Anoden Startet 6.Mai.2009 Del på Facebook Startet 6.Mai.2009 Sjakklene etter ca 2,5år : 10mm galvanisert Flau vind eller ett lite bølgeskvulp ville nok vært fatalt hvis jeg hadde tatt ibruk denne moringen... Blir av å tenke på det. Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
trikkern Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Men det gikk bra! Lurt med inspeksjon. Hadde det gjort noe forskjell med syrefast tror du? Sitér dette innlegget Link to post
Anoden Svart 6.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Blir nok syrefast nå ja. Men skal uansett ta en årlig inspeksjon heretter Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
rag Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Har opplevd det. Sov i båten og sto på land klokka halv fem om morgenen. Dette var en kamerats fastfortøyning, men jeg burde vite bedre. Vår egen i Lofoten må vi skifte deler av hvert eneste år. Det er spesielt den biten av kjettingen som på fjære sjø ligger på bunnen som er utsatt. Prøvde ett år å sette på sinkanode, men da flyttet bare problemet seg oppover og til bøya. Skulle ønske noen hadde gode råd på dette område. Ragnar Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Har hørt at galv er siste ein bør bruke i sjø siden galven selv gjør at det tærer ekstra mye. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Anoden Svart 6.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 Må jo kunne "kjøpe" deg ett år kanskje 2 på moringen hvis man monterer sink på kjetting v/moringen og en på bøya? 500g anode på bunnen og en aksel anode som skrues rundt den gjennomgående stangen på bøya. Dumt? Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
dorry gutten Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 bruk tau og knyt......ikke bruk sjakkel og kjetting...etter at en båtforening hær i molde har hatt problemer med at morringene på havna må ordnes og velikeholdes..(dvs sjøtene i kjettingen) fant dem ut at dem rett og slett bruker tau...litt usikker på dim men dem lager morringer ut i fra hvor masse belastning det er på loddene og bryggene knuten dem bruker er foresten utrolig enkel og....det er en enkel fiskeknute eller det vil si enkel sluk knute på fiske språket......var foresten utrolig skeptisk selv jeg..men etter at jeg prøvde en sesong..i juni stormen som kommer til molde fant jeg ut at det er mer enn godt nok Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 6.Mai.2009 Del på Facebook Svart 6.Mai.2009 La meg gjette; lå disse sjaklene på bunnen? Jeg har skrevet om dette før, men problemene er gjerne størst der moringen ligger på mudderbunn. Mudder er anaerobt (oksygenfattig) og vannet er aerobt (oksygenrikt) Stål liker dårlig å veksle mellom et anaerobt og et aerobt miljø. Da aksellerer korrosjonen. Det er ikke det at det ikke ruster i et anaerobt miljø, det bare ruster på en annen måte. I tillegg antas sulfatreduserende bakterier i mudderet å spille en viss rolle. Men syrefast er dessverre ikke veien å gå i mudderet. Om noe, så korroderer syrefast enda raskere enn stål. Rustfritt stål er helt avhengig av tilgang til oksygen for at det beskyttende oksydlaget skal holdes vedlike. I mudderet vil det spises opp i løpet av kort tid. Den anbefalte løsningen, hvis du skal bruke kjetting, er å feste en liten bøye et par meter opp på kjettingen slik at den løftes helt klar av bunnen som vist nedenfor. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
trikkern Svart 7.Mai.2009 Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 Din løsning er god på bøyer, Nor_Smurf! I båthavna vår fester vi bryggene med tau direkte i moringene etter å ha trøblet med kjetting og sjakkler som tæret av. Det holder i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Mai.2009 Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 Bruk lastestropper. Sånne som brukes til å sette ut båten med. Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 7.Mai.2009 Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 La meg gjette; lå disse sjaklene på bunnen? Jeg har skrevet om dette før, men problemene er gjerne størst der moringen ligger på mudderbunn. Mudder er anaerobt (oksygenfattig) og vannet er aerobt (oksygenrikt) Stål liker dårlig å veksle mellom et anaerobt og et aerobt miljø. Da aksellerer korrosjonen. Det er ikke det at det ikke ruster i et anaerobt miljø, det bare ruster på en annen måte. I tillegg antas sulfatreduserende bakterier i mudderet å spille en viss rolle. Men syrefast er dessverre ikke veien å gå i mudderet. Om noe, så korroderer syrefast enda raskere enn stål. Rustfritt stål er helt avhengig av tilgang til oksygen for at det beskyttende oksydlaget skal holdes vedlike. I mudderet vil det spises opp i løpet av kort tid. Den anbefalte løsningen, hvis du skal bruke kjetting, er å feste en liten bøye et par meter opp på kjettingen slik at den løftes helt klar av bunnen som vist nedenfor. din løsning funker sikkert fint på mindre båter..men...ikke på båter fra 19 fot og oppover...det har jeg prøvd....dilemma dær viss en har større båt er at viss det blåser opp vil båten løfte loddet fra bunnen dvs da båten rir på bølgene og da bauen går opp vil den løfte loddet og ta med seg morringen på sin tur mot stenrøysa.......noe jeg å har prøvd...på en 32 fots båt er å ha et hovedlodd på x antal kilo....så 5-6 meter med karaftig kjetting...så et lite lodd på ca 50-100 kg så en kraftig kjetting på ca samme lengde som så er bidt fast i et tau som går opp til blåsa og båten ...da vil båten løfte kun det første loddet og ikke hovedloddet. Sitér dette innlegget Link to post
Anoden Svart 7.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2009 La meg gjette; lå disse sjaklene på bunnen? Jepp. Sjakkel nr1 sett fra venstre var ved moringen, og nr2 i andre enden av kjettingen som videre gikk opp til bøya. Der hadde jeg brukt 16mm morings tau med kauser. Mange gode/forskjellige tips på valg av utsyr og materialer ser jeg. Sinkanode ideen min da, som tidligere beskrevet? Snakk om en 18fots daycruiser på ca 700kg inkl motor. Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
Anoden Svart 9.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2009 Slik ble det: Må nok byttes ut etter 2år uansett Skal få laget meg en mere permanent sak etterhvert der det skal brukes betongklosser m/ syrefast øyebolt og tauverk evnt lastestropper. Da slipper jeg å bekymre meg for rust og korrusjon. Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
dorry gutten Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Slik ble det: Må nok byttes ut etter 2år uansett Skal få laget meg en mere permanent sak etterhvert der det skal brukes betongklosser m/ syrefast øyebolt og tauverk evnt lastestropper. Da slipper jeg å bekymre meg for rust og korrusjon. tror nok du ikke må håpe for mye...ikke for å ta fra deg alt motet..eller forhåpningene for den del....sink på utfar eller morring ..hvorfor vil du ha det? viss du har shitt loud med penger...eller at utfaret ditt ligger atme en kraftstasjon forstår jeg det godt......men hva er poenget ..he he men bruk heller pengene dine på bensin på skuta i stede totalt bortkastet penger spør du meg...... jeg vet av tidligere erfaringer at en skal sjekke utfaret vertfall vært 3 år viss du vet hvordan sjøen jobber på den plassen det ligger og du vet at utfaret er til å stole på ...men å håpe på at en får et vedlikeholdfritt utfar ..det er å håpe og ikke minst tro på for masse ..en må huske på at vi snakker om verdens mest utsatte miljø strømninger..alger...syrer...temp fra 3-4 til 15-20 innen 1,5 mnd osv en annen sak...som jeg har sakt tidligere i denne tråden...båten må ha mulighet til å legge seg opp mot vinden med bauen ser du skal ha land tau..så viss det er mulig for din del..ikke fest i både hekk å bau....dvs...lell om du skal ha land tau fest kunn i bauen ...kommer båten til å legge seg opp mot vinden viss det skulle fyke opp....jeg har selv mistet en båt pga dum "parkering " og for at ting skulle se fint ut fra pubben ..(og da festet jeg både i bak i hekk å bau på båten) .jeg vil helst at du skal slippe at du måtte være så uheldig å måtte bestille dykker etter en sommer storm....og det unner jeg deg virkelig ikke ...at en laste stopp er like sterk som et tau med kause..det er godt mulig....for den vil jo etter all sannsynlighet låse seg bedre enn et tau viss du ikke gjør ting på rette måten ....og det har jeg faktisk tenk på selv den siste tiden men alle gode ting er tre...viss du bestemmer deg for å bruke kause nederst mot kjettingen ...hær er et lite tips.... etter å ha spleiset inn kausa....dypp den i varmt vann...det er faktisk nok under springen med veldig varmt vann...da krymper tauet..og kausa sitter dønn fast surr så 5-6 ganger med en kobbertrå på vær side av bynneslen av kausa for å være sikker på at den sitter godt fast i tauet Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 23.Mai.2009 Del på Facebook Svart 23.Mai.2009 (redigert) Har ingen ståldeler på min moring. Kun ca 40mm tau som er støypt fast i moringen. Laget en stor knute rundt en stang, og støypte denne fast i moringen. Har også plastslange første 2m opp fra moringen... Redigert 23.Mai.2009 av eysteind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anoden Svart 10.