innpå den store hullboren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.