Jump to content

Glad jeg sjekket moringen min......


Anoden

Recommended Posts

I forbindelse med jobb kom jeg ut for arbeider hos en "reodor felgen", han hadde noe syre som han varmet opp og noe forskjellig. Husker ikke prosessen, men han mente vanlig stål fikk lengre levetid enn syrefast. De brukte dette på deler i nordsjøen, ettersom det ikke altid er så lett å få tilstrekelig mekanisk styrke i syrefast. Når jeg så denne tråden, tror jeg jammen jeg må ta en prat med ham. Hadde vært morro og sett hvordan dette oppførte seg. Selv synes jeg det er fint med den ekstra vekten kjettingen representerer.

Link to post
Share on other sites

I nærheten av saltvann er det kun syrefast som gjelder. Aldri galvanisert. Det ruster bare man ser på det :-). Låsingen på sjaklene kan f.eks sikres med kraftige plaststrips så de ikke begynner å skru seg ut selv.

 

Vi la nylig ut ny moring på trøndelagskysten med følgende fremgangsmåte: To oljefat klyvd på langs med innstøpt syrefast stål med øyekrok. Tauene fra disse to møtes oppe i bøya. Noen meter opp fra bunnen tredde vi på trålerblåser (gjennomgående hull). sydde i sykkelslanger i moringstauet, og presset trålerblåsa ned på moringstauet med isydd sykkelslange. Dette låste trålerblåsa, og vil holde moringstauene flytende opp fra moringen. Dette var en velprøvd løsning av gamle sjøulker på stedet...

 

I tillegg viktig å feste båten under bøya, ikke i bøylen/øyet på toppen. Da vil båten bare ligge urolig og bare tvinne alt sammen rundt.....

Link to post
Share on other sites

Så kan du trekke fra ca 140kg i oppdrift, så sitter du igjen med kanskje 160 kg lodd. Hvor godt sitter dette, som ikke graver seg ned i bunnen?

Tror nok et par 15kg`s Biltemabrucer etterhverandre på samme kjetting gjør en bedre jobb jeg...

 

Er klar over oppdriften. Her er det løs mudder bunn, så bøtta vil nok grave seg brukbart ned den. Skal selvsagt la dreggene mine ligge. (som beskrevet lengre opp) Dette er bare en forsterkning/ ekstra forsikring til høsten kommer :wink:

 

Det er fortsatt snakk om en 18fots daycruiser på beskjedne 650kg.

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Link to post
Share on other sites

Se der ja... Kraftige saker det der ja. Vekt på de der da, og brukes de som moring for svai? Støpes de på paller med en forskaling?

 

Ja, det ble mange spørsmål det gitt... :giggle:

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...