Jump to content

Feil med motor eller propell? MCD 120 hp


Dannyboy11

Recommended Posts

Heisann.

 

Har henta min nye båt, en Nidelv 610 - 05 modell. Sitter en Mercruiser 120 hester, 1.7 dti i den. Båten skal ifølge Nidelv gjøre 32 knop (enkelte tester opererer med 34) propellen som skal sitte på fra fabrikk er en aluminium 14 x 21 propell. Dvs. 14 tommer bredde og 21 tommer stigning.

 

Båten oppførte seg ikke som forventet. Maks fart er 27 knop, og den går tregt i plan. Turtallet viser dog 4000 rpm, noe som er innenfor fabrikkens preferanser (4000 - 4400). Oljetrykket viser 40 PSI, temp like over 80 grader. Tempen er jo bra, men jeg stusser litt på oljetrykket. Skal ikke en turbomotor som denne ha noe høyere oljetrykk?

 

Jeg tenkte først at det kunne være noe problemer med propell. Forrige eier har skiftet propell, men det gjorde han for at båten lettere skal kunne brukes til vannsport. Dette gikk på bekostning av toppfart, han mente den skulle gjøre rundt 31 knop med påsatt propell.

 

Men i et slikt tilfelle, med en propell med lavere stigningsgrad, så skal jo båten være sterk? Altså gå lett i plan? Jeg stusser også på at det berømte "turbotrykket" ikke kommer helt. Båten bare siger opp i plan, og turtallet stiger rolig mot 4000. Med 3 voksne personer og ingen last så var den meget tung å få i plan.

 

Jeg har kontaktet et par forhandlere og verksteder (de har altfor dårlig tid om dagen, så svaret deres er vel preget av dette). De mente at propellen må være feil. Motor leverer jo turtall innenfor preferansene. Men dette kan jo ikke stemme. En propell med lavere stigningsgrad vil jo gi turtall i øvre sjikt, samt at som sagt båten vil oppføre seg sterkt. VEd 4000 rpm, som min båt leverer, så skulle i såfall båten ha levert opp mot 34 knop, om det var en tyngre dreven propell som satt på. Men den leverer altså verken kraft eller hastighet.

 

Motor må være problemet. Men motoren er ny i fjor og har gått rett i overkant av 10 timer. Hva kan være feil?

 

Jeg kontaktet Nidelv og han mente at det kunne være "Waste gate" som har låst seg etter vinteropplag. Det har han sett flere ganger tidligere. Dette er en overtrykksventil som skal slippe ut turbotrykk om dette blir for høyt. Sikkert andre funksjoner også. Men om den har låst seg - da må man snakke om en halvåpen stilling da? Slik at turboen gir noe kraft men ikke maks? Stemmer det med oljetrykket motoren leverer? Er det for lavt? (40 psi) Dette var 90 psi på min forrige turbobåt, og var i stor grad påvirket av at turbo slo inn for fullt. Den leverte mellom 30 og 60 psi før turbo slo inn helt.

 

Jeg stusser dog på at "WAste gate" skal kunne låse seg i en åpen/halvåpen stilling? Vil ikke denne være lukket i det motor slås av? Situasjonen hvor den er åpen er jo når trykket blir for høyt? Slik at det normalt sett vil være et problem at denne låses i lukket stilling, etter et langt vinteropplag.

 

Erfaringer, tips og råd mottas med takk.

 

(ps: har ikke fått sjekket dette selv enda, et verksted skal se på det til uka, men jeg vil iallefall utelukke propelltrøbbel her. Da blir det brått meg som må betale feilsøkinga til verkstedet, og ikke Mercruiser Norge...)

Redigert av Dannyboy11 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! i boka til motoren står det :725-750 rpm 79 KPa(0,8 bar) (11,4 psi) Minimum

:4400 rpm 340-490 PKa (3,5-5,0 bar) (49-71 psi)

 

 

På min så har eg 2bar Oljetrykk på tomgang og 4-4,5bar på marsfart.

 

Båten min er en Skibsplast 660 2004 .

 

Min kan være litt treg opp i plan med 3-4 "godt voksne" ,av og til så kommer turbotrykket voldsomt og kjapt mens andre ganger så kommer det gradvis .motoren din er knapt nok innkjørt,står i manualen hvordan innkjøring skal foregå med forskjellige variasjoner i turtall.

