Jump to content

Glad jeg sjekket moringen min......


Anoden

Recommended Posts

Har opplevd det. Sov i båten og sto på land klokka halv fem om morgenen. Dette var en kamerats fastfortøyning, men jeg burde vite bedre. Vår egen i Lofoten må vi skifte deler av hvert eneste år. Det er spesielt den biten av kjettingen som på fjære sjø ligger på bunnen som er utsatt. Prøvde ett år å sette på sinkanode, men da flyttet bare problemet seg oppover og til bøya. Skulle ønske noen hadde gode råd på dette område.

 

Ragnar

Link to post

Må jo kunne "kjøpe" deg ett år kanskje 2 på moringen hvis man monterer sink på kjetting v/moringen og en på bøya? 500g anode på bunnen og en aksel anode som skrues rundt den gjennomgående stangen på bøya. Dumt? :confused:

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Link to post

bruk tau og knyt......ikke bruk sjakkel og kjetting...etter at en båtforening hær i molde har hatt problemer med at morringene på havna må ordnes og velikeholdes..(dvs sjøtene i kjettingen) fant dem ut at dem rett og slett bruker tau...litt usikker på dim men dem lager morringer ut i fra hvor masse belastning det er på loddene og bryggene

 

knuten dem bruker er foresten utrolig enkel og....det er en enkel fiskeknute eller det vil si enkel sluk knute på fiske språket......var foresten utrolig skeptisk selv jeg..men etter at jeg prøvde en sesong..i juni stormen som kommer til molde fant jeg ut at det er mer enn godt nok

Link to post

La meg gjette; lå disse sjaklene på bunnen?

 

Jeg har skrevet om dette før, men problemene er gjerne størst der moringen ligger på mudderbunn. Mudder er anaerobt (oksygenfattig) og vannet er aerobt (oksygenrikt) Stål liker dårlig å veksle mellom et anaerobt og et aerobt miljø. Da aksellerer korrosjonen. Det er ikke det at det ikke ruster i et anaerobt miljø, det bare ruster på en annen måte. I tillegg antas sulfatreduserende bakterier i mudderet å spille en viss rolle.

 

Men syrefast er dessverre ikke veien å gå i mudderet. Om noe, så korroderer syrefast enda raskere enn stål. Rustfritt stål er helt avhengig av tilgang til oksygen for at det beskyttende oksydlaget skal holdes vedlike. I mudderet vil det spises opp i løpet av kort tid.

 

Den anbefalte løsningen, hvis du skal bruke kjetting, er å feste en liten bøye et par meter opp på kjettingen slik at den løftes helt klar av bunnen som vist nedenfor.

 

moring.png

Bundin er bátleysur maður

Link to post
La meg gjette; lå disse sjaklene på bunnen?

 

Jeg har skrevet om dette før, men problemene er gjerne størst der moringen ligger på mudderbunn. Mudder er anaerobt (oksygenfattig) og vannet er aerobt (oksygenrikt) Stål liker dårlig å veksle mellom et anaerobt og et aerobt miljø. Da aksellerer korrosjonen. Det er ikke det at det ikke ruster i et anaerobt miljø, det bare ruster på en annen måte. I tillegg antas sulfatreduserende bakterier i mudderet å spille en viss rolle.

 

Men syrefast er dessverre ikke veien å gå i mudderet. Om noe, så korroderer syrefast enda raskere enn stål. Rustfritt stål er helt avhengig av tilgang til oksygen for at det beskyttende oksydlaget skal holdes vedlike. I mudderet vil det spises opp i løpet av kort tid.

 

Den anbefalte løsningen, hvis du skal bruke kjetting, er å feste en liten bøye et par meter opp på kjettingen slik at den løftes helt klar av bunnen som vist nedenfor.

 

moring.png

 

 

din løsning funker sikkert fint på mindre båter..men...ikke på båter fra 19 fot og oppover...det har jeg prøvd....dilemma dær viss en har større båt er at viss det blåser opp vil båten løfte loddet fra bunnen dvs da båten rir på bølgene og da bauen går opp vil den løfte loddet og ta med seg morringen på sin tur mot stenrøysa.......noe jeg å har prøvd...på en 32 fots båt er å ha et hovedlodd på x antal kilo....så 5-6 meter med karaftig kjetting...så et lite lodd på ca 50-100 kg så en kraftig kjetting på ca samme lengde som så er bidt fast i et tau som går opp til blåsa og båten ...da vil båten løfte kun det første loddet og ikke hovedloddet.

Link to post
La meg gjette; lå disse sjaklene på bunnen?

 

Jepp. Sjakkel nr1 sett fra venstre var ved moringen, og nr2 i andre enden av kjettingen som videre gikk opp til bøya. Der hadde jeg brukt 16mm morings tau med kauser.

 

Mange gode/forskjellige tips på valg av utsyr og materialer ser jeg. Sinkanode ideen min da, som tidligere beskrevet? Snakk om en 18fots daycruiser på ca 700kg inkl motor.

 

:sailing:

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Link to post

Slik ble det:

 

boeye2.jpg

 

Må nok byttes ut etter 2år uansett :diving:

 

Skal få laget meg en mere permanent sak etterhvert der det skal brukes betongklosser m/ syrefast øyebolt og tauverk evnt lastestropper. Da slipper jeg å bekymre meg for rust og korrusjon.

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Link to post
  • 2 uker senere...
Slik ble det:

 

boeye2.jpg

 

Må nok byttes ut etter 2år uansett :diving:

 

Skal få laget meg en mere permanent sak etterhvert der det skal brukes betongklosser m/ syrefast øyebolt og tauverk evnt lastestropper. Da slipper jeg å bekymre meg for rust og korrusjon.

