Martin- Startet 27.April.2009 Link til dette innlegget Startet 27.April.2009 (redigert) Motor i størrelse 150HK. 2008/2009 mod. (Båt: Grand 650 rib, bruksområdet, turer, vannsport og dykking) Fordeler og ulemper. -Pris -Effekt -Støy -Forbruk. Ditt valg Noen som kan svare på dette? Redigert 27.April.2009 av Martin- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Mange bra motorer i den klassen, hva jeg ville valgt ville vært basert på båttype og bruksområde (som du ikke har nevnt) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Martin- Svart 27.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Redigert nå.. RIB 650 Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 (redigert) Her er en test fra 2004 med både 2 T og 4 T motorer. Om disse motorene er på markedet enda er jeg noe usikker på. Uansett, et visst inntrykk bør en få etter å ha lest testen selv om den lå på hjemmesiden til Yamaha. Redigert 27.April.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martin- Svart 27.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Har faktisk lest den før. Men jeg har litt lyst på "førstehåndserfaringer" Blir litt skremt når jeg ser filmer som : Film 1 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Det de filmene der først og fremst viser er forskjellen i dreiemomentkurve mellom 4T og 2T, 4T har en flat fin momentkurve og drar bedre på lave turtall og gjerne 500-1000 omdreiniger mer på topp. Mens en 2T har en punch i mellomregisteret , med en momenttopp som 4-takteren ikke klarer å matche (Med mindre man monterer turbo/kompressor slik som Mercury har gjort på Verado'ene) Til det bruksområdet du beskriver, hadde nok en 2-takter vært førstevalget mitt, nettopp pga mer trøkk i mellomregisteret, kjekt å ha med båten full av dykkere og dykkerutstyr.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Martin- Svart 27.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Hvordan er forbruket mellom 2 og 4 taktere på nyeste motorene? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 (redigert) test av 115 hestere men.. testdata gjir vel en pekepinn http://www.klikk.no/motor/baat/article432642.ece 250 hestere http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/c1...ment&Click= 150 hestere http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...e0?OpenDocument Redigert 27.April.2009 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Molan Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Hei, tror du finner forbruksdata i testen ovenfor, Verado har fått lavere forbruk i nyeste versjon, fra 2008 mod? I fjor prøvde jeg selv: Suzuki 140HK 4t (virket svak i forhold til de to andre, mindre dreimoment / sylindervolum) Evinrude 150 HK E-Tec, (moderne 2t litt slitsom motorlyd, pluss for lange service intervall og vinterkonserveringsfunksjon) Yamaha 150 HK 4t (rolig og behagelig gange, dreimoment i overflod for min 20' båt med 7 pers ombord og 250 liter i tankene) Ble Yamaha på meg, ville sikkert vært fornøyd med Verado også, usikker på om motorlyden i Evinrude ville blitt et irritasjonsmoment. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 (redigert) Tror/mener å hørt at verado får/fått lavere forbruk maks WOT 2008/2009. Motor lyden er vel.. fra person til person, selv synes jeg det er tøff motor-lyd i e-tec (skulle ikke sagt dette, får sikkert på pukkelen av dette) Redigert 27.April.2009 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Martin- Svart 27.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Hei,tror du finner forbruksdata i testen ovenfor, Verado har fått lavere forbruk i nyeste versjon, fra 2008 mod? I fjor prøvde jeg selv: Suzuki 140HK 4t (virket svak i forhold til de to andre, mindre dreimoment / sylindervolum) Evinrude 150 HK E-Tec, (moderne 2t litt slitsom motorlyd, pluss for lange service intervall og vinterkonserveringsfunksjon) Yamaha 150 HK 4t (rolig og behagelig gange, dreimoment i overflod for min 20' båt med 7 pers ombord og 250 liter i tankene) Ble Yamaha på meg, ville sikkert vært fornøyd med Verado også, usikker på om motorlyden i Evinrude ville blitt et irritasjonsmoment. Du mener det er for lite service på E-tec motoren? Hvordan var "trøkket" i E-tec i forhold til yamaha? Det står egentlig om en Yamaha eller en Evinrude E-tec Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Tror begge 2 er bra motorer. Så da ville jeg valgt den med den beste forhandleren lokalt. (Hvem er det som forhandler Evinrude i Bodø-området?) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skvulpen Svart 27.April.2009 Link til dette innlegget Svart 27.April.2009 Du mener det er for lite service på E-tec motoren? Nei, han mente ganske sikkert at det er "et pluss" at motoren har lange serviceintervall (3 år) og innebygget vinterkonserveringsfunksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 I fjor prøvde jeg selv:Suzuki 140HK 4t (virket svak i forhold til de to andre, mindre dreimoment / sylindervolum) Evinrude 150 HK E-Tec, (moderne 2t litt slitsom motorlyd, pluss for lange service intervall og vinterkonserveringsfunksjon) Yamaha 150 HK 4t (rolig og behagelig gange, dreimoment i overflod for min 20' båt med 7 pers ombord og 250 liter i tankene. Du burde vel prøvd Suzuki 150 HK 4t for å sammenligne med Yamaha 150 HK 4t (og Evinrude 150 for den del) ? Suzuki sin 140 HK 4t er jo basert på samme motorblokk som Suzuki 90 og 115 HK 4t har vært i flere år. 140 hesteren har kun en minimal økning i slagvolum (bare 5 % oppboring) fra 90 og 115 hesteren og har derfor et relativt lavt slagvolum. Suzuki DF150 som har hele 40 % større slagvolum enn Suzuki DF140 og DF150 burde være en mer fornuftig (rettferdig?) sammenligning med Yamaha 150 da det ikke skiller så mye i slagvolum disse i mellom. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
tohatsudud Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Personlig tror jeg at jeg hadde valgt E-tec :P Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Alle tre som nevnt over er nok gode motorer som helt sikkert fungerer godt nok for de fleste av oss. Personlig hadde jeg nok valgt den forhandler i nærmiljøet som kan gi meg best oppfølging og service når jeg trenger det uavhengig av motormerke. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 28.April.2009 Link til dette innlegget Svart 28.April.2009 Motor i størrelse 150HK. 2008/2009 mod. bruksområdet, turer, vannsport og dykking Så da ville jeg valgt den med den beste forhandleren lokalt. Enig i at vurdering av lokal forhandler er viktig... og kanskje bør være avgjørende i mange tilfeller i dag når motorene tross alt er så bra som de er. Men med bruksområde vannsport/dykking i tillegg til turer så stiller i hvert fall ikke 2T (E-tec) dårligere enn 4T, heller tvert i mot. Skal man tøffe mye rundt i lavere hastigheter på turer og ikke minst fiske/dorging er vel 4T å foretrekke. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.