Tilter du drevet helt ned/inn før du tar den opp i plan?

Vist tidligere eier har skiftet til en lettere propell(mindre stigning) for aktiv kjøring så skulle den være kjapt opp i plan men med kanskje en knop og 2 mindre i topp fart og ett litt høyt maks turtall.

Redigert av kjellsea (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du sier ikke noe om hvilken størrelse du faktisk har på nåværende propell, men en mindre stigning enn originalt på propellen skulle gjort at båten gikk lettere i plan.

 

Det kan høres ut som om du kanskje ikke får noe drahjelp fra turboen, og da kan jo wastegaten være en årsak. Og, ja, har hørt at korrosjon av denne skulle kunne være et problem, iallefall på de første årgangene av motoren. For mer info om waste-gater generelt: link

 

Det kan jo også være andre årsaker til at motoren ikke gir deg den kraften den skal, f.eks. problemer med diesel- eller luft-tilførselen, injektorproblemer, osv. Om du tar den til et kvalifisert verksted skal de enkelt kunne lese av motordiagnostikken og se av den hva som kan være galt.

Link to post
Share on other sites

Hei! i boka til motoren står det :725-750 rpm 79 KPa(0,8 bar) (11,4 psi) Minimum

:4400 rpm 340-490 PKa (3,5-5,0 bar) (49-71 psi)

 

 

Tilter du drevet helt ned/inn før du tar den opp i plan?

Vist tidligere eier har skiftet til en lettere propell(mindre stigning) for aktiv kjøring så skulle den være kjapt opp i plan men med kanskje en knop og 2 mindre i topp fart og ett litt høyt maks turtall.

 

Jeg begynner å bli overbevist om at det er redusert effekt på turbo. Jeg skrev en del om det i innlegget mitt, men som jeg skrev så presterer den verken eller. Den er ikke sterk og den har ikke høy toppfart. Med en lett propell skal denne båten levere rundt 4400 rpm, samt at den skal ha et trykk mellom 49 og 71 psi ifølge boka di. Min har 40 psi og 4000 rpm.

 

Drevet er tiltet så flatt det får blitt, altså maks negativ vinkel. Samt at flapsen er stilt på maks for å få baugen ned. Går tungt i plan uansett.

 

Uansett er toppfarten 27 knop, ved optimal tilt og flate flaps, og det er altfor lite det også. Til orientering kjørte jeg nesten 3 timer første tur (Oslo - Østfold/Skjeberg, og den presterte konstant på denne måten hele veien. Alene i båten, flatt vann og full tank)

 

Motor er innkjørt - skal være de første 5 timene angivelig.

 

Du kjenner ikke til denne Waste gate og det jeg tenkte rundt den?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Stevens sa:

 

Du sier ikke noe om hvilken størrelse du faktisk har på nåværende propell, men en mindre stigning enn originalt på propellen skulle gjort at båten gikk lettere i plan.

 

Det kan høres ut som om du kanskje ikke får noe drahjelp fra turboen, og da kan jo wastegaten være en årsak. Og, ja, har hørt at korrosjon av denne skulle kunne være et problem, iallefall på de første årgangene av motoren. For mer info om waste-gater generelt: link

 

Propellen skal ha mindre stigning enn originalt, altså skal gå lett i plan men på bekostning av toppfart. Men som jeg sier, den presterer verken - eller. Den går ikke lett i plan og leverer ca. 5 - 6 knop mindre enn den skal. Det er derfor jeg utelukker propell (kunne vel kalt tråden noe annet da, men jeg vil ha med info om dette uansett slik at folk som leser dette også kan mene noe om dette...)

 

Jeg stusser på korrisjon på waste gate siden motoren er såvidt innkjørt, men motor har jo symptomene på dette. Dette er en 06 modell, innsatt i båten i 08 og er gått få timer. Problemet med waste gate mener jeg skulle være i stor grad løst etter 05 (skiftet til keramisk topp). De berømte turbohavariene skulle også være passe på nyere årganger.

Redigert av Dannyboy11 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Her er et bilde av motoren. Waste gaten finner jeg i hvor? Det skal så langt jeg kan forstå være en ekstern waste gate i forbindelse med eksos som ledes vekk fra turbo på denne motoren. Er det eksosmanifoil vi ser på babord side, bakerst, sølvfarget 180 graders buet metallrør?

