Jump to content

Sjø-ørret. Hvor fast skal den være i "fisken"?


2nd Trikker'n

Recommended Posts

Jeg sløyer sjø-ørret til middagen.

 

Jeg synes kjøttet er veldig slappt. Når jeg håndterer den så kan jeg trykke fingrene inn i kjøttet fra innsiden.

Jeg tar ikke hardt i, og merket det først da jeg så på den ferdigsløyd.

Enkelte rib-ben har løsnet av seg selv også.

 

Er det normalt?

Link to post
Share on other sites

Til deg som spurte om det var SØ og få nå, så er det bra tider nå:)

 

Vil bare oppfordre alle til og følge reglene når det gjelder fiske av denne fisken og ikke ta fisk under minstemål! minstemålet er 35 cm for de som ikke visste det :) (Sier det bare fordi jeg treffer på så mange personer som ikke er klar over at det faktisk er minstemål på denne fisken. Det var ikke for og ha noen moral preken :P)

Link to post
Share on other sites

Vi har ett "SØ-trekk" rett utenfor brygga vår i nærheten av strømtangen fyr. De som til stadighet legger ut 50m garn på 1,5m dybde her tror jeg skiter i minstemål... :headbang:

 

Det værste vi har sett av garnlegging var når de la garn på tvers av brygga rett utenfor blåsene vi har. Hele garnlenken lå og duppet i vannskorpa. Svigers gikk ned på svaberget, stilte seg opp og så på dem uten å si ett ord. Etter en stund skjønte de tegninga og dro lenken opp igjen...

 

Er fristet til å dra opp alt sammen på land og sette fyr på det, men da går de vel i land og gjør hærverk på hytta som "takk", så det blir til at vi ikke gjør noe med det. Værste er vel at hvis oppsynet kommer tro de det er vi som har lagt det ut, siden det ligger utenfor vår tomt, de ligger faktisk innefor 2m grensa, så rent juridisk setter de vel garn på vår eiendom. :nonod:

Bare for å ha sagt det, vi er ikke av disse gærne folke-vonde hytte-eierne som driver å jager folk, de som vil må gjerne sette både garn og ruser utenfor hos oss, men de kan jo følge ett minstemål av lover og regler.

Link to post
Share on other sites

" Ved fiske i sjøen med garn (vanlig settegarn, flytegarn etc), må en huske:

At det er forbudt å fiske etter villaks, sjøaure eller sjørøye.

 

Å senke ned garn i perioden 1. mars til 30. september slik at hele fangstdelen står minst tre meter under havoverflaten til enhver tid (gjelder garn med

maskestørrelser 32 millimeter eller større). Vær oppmerksom på at fylkesmannen kan gjøre nedsekningspåbudet gjeldende også for maskestørrelser

under 32 millimeter"

Link to post
Share on other sites

Og om man får SØ,Laks eller sjørøye som bifangst i garnet skal fisken settes ut igjen om den ikke har skader som tilsier at den ikke kan settes ut, har den skader så den må avlives skal dette gjøres, så skal fisken kunnes opp i biter og så lempes på sjøen.

 

Ang minstemål, dette kan sikkert variere litt, noen plasser har de sikkert 40 cm åsså, så det kan lønne seg og sjekke opp slikt før man fisker om man er i tvil :)

 

Når det gjelde tjuvfiske som er så opplagt hadde jeg tatt en tlf til oppsynet, de kommer til og få en klekkelig bot! det er helt sikkert.

 

Leste for litt siden at ca 80 % av verdens fiskebestand er enten utryddningstruet eller overfisket, og da er det ikke noen vits og gjøre mer skade enn nødvendig.

 

Vil åsså anbefale folk og sette tilbake stor fisk, fisk over 2 kg f.eks.(om fisken ikke har fått skader) dette er jo nemmelig fisk som har mulighet til og yngle og skape mer SØ.

 

Ørreten er best i kjøttet opp til ca 1,5 kg, da begynner den og bli grovere som all annen fisk når det blir størrelse på dem :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...