Jump to content

Ny Nordkapp Noblesse 650, erfaringer med...

Kjetil1

Recommended Posts

Da ble ny, spillers NY båt hentet i går :cool: .

Jeg kommer til å skrive litt om den her, og det kommer sikkert litt bilder.

Først litt ros til gutta på Yachtsenteret (selvom de kanskje har glemt en ting), som har sprunget for å få den klar. Så den på søndag, skrev kontrakt på tirsdag, da lå den i butikken med løslig påsatt motor, hentet den på torsdag ettermiddag, da lå den klar i havna.

Jeg har jo vært skeptisk til to-taktere, med tanke på lyd, gange og eksoslukt... Det er riktignok noe mer lyd på tomgang, men lyden er jevnere oppover i turtallet. Og V-6 lyden er rå! Så hvs den er like solid som lyden er rå, er det nok good shit.

Båten virker solid satt sammen, med gjennomtenkte løsninger.

Jeg har foreløpig bare hatt en time eller to med den i går. I dag blir det først Vårmønstring med Cadillacen, så første båttur med familien i ny båt...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Joda, igår var det jomfrutur, som startet dårlig...

Vi var alle kommet oss ombord, og i det jeg skulle starte opp, var batteriet flatt, det var akkurat nok strøm til å få slått inn starteren og høre et lite "gnag". Heldigvis bor en kamerat like ved havna, så han tok med et batteri og kabler. Men selvom jeg hadde friskt batteri var motoren ekstremt tregstartet. Måtte prøve flere ganger og gi den noen klem på bensinblåsa, men etter en liten tur startet den for egen hjelp lett og raskt så jeg får se i dag eller i morgen hvordan den oppfører seg. Ut å kjøpe start-booster skal jeg i allefall i dag.

Kone og barn var uansett meget fornøyd med ny-båten, kona mente maskinen støyet mindre på litt turtall en Yamahaen gjorde :rolleyes: ...

Og her ligger den fint i havna...

nordkapp_noblesse_650_008.jpg

Kjetil S

Har vært i komf til ei jeg er onkel til, og vært sjåføren hennes. Hun måtte jo kjøres standsmessig og ble fraktet fra kirken og hjem og fra hjem til festlokalet i en 67 Cadillac :cool: . Så jeg har ikke fått satt foten i båten i dag, kom akkurat hjem. Skal ned i morgen.

Kjetil S

Og det skal den nok få, men foreløpig ligger den på midlertidig plass, da han som ligger der jeg egentlig skal ligge ikke har fjernet seg, som lovet. Jeg måtte jo få større plass siden båten ikke hadde passet inn i den gamle båsen... Så når jeg ligger på den rette plassen, kan jeg lage permanente fortøyninger med avlastere.

Kjetil S

Det er en 175 ja. Og det samme skjedde i dag, ikke nok strøm til start. Den står ikke med forbruk på for jeg skruer alltid av hovedstrømsbryteren etter endt tur. Jeg skrev opp batteritypen men glemte selvfølgelig lappen i båten i dag. Jeg har nettopp skrevet en mail og fortalt om de feil og mangler jeg har funnet. De er: Forlite/svakt batteri.

Motor er ekstremt vanskelig å starte når den er kald og får strøm nok.

Det mangler Systemcheck-instrument, det er kun turteller med fuelflow og time måler, det har forøvrig ikke bruksanvisning.

Manglende/ikke utført securmark-gravering

Manglende giver til ekko

Blører i mellom gelcoat og støp i kabintak, ser ut som rustblører under lakk, sprekker ved berøring.

Fremre rekke-fester i baugen er løse...

Det tror jeg var alt foreløpig...

Kjetil S

Da var båten avlevert til selger, så får vi se om de får orden på startvansker og batteriet. Har lyst å ha båten igjen så fort som mulig, men har lyst at de skal få orden på mest mulig. SystemCheck-instrumentet manglet ikke, det var bare en annen type montert enn det jeg hadde fått bruksanvisning på, så den rette skulle jeg få, så da er den i boks. Garmin 520s ble visst levert uten giver til ekko, så det måtte bestilles utenom og så monteres. Hva er egentilg best der? Innvendig eller utvendig giver?

