Jump to content

Fenderne ute (buksene nede)


Laholm

Recommended Posts

skulle en kort tur rundt neset for å bunkre og tok ikke inn fendrene som hang høyt i stille vær.

(hadde litt dårlig samvittighet)

møtte en bekjent som pekte på egen fender og jeg nikket ok osv.

spurte hvorfor han hadde lanterner på og hvorfor ikke flagget var oppe hehe ...

Link to post
Share on other sites

Fendre ute er ikke pent dersom de henger løst og slenger. Men det behøver ikke være så ille når de er hengt opp på en ok måte.

Når vi først er inne på fendre så forundrer det meg hvorfor mange har så små fendre.

Lå ved siden av en i fjor, og da var det mine fendre som tok støyten. Ikke den andre sine da fenderne ikke kom på utsiden av fenderlista :cryin:

Link to post
Share on other sites

Jeg mener som andre her at det er viktig å få inn fendrene når man går fra havn, men at det er viktigst at man fendrer godt når man kommer til havn, spesielt hvis man skal legge inntil andre båter! Annser det mest som ulempe for dem selv hvis noen har glemt fendrene ute, men pent er det ikke.

 

Når det gjelder flagget synes jeg det er flott hvis flaggetidene følges punktlig, men selv er jeg nok ikke alltid like presis med dette da det fort kan bli glemt i farten. Men for all del, all respekt for dem som følger reglene.

 

 

     :cryin:      :flag:      :flag:      :flag:      :flag:

Link to post
Share on other sites

Akkurat nå passerte et fartøy fra Kystvakten nede i fjorden. Dessverre var jeg for sen til å ta bilde (ville vel heller ikke klart å legge det inn, så det gjør ikke så mye).

 

Juniorsjefen på 14 ble vekket og bivånet besøket. Hans kommentar var at de gikk med fenderne ute. Stilig på trebåter, kasnkje del av "stående ordre" i sjøforsvaret? Det skal sies at det dreide seg om fargetilpassede (grå) kulefendere på ditto stålbåt.

Fendere ute eller fendere inne er enkelte marineskipssjefers forsøk på å villede "fi", likeså

at kanonkalesjen/løpshette er på/av, roterende/stillstående radar (uten dome) osv...

Admiral Ljütens på slagskipet Bischmark malte om toppen på kanontårnene flere ganger i den hensikt å bli forvekslet med det mindre følgeskipet Prinz Eugen når det kom til kamp.

Det fungerte faktisk én gang, men til slutt gikk det galt med den skuta også..........

Link to post
Share on other sites

Ehem!

Som en av dem på Båtplassen som har vært så uheldig  å bruke benevnelsen "kjøre båt"....

Bruker normalt uttrykket "seile" selv om jeg går for motor (i min motorbåt....he-he). Var allikevel dum nok til å bruke uttrykket "kjøre" for å unngå å få masse pes for at jeg ikke

seiler når jeg går for motor... Har selvfølgelig sans for å "føre mitt fartøy...", men dette

blir litt malplassert, eller vel pompøst,  i denne sammenhengen.

Vel; når det gjelder fendere, så, gjelder det vel omtrent det samme. Noen er, som man

nevner, sykelig opptatt av "style" (på enkelte områder). Allikevel må det vel være opp til

hver enkelt og litt sunn fornuft om man tar fenderne opp eller ikke ?? På en del av fartøyene

er dollbordet ekstremt smalt. Jeg vil påstå at på enkelte båter kan det være forbundet med fare å ta inn fenderne, dersom været er dårlig. På mange båter er det dessuten rimelig trangt om plassen, dersom man har satset på ordentlige fendere, og ikke har gått for de aller minste. Uansettt, som enkelte skriver; det kan være snakk om at man skal runde neset for å bunkre eller lignende.

Hva med yrkesbåtene , er de idioter som (ofte) kjører med fenderne ute ??

