Jump to content

Feil med motor eller propell? MCD 120 hp


Dannyboy11

Recommended Posts

Verksted har ikke fått sett på den enda, men som tidligere omtalt tror jeg at Waste gate er problemet her.

Derfor, for to dager siden, var jeg i båten og fikk såvidt smurt inn staget som går fra turbo og til ventilen (Wastegate) med litt 5-56. Staget kjentes litt "knudrete" ut, irr/korrisjon??

 

I går testet jeg båten igjen. Brått leverte den bedre prestasjoner. Tidligere: 27 knop, 4000 rpm maks turtall, 40 psi oljetrykk. Nå: 29 knop, 60 psi oljetrykk og 4200 rpm. (det hevdes at turbotrykk ikke har noe med oljetrykk å gjøre. Det er sikkert riktig isolert sett, men det er åpenbart at oljetrykk blir påvirket av turbotrykket) Båten gikk vesentlig lettere i plan og turbo slo mer markant inn i forhold til før.

 

Etter litt kjøring var imidlertid båten tilbake igjen til tidligere prestasjoner. Kjøringen, tenker jeg, førte vel til at nevnte Wastegate igjen ble stående i en halvåpen/åpen stilling.

 

Jeg har trua på at dette enkelt lar seg løse om verksted demonterer stag/Wastegate, smører opp osv.

 

Kjem tilbake etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Nei, oljetrykket blir absolutt ikkje påvirka av turbotrykket. Oljetrykket blir påvirka av turtallet på motoren, da pumpa er tilkoblet registeret.

 

...og derved blir det en sammenheng allikevel, da det økte turbotrykket tillater at turtallet øker, som igjen da gir økt oljetrykk. Høres i allefall logisk ut.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er vel det som er poenget mitt også. Jeg registrerer at oljetrykket er for lavt på toppfart/maks turtall. Når jeg hører at andre mener motoren bør leverer opp mot 4500 rpm, og at trykket da er opp mot 71 psi (min presterer 40 psi og 4000 rpm) så forteller det meg at effekten er for lav.

 

Årsaken tror jeg ligger i turboen. (eller "Wastegate" da...)

 

På den annen side så husker jeg at i min forrige båt, med VP AD 41 188 hesters turbodiesel, så var oljetrykket 90 psi på maks. Det var den FRA TURBOEN SLO INN FOR FULLT og forble der inntil maks turtall. Dette skjedde ved rundt 2600 rpm og gikk helt opp til 3800 rpm, som var maks turtall på den motoren. Ved tomgang hadde den rundt 30 psi, og inntil 60 psi like før turbo slo inn.

 

Så jeg vet ikke jeg. Noe er det som henger sammen her, mellom oljetrykk og turbotrykk...

Redigert av Dannyboy11 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, ikke heng deg opp i akkurat den wastegaten som eneste mulige løsning. Det kan jo også være at motoren ikke får nok tilførsel av diesel eller luft, og at effekten blir redusert av den grunn. Sjekk/bytt gjerne både diesel- og luftfiltre. Vet heller ikke om overvintret diesel evt. kan gi lavere ytelse. Blir interessant å høre hva verkstedet finner ut av.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og heller ikkje heng deg opp i kva oljetrykk motoren viser. Oljerykket følger turtallet lineært heil til man kommer opp i maks oljetrykk og overtrykksventilen opner opp. Trykket vil vere 40 psi ved 4000 rpm uanestt om turboen leverer full effekt eller ikkje noko effekt i det heile tatt. Du kan aldri finne ut om turboen ikkje leverer full effekt ved å sjå på oljetrykket.

Link to post
Share on other sites

Og heller ikkje heng deg opp i kva oljetrykk motoren viser. Oljerykket følger turtallet lineært heil til man kommer opp i maks oljetrykk og overtrykksventilen opner opp. Trykket vil vere 40 psi ved 4000 rpm uanestt om turboen leverer full effekt eller ikkje noko effekt i det heile tatt. Du kan aldri finne ut om turboen ikkje leverer full effekt ved å sjå på oljetrykket.

