Jump to content

Vedlikehold av dynamo


Komodo

Recommended Posts

Jeg har skaffet meg en dynamo som jeg har planer om å montere inn som dynamo nr. 2 på en motor. Det er en 140 A Bosh dynamo som har sittet på en BMW.

 

Jeg demonterte, gjorde rent og satt i nye lagre. Børstene er litt slitt, men de går nok lenge ennå. Har uansett planer om en ekstern laderegulator, og da blir vel kanskje den interne regulatoren erstattet med en børsteholder??

 

Uansett, når jeg satte den sammen virket den relativt livløs. Den ga ikke spenning, og ladelampa tente ikke. Jeg har ikke montert den i båten, bare koplet den opp til et batteri og remdrift fra en motor.

 

Jeg har ohmet mellom sleperingene og der er det full gjennomgang. Deretter loddet jeg på to ledninger på baksiden av børstene/ regulatoren. Når jeg monterte børstene fikk jeg cirka 3 ohm her.

 

Noen forslag til videre feilsøking? :confused:

Link to post
Share on other sites

Koble prøveledninger til et 12V batteri. Hold endene borti tilkoblingen til viklingene(stator) ta bort prøveledningene. Ser du en gnist er stator sannsynligvis ok.

Koble fra likeretterene og regulatoren. kjør dynamown. da skal du ha et par hundre volt.

Ohm likeretterene.

 

Har du koblet alt riktig mistenker jeg regulatoren.

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for svar!

 

Jeg koblet den på dette viset:

 

http://www.okonomi-deler.no/downloads/skjemaer/A9.pdf

 

Ingen av tilkoblingene er merket, men de er ikke til å ta feil av. Det er kun en liten og en stor skrue. Det skulle forundre meg stort om ikke den kraftigste er B+ og den lille D+. Det er ikke en egen til jord, så jeg koblet godset til dynamoen til minus på batteriet.

 

Har selvsagt sjekket at det er strøm på batteriet jeg brukte. Det viser ca 12,5V. Det er dårlig, men det burde ikke være årsaken til at den ikke lader.

 

2nd Trikker`n: Jeg tror ikke jeg forsto helt hva du mente. Har du mulighet til å slenge inn en skisse på dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...