Jump to content

Fenderne ute (buksene nede)


Laholm

Recommended Posts

Akkurat nå passerte et fartøy fra Kystvakten nede i fjorden. Dessverre var jeg for sen til å ta bilde (ville vel heller ikke klart å legge det inn, så det gjør ikke så mye).

 

Juniorsjefen på 14 ble vekket og bivånet besøket. Hans kommentar var at de gikk med fenderne ute. Stilig på trebåter, kasnkje del av "stående ordre" i sjøforsvaret? Det skal sies at det dreide seg om fargetilpassede (grå) kulefendere på ditto stålbåt.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Dette er dessverre noe vi bare må venne oss til å se mer og mer av, spesielt nå som nye båteiere "klekkes ut" daglig. Ikke gidder de å lære seg regler for f.eks. sakte fart nær land og i trange sund, heller ikke at det er dårlig båtskikk å gå med fenderne ute.  :flag:

 

En av nabobåsene mine har fått en diger, flott Finn Master Sport Family, men stilen blir liksom litt brutt når vedkommende legger ut fra båsen sin med fire fendere hengende fastsurret i ripa, to på hver side av båten, subbende ned i bølgene ...  Får meg liksom ikke til å gå bort og belære ham heller ...

Link to post
Share on other sites

Nå må dere ta det litt med ro.....

Jeg er enig i at dinglende fendere vitner om dårlig sjømannskap, men verden har da sett værre ting?

Av værre ting kan f.eks nevnes de som aldri bruker fendere. Denne kategorien båteiere har det ofte så "travelt" at de heller ikke har tid  til å plundre med f.eks dregg. Et raskt halvstikk i brygga for deretter å forsvinne lynraskt oppover i byen, gjerne sammen med ei sexy snelle i tang topp.

Når du selv returnerer til båten blir du gjerne ønsket velkommen av et hakkende gelcoat-spisende udyr av en påhenger. Gelcoat-dyret er forøvrig spesielt glupsk når andre av denne kategorien "sjåfører" samtidig er på vei inn/ut av samme havna (les: hekksjø)

 

Sett i lys av dette er det lite å bråke for at noen (som faktisk bruker sine fendere) glemmer, eller ikke kjenner til, la oss kalle det "båtlivets manerer"

 

God sommer med fender og dregg!    

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Jeg ser mange båter i løpet av sommeren med fendere slengende utenfor båten. Dette er verken pent eller riktig! Å legge vekk fendere når du går fra havn, skal være like naturlig som at du henger de ut når du når havn.

 

Alle kan glemme å ta de inn, men man glemmer IKKE å legge de ut i havn.

 

Dette har vi tid til!

 

 

Bare noen timer til GipsyGirl forlater havn UTEN fendere ute, og med ny baatplassen.no vimpel.

 

God pinsehelg til dere alle.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Skjønner at dette med fendere ligger noen tungt for brystet!

Det "heter " seg at fendere skal være inne under seilas, og ja,det er penere

når de ikke henger og subber ned i sjøen.

 

Dette må jo ha etset seg inn i skallen på noen i den grad at det grenser til det

sykelige, når det til stadighet blir tatt opp som ett generelt problem til havs

og at det relateres til dårlig sjømannskap!

Her kakkles det som sarte fruer i indremisjonen som har sett på noe de

ikke skulle ha stirret på..........!

 

Dere som er så utrolig opptatt av skikk og bruk (hos andre),tenk etter:

Er jeg feilfri til enhver tid,hvordan er status ombord hos meg selv? Er det virkelig bare

fenderne som gjør deg til en bedre "sjømann" enn de som velger å ha de ute,

eller har glemt å ta dem inn?

Kanskje ikke alle er så opptatt av å "ta seg ut som det DU er"?

 

Prøv ihvertfall å ikke irritere deg over hva naboen eller andre har hengende på rekka.

Dette er for bagateller å regne.

Det er som det sies, MYE værre hvis "værpungan" IKKE henger ute når de trengs,men dette er tydeligvis ikke satt på agendaen i samme grad.

 

Dette vitner om "grinerbiteri" og total mangel av toleranse og forståelse av hva som er

viktig og mindre viktig!

 

DE E FALI DET !

 

God pinse,uansett! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kan hende det var gjort med vitende vilje i dette tilfellet. Da jeg var på Kystvakten skulle alle fenderne lages til i god tid slik at alle kunne stå oppstilt når man  nærmet seg land (uten at jeg syns det er finere med en gjeng oppstilt på dekk enn hvis de driver på med fortøyning). Uansett så var jeg imot dette, men sa ikke noe da jeg visste hvor langt jeg hadde kommet med "klagen"  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dette må jo ha etset seg inn i skallen på noen i den grad at det grenser til det

sykelige, når det til stadighet blir tatt opp som ett generelt problem til havs

og at det relateres til dårlig sjømannskap!