Jaja, jeg håper bare jeg slipper å ta flere "klage"-turer...

Kjetil S

:headbang: Skal det være så vanskelig da?! Den lappen, den ligger i båten enda. Jeg husker det står Maximera oppå batteriet tror jeg. Eller var det Optimax? Jaja, de skulle sette i et kombi 115amp batteri. Men de måtte også bytte batterikassa, siden den er akkuratt stor nok til det batteriet som står i nå...

Kjetil S

Derfor har jeg passet på at kjøleskuffen har vært avskrudd for å spare strøm :wink: . Det er noe teit å reklamere på et strøm-problem før man har slukket for alle ting som bruker strøm...

Har fått mail fra dem idag, de har skiftet til stort batteri, så da startet den lett, selv om den er kald. Og resten kunne de prøve å få tatt før helga. Eneste er giver til ekkoen som ikke er standard utstyr til Garminen i norge, så den må jeg kjøpe selv og montere... Det er forsåvidt greit nok å gjøre, så den stresser jeg ikke dem med mer. Båten er Secur-merket med påsprayede micropods og den har derfor ingen graverte merker.

Men tyver er idioter og vet ikke at det er micropods, de ser bare et klister som de kan pelle av. Med masse nummer inngravert ser de med flate bakhoder og utstående ører (altså tyvene) dette og lar være å stjele båten. De gidder ikke sende den til Po... og sparkle og lakkere en hel båt. Det er i alle fall min teori. Og jeg synes det ser betryggende ut på Hydromarinen. Den er merket i baugen rett foran tau-luka, på hver side nær Hydromarin-emblemet, på et par innvendige luker og flere steder i innerlineren...

Så jeg får se om Secur-mannen som skal gravere nummeret på motoren graverer noen ekstra nummer her og der...

Men, det virker som om gutta på Yacht-senteret har hele kontrollen, og de har stått på for å utbedre det jeg har påpekt, så jeg satser på fint vær, eller brukbart vær, slik at jeg kan hente den på fredag eler lørdag.

Igår da vi dro inn med den, var det 2-2,5 meters bølger med antydning til at de brøt, ut fra Viste og til Tungenes, så båten fikk vist at den duger godt i rufsevær...

Kjetil S

Båten er nå hentet igjen, endelig, på henger. Jeg fartet rundt i går etter jobb, på jakt etter en leiehenger, men det fantes ingen å oppdrive. Vinden hadde pisket opp 4-5 meters bølger ved Tungenes (øyemål fra land mot stort frakteskip) så den turen fristet ikke. Måtte reise hjem med uhentet båt i går. Prøvde igjen i dag, la ut fra Hundvåg og ut mot Tungenes. Der jeg snudde og gikk tilbake igjen, Det blåste for mye i dag og, og Yr sitt varsel om at vinden skulle avta stemte ikke...

Jeg fikk låne en henger av Yacht-senteret og kjørte den til rampen deres, men det blåste rett mot land der og rampen var laget mellom masse store steiner. En kamerat kjørte Caravellen inn til Stavanger og ned til rampen til Siddis Marine/ Maritim båtutstyr. Der har de en fin rampe med trebrygger på begge sider. Den var også i le for dagens vindretning... Så der fikk vi båten fint oppå hengeren og kjørte den til Sola. Der monterte jeg den utvendige giveren til ekkoen før vi rygget hengeren ut på rampen og fikk båten av. Så nå er den "hjemme" igjen. Med nytt batteri, bruksanv. til SystemCheck instrumentet, faste rekker, reparerte blører i kabintak og Securmark-merket. I morgen får jeg levere hengeren og trekke kabelen til giveren frem til apparaturen. Jeg har også kjøpt meg noen lamper som skal monteres i veggene i benken bak i cockpit, da det ikke finnes noen lyspunkter der...

NordkappNoblesse650phenger.jpg

Skal jeg ha større båt nå, må jeg ha Ford Excursion og C1E-lappen :wink: ...

Kjetil S

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...