Jan E. Startet 22.April.2009 Del på Facebook Startet 22.April.2009 (redigert) Har en stund bodd i leilighet i hjemkommunen, og en større leilighet i jobbkommunen. Da har skattereglene vært slik at jeg måtte overnatte flere netter i hjemkommunen, en jobbkommunen, for å opprettholde pendlerstatus. Men jeg bare sover og spiser i leiligheten når jeg har friperioder, resten av tiden brukes utenfor på hobby. Så fant ut at leiligheten skulle byttes ut med båt. Men hvordan stiller skattemyndighetene seg til det tro? Leiligheten i jobbkommunen har jeg fortsatt. I skattereglene står det ofte referert til "fast" bolig. Er da "fast" bunnet opp i noe som må stå på bakken. Eller er "fast" mer som det du betegner som den boligen du benytter mest/bor i? Er en båt en bor i å betegne som fast/selvstendig bolig? Det jeg er bekymret for er om jeg egentlig har rett på å fortsette å være pendler hvis jeg bor i båt. Men har leilighet på jobben (som snart blir byttet ut med hus ) Jeg vil jo fortsatt ha flere overnattinger i båten, en leiligheten på jobbstedet. Eneste jeg regner med som kreves er at båtovernattingene blir utført i hjemkommunen, og ikke en blir seilende rundt og overnatter i mange kommuner....Slik at kommunen en overnatter mest i da plutselig blir jobbkommunen... Redigert 22.April.2009 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Fanafjord Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 (redigert) Jeg ville sendt brev til skatteetaten. Beskriv problemstilling nøye og be om en konkret vurdering av situasjonen. De er pliktig til å svare. Får du et svar du ikke liker ta saken med en advokat som kan skatterett - vis svar fra skatteetaten til ham og få en kjapp vurdering om du i det hele tatt har en sak. Dette er en kort vurdering som koster ikke skjorte. Sier han da at du har ikke sjanse så kan du likegodt la vare. Redigert 22.April.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Poseidon Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 (redigert) ...... Dette er en kort vurdering som koster ikke skjorte. Sier han da at du har ikke sjanse så kan du likegodt la vare. Alternativet kan være å melde seg som medlem i Skattebetalerforeningen. Det koster noen hundrelapper hvert år, men det ser jeg som en "forsikringspremie" og jeg har hatt veldig god nytte av dem noen få ganger i løpet av de 25 årene jeg har vært medlem. Anbefales! Redigert 22.April.2009 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
kjukken Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 (redigert) Skatteetaten ber ikke om en beskrivelse av boligen din. De er kun ute etter en adresse, så de vet hvor de skal sende selvangivelsen. Dette tror jeg ikke er noe å lage et stort nummer/problem ut av. For du har vel selvfølgelig fremdeles adresse i hjemkommunen din? Du må ikke fortelle skatteetaten at du bor i båt, eller? Det er mange som bor i båt i Norge. Jeg tror neppe de er på statistikken for bostedsløse. Redigert 22.April.2009 av kjukken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Ein båt blir aldri rekna som bustad i skatterettsleg forstand. Dersom du ikkje har bustad på land i bustadkommunen/heimekommunen så vil du bli rekna som skattemessig busatt i arbeidskommunen der du har leilegheit/hus og du vil mista retten til frådrag for utgifter til pendling. Reisene til båten vil bli rekna som fritidsreiser og gjev ikkje rett til frådrag. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Skaff deg postboks og lat som ingenting Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
kjukken Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Ein båt blir aldri rekna som bustad i skatterettsleg forstand. Ikke at det betyr så mye, men mener du at folk som har båten/yachten som eneste bolig, blir av skatteetaten definert som bostedsløse? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Han mener nok ikke det men jeg trådstarter har en leilighet i nærheten av jobben. Ergo er han ikke husløs selv om han kvitter seg med bolig i hjemkomunen. Han har status som flyttet til den leiligheten han har igjen. Hvis ikke kan man jo bare kjøpe en båt med overnattingsmulighet og så legge den lengst mulig unna jobben? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