Her kakkles det som sarte fruer i indremisjonen som har sett på noe de

ikke skulle ha stirret på..........!

....

God pinse,uansett! :flag:

Nokså enig!

 

Har også opplevd sykelige tilstander når det gjelder å ta ned flagget kl 21:00:00. Da ble det ventet med nylig synkronisert presisjonsklokka ved siden av flaggstanga slik at det hverken var KL 21:00:01 eller 20:59:59 når når det ble firet. :yesnod:.  Mener det var en noe spiss-formet flagg som ble tatt ned til dette tidspunktet

Link to post
Share on other sites

Nå kan det vel også være slik at fendere ute under gange kan (men må ikke) være et symptom på en som er "ute og kjører båten" sin... Det er kanskje derfor disse fenderne får enkelte til å se rødt?

 

"Båtkjørere" kan være en pest og en plage og er egentlig ikke noe nytt problem, men man kan vel si at omfanget har økt de siste årene. Dette har jo også gått så langt at båtfolket selv ønsket å innføre obligatorisk båtførerbevis for en del båttyper...

 

Det fyllerøret til Andreas angående ett eller annet spisst flagg, velger jeg å ikke kommentere  :yesnod:

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så opptatt av hva andre gjør med sine fendere, eller om flagget fires kl. 21:00. (Når det gjelder flagg er det forresten få som heiser det kl. 08:00, meg selv inkl.) Men på egen skute liker jeg ikke å ha fenderne hengende ute under fart, og flagget fires ca. kl 21:00

Link to post
Share on other sites

Det med fendere kan faktisk være ganske viktig å passe på. Det finnes flere eksempler på (meget) hurtiggående båter som har glemt dette og føreren har blitt slått i svime. Tenk hva som kan skje hvis en båt føres i 40+ knop av en fører som er i svime? Men på sakteregående båter, som det vel er flest av, er det vel ikke livsfarlig. Kan muligens resultere i knuste ruter i verste fall. Men pent er det IKKE.

Link to post
Share on other sites

:yesnod::seeya: Men da ble vel flagget heller ikke "firet"  -  det ble trolig "halt"   :flag::lol:

Men når vi med balkongflagg på hekken tar inn både flagg og flaggstang, hva er korrekt utrykk for dette?  :flag:

 

Selv er jeg dresert til å si at jeg tar flagget ca. 21:00 og setter ut falgget en gang etter 08:00.

 

 

:flag:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det med firing av flagg kan i enkelte tilfeller være greit å huske på.

 

For en del år siden på mine hjemtrakter var det en nabo som glemte å ta ned flagget om kvelden etter at han hadde flagget på halv stang for en begravelse i bygda.

 

Dagen etter var det mange som lurte på hvem det var i hans familie som var avgått i løpet av natta. :nono:

Link to post
Share on other sites

:yesnod::seeya: Men da ble vel flagget heller ikke "firet"  -  det ble trolig "halt"   :flag::lol:

 

mvh

Poseidon

(Som forsøker å være påpasselig med flagget, hvis jeg husker på det . . . .)

:flag: :flag:

Og så jeg som skal opp til translatøreksamen den 16.6. (tysk til norsk). (Men det står da vitterlig 'firet' i vertskapsinstruksene til seilforeningen - forfattet av en norsk person med båt/seilkunnskaper. Gjelder imidlertid da flagging på Steilene. Forskjell på land/båt?)

 

Nå ja, hvis dere snart 3000 krysser fingrene så går det kanskje bra allikevel

 

Andreas - som forøvrig gjør det på samme måten: forsøker å være påpasselig

Link to post
Share on other sites

Jeg var en gang å så på en sjømann 22. Den så riktig fin ut, men når jeg kikket nærmere på skutesiden, så viste det seg at gelcoaten var svært tynnslitt på 3-4 områder på hver side. Han hadde alltid fenderene ute, så han trodde det kunne være årsaken. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Selv synes jeg fenderne skal inn, det er en selvfoelge!

 

Men jeg har ogsaa nettopp gaatt fra Kristiansand til Oslo paa to doegn alene. Med fenderne ute paa grunn av kald sjoe, glatt dekk og andre ting aa konse om!

 

Saa noen ganger gaar vel fornuft foran stil?

Link to post
Share on other sites

F e n d e r n e   u t e   !

 

Jeg tilbragte store deler av min oppvekst i Norges fremste seilskuteby, Arendal.  Der er det, såvidt meg bekjent, tradisjon for å seile ("kjøre") med fenderne ute.

 

I min familie konkuderer vi derfor, hver gang vi ser en båt med fenderne ute, at de er fra Arendal.

 

Vennlig hilsen

Arild

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...