Jump to content

iPhone som vindmåler og til navigasjon

Leho

Recommended Posts

Har en Iphone 3g selv. Den er helt ok, men å bruke den som kartplotter er nok ikke å anbefale.. Beste "feilmargin" jeg har fått er på 17meter. Holder til å vite ca hvor du er, men ikke stort mer. Som regel står "feilmargin/nøyaktigheten" på 47 meter. Ellers finnes det en del gps programmer til den, men de er selvf ikke godkjent av apple, så da må du "jailbreake" telefonene for å få de lagt inn.

Guest Avmønstret#
Programmet skulle vist bruke mikrofonen til å lytte på susingen fra vinden og bestemme hvor mye det blåste.

:lol: :lol: :lol:

Herlig!

Smart som jeg er så kan jeg vel da være trygg på at det ikke regner når noen måler vinden med iphone siden den ikke tåler vann. Altså kan man bruke iphone som en grovmåler for nedbør :lol::cool:

Leste på seilas.no at det finnes programvare på Apples Appstore som kan gjøre iPhone til vindmåler og at det skal finnes programvare som kan gi den kartplotterfunksjoner. Noen som har erfaringer rundt dette?

Det ligger i navnet, iPHONE! Det er en telefon!

Stol overhodet ikke på noe annet den gjør, annet enn til lek og moro!

Har selv iphone og det er jo veldig artig leketøy, men der går grensen.

Blir faktisk litt sur når folk tenker tanken på å bruke dritten som livsviktig hjelpemiddel på sjøen!

Beste "feilmargin" jeg har fått er på 17meter. Holder til å vite ca hvor du er, men ikke stort mer.

Det vel ofte på moderene plottere og kart at feilmarginen kan være over 17m noen steder.

Så fin-navigering på noen meter kan man uansett ikke legge til grunn.

Da kan man gå på en EAD...

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Blir faktisk litt sur når folk tenker tanken på å bruke dritten som livsviktig hjelpemiddel på sjøen!

Som livsviktig hjelpemiddel er jeg enig, men det ser heller ikke ut til at det var trådstarters intensjon. Det er heller ikke påbudt med vindmåler ombord i småbåter, så dersom dette programmet virker innenfor en (for brukeren) akseptabel margin må det være mye bedre enn ingenting.

Dagens mobiltelefoner har datakraft som overgår f.eks. de ombord på Apollo 11, og som også langt overgår 10 år gamle PC'er eller mange dedikerte kartplottere. Jeg har selv en Nokia N82 (Symbian-basert smarttelefon) som har utallige bruksområder. Jeg har blant annet brukt den til:

• Bilnavigasjon (gir bedre rutevalg enn min dedikerte bil-GPS)
  • Fotoboksvarsler (fungerer like bra som dedikerte enheter som koster tusenvis av kroner i innkjøp pluss noen hundrelapper i året for oppdatering)
  • Rundetidtaker roadracing-trening (gir like presise rundetider som transponder-systemer til mange tusen kroner)

I tillegg bruker jeg den til alt det "vanlige", som epost/kalender (gmail + jobbmail), internett-surfing, podkasting etc. etc. Har planer om å sette den opp som WLAN-basestasjon.

At en telefon er mindre stabil enn mange andre elektroniske enheter (på grunn av det komprimerte formatet, og fordi den gjerne blir utsatt for støt og fukt), er den viktigste årsaken til å ikke bruke den til sjøs.

Det var noen som kalte PC'en et leketøy også, da den kom...

Backup er noe dritt, det har jeg alltid sagt...

Kan du være enig at hvis man først har en iphone, kan det være greit om man kan laste ned gratis/billig SW som gjør at man kan få ett plott hvis alt annet ryker, eller er det fortsatt bare tull ?

Jeg mener at man bør skaffe seg Vhf i båten, men de mange som kjører rundt med bare mobilen har i hvert fall NOE de kan påkalle hjelp med hvis ulykken er ute. Som sagt ikke optimalt på noe vis og en mulig kilde til falsk trygghet, men litt bedre enn ingenting.

hehe... misforstå meg rett a!

For all del. Har du gps og papirkart ombord så kan man jo aldri ha nok backup løsninger. Men har man en iphone el. så kan den gjerne erstatte annen bedre løsning, kanskje også papirkart i ekstreme tilfeller. Da er vi tilbake ved mitt utgangspunkt! Den er ikke brukbar.

Gleder meg ikke til den dagen en tulling banker i skutesiden min etter å ha prøvd å sett noe på den lille iphone skjermen sin... og ikke nok med det, for det er litt av min lommebok som betaler ut forsikringsummen til den, i mine øyne!!! uforsiktige båtføreren!

Jeg håper, og tror at PDA ala iphone aldri blir annerkjent som noe navigasjonsutstyr på sjøen.

