Jump to content

Harstad-Søgne i pinsen


Ingar

Recommended Posts

Søgne Dykkerklubb startet turen med avgang ifra Harstad i dag morges. Snakket akkurat med Mons nå, og de er for øyeblikket i Saltstraumen og fisker! Midnattsola skinner og alt er bare velstand. De håper på litt mer nordavind så det blir vindstille på dekk... :yesnod: Snart fortsetter ferden videre sørover, de antar å være nær Ålesund i morgen kveld. Dog at de fått et lite problem med Autopiloten og spurte meg om jeg kunne få tak i et koblings-skjema, det er en Robertson AP100. Har søkt forgjeves, så hvis noen kunne hjelpe med dette ville det vært flott! Siden det dreier seg om å kjøre 1000 mil i ett strekk vil de sikkert sette stor pris på å få piloten i orden. De kjører en Mørejet30, selvsagt med baatplass-vimpel i masta.   :cool: Snorkel 3 på VHF'en.

Link to post
Share on other sites

Heisann,

 

Håper dere får en flott tur nedover, bor selv i en av nabokommunene til Harstad

Skal også på båttur i helga, kystlaget på Hemmestad arrangerer kyststevne i pinsehelga.

Det er et aktivt kystlag, der var en reportasje om dem i Båtmagasinet for etpar månder siden.

Ha en god båtpinse.

 

Steve Cooling

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny skute i dykkerklubben!

 

Ser at det er en nordlig laber bris for øyeblikket i Bodø!

Lett overskyet vær og regner med at det spakner ytterligere utover natten.

Hvis dine kompiser skal "overnatte" i Bodø, kan jeg formidle evnt. skjema hvis noe skulle dukke opp her på nettet før de drar videre.

Det er f.ø 2-3 firma i Bodø som forhandler skipselektronikk,det er Ramek,Nordkontakt, og Total elektronikk. Det er vel ikke sikkert at de har oppe i morgen, mulig jeg kan ordne dette

via bekjentskap.

Ta kontakt hvis jeg kan bidra med noe! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Brønnøysund ligger akkurat mitt mellom Ørland og Bodø. Dvs de bruker like lang tid som fra Bodø til Br.sund som fra Br.sund til Ørland.

 

Det er ca 19 NM fra skipsleia (Garten) og østover forbi Ørland/Brekstad og inn til Råkvåg.

 

Jeg antar at de ikke tar seg tid til denne ekstra strekningen på 38 NM.

 

God tur videre sørover.

 

:seeya: :seeya:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei

Stress på jobb til langt på natt og 40 årsjubileum i skolekorpset til helga..

Dere får unnskylde at jeg ikke har svart enda.

Kort referat;

Kom til Harstad og overtok etterhvert en båt vi var meget fornøyd med. Litt skffet over oppfølgingen fra Harstad marina som hadde litt problemer da selgeren deres var på demotur den uken. Dette tok de imidlertid godt inn igjen, og de virker nå svært seriøse på meg.

Startet fredag formiddag, gikk gjennom Tjeldsund -Svolvær - fisket 15 kgpå 10 min i vestfjorden - hentet Lars i Bodø - serverte foreldrene mine fiskesuppe i Saltstraumen - passerte polarsirkelen til midnatt - Bunkret for 4,29 kr/l hos en trivelig mann i Brønnøysund - besøkte Torghatten og spaserte i hullet-  stoppet utfor Rakvågtreffet og diskuterte om vi skulle gå inn, men timeplanen sa nei (takk for innbydelsen!)- kjørte til Stadt - flatt hav - fritt for smør til maten og avtaler med en kamerat på Trollfeltet at vi kan få smør der - Statoil som overvåker feltet var redd det var terrorister som hadde denne kursen ut fra Stadt - kjørte ut og fikk smør og kaker firt ned fra plattformen -  kjørte inn til Bergen og fikk kveldsmat - flatt hav og oppdaget et svømmende rådyr på radaren i Askøysundet kl 0130. Ikke en krusning på sjøen igjennom Bømlo - Sletta og Karmsund. Kjørte 50 m bak et av forsvarets skip uten å se det på radar- bunkret i Egersund og tok en kopp kaffe på Vaare før vi kjørte hjem.

