Jump to content

Fjerne gammelt bunnstoff

jesper93

Recommended Posts

Har hørt at en blanding med kaustikk soda og tapetlim kan duge, vet ikke blandingen, og garanterer ikke for utfallet, men dersom du vil prøve en lat variant, så kanskje det er noe. Bruk verneutstyr, og rull blandingen på, er du heldig kan kanskje bunnstoffet spyles av etter en tid, og håper ikke hele bunnen forsvinner :sweat::giggle: , for dette er bare et tiops jeg selv har hørt, men ikke prøvd.

dersom dette skal testes ville jeg latt båten stått rett vei, slik at du ikke søler på skroget over vannlinjen.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Hei. Skal ta av det gamle bunnstoffet på GH 10'en min. Noen ideer om hvordan dette gjøres på en effektiv måte?

Hei. Et kjempegodt tips er å kjøpe et par Sandvik malingsskraper, og runde av hjørnene av disse. Kjøp en kasse en six pack øl og be inn noen kamerater. Drikk øl, ljug litt og skrap bunnstoff innimellom. Når du har problemer med å si Sissel Kjyrrkjshjehhbøøø er bunnen ferdig skrapet!!

Skjhååskjål!

• 4 uker senere...

Ser at noen her foreslår bruk av kaustisk soda og tapetklister, men er det noen som har forsøkt dette? Eventuelt hvor lenge skal det virke og skal man skrape eller bare spyle av etterpå? Vi har en Wikingboat med x antall lag med bunnstoff, som vi gjerne skulle fått fjernet :confused: Vi forsøkte malingsfjerner på resten av båten i fjor da vi renoverte, og det var rimelig skummelt! Flere steder gikk den løs på glassfiberen, så det gjelder å være påpasselig og ikke la den virke for lenge :nonod:

Jeg har prøvd kaustisk soda "trikset", som er et billig og meget effektivt (veldig gammelt triks).

Bruk en plastbøtt (jeg bruker den sorte typen), hell 1 liter godt lunkent vann oppi bøtta, mål opp 4 dl kaustisk soda og strø dette i vannet, litt om gangen og rør ut etter hvert. Når alt er rørt ut, drysser du tapetklister-pulver i, ikke for mye om gangen da massen vil tykne etter hvert. Massen skal ha en konsistens som ikke renner på loddrette flater.

Alt er nå klart til å begynne påføring, som kan gjøres med kost eller rulle (jeg bruker billige 8-10 cm koster og minirulle fra Europris). Smør på et ikke alt for stort område om gangen. For at ikke det område du har smurt på skal tørke for fort ut, kan det være lurt å dekke til med plastfilm (jeg bruker plastposer som jeg kutter opp) som dyttes/klappes fast i massen. Så er det bare å vente (sjekk etter 30 minutt der du startet ved å trekke plasten fra og dra en skrape over en liten flik, og synes du det fremdeles sitter godt-så gir du det litt mer tid).

Selv smører jeg på,dekker til og kjører hjem (om jeg har noen som kan se etter at ikke noen uvedkommende blir for nærgående), etter 2 timer er jeg på plass igjen og drar av plasten etter hvert som jeg skraper skroget rent for bunnstoff. Nå jeg er ferdig, spyler jeg skroget med rikelig med kaldt vann (jeg bruker høytrykkspyler).

NB: BRUK VERNEUTSTYR, OVERTREKKSDRESS, NOE PÅ HODE (CAPS), BRILLER (HELST VISIR), SKIKKELIGE GUMMIHANSKER, OG SPYL OGSÅ GODT RUNDT PÅ OMRÅDET DER DET KAN VÆRE FARE FOR AT DU HAR SØLT MED KAUSTISK SODA BLANDINGEN. ( TA MED EN FLASKE EDDIK TIL Å NØYTRALISERE MED OM DU SKULLE VÆRE UHELDIG Å FÅ NOE LUT PÅ DEG)..

Jeg har også prøvd DUXOLA- den er også meget effektiv og virker kanskje enda fortere, boksene jeg kjøpte kostet kr. 180.- for 0,75liter. Til den jolla ville jeg spandert en boks (som helt sikkert er nok til den) med DUXOLA.

NB: glemte en ting, alt avfall fra en slik operasjon er spesialavfall, så det er lurt å prøve å samle opp det du skraper av, ved å legge plast eller en gammel presenning under båten klarer du å samle opp det meste.

Capella

Redigert av Capella (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...