Men til trådstarter... beklager avsporingen! Som tredje, -fjerde backup løsninger er den grei å ha! Håper bare du prøver alle andre metoder først! :)

Har selv installert sjøkart på min iphone og den kan jo brukes til planlegging før turer f.eks.

God sommer! :)

fascinerende utvikling av tråden jeg startet!

Bare for å berolige: Jeg har ingen planer om å basere hverken seilføring eller navigasjon på hva min iPhone måtte fortelle meg, men om jeg kan få et program som for et par hundrelapper kan fortelle meg sånn omtrent hvor jeg er i rent farvann, så gjør ikke det noe.

Min navigering foregår ved hjelp av papirkart av siste opplag så sant jeg kan se merker og land. Seilføringen vil fortsatt bli basert på varsler, faktiske observasjoner (f.eks sms: ASF til 2223) og opplevelser, med gode sikkerhetsmarginer.

Men før jeg brenner av tusenvis av kroner på elektronisk navigasjonsutstyr ville jeg hør om noen hadde prøvd noe av det som tilbys til iPhone og om det var totalt ubrukelig eller bare litt for dårlig

:flag:

God seilsommer!

• 6 måneder senere...

Har iPhone og kjøpt et kartprogram via Navionics, greit program god grafikk. Iphone er ikke noen kartmaskin den er å tenke på som en liten PC og som pc blir den aldri bedre enn programmene en putter inni.

Skjermen er bedre og kartene er bedre enn min s/h Raymarine kartplotter fra 2002, men den tåler langt langt langt mindre av det maritime miljø.

Min påstand er at denne gir en bedre sikkerhet hvis kartplotter dør ut, en hvis en tar fram papirkartene/linjalen og starter navigasjon med dette og sist gang en gjorde det var i 87.

Så er det jo morro og dra fram sjøkartet på iPhone når en har en ledig stund på toget/bussen eller lignende og drømme seg litt bort.

Har også "day tides" på denne som viser flo fjære tidspunktene - artig sak det og..

Vindmåler - den er nok mer å regne som en artig gimmick.

Iphones navionics-kart er faktisk helt uvurderlig - når man sitter på stranda og viser det til naboen: Se hva jeg har! Såååehh..

(Hydrox: Nei navionics-kartet er lastet ned i sin helhet. Man trenger bare GPS-dekning.)

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
GPS'en på disse trenger vel faktisk mobildekning for å kunne laste kartet og gi deg posisjon. Har selv gps på min tlf og den vet i hvert fall ikke hvor jeg er når vi ligger ute på feltene i nordsjøen. Selv ikke når vi ligger i nærheten av rigger med mobillink. Systemet støtter det ikke når man kommer langt nok ut i åpent farvann.

Endel kart må ha nett dekning (via gsm eller hvis den er avanser nok wifi) (google er vel en av dem) DE fleste mobiler som har GPS kan gi deg posisjon uten mobildekning, men kan ikke sette det inn i kart uten GSM dekning.

At det ikke virker når du har gsm dekning i Nordsjøen er merkeligt og har ingenting med avstand til land, det er avstand til basesatasjon som betyr noe.

Men dette gjelder ikke navionics kart på iPhone, der ligger kartet i telefonen.

Hei

Hvor finner jeg desse karta for nedlasting?

For å laste ned navionics må du bruke det ferdiginnstallerte programmet app store og kjøpe de derfra. Gå inn på app store og søk på navionics så kommer det opp.

Vinmåleren på Iphone har jeg testet litt når ejg har seilt og den har vist opp i mot 15 knop for mye enn den fastmonterte måleren ombord

Jeg har brukt iPhone som kartplotter med navionics programmet. Som dere sier, det er absolutt ikke noe erstatning for vanlig raymarine/garmin kartplotter, men en grei backup. For meg feks, nettop kjøpt ny båt og har enda ikke somla meg til å innstalere kartplotteren (har 10 tommeltotter). Da er det greit å dra opp iPhonen å sjekke små ting. Ville riktignok ikke stolt på iPhone på en lengre tur, bare brukt der jeg har vært før, men hvis jeg er usikker på dybden, med tanke på ny båt osv.

Men, har du iPhone anbefaler jeg deg å kjøpe dette programmet, utrolig greit å ha og veldig mye for pengene (tenk på hvor mye kart til vanlige kartplottere koster!)..

Link til programmet i iTunes: http://itunes.apple.com/no/app/marine-norw...d317973990?mt=8

GPS'en på disse trenger vel faktisk mobildekning for å kunne laste kartet og gi deg posisjon. Har selv gps på min tlf og den vet i hvert fall ikke hvor jeg er når vi ligger ute på feltene i nordsjøen. Selv ikke når vi ligger i nærheten av rigger med mobillink. Systemet støtter det ikke når man kommer langt nok ut i åpent farvann.

Det er kun Telenor som har dekning via plattformbaserte basestasjoner på norsk sokkel i Nordsjøen. Uten Telenor - ingen dekning. :sad:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...