Jump to content

150HK, 2-takt eller 4-takt?

Martin-

Recommended Posts

Det de filmene der først og fremst viser er forskjellen i dreiemomentkurve mellom 4T og 2T, 4T har en flat fin momentkurve og drar bedre på lave turtall og gjerne 500-1000 omdreiniger mer på topp.

Mens en 2T har en punch i mellomregisteret , med en momenttopp som 4-takteren ikke klarer å matche (Med mindre man monterer turbo/kompressor slik som Mercury har gjort på Verado'ene)

Til det bruksområdet du beskriver, hadde nok en 2-takter vært førstevalget mitt, nettopp pga mer trøkk i mellomregisteret, kjekt å ha med båten full av dykkere og dykkerutstyr....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei,

tror du finner forbruksdata i testen ovenfor, Verado har fått lavere forbruk i nyeste versjon, fra 2008 mod?

I fjor prøvde jeg selv:

Suzuki 140HK 4t (virket svak i forhold til de to andre, mindre dreimoment / sylindervolum)

Evinrude 150 HK E-Tec, (moderne 2t litt slitsom motorlyd, pluss for lange service intervall og vinterkonserveringsfunksjon)

Yamaha 150 HK 4t (rolig og behagelig gange, dreimoment i overflod for min 20' båt med 7 pers ombord og 250 liter i tankene)

Ble Yamaha på meg, ville sikkert vært fornøyd med Verado også, usikker på om motorlyden i Evinrude ville blitt et irritasjonsmoment.

Tror/mener å hørt at verado får/fått lavere forbruk maks WOT 2008/2009.

Motor lyden er vel.. fra person til person, selv synes jeg det er tøff motor-lyd i e-tec (skulle ikke sagt dette, får sikkert på pukkelen av dette)

Redigert av KenBjork (see edit history)
Hei,

tror du finner forbruksdata i testen ovenfor, Verado har fått lavere forbruk i nyeste versjon, fra 2008 mod?

I fjor prøvde jeg selv:

Suzuki 140HK 4t (virket svak i forhold til de to andre, mindre dreimoment / sylindervolum)

Evinrude 150 HK E-Tec, (moderne 2t litt slitsom motorlyd, pluss for lange service intervall og vinterkonserveringsfunksjon)

Yamaha 150 HK 4t (rolig og behagelig gange, dreimoment i overflod for min 20' båt med 7 pers ombord og 250 liter i tankene)

Ble Yamaha på meg, ville sikkert vært fornøyd med Verado også, usikker på om motorlyden i Evinrude ville blitt et irritasjonsmoment.

Du mener det er for lite service på E-tec motoren?

Hvordan var "trøkket" i E-tec i forhold til yamaha?

Det står egentlig om en Yamaha eller en Evinrude E-tec

I fjor prøvde jeg selv:

Yamaha 150 HK 4t (rolig og behagelig gange, dreimoment i overflod for min 20' båt med 7 pers ombord og 250 liter i tankene.

Du burde vel prøvd Suzuki 150 HK 4t for å sammenligne med Yamaha 150 HK 4t (og Evinrude 150 for den del) ?

Suzuki sin 140 HK 4t er jo basert på samme motorblokk som Suzuki 90 og 115 HK 4t har vært i flere år. 140 hesteren har kun en minimal økning i slagvolum (bare 5 % oppboring) fra 90 og 115 hesteren og har derfor et relativt lavt slagvolum. Suzuki DF150 som har hele 40 % større slagvolum enn Suzuki DF140 og DF150 burde være en mer fornuftig (rettferdig?) sammenligning med Yamaha 150 da det ikke skiller så mye i slagvolum disse i mellom.

Motor i størrelse 150HK. 2008/2009 mod. bruksområdet, turer, vannsport og dykking
Så da ville jeg valgt den med den beste forhandleren lokalt.

Enig i at vurdering av lokal forhandler er viktig... og kanskje bør være avgjørende i mange tilfeller i dag når motorene tross alt er så bra som de er. Men med bruksområde vannsport/dykking i tillegg til turer så stiller i hvert fall ikke 2T (E-tec) dårligere enn 4T, heller tvert i mot. Skal man tøffe mye rundt i lavere hastigheter på turer og ikke minst fiske/dorging er vel 4T å foretrekke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...