 

MEN: fenderne er til for å brukes. I fjor sommer var det en kar i en daycruiser som la inntil en litt rufsete grunnmur til en sjøbod. I stedet for å henge ut noen av

de 6 fenderne som sto fint opp"linet" på akter/bade-plattformen, så var det "lille-gullet" som

måtte bruke armer og bein (det røk nok en negl eller to) for å "fendre av" og holde båten inntil. Jeg ropte at han burde bruke fenderne framfor venninnen, men han bare gryntet.

(Min kone foreslo at han brukte venninnen fordi han var redd for å skitne til fenderne.....)

 

Før du bruker pekefingeren på grunn av manglende "style" : Kanskje er du en av dem som fortøyer kaien til båten, og ikke omvendt. Kanskje er du en av dem som bruker "draftet" fremfor sjøkartet når du navigerer ??

 

 

Husk ! Det er sikkert mange som kan spille piano, men de færreste er pianister av den grunn.

Gi landets flere hundretusener av båtfolk (eventuelt folk i båt; kall meg gjerne det) en sjanse!

 

 

 

MVH

 

Pelle

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Interessant diskusjon - den er relativt forutsigbar; det er noen bedrevitere som driver moralsk pekefinger mot fendre som er ute, flagg som ikke er oppe og andre livsviktig ting på sjøen!

 

Selvsagt tar vi opp fendrene, og selvsagt overholder vi flaggreglene, men hvorfor i himmelens navn gjøre dette til livsviktige ting som enkelte irriterer vettet av seg på!!? Anbefaler å bruke energien på viktigere ting som f.eks. sikkerhet til sjøs. Her "syndes" det svært mye. Forskjellen er at det her kan stå mellom liv og død. Å gjøre fenderspørsmålet til en målestokk på godt eller dårlig sjømannsskap er i beste fall naivt og vitner om manglende vurderingsevne. Det er da betydelig viktigere områder å vise godt sjømannsskap på!!

Link to post
Share on other sites

Her var det mye "artig" lesning.

 

Tilhører kategorien "under opplæring", og tilpasser dermed de reglene jeg har lært til hva som er praktisk mulig. Spesielt tar jeg hensyn til været når jeg går en kort tur alene. Jeg går ikke rundt på det smale dollbordet for å redde fendrene dersom jeg risikerer å ramle i havet. Man Over Board - prosedyrene mine fungerer fårlig dersom jeg er alene.  :yesnod:

 

Men når det snakkes om uskrevene regler, hva er de vanligste? Er det noen som har en liste eller tar seg tid til å ramse dem opp?

 

torerikb

Link to post
Share on other sites

Her var det mye "artig" lesning.

 

Men når det snakkes om uskrevene regler, hva er de vanligste? Er det noen som har en liste eller tar seg tid til å ramse dem opp?

 

torerikb

Hei torerikb:

 

Forsøkte å dra igang en diskusjon om dette for nokså lenge siden. Resultatet ble ikke helt som jeg hadde håpet, men du finner kanskje noe nyttig der?

 

Se https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...62146276;start=

Link to post
Share on other sites

Noe av det beste som er laget til båt er fenderholdere. På min gamle Saga 27 hadde jeg disse montert foran, en på hver side. Men jeg mistet jo halve sikten og vel så det.

 

På Marexen har jeg de montert på rekka bak, og der passerer jeg jo alltid når jeg skal forrut å fortøye. Og sikten forover har jeg i behold.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Feil bruk av fendere og flagg viser hva slags "sjømann" du er.... :sad:

(I samme gate som de andre "fy-fy"-ordene: hest, topplue, ryggsekk, knickers osv.)  :lol:

Hest ja.  der kommer det igjen...jeg har fremdeles ikke fått med meg hvorfor man ikke kan si hest ombord i en båt.. Men i følge svogeren min så er det lov til å si ( PÅ norlandsdialekt velogmerke) ombord i en nordlandssjekte: hææstkuk. :headbang:

Beklager visst noen følte seg støtt av det stygge ordet men slik er det altså. men tilbake til hest..  hvorfor var det at man ikke skal si hest??   ( Jeg forstår at det ikke passer bestandig å ha med en altså...) :lol: :lol:

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

I familien min har vi alltid sagt at fenderne ute under fart, er dårlig sjømannskap.