 

Jeg forstår at de reelt sett ikke har noen sammenheng (turbo - og oljetrykk), men jeg er rimelig sikker på at dette sammen med blant annet båtens hastighet og akselerasjon kan gi en indikasjon på at motorens effekt ikke er det den skal være - og at denne nevnte feilen kan ligge i turboen. Maks 4000 rpm er en indikator (skal være 4500), 27 knop er en annen, skal være 33, begrenset turboinnslag (skal være en markant og klar overgang) er også et "varseltegn".

 

En skal ikke utelukke andre faktorer som nevnes, men det var iallefall et pussig sammentreff at jeg kjente korrisjon/irr på et stag som har med nevnte Waste gate å gjøre, samt at man oppnådde en midlertidig effekt ved å smøre staget med 5-56. (jeg fjernet jo aldri korrisjon/irr).

 

Jeg er forøvrig minst like spent som dere på hva verkstedet finner ut ;)

Link to post
Share on other sites

Hakke sjans. Det var egentlig hensikten, men det er for trangt og vil ikke fikle med noe jeg ikke kan se. Overlater dermed dette til "fagfolka" på verkstedet.

 

Nidelv mente forøvrig at det var akkurat det jeg skulle forsøke, så de er ikke ukjent de heller med problematikken på den motoren i deres båter... Kan skje ifm vinteropplag...

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Verkstedet har nå utbedret feilen. Denne lå i hovedsaklig at motor fikk for lite diesel, dette er justert. Videre er også Wastegate ventilen strammet noe.

 

Båten gjør nå 31 knop (ikke ideelle forhold), og motor presterer rett under 4400 rpm (før 27 knop og 4000 rpm). Skal ut i dag og få en mekaniker til å finjustere det aller siste. Han mente man har mer å gå på. Så da håper jeg at man kan nærme seg 4500 og 32-33 knop. Da er vi der vi skal være, Nidelv sier at båten skal gjøre 33 knop, og Mercruiser vil at motoren deres skal prestere 4400 rpm.

 

Propellen er riktig - 14,25 x 21 (det Nidelv anbefaler).

 

Noen som vet hvor man billigst får tak i Ballistic stålpropell? Funderer å smelle på en slik en for ekstra ytelse.

 

Tur nedover svenskekysten til helga ;)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Prøv med orginal propelldimensjon før du skrur alt fra fra hverandre. Jeg monterte også en "lettere" propell i min Nidelv 590 med 1,7 og det virket motoren rett og slett dro for lett til å generere eksosmengden som skal til for ønsket aks og toppfart. En lettere propell vil kanskje virke n bedre når det ligger en i vannet som skal opp bak... Jeg oppnådde riktignok litt høyere turtall enn deg. 4300, mot 4100 som er maks med originalpropell

Link to post
Share on other sites

Har nå montert en Ballistic 14 3/8 x 21 stålpropell. Båten leverer litt lavere turtall enn tidligere (4200), men er sterkere og går lettere i plan. Helt akseptabelt kraft nå med "full båt". Det mest gledelige var manøvrering og marsjfart. Nå sitter den som støpt i svinger, og mindre vibrasjon og støy. Marsjfart på 25 knop oppnås nå på behagelige 3600 rpm mot 3800 tidligere.

 

Det eneste jeg stusser på er at baugen hopper fælt når jeg forsøker å få båten i toppfart. Ulike varianter av flaps og trim begrenser dette, men man skal jo ha flaps oppe for maks fart, og dette går bare ikke. Når det nærmer seg 30 knop dukker problemet opp, da begynner den å hoppe. Jeg har ikke forsket ferdig her, men dog litt merkelig. Toppfart har jeg dermed ikke fått målt, men tipper at vi ligger et sted mellom 31 og 32 nå.

 

Nå sliter jeg imidlertid med varmegang... :( Det er antydet i en annen tråd at man kan trenge en systemrens fordi det kan oppstå et belegg i kjølevannssystemet som begrenser kjøling. Båten går varm om jeg ligger på i overkant av 3800 rpm over noe tid. 27 - 28 knop går altså ikke å holde over tid. Det er litt drøyt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...