Jump to content

Ny Nordkapp Noblesse 650, erfaringer med...

Kjetil1

Recommended Posts

Klarte ikke å la være, så jeg pakket ut båten...

Og den ser riktig så bra ut. Vi fikk plutselig minusgrader her, så jeg har ikke studert den, bare sett at det er gjort diverse endringer på "10 modellen i forhold til tidligere. Og alle endringer er til det bedre :cool: . Den gråe styrekonsollen er blitt mørkere. Det er også nye instrumenter av typen I-command, med masse fine funksjoner. Ny radio med aux-inngang er det også. Treverket i dørk og bord er også mørkere og mer rød-aktig, antakelig noe mer miljøvennlig, men det ser flott ut. Som nevnt tidligere er nå puter og stoler i grått/gråsvart, førerstolen er mer "GT"aktig, og kalesja sort, dette kler båten fint. Vinduspusseren er nå vanlig "vinkel-virkende" istedet for paralell-arm, dette gjør at mer av ruta holdes tørr. Det er nå flat bunn i stuerom under cockpit, tidligere fulgte det skroget helt til bunns, nå kan kasser til ting stå bedre. Har også fått teleskopholder til luka i cabintaket. Lukelåsene på aktre dreggluker er blitt mer elegante. Holderen på badestigen er byttet fra en liten knotete plate-over-tapp løsning til vanlig utvidbar plastklemme. Cockpit-belysning, gassdemper på dørkluke og ekkoloddgiver er på plass som lovet. Og den nye havnekalesja passet bra...

Så Nordkapp Boats tar kvalitet på alvor!

En stor eske med div konfekt er sendt som takk for flott service.

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Jeg ser ut nå etter regnvær i natt at jeg nok må finne en liten plankebit og sette under havnekalesja, for den er litt slakk og dermed blir det et fuglebad bak, så den må støttes opp på midten for at vannet skal renne av.

Kikket også oppi den igjen i går, og de har glemt å montere el. lensepumpe, slik jeg hadde på den forrige. Den har jo manuell pumpe, men det var jo greit med ei automatisk også...

Kjetil S

Jeg "lånte" konas ekstra Jordan vaskesak. Den passet perfekt under kalesja i bakkant. Jeg satte den oppned, slik at den gummikledde flaten som filla skal henge på, støtter opp i kalesja med en bred flate, og en liten listbit under skaft-enden gjør at det ikke blir merke i dørken. Det hele ser riktig så flott ut, og ikke samler det seg vann på kalesja heller.

Og el.lensepumpa som ikke var der, kommer i posten. Jeg trodde den var i den nye båten, og derfor hadde jeg ikke nevnt den når jeg mailet dem ang diverse, og de tenkte ikke på den siden jeg ikke nevnte den. Men det som trengs for å montere den er på vei, sammen med en liten veiledning, så den monterer jeg bare selv. Flott service, som vanlig :flag: ...

Og så skal det lages en brankett til el.vinsjen, slik at den kan monteres på vinsjtårnet på hengeren. Det er mer gøy å ta båten opp og ned i sjøen ved hjelp av et trykk på knappen på fjernkontrollen :wink::cool: ...

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Har virkelig sansen for linjene, det er ikke standardform over dem. Liker det litt spesielle, som ikke "alle andre" har (bare se på hobbybilen :lol: ).

Var veldig fornøyd med hvordan den forrige var på sjøen, så denne nye blir vel bare bedre, nå når de har installert nødvendig oppdatering på motor og skiftet propell.

Bare noen få måneder til nå, så er den på sjøen. Hadde vel første tur sist vår i midten av mars, håper/satser på å begynne sesongen på samme tid til våren.

Kjetil S

Da jeg begynte å lese tråden din så tenkte jeg at Nordkapp nei det skal jeg ihvertfall ikke ha. Snakk om møkkaprodukt!

Men etter å fulgt historien her så må jeg si at Nordkapp er noe jeg godt kan tenke meg. Snakk om kvalitetsprodusent!

Nå har nok Nordkapp tydeligvis skjønt ordet service, men for ordens skyld synes jeg kanskje du skal gi de et tips om dette forumet (hvis de ikke vet om det allerede) sånn at de kan se med egne øyne at mange biter seg merke i det som skjer i markedet. Slik at både god og ikke minst dårlig service gir ringvirkninger. Sistnevnte er vel et spark til forhandleren din. Tror kanskje Yacht-Senteret har mistet noen potensielle kunder nå...

Redigert av chryztaal (see edit history)

Mener både Yacht-Senteret og Nordkapp vet om tråden her.