 

Slurvet med dette da vi var på ferie i Dalslandskanal i fjor sommer. Etter to dager med seiling/kjøring begynte båten å få et fint sig. Tittet ned i motorrommet, og det var mye vann der. Pumpet båten så svetten stod og sjekket belger og alt annet jeg kunne komme på. Fenderne mine er litt store, og subber litt ned i vannet.  Det jeg ikke tenkte over var at i litt bølger, så sprutet det vann inn gjennom lufteventilen til motorrommet. Det var en grei påminnelse, og har etter dette alltid fenderne inne under fart.

Link to post
Share on other sites

Som vi ser av denne og andre diskusjoner her, strides de "lærde" om hva som er riktig. Kunne liksom aldri tenkt meg å seilt med fendere hengende ute - bortett fra veldig korte turer/ flytting av båten.

 

Jeg legger meg ikke opp i hva andre mener, for hvis noen ønsker å seile rundt med fendre hengende ute så gjerne for meg.  

Link to post
Share on other sites

Hei Lasse!

Det strides ikke om hva som er riktig!

Det strides om hva som er VIKTIG!

:seeya:

Da er det ikke bare Lasse som har missforstått denne tråden, for min del har jeg aldri ment at det er viktig for meg om andre båter går med fendere ute, men for meg er det riktig å ta inn fendere ved gange, og legge de ut ved havn.

 

Om andre kjører med både den ene og andre buksa nede ved gange det blåser  :seeya: jeg i.  :nonod::lol: :lol:, men pent er det ikke.

 

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

MEN: fenderne er til for å brukes. I fjor sommer var det en kar i en daycruiser som la inntil en litt rufsete grunnmur til en sjøbod. I stedet for å henge ut noen av

de 6 fenderne som sto fint opp"linet" på akter/bade-plattformen, så var det "lille-gullet" som

måtte bruke armer og bein (det røk nok en negl eller to) for å "fendre av" og holde båten inntil. Jeg ropte at han burde bruke fenderne framfor venninnen, men han bare gryntet.

(Min kone foreslo at han brukte venninnen fordi han var redd for å skitne til fenderne.....)

 

MVH

 

Pelle

 

Aha!  Nå forstår jeg hvorfor enkelte skippere kaller kona for førstefender.

 

Hei folkens!

La nå folk "kjøre" med fenderene ute om de ønsker det.  De risikerer jo bare å miste dem, eller skade båten sin.  Selv  tar jeg, eller rettere mannskapet, dem alltid inn og plasserer dem i  egnede fenderholdere.

 

Mannskapet godtar ikke at jeg går til kai uten at fendere er lagt ut.  Om jeg gjør det blir det "fy i ansiktet, og Korvald i røsten". ... I ettertid.

 

Mannskapet har ordre om å aldri ta i mot båten om den skulle tendere til å gå på land eller i brygga.  Hender armer og bein unna til båten ligger stille.  Dette er skipperens ansvar, ingen andres.

 

Mannskapet har også ordre om ikke å hoppe før de selv føler det trygt, selv om skipperen ønsker at det skal hoppes tidligere.

 

 

Med disse enkle levereglene er det trygt ombord, ingen kjefting og leven når man går til land, og ingen skader på egen eller andres båter.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Etter min oppfatning er godt sjømanskap det å være en dyktig og sikker seiler, ikke nødvendigvis en som kan og følger alle tradisjoner.

Selvfølgelig er det noen tradisjoner som er kommet av hensyn til sikkerheten, de som ikke er det burde være opp til hver enkelt å følge.

Sjøen er for alle, så lenge man ikke plager andre!

Link to post
Share on other sites

Når ein kjem på sjøen, så skal fendarane inn!! Enkel regel, men slik er det. Skal ein transportere båten på flatt vatn, kan fendarane ligge på dekk- elles inn.

Når det gjeld fendarar på hekken - OK  på Mjøsa men ikkje når du rundar Stadt. NB! Legg merke til kva gutta på redningsskøyta sa på TV i kveld... Det er lov å bruke hovudet  før du bruker mob-tlf.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...