killmeister Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 I forbindelse med jobb kom jeg ut for arbeider hos en "reodor felgen", han hadde noe syre som han varmet opp og noe forskjellig. Husker ikke prosessen, men han mente vanlig stål fikk lengre levetid enn syrefast. De brukte dette på deler i nordsjøen, ettersom det ikke altid er så lett å få tilstrekelig mekanisk styrke i syrefast. Når jeg så denne tråden, tror jeg jammen jeg må ta en prat med ham. Hadde vært morro og sett hvordan dette oppførte seg. Selv synes jeg det er fint med den ekstra vekten kjettingen representerer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andy2 Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 I nærheten av saltvann er det kun syrefast som gjelder. Aldri galvanisert. Det ruster bare man ser på det :-). Låsingen på sjaklene kan f.eks sikres med kraftige plaststrips så de ikke begynner å skru seg ut selv. Vi la nylig ut ny moring på trøndelagskysten med følgende fremgangsmåte: To oljefat klyvd på langs med innstøpt syrefast stål med øyekrok. Tauene fra disse to møtes oppe i bøya. Noen meter opp fra bunnen tredde vi på trålerblåser (gjennomgående hull). sydde i sykkelslanger i moringstauet, og presset trålerblåsa ned på moringstauet med isydd sykkelslange. Dette låste trålerblåsa, og vil holde moringstauene flytende opp fra moringen. Dette var en velprøvd løsning av gamle sjøulker på stedet... I tillegg viktig å feste båten under bøya, ikke i bøylen/øyet på toppen. Da vil båten bare ligge urolig og bare tvinne alt sammen rundt..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anoden Svart 12.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2009 Så kan du trekke fra ca 140kg i oppdrift, så sitter du igjen med kanskje 160 kg lodd. Hvor godt sitter dette, som ikke graver seg ned i bunnen?Tror nok et par 15kg`s Biltemabrucer etterhverandre på samme kjetting gjør en bedre jobb jeg... Er klar over oppdriften. Her er det løs mudder bunn, så bøtta vil nok grave seg brukbart ned den. Skal selvsagt la dreggene mine ligge. (som beskrevet lengre opp) Dette er bare en forsterkning/ ekstra forsikring til høsten kommer Det er fortsatt snakk om en 18fots daycruiser på beskjedne 650kg. Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 (redigert) Jeg har nevnt disse før: 35mm stålbøyle, den holder i MANGE år.. Det knytes kun blytau med 2 rundtørn og en bøye 2 mtr over moringen slik at tauet ikke gnages på moringen Redigert 12.August.2009 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Anoden Svart 12.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2009 Se der ja... Kraftige saker det der ja. Vekt på de der da, og brukes de som moring for svai? Støpes de på paller med en forskaling? Ja, det ble mange spørsmål det gitt... Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 12.August.2009 Del på Facebook Svart 12.August.2009 Disse støpes i pall med 2 karmer. Skrapjern er armering, stein blir for jalla Vekt ca 1000 Kg Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.