Og Nordkapp båter har jeg ingen problem med å anbefale. Det er flotte og solide båter. Den første 650en jeg hadde var nok et resultat av dårlig håndtverk. Nordkapp har tydelig tatt dette på alvor, siden de har byttet fabrikk. Båtene støpes nå der de ble støpt tidligere, husker ikke når de byttet til fabrikken som laget min gamle, men å kjøpe enten ny eller brukt er det samme, med tanke på at de opererer seriøst og meget ryddig.

Da jeg hadde 500 Avant, var det en båt jeg hadde kjøpt brukt. Den var vel et par år gammel da jeg overtok den. Første fulle tank oppdaget jeg bensinlekkasje fra påfyllestussen på tanken, der det var kjørt en for lang skrue gjennom dørken og ned i stussen ved montering av førerstol. Det var trangt å komme til der, og skulle tanken ut, måtte det kappes ut via stuerommet under styrekonsollen. Truls på Nordkapp og jeg ble enige om at jeg skulle ta reperasjonen selv, og da skulle de sende nye Nordkapp-emblem (de som stod på var slitt og blørete) og ei ny luke til rommet i styrekonsollen. Der hadde forrige eier montert et stort ekkolodd som jeg ville flytte, og da ville det være skjemmende hull i luka. Så etter litt akrobatikk og utstyr fra jobben ble tanken tett, og båten fikk nye emblem og luke. Så da fant jeg ut at Nordkapp hadde over gjennomsnittlig service. Det var en medvirkende grunn til at jeg igjen kjøpte Nordkapp etter å ha prøvd Hydromarin. Neste båt blir kanskje 850 Vitesse :wink: ...

Kjetil S

Og i dag kom pakken fra Nordkapp. Der lå det strømbryter, lensepumpe, armert slange, to slangeklemmer og en skroggjennomføring. Samt en liten monteringsanvisning. Det var raskt levert. Men jeg må kjøpe meg en kuleventil og et par slangeklemmer til. Tar ikke sjansen på en skroggjennomføring uten mulighet for stenging...

Kjetil S

• 3 måneder senere...

Da var endelig snøen og de høye brøytekantene borte.

Tok båten inn på jobb og gjorde den gullende ren, og ga den et lag god wax før jeg sjøsatte den i dag. Jeg sveiste ei god perle på hver bolt som holder motoren, som tyverisikring. Nå må eventuelt tyvepakk slipe av boltene med vinkelsliper før de kan skru motoren av...

Motoren startet som et skudd takket være kyndige folk på Nordkapp Boats, som tydeligvis har gjort de rette oppdateringer på motorstyringa. Været var ikke det beste, så det ble bare en 5 minutters prøvetur... Men den er iallefall nå på plass i havna.

031.jpg

Kjetil S

Heldiggris :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Ja, akkurat det tenkte jeg og på mens jeg sveiste. Jordet i samme bolt jeg sveiste på, for å unngå at spenningen måtte vandre langt. Batteriene var selvfølgelig frakoblet, slik vi pleier å gjøre på biler som sveises. Men heldigvis startet den som et skudd etterpå, og fungerte uten et feilslag på prøveturen.

Jeg var skeptisk til å få byttet de fine instrumentene med visere, i nye digitale, men nå har jeg flere funksjoner, bla motortemperatur. Greit å ha, slik at man ikke drar på når man er ute av havna, før motoren er blitt varm... Men det er jo også flere ting å sette seg inn i :wink: ...

Kjetil S

Ja, akkurat det tenkte jeg og på mens jeg sveiste. Jordet i samme bolt jeg sveiste på, for å unngå at spenningen måtte vandre langt. Batteriene var selvfølgelig frakoblet, slik vi pleier å gjøre på biler som sveises. Men heldigvis startet den som et skudd etterpå, og fungerte uten et feilslag på prøveturen.

Jeg var skeptisk til å få byttet de fine instrumentene med visere, i nye digitale, men nå har jeg flere funksjoner, bla motortemperatur. Greit å ha, slik at man ikke drar på når man er ute av havna, før motoren er blitt varm... Men det er jo også flere ting å sette seg inn i :wink: ...

Kjetil S

Da har du gjort det etter (boken) med jordingsklemmen rett på mutteren,Bra!. Det var smart å få dei nye Command instrumentene dei har mange flere

funksjoner enn de gamle analoge. det er nemlig fryktelig dyrt å kjøpe disse i ettertid ,jeg mener at dei koster ca 7000; stk så jeg beholder mine (gamle)

inntil videre. :yesnod:

Har jobbet med sveising mesteparten av mitt voksne liv :wink: , da mest med bil, og har enda tilgode å svi av elektronikk. Så tror det nok gjøres rett ja. Men vi sveiste boltene på en 150 Yamaha også, så får vi se om den starter da :wink: . Og om han da får beholde den mer enn 3 måneder denne gang. Det var en av dem som forsvant sist sommer...

Kjetil S

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...