 

 

tror nok du ikke må håpe for mye...ikke for å ta fra deg alt motet..eller forhåpningene for den del....sink på utfar eller morring ..hvorfor vil du ha det?

 

viss du har shitt loud med penger...eller at utfaret ditt ligger atme en kraftstasjon forstår jeg det godt......men hva er poenget ..he he

 

men bruk heller pengene dine på bensin på skuta i stede totalt bortkastet penger spør du meg......

jeg vet av tidligere erfaringer at en skal sjekke utfaret vertfall vært 3 år viss du vet hvordan sjøen jobber på den plassen det ligger og du vet at utfaret er til å stole på ...men å håpe på at en får et vedlikeholdfritt utfar ..det er å håpe og ikke minst tro på for masse ..en må huske på at vi snakker om verdens mest utsatte miljø

strømninger..alger...syrer...temp fra 3-4 til 15-20 innen 1,5 mnd osv

 

en annen sak...som jeg har sakt tidligere i denne tråden...båten må ha mulighet til å legge seg opp mot vinden med bauen ser du skal ha land tau..så viss det er mulig for din del..ikke fest i både hekk å bau....dvs...lell om du skal ha land tau fest kunn i bauen ...kommer båten til å legge seg opp mot vinden viss det skulle fyke opp....jeg har selv mistet en båt pga dum "parkering " og for at ting skulle se fint ut fra pubben ..(og da festet jeg både i bak i hekk å bau på båten) .jeg vil helst at du skal slippe at du måtte være så uheldig å måtte bestille dykker etter en sommer storm....og det unner jeg deg virkelig ikke ...at en laste stopp er like sterk som et tau med kause..det er godt mulig....for den vil jo etter all sannsynlighet låse seg bedre enn et tau viss du ikke gjør ting på rette måten ....og det har jeg faktisk tenk på selv den siste tiden

 

men alle gode ting er tre...viss du bestemmer deg for å bruke kause nederst mot kjettingen ...hær er et lite tips....

 

etter å ha spleiset inn kausa....dypp den i varmt vann...det er faktisk nok under springen med veldig varmt vann...da krymper tauet..og kausa sitter dønn fast surr så 5-6 ganger med en kobbertrå på vær side av bynneslen av kausa for å være sikker på at den sitter godt fast i tauet

Link to post
  • 2 måneder senere...

Straks er høsten her med blæst og nedbør. Men denne gangen kan skipperen stå trygt på land og se båten ri bølgene med en god følelse!

 

Forsterker min tidligere beskrevet fortøyning med denne "klumpen" :

 

bilde0058.jpg

 

En gammel støpebøtte på 120 liter + en liten forhøyning av grunnmursplast fylt til randen med granitt og betong. ca 300kg +/-

 

bilde0059.jpg

 

Her skal skuta ligge på sjøen laaaangt utover høsten :smiley:

 

Da skal det :fishing:

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Link to post

At folk har dårlig erfaring med kjetting synes jeg ikke er det minste rart når man leser litt her. Folk bruker alt for tynn og dårlig kjetting. Minimum 20mm grade 40 eller grade 70 kjetting er det som duger til litt større skjærgårdjeeper. Er båten 25-30 fot ville jeg gått opp til 25mm, helst ennå større. Glem båtrekvisitabutikkene, de selger utsertifisert skrapjern som er opptært på et øyeblikk, ikke minst gjelder det sjaklene. Bruk moringssjakler med mutter og splint.

Korrosjon på slikt stål regnes til 0,2-0,4 mm pr år.

Man behøver selvfølgelig ikke bruke kjetting hele veien opp. +- 5 meter på bunn avhengig av båtvekt, værforhold og forskjell på flo og fjære er glimrende.

Link to post

Bruk såkalt Moringstau og kauser og sjakler i rikelig dimensjon.

 

Hva slags dim er det du hadde brukt på de sjaklene der?

var det blandet syrefast med galv?

 

Hvis man bruker sjakler bør man ha på vannfast fett på gjengene....

 

 

10 mm sjakler??? :eek: :eek:

 

det er jo bare lillefingertykkelse. 25 + må man bruke hvis det skal bli noe greie på :smiley:

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
10 mm sjakler??? :eek: :eek:

 

det er jo bare lillefingertykkelse. 25 + må man bruke hvis det skal bli noe greie på :smiley:

 

Ja min gml galvanisert fortøyning er for lenge siden historie nå ja :lol:

 

25mm syrefast på min nyeste kreasjon nå :yesnod: Den er støpt ned i bøtta og festet inne i støpen med 2 meter syrefast kjetting som armering.

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Link to post
Straks er høsten her med blæst og nedbør. Men denne gangen kan skipperen stå trygt på land og se båten ri bølgene med en god følelse!

 

Forsterker min tidligere beskrevet fortøyning med denne "klumpen" :

 

En gammel støpebøtte på 120 liter + en liten forhøyning av grunnmursplast fylt til randen med granitt og betong. ca 300kg +/-

 

Her skal skuta ligge på sjøen laaaangt utover høsten :smiley:

 

Da skal det :fishing:

Så kan du trekke fra ca 140kg i oppdrift, så sitter du igjen med kanskje 160 kg lodd. Hvor godt sitter dette, som ikke graver seg ned i bunnen?

Tror nok et par 15kg`s Biltemabrucer etterhverandre på samme kjetting gjør en bedre jobb jeg...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...