nives Svart 7.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2009 Tips fra Båtmagasinet Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
HCO Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Jeg har også handlet Handy Duck og er klar for å forsøke meg på gjestehavnen på Oscarsborg i morgen (om jeg er så heldig å finne plass). Jeg har absolutt ingen erfaring med å fortøye i bøye + brygge, og lurer derfor på hvordan det fungerer i praksis. Har man 1 tau akter? Styrbord eller babord? Alltid 2 tau fra baugen? Kjempefint om noen har bilder fra Oscarsborg (eller andre tilsvarende steder) som viser praksisen. Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
HCO Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 I tilfelle det er flere "ferskinger" som lurer på dette, kommer her min erfaring fra gårsdagen. Først og fremst synes jeg akterbøyene på Oscarsborg er ganske så geniale. Såvidt jeg vet, er disse spesiallaget, men sikkert lurt om flere gjestehavner adopterer idéen. Det er egentlig ikke nødvendig med Handy Duck eller lignende, ettersom bøyekrokene er store og plassert i god høyde. Men det er selvsagt enda enklere med en Duck. Før ankomst gjorde vi klar 2 baugfortøyninger, og akterfortøyning (med Handy Duck) på babord side. Vi brukte 3 forsøk, men jeg synes vi hadde kontroll hele tiden. Lav fart og ingen "dulting" i andre båter. I slike tilfeller er det greit med en påhenger som kan vris litt, slik at det blir lettere å bakke seg ut og forsøke på nytt. (Lille Aurora nummer 2 fra venstre, med rødt bomtrekk) I første forsøk bommet fokkeslasken (min 12 år gamle sønn) på bøyeringen når vi seg forbi. Prestasjonsangst må nok ta skylden... Vi bakket forsiktig ut, huket oss på, og seg inn igjen. Men denne gangen ble tauet for kort. Ut igjen, og mens vi holdt fast i bøyene på begge sider, skjøtet førstestyrmannen (fruen, altså) på en 2-meter stump. Hun har vært på seilkurs, så dette kunne hun. Inn igjen, og denne gangen gikk det perfekt. stoppet med pulpit'en rett over brygga, slik at annenstyrmann (fjortisen) kunne gå i land med de 2 baugfortøyningene. Disse ble tredd 2 ganger gjennom ringer på bryggen, og tilbake til kryssholt på båten. Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Ask Svart 2.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2009 Hei I helga låg me fortøyd med baugane inn til ei flytebrygga på Herdla. Det var berre å fendra begge baugane med hesteskoforma fendrar. Eit stramt tau til kvar baug var nok til å holda båten på plass. Altså ikkje noko akterfortøyning. Nok ein føremon med katamaran:-) Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.