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2009 Straks er høsten her med blæst og nedbør. Men denne gangen kan skipperen stå trygt på land og se båten ri bølgene med en god følelse! Forsterker min tidligere beskrevet fortøyning med denne "klumpen" : En gammel støpebøtte på 120 liter + en liten forhøyning av grunnmursplast fylt til randen med granitt og betong. ca 300kg +/- Her skal skuta ligge på sjøen laaaangt utover høsten Da skal det Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
alidal Svart 10.August.2009 Del på Facebook Svart 10.August.2009 bruk tau og knyt......ikke bruk sjakkel og kjetting Ja gjør som beskrevet over. Ikke bruk noe i stål/metall! Se på oppdettsanlegg, kun tau. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 alidal har vel kloke råd. Her er litt mer info: http://www.knbf.no/docs/rapport_boye1.doc. Oslofjordens friluftsråd har også noe informasjon om svajbøyer - så vidt jeg husker. Sitér dette innlegget Link to post
Kæpt'n Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 At folk har dårlig erfaring med kjetting synes jeg ikke er det minste rart når man leser litt her. Folk bruker alt for tynn og dårlig kjetting. Minimum 20mm grade 40 eller grade 70 kjetting er det som duger til litt større skjærgårdjeeper. Er båten 25-30 fot ville jeg gått opp til 25mm, helst ennå større. Glem båtrekvisitabutikkene, de selger utsertifisert skrapjern som er opptært på et øyeblikk, ikke minst gjelder det sjaklene. Bruk moringssjakler med mutter og splint. Korrosjon på slikt stål regnes til 0,2-0,4 mm pr år. Man behøver selvfølgelig ikke bruke kjetting hele veien opp. +- 5 meter på bunn avhengig av båtvekt, værforhold og forskjell på flo og fjære er glimrende. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 En annen ting iallefall jeg gjør meg tanker rundt med mindre en vet hvordan moringen ligger på bunn er faren for avgnissing av tauverk der nede i steinrøysen, uten åvite hva som er nedi der sverger jeg til metall de første meterene. Sitér dette innlegget Link to post
Anoden Svart 11.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2009 Korrosjon på slikt stål regnes til 0,2-0,4 mm pr år. På syrefast stål? Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
Hilmar 2 Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 (redigert) Bruk såkalt Moringstau og kauser og sjakler i rikelig dimensjon. Hva slags dim er det du hadde brukt på de sjaklene der? var det blandet syrefast med galv? Hvis man bruker sjakler bør man ha på vannfast fett på gjengene.... 10 mm sjakler??? :eek: det er jo bare lillefingertykkelse. 25 + må man bruke hvis det skal bli noe greie på Redigert 11.August.2009 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Anoden Svart 11.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2009 10 mm sjakler??? :eek: det er jo bare lillefingertykkelse. 25 + må man bruke hvis det skal bli noe greie på Ja min gml galvanisert fortøyning er for lenge siden historie nå ja 25mm syrefast på min nyeste kreasjon nå Den er støpt ned i bøtta og festet inne i støpen med 2 meter syrefast kjetting som armering. Sitér dette innlegget Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord. Link to post
Kæpt'n Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 På syrefast stål? Nei, vanlig kvalitetsstål. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 11.August.2009 Del på Facebook Svart 11.August.2009 Straks er høsten her med blæst og nedbør. Men denne gangen kan skipperen stå trygt på land og se båten ri bølgene med en god følelse! Forsterker min tidligere beskrevet fortøyning med denne "klumpen" : En gammel støpebøtte på 120 liter + en liten forhøyning av grunnmursplast fylt til randen med granitt og betong. ca 300kg +/- Her skal skuta ligge på sjøen laaaangt utover høsten Da skal det Så kan du trekke fra ca 140kg i oppdrift, så sitter du igjen med kanskje 160 kg lodd. Hvor godt sitter dette, som ikke graver seg ned i bunnen? Tror nok et par 15kg`s Biltemabrucer etterhverandre på samme kjetting gjør en bedre jobb jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.