Jump to content

Ankring til flytebrygge med bøye til akterfeste


Tuppelure

Recommended Posts

Heisann, hvorledes går man frem ved ankring til flytebrygge med bøye til akterfeste ??? Har aldri ankret opp på denne måten før og har lyst til og prøve det . Trenger fremgangsmåten :)

 

Heisann Lise!!

Kan du forklare litt nærmere hva du mener?? Ser du skriver ankring til flytebrygge og bøye til akterfeste. Mener du da å bruke anker med bøye i akterenden og feste til flytebrygga foran? Går utiifra at du ikke har tenkt å droppe ankeret på flytebrygga??

Eller bruke en fastbøye, flytebrygge, + anker, som en slags tre-punkt fortøyning??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Jeg ville forberedt et langt tau som festes med en ende i pullert. Deretter tredd den andre enden inn gjennom øyet på bøyen, og festet den til pulleren. Tauet vil da løpe "naturlig" ut av båten inntil man bakker opp båten som vanlig før man treffer bryggen.

 

Enten med bau eller akter inn mot bryggen først...

 

Overnevnte ville jeg kun gjort dersom jeg skal ligge kort tid. Ellers vil tauet gnikkes i stykker der ute.

 

Hvis jeg skulle lagt lenge, hadde jeg stoppet opp der ute og bundet den ene enden til bøya. Deretter satt båten i gir og latt tauet "løpe ut naturlig" inntil jeg ligger til. Noen hopper i land, mens jeg hadde løpt bak og tightet "dreggtauet".

 

Et alternativ er å bruke en stor carabinkrok (kraftig type) eller annet som kan hukes på raskt. (I stedet for å knytte seg på bøya)

 

Hadde brukt flytetau hvis jeg hadde. Hvis en situasjon skulle oppstå, er det vel lettere å unngå propellklase da...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Hei!

 

Vi har en bøyekrok alà denne.

Ene enden på fortøyningstauet er på forhånd festet i kroken og andre enden i pulleren bak på båten. Kroken er så lang at den er grei å få huket tak i bøya med mens båten siger forbi. Kroken er dessuten så tung at den henger seg ned fra øyet i bøya og løsner dermed ikke mens aktertauet løper ut fra båten, og fortøyningen foran pågår. Etterpå kan man så i ro og mak stramme opp og eventuelt velge om man vil erstatte kroken med tau, eller bare la kroken utgjøre festet i bøya. Det siste fungere fint det også.

Link to post

Når jeg gjør dette alene så setter jeg fast en stor karabinkrok på et langt tau. Tauet festes i båten. Når jeg passerer bøyen huker jeg fast karabinkroken. Så konsentrerer jeg meg om brygga og lar aktertauet "seile sin egen sjø" til jeg har fått på på plass fortøyningen forut.

 

Jeg begynte med tau som synker og da holdt jeg det stramt mens jeg manøvrerte frem til brygga, men det er blitt enklere med flytetau.

 

Dersom det ligger båter der fra før så er det bare enda enklere. Da "holder" de meg på plass.

mvh Knut Erik

Link to post

Sånn krok gjør det kjempeenkelt.

Jeg har en av nesten samme type, men har i tilleg kjøpt en som DENNE.

Det er den siste her vi bruker aller mest. Den festes på enden av en båtshake som er laget til dette og fungerer aldeles utmerket både til bøyer, bøyler på brygger og bolter på land. Da kan man kjøre sakte inn mot fjellet, klikke kroken fast på en bolt inntill to meter inn på land. Enkel å løse ut etterpå er den også og tåler inntill 5 tonn om jeg ikke husker feil.

 

Jeg har i det minste ikke angret et sekund og lettmatrosen/messepiken er strålende fornøyd med slippe å høre _HOPP KJÆ$%&_

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

her er min fremgangsmåte (seilbåt, 38 fot, "alltid" singlehanded"):

 

Hjelpemidler:

- Ankarolina akter (med karabinkrok som gjør at jeg kan veksle mellom anker og bøyekrok). Monterer på bøyekroken i god tid før anløp til brygga (denne ruller ut av seg selv når jeg får hektet den på bøya

- fendrer på begge sider i båtens lengde

- to fortøyningstau forut tillagt slik at det er lett å få kastet på land, det ene slik at en hjelpemann kan nå det ombord fra brygga

 

Teknikk

- Etter å ha forberedt hjelpemidlene tar jeg en rekognoseringsrunde, prøver å få oppmerksomhet fra hjelpsomme sjeler i andre båter eller på brygga som evt kan bistå

- Hvis mulig ønsker jeg vinden inn rett aktenfra! Kraftig vind fra andre retninger er god grunn til å ligge på svai....

- God styringsfart (men ikke mer) frem til et punkt som muliggjør feste av bøyekrok

- Båten styres så slik at fendringen hjelper meg dit jeg skal (er ikke så redd for å ha kontakt med båtene som ligger på sidene)

- Bakker opp på "riktig sted" og tar så å strammer akter eller foran avhengig av hvilken vei båten drives av vind eller strøm

- Fortøyningen forut forestrekker jeg går gjennom en ring og tilbake ombord slik at jeg selv kan slippe fortøyningen ved avreise.

- fortøyer tilslutt til nabobåter og justerer slik at jeg ligger riktig.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Kjempesmart krok, men dere som bruker denne - blir dere liggende fortøyd i den eller bruker dere den bare for å få tak i bøya?

Jeg har prøvd begge alternativene.

Hvis bøya er så langt unna at kroken ikke blir hengende og slå mot båten, så går det fint å bli liggende fortøyd i kroken. Den er så "dyp" at det skal mye til for at den hopper ut av øyet i bøya. Hvis ikke erstatter jeg kroken med et fortøyningstau gjennom øyet på bøya og tilbake til båten når tingene har roet seg litt ned ...

Link to post

Er Handy Duck egnet for faste fortøyninger? På min nye båtplass har jeg utligger bare på den ene siden, og ser for meg å fortøye med 2 brest og 1 akterspring (rolig havn). Brestene skal ligge igjen på brygga, men jeg tenkte at Handy Duck kanskje kan brukes for akterspringet?

 

Er det forresten nødvendig med fortøyningsfjær på springet, når man har fjær på begge brestene?

Link to post

Jeg bruker Handy Duck´n som en del av den faste fortøyningen i min havn.

Har satt en hvit teipbit på tauet så jeg vet hvor det skal festes i den midtre babord kryssholt. Når jeg så siger inn i båsen, klipser jeg på og når tauet strammer seg har jeg riktig avstand inn til bryggen foran. Nå kan jeg så sette båten i forover og ratte helt over til styrbord. Da holder båten seg på plass mens jeg fester de andre fortøyningene.

Denne prosedyren er mest nyttig når jeg har sterk vind inn rett forfra og er alene. Er det stille i havnen, gidder jeg ikke gjøre det slik.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...