 

Forøvrig skal et verksted måle turbotrykket til uka. Begynner der - så få vi se hva som hender. Tipper som sagt at feilen enkelt lar seg løse, om det er waste gate som jeg tror det er...

Redigert av Dannyboy11 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det er eksosbendet,har liten erfaring med denne motoren generelt,men står ikkje wastegaten i bak kant på turboen? Eg trur nok tidligere eier har bommet når det gjelder propell valg? får motoren for mye motgang/motbakke får du heller ikkje opp turbotrykket som du burde fått,i en motor påvirker alle ting hverandre og som resulterer i den ytelsen motoren har. Det sliter mye på motor når den ikkje jobber lett nok.Det eg har høyrt om wastegate på desse motorane er att det var ett problem på dei første mod 2000-2001,men att dette er blitt ordnet opp i.

Att du hadde flaps visste eg ikkje,får du ikkje båten lett opp i plan med flaps ,så må du prøve å få sjekket hvilken propell du har.

Link to post
Share on other sites

På baksiden av motoren altså vendt mot transom (akterspeilet) finner du wastegate ventilen på turboenheten. Den åpner seg når turbotrykket blir for høyt. Hvis den ikke åpner seg blir turbotrykket for høyt. Det høres rart ut om dette har skjedd på en så ny motor.

 

Vedlag følger bedre bilde av wastegate. Du ser "s" armen som går inn til turboen (Pakket inn i varmebestandig omslag)

 

waste_gate.jpg

 

Her er et annet bilde hvor turboen ikke er tildekket. Da ser du også tydelig armen som stopper på wastegate ventilen på turboen (til høyere på bildet)

wastegate4.jpg

For å sjekke ventilen må du ta av låseskiven, ta av armen og sjekke at wastegate ventilen kan beveges. Gjør den det er den ok.

 

Jeg ville dobbeltsjekket propellen.

Denne motoren leveres vanligvis standard med BlackMax alu 14,25*21. På min båt får jeg da 29 knop og 4250 max rpm.

Andre båter leveres standard med BlackMax alu 14,5*19. Jeg benytter denne propellen og får 28,5 knop og 4350 max rpm.

Min båt er noe større og tyngere enn din.

 

Du sier at det standard sitter 14*21 på denne båten.

Dette ville jeg dobbeltsjekke. Denne dimmensjonen høres mer ut som en stålpropell for meg, men mulig jeg tar feil.

 

En annen ting til slutt. Denne motoren må kunne oppnå max turtall i nærheten av 4400 rpm, ikke 4000. Hvis ikke er det risiko for brente stempler etc. selv om de endret stempeltype for disse motorene i hvertfall for 2. gang f.o.m 2005 modellene.

Erfaring fra amerikanske båtforum hvor forøvrig bildene er fra, tilsier at det er bedre at motoren kan oppnå 4500 rpm. Det sikrer deg at motoren løper uanstrengt gjennom sesongen og med full last.

Lykke til :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja det er eksosbendet,har liten erfaring med denne motoren generelt,men står ikkje wastegaten i bak kant på turboen? Eg trur nok tidligere eier har bommet når det gjelder propell valg? får motoren for mye motgang/motbakke får du heller ikkje opp turbotrykket som du burde fått,i en motor påvirker alle ting hverandre og som resulterer i den ytelsen motoren har. Det sliter mye på motor når den ikkje jobber lett nok.

 

Det er her jeg mener logikken brister. Fordi:

 

båten leverer 4000 rpm max. Med 4000 rpm og en propell som er tungdreven (les: høy toppfart men ikke så sterk, altså med høy stigningsgrad) så skulle en forvente at båten gjorde mer enn 27 knop. 4000 rpm, med en propell med lav stigningsgrad derimot, vil levere omtrent ganske sikkert rundt 27 knop på 4000 rpm. Dette fordi en vil forvente at maks rpm med en slik propell vil ligge på rundt 4400 - 4500. Og da skal båten gjøre rundt 31 knop. 4 knop lavere hastighet på ca. 500 rpm passer veldig godt. Altså er jeg ganske sikker på at propellen som er på skal være "lett" å drive. Men jeg skal sjekke.

 

HAdde båten levert feks 3600 rpm maks og 27 knop hadde det lukta tungdreven propell.

