Jump to content

Trebåten Toralf - coming back to life

toralf

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har desverre vært medlem av hagebåtforeningen de siste årene. Men har heldigvis tatt til vet det siste året å fått begynt på båtpussen.

Toralf er mellom 17 - 21 fot lang og har en Sleipner motor. Tror denne er fra rundt 1950. Har hatt magneten inne til overhaling

og motoren skal gå som ei klokke. Har fått pusset ned hele skroget og dekkene forann og bak. Tenkte å begynne å olje med clipper 1 i morra.

img_2146.jpg

Fjernet bordet som ligger på innsiden av dolbordet og fant desverre en del råte her. Endte med at jeg fjernet dette bordet på begge sider. Litt usikker

på åssen materiale jeg skal bruke og åssen jeg kan få bøyd bordet på greiest måte. Hadde satt pris på om noen hadde noen gode tips her?

Planen er å montere vindskjermer på båten etterhvert, men dette har ikke førsteprioritet i år.

Fant også noe råte på innsiden av et av bordene i skroget. Har børsta dette for råttent tre og smørt på no treimpregnering. Håper dette skal gjøre underverker.

img_2148.jpg

img_2154.jpg

Jeg skal få tatt noen flere bilder i morra etter første runde med oljing :) Gleder meg til å kjenne lukta av olje!

Na

Hei!

Trivelig å se eldre trebåter som får nytt liv. Jeg pussa opp en 20-fots snekke med FM motor for mange år siden. Måtte skifte øvre bordgang på begge sider. Resultatet ble bra. Vanligvis må man steame bord for å greie å bøye dem mye. Jeg hadde ikke tilgang til steam, så jeg skar til bordene og satte dem i spenn i noen uker mens jeg fiksa andre ting. Smøyde bordene i hver ende over bjelkene i garasjen mens midten var under bjelkene. Der pressa jeg ned med klosser mellom til jeg hadde omtrent fasongen. Satte på skrutvinger i endene. Når jeg tok dem ned hadde de god bøy. Da ble det lett å tvinge bordene på plass etterpå. (Viktig med riktig verktøy! Kaffekoppen!). :wink:

Lykke til med trivelig arbeid. Håper på flere bilder. :smiley:

Redigert av trikkern (see edit history)

Kaffikoppen er viktig :) Gikk til investering av Peltor radioøreklokker...gjør pussingen til en drøm..:)

Skal nedover til treforhandler å handle etc i morra. Skal prøve å tvinge bordet på litt etter litt. Tipper det gamle var rundt 2,5cm tjukt..Noen forslag til åssen

tre som er best til dette?

Har fått smørt på første lag med clipper 1 i dag. Passe fornøyd med resultatet. Er en del misfarging i treet som jeg gjerne skulle ha blitt kvitt, men er redd jeg måtte ha

pussa meg i hjel for å få det vekk.

På den ene siden er det en del "blåmann" etter at treet har stått ubehandlet over lengre tid. Burde jeg bruke

no spes middel til å fjerne dette? Eller funker clipper 1 bra? Hadde vært fint med noen tips angående dette.

Gleder meg som en unge til å putre oppover Byglandsfjorden med en kald en i hånda :)

:flag:

Jeg brukte furubord som var skåret på lokalt sagbruk og hadde ligget til tørk der. Valgte ut bord med mye al (den lysebrune indre kjernen) og bare litt småkvister. Ble en del høvling. Det finnes også snekkerkvalitet furubord hos trelasthandlerne som brukes til innredningsarbeid i hus. De er kvistfrie men gjerne uten al, bare hvit ved som jo ikke er så motstandsdyktig mot råte. Har du en trebåtbygger i nærheten får du sikkert beste kvalitet der.

Det finnes blekemiddel for misfarget tre (blåmann) som hjelper. Husker ikke navnet, men det vet de på fargehandelen.

Det finnes mange eksperter på trebåtoppussing her på forumet. Engasjer dere, da vel, 1.maifeiringa er over nå!. :cheers: Toralf ønsker deres bistand :flag:

Redigert av trikkern (see edit history)

Hallo Broder! :)

Vil først takke trikkern for gode innspill!

Er vel medskyldig i dette prosjektet så jeg tenkte å komme med litt utdypende informasjon.. Motoren er en 4HK Sleipner fra 1954, mens båten skal være bygd i 1957 hvis jeg ikke husker helt feil.