Hjemme mandag kveld etter 51 motortimer med et forbruk på ca 25 l/t.

 

Marsjfart fra 13 knop i 3-4 meter sjø på Hustadvika til 22 knop over Sletta på flatt hav.

 

Dykket mye og spiste god fiskemat underveis. Willy er skipskokk av profesjon!

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

-  kjørte inn til Bergen og fikk kveldsmat - flatt hav og oppdaget et svømmende rådyr på radaren i Askøysundet kl 0130. Ikke en krusning på sjøen igjennom Bømlo - Sletta og Karmsund. Kjørte 50 m bak et av forsvarets skip uten å se det på radar-

 

Den der radaren deres kan ikke være helt god... Det finnes ikke rådyr i disse trakter :giggle:

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Den der radaren deres kan ikke være helt god... Det finnes ikke rådyr i disse trakter :giggle:

 

Nå var jo denne tråden litt over 7 år gammel og det du skriver stemmer heller ikke i følge Wikipedia.

 

Sitat: "I dag er det utbredt over nesten hele landet, selv om det kun finnes spredte bestander i de midtre strøkene av Vestlandet. "

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Ser du holder hus i Oslo, RSL...

 

Som leder av Askøy Jeger & Fiskerforening, og som ivrig jeger i området de siste 19 årene kan jeg garantere deg at det ikke finnes rådyr her:-)

 

Du får ta wikipeda med en klype salt:-)

 

Hjort, derimot. Det kryr det av, og det hender titt og ofte at hjorten svømmer over fra Askøy til Bergen i det nevnte "Askøysundet"

 

(Nå er hele denne diskusjonen om hvorvidt det er rådyr her eller ikke fullstendig off-topic i forhold til tråden om turen fra Harstad, men jeg klarte ikke la vær å kommentere...)

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

hehe.. Hjort eller rådyr er ett fett for meg og sikkert for de som så disse hjortedyrene en gang i 2004.

Jada, jeg holder hus og båt i Oslo, og her har vi rådyr både i hager og i grøftekanter. Noe dere i følge deg ikke hadde i Bergensområdet i 2004.

 

Ang O.T. så var det vel du som valgte å gå OT i en 7 år gammel tråd.

Når det gjelder min bostedskommune og antagelsen om at jeg er helt noldus på vilt siden jeg er bosatt østpå, så finner jeg det litt billig egentlig. Det er masse jegere her omkring (de jakter ikke i frognerparken så vidt jeg vet)- En del av dem er selvfølgelig vestlendinger, nordlendinger e.t.c. da Oslo er befolket med folk fra hele landet og utlandet for den saks skyld. Hvor i landet jeg er født, kommer ikke frem noe sted på baatplassens sider og for alt du vet, kan jeg tidligere vært nær nabo med deg.... . MEN... det skal du ha. Du traff godt i mitt tilfelle for jeg ER noldus på vilt. hehe...

Jeg trodde for å være ærlig (moe som ikke alltid er like lurt) helt til jeg kom i militæret at en Geit var en HannSau. (Geit/Sau : Ku/Okse : Purke:Råne o.s.v.)

Når en sauebonde på rommet spurte hva jeg trodde Geitost var laget av, skjønte jeg fort at jeg hadde tatt feil... alternativet ville vært for kvalmt liksom.

 

Men når alt kommer til stykket, virker det jo som de hadde en innholdsrik og flott tur fra Harstad til Søgne i 2004.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder min bostedskommune og antagelsen om at jeg er helt noldus på vilt siden jeg er bosatt østpå

På ingen måte. Det var ikke sånn ment. Det jeg mente var bare det at jeg sannsynligvis visste bedre om hvilke dyr som befant seg utenfor stuedøren min, her på Askøy, enn deg som var bosatt i Oslo. :-)

 

 

 

Nå må vi gi oss, så vi ikke drar denne tråden lengre opp på viddene en den allerede er:-)

:flag_bp:

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

På radaren lignet det helt eksakt på et tre år gammelt rådyr, men når jeg satte søkelyset på det var jeg ikke helt sikker lenger. Hendelsen medførte iallefall at jeg husket å slå på lanternene etter å ha gått helt mørklagt ut fra Bergen, men det har jeg ikke turt å tilstå før nå..

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...