 

Forøvrig har jeg fått bekreftet fra flere hold, blant annet Nidelv, at rett propell til båten er 14,25x 21.

 

 

En annen ting til slutt. Denne motoren må kunne oppnå max turtall i nærheten av 4400 rpm, ikke 4000. Hvis ikke er det risiko for brente stempler etc. selv om de endret stempeltype for disse motorene i hvertfall for 2. gang f.o.m 2005 modellene.

 

4000 - 4400 er arbeidsområdet til motoren. Den er mao innenfor (4000 rpm) godkjent turtall.

 

Båten mangler oljetrykk (skal være mellom 49 og 71 psi - er på 40 psi), den er ikke sterk og ikke rask. Det betyr tror jeg at turbo ikke gjør jobben helt. Tror som sagt ikke propellen er problemet (forrige eier oppgav at den gjorde over 30 knop i fjor - velger å stole på han som et utgangspunkt).

 

Et spørsmål: Waste gate. Den skal slippe ut overskuddstrykk fra turbo. Er det noen som aner om det kan være et aktuelt scenario at den låser seg i åpen eller halvåpen stilling? Det ville i så fall være kanskje en forklaring på redusert turbo effekt.

Link to post
Share on other sites

Skal sjekke den nå i ettermiddag. Kommer med tilbakemelding på om jeg finner ut noe. Uansett så finner jeg det litt merkelig om ventilen/staget har "låst seg" i halvåpen/åpen stilling etter vinteropplag. En skulle jo tro at denne eventyelt låser seg i lukket stilling (da den jo skal lukke seg når motor ikke går). En motor med for mye turbotrykk vil i så fall være problemet da.

 

Skal også sjekke propell.

 

Vi får se. Finner jeg ikke ut noe i dag, så satser jeg på at det enkelt lar seg løse av Mercruiser verkstedet til uka.

Link to post
Share on other sites

Kristian hadde turbohavari på sin 1,7DTI. Mener å huske at han ikke fikk maks turtall. Om akslingen står på turboen sperrer den vel for eksosen og dermed også turtallet? Waste Gate høres ikke feil ut - da går turboen rundt - men du får ikke noe trykk bygd opp ettersom all lufta går ut i waste gaten.

Link to post
Share on other sites

Er klar over at det står 4000-4400 i manualen (verkstedsmanualen)

Den er ikke oppdatert siden 2001!! Selv med de mange erfaringer fra USA med mange stempelhavarier på tidligere modeller.

Derfor har Mercruiser modifisert stemplene flere ganger. Samtidig anbefaler de at max turtall må være minst 4400.

 

Jeg ville ikke vært komfortabel med å fortsette å kjøre denne motoren dersom den ikke oppnår minst 4300 rpm.

Du har i hvertfall blitt advart.

Ønsker du å lese mer om dette, så er det en fin diskusjonsgruppe på Yahoo med et eget forum for mercruiser 1.7 tdi

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Er klar over at det står 4000-4400 i manualen (verkstedsmanualen)

Den er ikke oppdatert siden 2001!! Selv med de mange erfaringer fra USA med mange stempelhavarier på tidligere modeller.

Derfor har Mercruiser modifisert stemplene flere ganger. Samtidig anbefaler de at max turtall må være minst 4400.

 

Jeg ville ikke vært komfortabel med å fortsette å kjøre denne motoren dersom den ikke oppnår minst 4300 rpm.

Du har i hvertfall blitt advart.

Ønsker du å lese mer om dette, så er det en fin diskusjonsgruppe på Yahoo med et eget forum for mercruiser 1.7 tdi

 

TAkk for tilbakemelding vedr turtall. Båten skal ligge i ro inntil verksted ser på den. Jeg var forøvrig ute og kikket litt nettopp. Fikk litt dårlige arbeidsvilkår grunnet at fruen og poden på 3 mnd var med. Brått skulle vi hjem gitt...

 

Men jeg konkluderte med at jeg hadde ikke nubbesjans å få sjekka wastegate skikkelig. Sitter jo "bakerst" i et fra før av trangt motorrom. Men jeg syntes å kjenne tendenser til korrisjon/irr eller lign. på det omtalte "s- staget". Så at det er noe med denne er fortsatt sannsynlig. Men da er iallefall denne delen sårbar da som sagt motoren er så godt som ny. Jeg har jo som nevnt kun 40 psi i oljetrykk på 4000 rpm. Etter boka skal det være 49 - 71 psi ved maks turbotrykk. Turbo leverer dermed ikke nok trykk. Eller?