Oppdatering: Vi har kjøpt noen meter med 22mm furuplank hos den lokale trelasten for å erstatte bordgangen som var gåen. Er det en ide å legge planken til bløyt i fjorden (ligger 3m unna der vi står med båten) f.eks over natten? Kjøpte i samme slengen Trerens Blå, Tre Blek og Tre Lut. Planen er å først vaske båten grundig med trerensen for deretter å bleke/lute. Håper dette skal ta resten av misfargingen.

Noen som har noen tanker rundt dette? Innspill mottas med takk... :D

Redigert av SigurdS (see edit history)

Hei! Og lykke til med prosjektet!

For å bøye inn et bord i båten er det noen faktorer som spiller inn. Hvilken bue skal bordes spennes inn i? Blir dette for voldsomt bør bordet steames, eventuellt hives på sjøen, men da er det i tilfelle snakk om noe lengre tid og større dybder. Har selv satt inn en del bord, og dette er gjort bare med rå makt, mange skru tvinger og stooooor hammer!

Det å bøye inn et bord ved siden av dollbordet er heller ingen problem. Kjøp skikkelige skrutvinger og press det på plass. Vær nøye med at du måler og skjærer bordet i fht. den buen det eventuellt skal ha, om ikke vil du erfare at bordet blir for kort...

Igjen: Lykke til :flag: Og husk maaaaaange bilder fra arbeidene :flag:

I snart 50 år har jeg bodd 30 meter unna en trebåtbygger, robåter og snekker, mest klinket.

Mannen bygde båter i nær 70 år, like lenge som hans far også holdt på.

Når bordene var ferdig tilpasset, klar til påsetting, la han dem sjøkanten med en stein oppå et par timers tid før påsetting, men bare endene mot stevn eller stilk – de med størst bøy – ble lagt i vann.

Med så liten svai som på innsiden av dollbordet burde bløting ikke være nødvendig.

Noe nedsenking på dypt vann var aldri på tale, tre trekker jo vann og blir jo gjennomvått bare det flyter en tid.

Dessuten, trevirke har også en utvidelseskoeffisient , et 5 m langt, gjennomvått bord vil være noen millimeter (kanskje 2-3 ?) kortere i tørr tilstand. Knapt brukbart når en klinkbygger båter, det går vel mest andre veien, en bruker tørrest mulig materialer som trutner/tetner når de kommer på sjø.

Mvh

Kaldfisk

Takker for svar alle sammen! Jeg tror vi må forsøke med "rå makt"..! :smiley:

Ellers så hadde vi en liten runde på båten i går kveld. Vasket hele utvendig med trerens blå.. Tror nok det hjalp litt selv om det ikke var noen revolusjon.. Men det fungerte bra på treverket innvendig (stoler, benker, o.l) så muligens vi slipper litt billigere unna der. Glemte desverre kamera og mobilen var tom for strøm så det ble desverre ikke noen bilder i denne omgang..

Neste punkt blir å forsøke treblek/lut mixturen :cheers:

Hei

Til dere trebåteiere

Har dere prøvd dette vidundermidlet Cillit Bang powercleaner Anti-fedt på trebåter?

Spør fordi jeg hadde stygge svarte merker (kaffe/cola/skittog olje fra fingre) på noe treinnredning i huset

Denne cillit bangen fjernet dette på en utrolig måte. OG ja jeg har prøvd andre vidundermidler .

Er ikke forhandler for dette,vil bare gjøre oppmerksom på dette midlet

cillit%20bang.jpg

Mvh Beertrip

• 3 uker senere...

Ja nå har det endelig gått litt fremover... :smiley: Etter mye om og men (med trerens, lut og blek) :crazy: så ga vi opp å få skroget 100% og gikk for å male det.. Etter å ha funnet inspirasjon i en annen tråd her på forumet gikk vi for å male skroget hvitt! Kan ikke akkurat si at vi angrer på det! :D

Dagen i dag har gått med til første strøk med hvit shipolin (vi grunnet med Jotun Fenom(?) i går), samt tetting av sprekkene i skroget med Farm100. Var vel egentlig ikke så fryktelig mange sprekker, men de som var der var ganske kraftige. I morgen skal neste strøk med maling på, samt noe pussing og oljing så tror jeg vi skal prøve å få den på vannet så fort som mulig.. Sola begynner jo å ta godt nå..

3557057398_026a65c509.jpg

3556245419_28e862e699.jpg

3557055004_b23a6e2ee7.jpg

Her ligger resten av bildene:

http://www.flickr.com/photos/26275885@N05/...57618672490370/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...