kjukken Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Hvis ikke kan man jo bare kjøpe en båt med overnattingsmulighet og så legge den lengst mulig unna jobben? Ja, jeg ser ikke at det skulle være noe problem. Eneste er at hvis man så på den investeringen kun som en utgift til inntekts erverv (skattefradrag), har man bommet på regnestykket. Mye billigere å ha adresse langt unna jobbleilighet. Hvis denne adressen er adressen hvor båten (som du bor i) ligger, er det heller ikke ulovlig. I tillegg (hvis det ikke er mulig å sette opp postkasse, f.eks.) kan man selvfølgelig leie en postboks for en rimelig penge. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 22.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2009 Båtplassen har adresse, og et "hus" til disp. Så kan ta en "spansk en" som noen nevner her uten problem. Men vil gjøre det etter reglene. For pga en del variasjoner i jobbmønster, og pendlermønster. Så tror jeg ligningen min gåes igjennom hvert år. Har ivertfall ofte fått brev om å belyse diverse oppføringer i selvangivelsen. Og har aldri fått tilbake penger før sent på året :) Og 30% straffeskatt er veldig mange år med pendlerfradrag Men Daffy, jeg vil fortsatt ha flere overnattninger i hjemkommunen min. Så ser ikke helt hvorfor jeg skulle måtte bli tvangsflyttet til jobbkommunen min. Hadde håpet å treffe på en pendler som bor i båt her, som har vært borti det samme. Men spørs om jeg ikke må ta saken litt videre. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Poseidon Svart 22.April.2009 Del på Facebook Svart 22.April.2009 Ikke at det betyr så mye, men mener du at folk som har båten/yachten som eneste bolig, blir av skatteetaten definert som bostedsløse? Ja, det har jeg faktisk hørt fra flere som bor i båt at de defineres som "UFB" - hvilket er utlagt noe så vakkert som "Uten Fast Bopel" Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bützfleth Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Ja, det har jeg faktisk hørt fra flere som bor i båt at de defineres som "UFB" - hvilket er utlagt noe så vakkert som "Uten Fast Bopel" Som en annen alkoholiker/narkoman. Sry, kunne ikke dy meg. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Ikke at det betyr så mye, men mener du at folk som har båten/yachten som eneste bolig, blir av skatteetaten definert som bostedsløse? Ja Folkeregisteret, som no er ein del av Skatteetaten, reknar dei som "uten fast bopel". Ask Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Dersom ein bur i båt og ikkje har bustad på land i det heile, så treng ein ikkje leiga postboks. Posten pliktar å gje ein gratis postboks dersom dei ikkje kan levera posten der du bur. I dette tilfellet båten. Dette er noko dei ikkje opplyser om i utrengsmål, men slik var det då vi budde i båten i o6/07. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 23.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2009 Men for de som jobber og bor i båt i samme kommune. Og ikke har noe hus/leilighet. Da burde de slippe unna kommuneskatten, og kun betale statsskatten. Siden de ikke har bosted i kommunen Men der tror jeg skattemyndighetene raskt kommer på banen å krever at du betaler kommuneskatt også. Og da må båten plutselig regnes som "fast bopel". Mao. motsier de seg selv litt i denne problemstillingen. Noe jeg tror en kan få medhold i om en drar det langt nok opp i systemet. Hvis det da ikke finnes en klausul i en lov at de som bor i båt er uten fast bopel, men fortsatt skal betale kommuneskatt der båten er tiltenkt sin fortøyningsplass... Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Ask Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Det juridiske omgrepet "bolig" har ikkje identisk meining alle stadar i lovverket. Det er såleis fullt mogeleg å vera busett i Noreg etter skattelova men ikkje etter td. folketrygdlova. Ein kan vera skattepliktig til Noreg utan å ha bustad her i det heile. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Hvis du ikke har fast bopel, kan du da be sosialen hjelpe deg med en kommunal leilighet? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mulligan Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Ein kan vera skattepliktig til Noreg utan å ha bustad her i det heile. De såkalte uteseilerne betalte jo skatt til Norge selv om de skjelden eller aldri var der. Jeg kjenner mange som skatter til Norge selv om de bor i andre land. De jobber for norsk selskap. Da betales skatt til den kommunen hvor selskapet er registrert. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 23.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2009 Litt usikker, mulig det er motsatt : De betaler vel statskatt, og ikke kommuneskatt? En stund siden, men jeg mener det var kun statskatten jeg betalte det året jeg var i utenlandstjeneste. Da var kommuneskatten på 9?% noe jeg slapp unna. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Hvis du ikke har fast bopel, kan du da be sosialen hjelpe deg med en kommunal leilighet? Nei. Men hvis du faktisk er "fattig" og går på sosialen, men bor i båt og blir definert som UFB så er det tilfeldig hvilket sos. kontor du "tilhører" da UFBere er fordelt på de ulike kontorene etter fødselsdato (på plasser med flere sos. kontor). Sosialkontoret vil neppe syns det er noen dårlig plan å bo i egen båt, men hvis båten ikke er din egen så kan det hende at de går med på å betale leie. Men da dukker det ett nytt problem opp, er en båt godkjent til boligformål etter bygningsloven? Neppe. Da vil ikke sos. kontoret godkjenne en leieavtale, naturlig nok. Så det er jo ikke helt enkelt akkurat.. men hvis man feks bor i en dårlig båt og lider nød pga av det så vil det jo være rimelig at man fikk støtte til å finne en egnet bolig fremfor båt. Men kommunal leilighet er ikke noe hvermansen får. Om problemet er akutt vil man kanskje få mulighet til noen netter på hospits, evt støtte til å bo/leie hos bekjente. Dernest hjelp til å leie noe privat, innen gitte økonomiske rammer. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Litt usikker, mulig det er motsatt :De betaler vel statskatt, og ikke kommuneskatt? En stund siden, men jeg mener det var kun statskatten jeg betalte det året jeg var i utenlandstjeneste. Da var kommuneskatten på 9?% noe jeg slapp unna. Då vil eg anta at du jobba for forsvaret eller FN? Korrekt? Ask Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Lovgivningen som gjaldt båtboere var for en del år siden, etter sigende, håpløst utdatert og fra den tiden hvor "fant" var et sosialt problem i Norge. Tidene har forandret seg, men gamle mennesker har nok enda en skepsis til dette "pakket" som bor i båter. Jeg har hørt at Båtboerforeningen på Aker Brygge, ved intens lobbyvirksomhet, var de som fikk igjennom endringer. Skatteteknisk er det sikkert forskjeller enda. Hvis man f. eks. selger en bolig med stor fortjeneste, vil i noen tilfeller denne fortjenesten inntektsbeskattes, hvis ikke det reinvesteres i ny bolig. Dette gjelder neppe om du bruker salgssummen på en båt som du flytter ombord i. På Aker brygge er det mange bebodde båter. Mange av disse (alle?) bor i båten helt frivillig, både fast og midlertidig, deriblant stortingsrepresentanter. De fleste har bosteds- og postadresee Stranden 30, med egne postkasser. Jeg forsto det slik at trådstarter var i stuss omkring problematikken rundt reise- eller pendlerfradrag. Dette har ikke noe å gjøre med selve eiendommen å gjøre. Tror ikke dette egentlig er noe problem. Det burde være å bare oppgi bostedsadresse. Det er neppe nødvendig å oppgi navn, kallesignal, registreringsnummer eller antall HK på boligen. Men selvfølgelig, hvis man er redd for å bli blodig kriminell, og gidder å bruke masse tid og energi på dette, kan det kanskje være verdt bryet å sjekke det opp nærmere (især da jeg ikke er 100% sikker på noe av det jeg hevder i dette innlegget). Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 "Hvis man f. eks. selger en bolig med stor fortjeneste, vil i noen tilfeller denne fortjenesten inntektsbeskattes, hvis ikke det reinvesteres i ny bolig." Det er mange år sidan denne regelen blei oppheva. "Jeg forsto det slik at trådstarter var i stuss omkring problematikken rundt reise- eller pendlerfradrag. Dette har ikke noe å gjøre med selve eiendommen å gjøre." Jo. Det er krav om at ein må disponere "boliger" i skattemsesig forstand for å ha rett til pendlarfrådrag. (Med unntak av utg. for reise mellom heim og arbeidsstad. Ein båt er ikkje ein bustad i skatterettsleg meining. "Tror ikke dette egentlig er noe problem. Det burde være å bare oppgi bostedsadresse." Det medfører risiko for tilleggsskatt om ein oppgir urette opplysningar. Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Ein båt er ikkje ein bustad i skatterettsleg meining. Da ser det ut til at det er enda et stykke vei å gå for å få fjernet dustete paragrafer fra lover som ble etablert i steinalderen, som nevnt tidligere hadde til hensikt å gjøre livet enda vanskeligere for en del sosiale utskudd. (Den gangen virket lovgivningen muligens etter sin hensikt.) I noen sammenhenger gir lover og forskrifter rom for tolkninger, så her vil kanskje et evt. utfall være avhengig av saksbehandlers alder? Om det er rom for tolkning, evt. dispensasjon i disse regler, vet jeg ikke. Båtplassen er et fantastisk forum, hvor man kan få svar på alle sider ved båthold, ikke bare tekniske spørsmål. Jeg beklager at jeg ikke har bidratt til å komme nærmere et svar på spørsmålet til trådstarter (kanskje med unntak av å provosere fram mer presise svar fra folk med juridisk kompetanse). Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 23.April.2009 Del på Facebook Svart 23.April.2009 Antydet ikke trådstarter i et tidligere innlegg at leiligheten som er i nærheten av jobben skulle byttes ut med et hus? Hvis han ikke har leiligehten som bosted i tilstrekkelig tid vil jo en evt gevinst av denne være skattepliktig. Har trådstarter foretatt et regnestykket på om det faktisk kan være gunstig å miste pendlerfradraget, dersom realiseringen av pendler-leiligheten blir skattefri når den skal konverteres til et pendler-hus? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.