 

Fikk heller ikke grunnet nevnte arbeidsforhold sjekket propell skikkelig, men gjennom dykkermaska og maks "beach" fikk jeg såvidt skimtet at propellen som er montert iallefall har 21 tommers stigningsgrad. Så da antar jeg at propellen er slik den skal være. Som sagt så er jeg nesten sikker på at dette ikke har noe med propellen å gjøre. Forrige eier var en som spurte fagfolk og fikk det det han skulle ha av dem. Tviler på at han har eksperimentert rundt dette selv. (vedrørende propellvalg)

 

Når det gjelder Kristians turbohavari har han opggitt til meg at han ikke fikk den over 2000 rpm og 7 knop. Så noe turbohavari er det ikke snakk om.

 

Forøvrig når jeg kommer til bunns i dette så vurderer jeg å skifte til stålpropell. Ballistic har visst kommet godt ut i tester. Vil ha maks ut av båten da motor jo ikke leverer ekstreme prestasjoner. Vet det er mer sårbart for skader på drev/akseling osv ved grunnstøting, men jeg får være forsiktig da...

Redigert av Dannyboy11 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Turbotrykk?? Oljetrykk?? Blir litt forvirret her, men snakker du om samme tingen? Eg sa ikkje noko om at du har fått totalt turbohavari, men at kansje akslingen inne i turboen kan ha satt seg og blitt treg i løpet av opplaget. Det er ganske lurt å sjekke det om du har muligheter for det, så kan du ivertfall luke ut en ting om det er i orden.

Link to post
Share on other sites

Turboen har da ikke noe med oljetrykket å gjøre?? Med mindre den lekker olje da, men da forsvinner også oljen fort...

 

Jeg ville ha sjekket instrumentet, som regel ligger årsaken til antatt feil oljetrykk i instrument eller giver. Angående fart/ytelse ellers: Har du hatt båten på land og sjekket at den er ren under? Det skal ikke mye groe til for å miste 3-4 knop....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Turbotrykk?? Oljetrykk?? Blir litt forvirret her, men snakker du om samme tingen? Eg sa ikkje noko om at du har fått totalt turbohavari, men at kansje akslingen inne i turboen kan ha satt seg og blitt treg i løpet av opplaget. Det er ganske lurt å sjekke det om du har muligheter for det, så kan du ivertfall luke ut en ting om det er i orden.

 

Jeg har aldri ment å si at du snakket om totalt turbohavari. Noen gjorde iallefall det. Jeg er ikke helt sikker på selv hva jeg snakker om, men instrumentet jeg refererer til med tanke på trykk og psi viser 40 psi, og er merket med ei lita oljekanne. Den referer vel til oljetrykk. Men denne verdien har iallefall på min forrige båt nær sammenheng med når turbo slår inn. Den viste mellom 30 og 60 psi før turbo kom, og 90 psi ved fullt trykk.

 

Uansett så er denne verdien for lav ift det boka sier den skal være (49 - 71 psi).

 

ET Mercruiser verksted tar dette på garantien og jeg antar at de er kjent med motoren og hvilke faktorer de må undersøke ved redusert effekt. Men takk for tipset uansett ;)

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha sjekket instrumentet, som regel ligger årsaken til antatt feil oljetrykk i instrument eller giver. Angående fart/ytelse ellers: Har du hatt båten på land og sjekket at den er ren under? Det skal ikke mye groe til for å miste 3-4 knop....

 

Uansett om instrumentet viser feil eller ikke så går båten for dårlig. Oljetrykk, turbotrykk osv vet jeg ikke om er slik det skal være. Jeg bare konstanterer at oljetrykket ligger under den verdien det skal ha - om feilen skyldes instrument eller reelt for lavt trykk vet jeg ikke. I min forrige båt steg oljetrykket betraktelig ved full turboeffekt.

 

Det er ikke groe under. Den ble sjøsatt tirsdag. Hentet onsdag og har prestert som angitt fra første sekund. Jeg tror ikke dette har noe med groe og slikt å gjøre, ei heller propellen - som redegjort for ovenfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...